Doodt een 25kw-setje het geluid?

SradTR

Rookie
23 okt 2004
2
0
Zie topictitel. Stel, een motor met fabrieksvermogen en hetzelfde uitlaatpijp gaat voortaan 25kw uitputten door middel van een aangepaste gasschuif, danwel een andere inlaatring. Heeft deze verkrachting gevolgen voor het geluid? En zo ja, wat voor gevolg heeft het, is het minder laagtonig of juist hoger, e.d. (Dit bij hetzelfde toerental als vóór de 25kw-aanpassing).

Kenners, vertel je ervaringen hierover! :)
 
denk dat dat maar net ligt aan of het een 2takt of 4takt is, en hoe de 25kW limiter werkt...
ik kan me voorstellen dat een motor met open lucht filter 'lekker ademt' boven een x aantal toeren wanneer die kracht moet leveren... en nu wordt juist dat kracht leveren niet meer verlangt door het 25kW limiter..

als ik naar mijn hok kijk, die hoor je stationair niet eens (behalve de ketting dan) en ik kan hem doortrekken naar 7500 rpm en hij zal niet veel geluid maken...
laat ik hem trekken kun je in je maag voelen wat je vorige week gegeten hebt.
dito met mijn brommer.. de 4 k&n happers met open box hoor je niet, maar zodra ik erop zit en ik geef hem sporen zal menig schrikken van het geluid wat je niet hoort als ik 'normaal' rij..
 
Hij maakt het zelfde geluid als een motor met volvermogen bij die toeren zou maken, het enige verschil is dat de geknepen versie geen hoge toeren maakt meestal en dus minder gaat janken...
 
Hij maakt het zelfde geluid als een motor met volvermogen bij die toeren zou maken, het enige verschil is dat de geknepen versie geen hoge toeren maakt meestal en dus minder gaat janken...

Er zijn ook sets wiens de max. toeren hetzelfde blijft, bij dezen een toevoeging: Het maximale toerental blijft hetzelfde. Hoe klinkt het bij dezelfde toerental als vóór de ombouw-procedure?
 

Inderdaad de kawa klinkt zowel teruggevoerd als 'normaal' lopend het zelfde, en kan even hoog in de toeren kruipen.
Was een keer bij de bernisse (vlak bij zuidland ) en daar was een gast met een waarschijnlijk geknepen gsxr 600 stoer aant gassen op een andere parkeerplaats.
Dus ik denk wat is dat nouw weer voor softy geluid.Mijn kawa kwam er boven uit. :9
Toen ik 1 maal me gas hendel had open gedraaid was die gsxr 600 gelijk weg gegaan of hij kapte ermee :P
Mijn kawa kan 11000 rpm aan en 12000 rpm doet ie net.Maar de 11000 schiet ie vrij gemakkelijk naar toe vind ik teminste.
Dan hoor je de moto best wel,maar laag in de toeren hoor je hem nouwekijks.
 
Geluid is net als warmte verloren energie. Hoe meer energie je maakt, hoe meer energie verloren gaat (meer geluid en meer warmte). In absolute getallen gezien dus, het rendement hoeft niet te veranderen.
Hierbij ga ik er dus vanuit dat meer toeren = meer vermogen = meer energie maken.
Dus als een 25kw setje het toerental niet begrenst dan zal het geluid inderdaad hetzelfde blijven.
Wanneer een 25kw wel het toerental begrenst, dan zal de motor stiller zijn.
Het is dus afhankelijk van de wijze waarop een 25kw set ingrijpt.

Voor de twijfelaars dat meer toeren meer vermogen is: even kort door de bocht gesteld: een 600cc 4 cilinder draait hogere toerentallen dan een 600cc 1 cilinder en produceert een aanmerkelijk hoger specifiek vermogen.

tlh
 
mijn motor haalt hetzelfde toerental als een volvermogen versie beresteef :?


Dat ligt er denk ik aan per motor dan, bij mij haalde die in de eerste 2 versnellingen wel ongeveer 11000 toeren, maar hoe hoger de versnelling hoe minder toeren ik kon maken, en volvermogen haalt ie gewoon 14000 toeren.

Maar het is toch logisch dat een begrensde motor niet zoveel toeren kan maken, want juist in die hoge toeren zit het topvermogen, en dat is nu net wat begrenst is.
 
Ik bedoel in z'n vrij...een RS250 wordt bijv op de CDI begrenst waardoor de toeren niet meer te halen zijn.

En wat jij zegt. Uiteraard, anders zou het ook geen begrenzing zijn. Maar wat ik probeer te zeggen aan de TS, is dat op hetzelfde toerental het geluid van een begrensde en onbegrensde motor exact hetzelfde is.

Nee in zijn 4 haal je geen 13000 toeren meer en is het geluid minder ..... :? ok, maar het is zowiezo slimmer om te schakelen bij iets van 7 a 8000 (bij mijn motor dan) omdat daar het max vermogen zit.

[me]2wheels concludeerd dat het niet uitmaakt.
[/me]

Kijk trouwens wel uit met een vervangingsuitlaat, want het kan zijn dat het vermogen hierdoor hoger komt te liggen, en de motor geen 25Kw meer is ;)
 
Ik bedoel in z'n vrij...een RS250 wordt bijv op de CDI begrenst waardoor de toeren niet meer te halen zijn.

En wat jij zegt. Uiteraard, anders zou het ook geen begrenzing zijn. Maar wat ik probeer te zeggen aan de TS, is dat op hetzelfde toerental het geluid van een begrensde en onbegrensde motor exact hetzelfde is.

Nee in zijn 4 haal je geen 13000 toeren meer en is het geluid minder ..... :? ok, maar het is zowiezo slimmer om te schakelen bij iets van 7 a 8000 (bij mijn motor dan) omdat daar het max vermogen zit.

[me]2wheels concludeerd dat het niet uitmaakt.
[/me]

Kijk trouwens wel uit met een vervangingsuitlaat, want het kan zijn dat het vermogen hierdoor hoger komt te liggen, en de motor geen 25Kw meer is ;)

Ok, dan zijn we het helemaal met elkaar eens, het is inderdaad verstandiger om op 7-8000 toeren al te schakelen.. ;)
 
Het geluid zal wel wat anders worden, enerzijds doordat de motor (vaak) minder toeren gaat maken maar vooral doordat je het inlaatgeluid grotendeels mist.
 
Geluid is minder, die van mij klinkt wat beperkter, tis net of ie open wat voller klinkt en wat meer 'blaast'.

PS. Aif sien joe befowa.
 
Heb een ER5 en die had :+ een vrij tamme standaard uitlaat. Heb er nu al een paar jaar een MIVV open sportdemper op zitten. Zelfs de monteurs bij Leen Post Motoren waren verrast over het diepe harde geluid. }) ik zal eens proberen een foto vanavond te schieten en anders van het weekend.
 
ik heb een 25kw kitje in mijn suzukisv650n met een onwijs lekkere laser oval uitlaat eronder,

mijn rode gedeelte van mijn toerenteller begint bij 10 a 11.000 maar ik kom niet hoger dan 7,5 want dan maakt hij echt onwijs veel toeren (dankzij de begrenzer)

maar anyway, me geluidje gaat er niet aan kapot, het geluidje blijft alleen niet lang en mooi hangen omdat ik echt vaak moet schakelen (net een schakelbrommer :X :( )


groeten !!

hij is trouwens tekoop, dus als je een 25kw motor wilt met een lekker geluidje laat het me weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan