Doodsangst op de weg..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je mag ervan uit gaan dat ik ben wie ik zeg dat ik ben en dat mijn probleem zeker bestaat.
Welk probleem?

Je spreekt jezelf zo gigantisch tegen dat het enige probleem wat jij hebt, wij zijn.

Nee maar > maar > maar > maar
'k lees hier 11 pagina's vol goede tips en het enige wat jij doet is ALLES tegenspreken en je hebt overal wel een antwoord op.

Maar is een goed excuus om dingen niet te doen.
 
Ik werd zo zenuwachtig van die man ! Hij liep de hele tijd te roepen : "kijk naar daar, kijk naar daar, zoek mijn ogen, zoek mijn ogen. Rijd naar mijn voet, rijd naar mijn voet. Kijk naar die kegel, kijk naar die kegel". 2 uren lang liep hij te roepen naar mij. Op den duur wist ik niet meer waar mijn hoofd stond.

Je gaf toch ook aan dat het met de eigenaar van de rijschool - een andere instructeur dus - beter ging?!
 
Welk probleem?

Je spreekt jezelf zo gigantisch tegen dat het enige probleem wat jij hebt, wij zijn.

Nee maar > maar > maar > maar
'k lees hier 11 pagina's vol goede tips en het enige wat jij doet is ALLES tegenspreken
en je hebt overal wel een antwoord op.

Maar is een goed excuus om dingen niet te doen.

:Y

Die conclusie had ik ook al getrokken.

@ Debbie:

Lees alle tips eens rustig door en probeer er iets mee te doen. Geef jezelf een schop onder je kont, kom achter dat toetsenbord vandaan en ga oefenen. Kilometers maken. En je zult zien dat het beter gaat en dat je er plezier in krijgt :] *O*
 
Als ik alles hier lees van generaliserende opmerkingen...
Dan vraag ik mij af... hoe het kan dat ik nog leef...

na 8uur (gespreid over 2 weken) heb ik mijn vast rijbewijs gehaald,
zonder enige opmerking op de 8, slalom, uitwijken,traag rijden, precisiestop, noodstop...
met zelfs tijdens het straat-gedeelte een spookrijder te mogen ontwijken...

3 jaar later leef ik nog steeds....

moet wel een mirakel zijn :D


Debbie, Angst kan rare dingen doen met een mens.
Probeer ook uit te zoeken waar die angst vandaan komt...
je wilt niet in een ardennenrit, bij één of andere bochtencombinatie, plots in paniek slaan...
dat komt niet goed...

oefenen oefenen en oefenen... maar niet op straat,
daar ben je niet klaar voor...

de beste tips zijn al gegeven,
zoek een rustige parking, en probeer stap per stap je oefeningen te doen,
liefst zonder je vriend erbij...
leer eerst wennen aan het motor idee...

Ik weet ook wel dat ik niet klaar ben om de weg op te gaan, dat ik eerst een rustige parking moet opzoeken. Dat doe ik ook.

Ik vind het jammer dat sommige mensen hier mijn angst minimaliseren en denken dat ik het zit te verzinnen. Wie zou dat nu in godsnaam doen ?

Ik zocht gewoon tips om van die angst af te raken, die trouwens overdreven is. Ik weet dat het zo is, maar je hebt niet altijd controle over de gevoelens en emoties die in je opkomen.
 
Welk probleem?

Je spreekt jezelf zo gigantisch tegen dat het enige probleem wat jij hebt, wij zijn.

Nee maar > maar > maar > maar
'k lees hier 11 pagina's vol goede tips en het enige wat jij doet is ALLES tegenspreken en je hebt overal wel een antwoord op.

Maar is een goed excuus om dingen niet te doen.


Mooie samenvatting van dit: Zoekresultaten
 
En mocht het je ontgaan zijn:

Ga oefenen op achterafwegen en in de avonduren! Veel minder verkeer op de weg, en dat oefent een stuk relaxter!
 
Of je gaat gewoon in een kamer bekleed met kussens zitten breien met niet te scherpe naalden, ( want stel je voor ) dan kan je ook niet zoveel gebeuren....

Motorrijden doe je niet , dat ben je , en als t niks voor jou is dan is het niks voor jou, hoe jammer ook soms...

Ik zou ook graag leeuwentemmer willen zijn, maar ben doodsbang voor die beesten, dus het is gewoon niet voor mij weggelegd...
 
Ik zocht gewoon tips om van die angst af te raken, die trouwens overdreven is. Ik weet dat het zo is, maar je hebt niet altijd controle over de gevoelens en emoties die in je opkomen.

Schat, ik zou beginnen met open te staan voor suggesties. Zoals Miss2 al aangaf heb je telkens een excuus om een suggestie af te slaan.

Misschien moet je gewoon eens leren om te aanvaarden dat wat een ander zegt misschien wel waar is.

Bij therapeuten wordt ook altijd gezegd: je moet eerst hulp WILLEN alvorens je geholpen kunt worden.
 
Of je gaat gewoon in een kamer bekleed met kussens zitten breien met niet te scherpe naalden, ( want stel je voor ) dan kan je ook niet zoveel gebeuren....

Motorrijden doe je niet , dat ben je , en als t niks voor jou is dan is het niks voor jou, hoe jammer ook soms...

Ik zou ook graag leeuwentemmer willen zijn, maar ben doodsbang voor die beesten, dus het is gewoon niet voor mij weggelegd...

Ik ook. Maar ik heb maar 8 uur leeuwentemmerles gehad en de hele tijd zei die kerel "PAK DIE STOEL! PAK DIE STOEL! PAK DIE STOEL!". Maar die stoel stond bij de leeuwen. Dus ik was zo bang als wat. En toen verloor ik het hoofd en moest er een ambulance aan te pas komen.
 
Overigens gaat het zonder die instructeur heel aardig. Ik oefen soms op een verlaten parkeerterrein en dan gaat het prima met de zweep knallen, stoelen oppakken en zo.
 
Of je gaat gewoon in een kamer bekleed met kussens zitten breien met niet te scherpe naalden, ( want stel je voor ) dan kan je ook niet zoveel gebeuren....

Motorrijden doe je niet , dat ben je , en als t niks voor jou is dan is het niks voor jou, hoe jammer ook soms...

Ik zou ook graag leeuwentemmer willen zijn, maar ben doodsbang voor die beesten, dus het is gewoon niet voor mij weggelegd...
Echt niet, weet je wel hoe gevaarlijk je huis is???
Meeste mensen overlijden thuis :Y
Sterker nog, je bed is de meest onveilige plek in huis wat dat betreft.... ik zou onder een brug gaan wonen om alle risico's uit te sluiten :Y
 
Echt niet, weet je wel hoe gevaarlijk je huis is???
Meeste mensen overlijden thuis :Y
Sterker nog, je bed is de meest onveilige plek in huis wat dat betreft.... ik zou onder een brug gaan wonen om alle risico's uit te sluiten :Y

Ik ben al drie keer verhuisd om die reden.
 
Zet wat valbeugels op die brommer van een GS500 van je, en doe wat bochtjes totdat je omflikkert. Heb je dat ook weer gehad.

Maar goed, waarom geef ik nog tips als je 12 pagina's vol hebt en er niets mee doet. Je realiseert zelf dat je angst overdreven is. So man the hell up, en ga oefenen. Als je dat niet lukt moet je met een psycholoog praten. Wij zijn geen psychologen.
 
Angst begint meestal ook bij verzonnen rampscenario's die je jezelf aanpraat. En eens je eraan vastzit, raak je er niet zo makkelijk vanaf. Het probleem ligt bij mezelf, en dat weet ik. Ik heb geen controle over de moto, het is de moto die met mij rijdt en niet omgekeerd.
Mensen met zoveel ervaring als sommige hier zouden toch tips moeten hebben om dat om te keren ?
De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen:

Vind ik motorrijden leuk ?
Wil ik motorrijden voor mezelf ?
(of omdat anderen, meestal vrienden, het opdringen om erbij te horen.)

Als je deze twee vragen met "nee" beantwoordt, stop dan (tijdelijk) met motorrijden.

Als je "ja" kan antwoorden, begin dan met een kleine, lichte motorfiets, bv 125/150cc, die "jij" onder controle kan houden en niet andersom.
 
Je gaf toch ook aan dat het met de eigenaar van de rijschool - een andere instructeur dus - beter ging?!
Ja. Inderdaad. Die man is rustig, beheerst. Ik heb 2 uren les van hem gehad en toen lukte mijn 8 wel. Ik heb gevraagd mijn andere lessen ook met hem te mogen doen, maar dat was niet mogelijk.
 
Of je gaat gewoon in een kamer bekleed met kussens zitten breien met niet te scherpe naalden, ( want stel je voor ) dan kan je ook niet zoveel gebeuren....

Motorrijden doe je niet , dat ben je , en als t niks voor jou is dan is het niks voor jou, hoe jammer ook soms...

Ik zou ook graag leeuwentemmer willen zijn, maar ben doodsbang voor die beesten, dus het is gewoon niet voor mij weggelegd...
:^
 
Koop een Yamaha Tricker!
De fijnste motor brommer om het op te leren die er is! En ideaal motortje voor stadsverkeer en voor onverhard.

Heb 'm zelf ook! :] *O*
 
ik woon in een provincie waar relatief veel Belgen op vakantie komen. Is natuurlijk helemaal prima voor de lokale economie, maar die fratsen die ze soms op de (drukke) provinciale wegen uithalen :X

Keren in een onoverzichtelijke dubbel bocht, of op de Zeelandbrug, ook leuk zonder vluchtstroken e.d.
30 km per uur gaan rijden om ergens naar te kijken (fijn overal doorgetrokken strepen) en dan bij voorkeur ineens boven op de rem stampen.

Moet overigens wel zeggen dat vooral Duitsers wel veel galanter zijn in het verkeer.
Als je uit een zijweg op een drukke weg moet draaien, dan zitten alle Nederlanders je aan te kijken van 'je wacht maar' Als iemand je er dan tussen laat is het bijna altijd een Duitser.

Ach, mensen worden lastig van aan te schuiven en fouten van een ander, zeker als je constant gehinderd wordt. En als je lastig wordt, ben zelf geen heer meer in het verkeer, en ga je zelf fouten maken.. Zo blijft het maar doorgaan.
Mocht er de helft minder file zijn, zou er de helft minder fouten worden gemaakt.
Dit is hoe ik het dagelijks ervaar. Moet je het verschil van hoffelijkheid eens zien in een vakantieperiode. Maar dan nog, het kruipt in je vel, en voor je weet, is het een gewoonte, en vast rijgedrag.
Om het nou gevaarlijk te noemen.. als ik bv zie hoe op de hollandse dijkwegjes gevlogen wordt, is minstens even associaal voor de fietser. Maar wss is dat voor jullie gewoonte?

dunno


ontopic:
- zijn er mensen die hetzelfde ervaren hier? blijkbaar toch niet in die mate, misschien is dat een conclusie op zich.
- Wat denkt het motorrijdend nederland (en klein beetje belgie) ervan? Meningen zijn uiteraard verdeeld. De meesten raden het je af zo op straat te komen, anderen zeggen go ahead.
- Er zijn enkele tips langsgekomen om jezelf wat schrik te overwinnen.

Als je de algemene conclusie zou willen trekken, denk ik dat je (tegen mijn eigen advies in :+ ) nog wat mag oefenen op een grote parking, al dan niet met instructeur.
Zet desnoods valbeugels op je eigen motor, of schaf je tijdelijk een 125 aan om wat mee te gooien (weegt nog 5 drollen minder dan je gs500).
Oefen eerst en vooral veel op de zaken die je al goed kan, krijg vertrouwen, en ga steeds wat verder.
als je effe verschiet, scheld eens, klop eens op je tank, gooi de motor in de struiken, maar start daarna gewoon opnieuw met een schone lei, en doe weer iets wat je al kan. Als je moe wordt, stop gewoon, dan maak je zowizo fouten, ga nooit oefenen als je moe bent!
Bouw gewoon wat vertrouwen op, en ga dan eerst in niet al te drukke straten wat op verkenning.
Komt helemaal goed :W
 
Ja. Inderdaad. Die man is rustig, beheerst. Ik heb 2 uren les van hem gehad en toen lukte mijn 8 wel. Ik heb gevraagd mijn andere lessen ook met hem te mogen doen, maar dat was niet mogelijk.

Dus eigenlijk wil je horen:

Zoek een andere rijschool,
ga eens luisteren hoe anderen lesgeven...
en schrijf je opnieuw in voor 8u...

je mag jezelf gierig noemen...
als je met je voorlopig rijbewijs een bocht iets te hard mist,
en je beland in het ziekenhuis, kan het je meer kosten als 8u rijles...
 
Ja. Inderdaad. Die man is rustig, beheerst. Ik heb 2 uren les van hem gehad en toen lukte mijn 8 wel. Ik heb gevraagd mijn andere lessen ook met hem te mogen doen, maar dat was niet mogelijk.

Dat is toch eigenlijk het antwoord op velen van je vragen: Je voelt je niet vertrouwd bij je huidige instructeur. En je rijschool geeft je niet de mogelijkheid les te krijgen bij iemand die je wel vertrouwen geeft!

Mocht je alsnog rijlessen willen hebben, dan leg je toch voor dat je die lessen van de eigenaar wilt. Zo niet, dan zoek je een andere rijschool op die je het vertrouwen wel kan geven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan