dooie vingers rechterhand

eepstar

Rookie
13 jun 2005
11
0
Den Haag
Hallo, ik heb een bluebird en na ongeveer een kwartier krijg ik last van dooie vingers. Ketting, banden etc....... alles is in goede staat en niet gecupd of wat dan ook. Ik heb een lange tijd geleden iets gelezen over speciale handvatten die de trillingen zouden absorberen, waardoor je dooie vingers krijgt. De gewichten zitten aan m'n stuur, alleen zouden zwaardere gewichten een uitkomst bieden? En zo ja,...... zijn die er uberhaupt?

Ben benieuwd naar de reacties,

Groetuh ut De Haag :]
 
Dit soort dingen is al in meer threads aan de orde geweest.

Natuurlijk hebben trillingen er veel mee te maken maar zithouding, stand van het stuur en ook maar het geringste beetje knellen van een handschoen, manchet of zelfs een niet-oversized T-shirt of gewoon onderhemd kan je extra zulke dingen opleveren; een héél klein beetje "trekken" onder 1 oksel telt heftig op bij de spanning van een uur of langer 1 zithouding "opgeklopt" door trillingen.

Met veel kleding is het natuurlijk wel erg bekijken, want een handschoen die "precies pas" begint kan na een uur enigszins gaan knellen, dus iets ruimer scheelt al een stuk máár is een handschoen echt te groot dan krijg je geglij, grip- en schakelfouten.

Ook ooit geprobeerd: losse binnenhandschoentjes. Leek even erg goed maar binnen het uur bij mij totaal mis (en dat alleen nog maar op een licht brommertje).

Jekker passen: geheel gesloten en dan voelen wat er gebeurt met armen boven je hoofd, buigen, bukken, armen strak tegen lijf enzovoort, zeg maar ochtendgymnastiek. Maak daar tussendoor ook gashandle-bewegingen bij. Je hebt geheid een maat groter nodig dan je gedacht had en houd er ook rekening mee dat je er bij koud weer met een extra trui nog comfortabel en vooral onder de oksels onbekneld in moet zitten, ook na meer dan een uur sturen.

Juist de stand en de kleine bewegingen van de gas-hand maken dat er snel wat druk onder je rechter-oksel ontstaat bij iets te "modieuze" pasvorm van kleding. "Blits" zit maar al te vaak niet lekker.
Niets te strak kopen maar ook niet (te) slobberend.

Zelfde geintjes met broeken en schoenen. Trucje: trek sokken eerst helemaal glad strak aan en dan aan de punt bij tenen minstens een centimeter losser terug. Doe je dat niet dan heb je vooral 's-winters binnen een half uur minstens 2 "dooie" tenen, máár het lukt ook 's-zomers wel, want je voeten zwellen bij lange zit plus opwaartse trillingen wel bijna een schoenmaat op.

Dat grapje met sokken aan de teen terugtrekken werkt trouwens ook voor niet-motorrijders, een bureau-collega van mij genas erdoor van zijn eeuwig-koude voeten ...

Lang in 1 sta- of zithouding blijven maakt het noodzakelijk om op de lulligste kleinigheden te letten. Ga maar eens, vooral bij enigszins ruw weer, een dagje met een niet al te grote hengelaarsboot, zeg 20m of minder, de zee op in precies passende schoenen of laarzen en met de sokken niet-teruggehaald aan de tenen of nee, probeer dat maar liever niet want de deining maakt dat je voeten extra opzwellen en je bent binnen 2 uren tamelijk gesloopt.
 
Hallo, ik heb een bluebird
Is dan niet een Nissan?
Ik neem aan dat je Blackbird bedoelt :+

Wat Willem al zei.

Verder heb ik zelf nooit een 4-in-lijn gereden waarop ik niet binnen een uur prikkelende of zelfs slapende handen kreeg. Een 4 cilinder mag dan meestal minder energiek trillen dan b.v. een twin, maar de dubbele frequentie kan al gauw een zinderend gekriebel opleveren. Niet iedereen heeft daar even veel last van, maar als je net als ik tot de minder fortuinlijken behoort dan zullen andere handschoenen, zithouding, stuurgewichten of schuim-handvatten je niet structureel gaan helpen ben ik bang.
 
Je moet zorgen dat je motorkleding niet knelt op de polsen ...dus zodat alles goed de ruimte heeft dan heb je een stuk minder last van een dooie poot.

Anders wordt het links rukken.
 
Ben benieuwd naar de reacties,

Groetuh ut De Haag :]

Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad met mijn lesmotor en later met mijn eerste set banden. Nadat ik nieuwe banden had gemonteerd was ik ervan af. Nu moet ik wel zeggen dat mijn banden er verkeerdom ( tegen de rijrichting in) op waren gezet met idioot veel lood. Bij mijn nieuwe set ging er maar 15 gram op. Maar sinds dien geen last meer. Misschien je voorwiel in onbalans?

suc6

grtx Willem
 
Bij mijn K100, die bekend staan om hun trillingen in het stuur, heb ik een streetfighterstuurtje gemonteerd. Die zijn wat breder en lager, waardoor de trillingen niet zo overduidelijk aanwezig zijn. Met een paar kleine stuurgewichtjes is het helemaal prima. Enkel bij 1 bepaald toerengebied (3500 tot 4000 toeren) trilt het nog een beetje.
Misschien dat de lengte van je stuur de trillingen versterkt (dat het resoneert) en dat het met een andere houding of andere hoek van je stuur opgelost is.
 
Bij mijn K100, die bekend staan om hun trillingen in het stuur, heb ik een streetfighterstuurtje gemonteerd. Die zijn wat breder en lager, waardoor de trillingen niet zo overduidelijk aanwezig zijn. Met een paar kleine stuurgewichtjes is het helemaal prima. Enkel bij 1 bepaald toerengebied (3500 tot 4000 toeren) trilt het nog een beetje.
Misschien dat de lengte van je stuur de trillingen versterkt (dat het resoneert) en dat het met een andere houding of andere hoek van je stuur opgelost is.

Ja, ik denk dat daar veel mogelijkheden zitten; minstens bij ultralicht spul zoals brommertjes voel je onmiddellijk de kleinste veranderingen, zoals verstelbaar stuurtje, andere voetrusten en het onvolprezen "Lepper" Zweefzadel; het zag er niet uit maar vooral als je bijna-rechtop zat en weinig "leunend" op het stuur was het zeer lang uit te houden.

Ik denk dat het "aanzicht" misschien (te) erg marktbepalend is. De motors die ik mijn vader zag gebruiken tussen 1946 en 1954 (meestal DKW) hadden nog ouderwetse zadels, totaal onvergelijkbare zithouding. Of zulke constructies nog bruikbaar (bestuurbaar) zijn bij moderne snelheden is natuurlijk een tweede.
 
mn vriendin heeft t ook op haar monster; na een half uur slapende rechterhand. Gewichten gemonteerd van 350 gram elk hielp niets. Nu gaan we een stuurverhoger van LSL proberen zodat de druk minder wordt. Ook schuimrubber hielp niet. Als je schuim wilt proberen, eerst erop plakken, dan hoef je niet gelijk nieuwe handvatten te monteren.Succes ermee en laat wat horen als je een oplosing hebt :]
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn diversion heb ik dat op de autosnelweg bij 5500 rpm .
Is een resonantietrilling en weinig aan te doen (geen 5500rpm rijden)
Mij hebben ze eens verteld dat Oxford van die schuimrubberen handvatovertrekken had .
Heb er een paar keer achter gezocht maar niet gevonden .
 
ik merk het nu ook al bij mijn rijlessen. na 2 uur lessen (continu lage snelheids dingen en dus veel afwisselen met gas of gas zeer constant houden) dat ik lamme poten krijg. en ook ik merk dat ik veel te krampachtig me stuur beet heb. geen relaxte handjes om de vatten... nee doodknijpen die dingen ;) toch maar eens wat aan gaan doen...
 
Hoe zijn de ervaringen met "dooie vingers (tenen)" eigenlijk op allroad-bikes (typen met hoger stuur en misschien ook meer stelmogelijkheden)?

Het viel mij vroeger op dat klassieke Puchjes op dat punt lekkerder gingen dan mijn buikschuivertje NSU Cavallino.
 
Zorgen dat als je je vingers op de remhendel legt, dat je vingers in 1 lijn staan met de rest van je arm.
Dit knelt het minste af bij de pols en zorgt voor betere doorbloeding.

Misschien dat je bij een dealer zwaardere stuurgewichten kan proberen?
 
louis.de had gewichten tot 350 gram!

Kun je net zo goed een pak melk aan je stuur binden.. Dat is toch geen oplossing? Met het originele stuur had ik na een uur een zere kont en slapende handen, met het lagere streetfighterstuurtje na een hele dag nog geen slapende handen en het achterwerk is er ook een stuk minder slecht aan toe.
Ook met het nieuwe stuurtje heb ik heel wat standen geprobeert, van me af, naar me toe, ondersteboven, totdat het gewoon goed aanvoelt.
Een motor waar je veel mee rijdt moet een soort maatpak zijn terwijl de motoren afgeleverd worden als "one size fits all".
Als je kleding ok is, gewoon eens een inbussetje uit de la halen en eens wat andere stuurstanden uitproberen. Moet lukken!
 
Ik heb een steuntje op het handvat zitten, werkt fijn, vooral op langere afstanden.
http://www.itronic.nl/
full
 
Bij mijn diversion heb ik dat op de autosnelweg bij 5500 rpm .
Is een resonantietrilling en weinig aan te doen (geen 5500rpm rijden)
Mij hebben ze eens verteld dat Oxford van die schuimrubberen handvatovertrekken had .
Heb er een paar keer achter gezocht maar niet gevonden .

www.hein-gericke-store.com verkoopt ze voor 9 euro. Even zoeken op nummer: 22000742

22000742_zoom.jpg


Het lijkt wel wat op dat isolatiemateriaal dat ze om verwarmingsbuizen leggen. Misschien dat ze bij de Praxis hetzelfde spul verkopen maar dan voor 1 euro.
 
Kijk ns bij louis.de , veel isohandvatten. Op t Monster ga ik 4 silentbloks proberen!!! Met M8 schroefdraad en M8 tapeind!
Of zou dat kunnen breken?

Die silentblocks blijven lang zitten, maar scheuren op den duur wel. Het zijn rubberen blokken waar een plaatje met draadeind of tapgat op gevulkaniseerd is.
Het "gevaarlijke" eraan is dat de draadeind niet door en door loopt en je dus, als ze scheuren, met een los stuur in je handen zit..

Ook denk ik dat ze een beetje te week zijn om een stuur op te monteren, buigt nogal door bij remmen enzo.
 
Die silentblocks blijven lang zitten, maar scheuren op den duur wel. Het zijn rubberen blokken waar een plaatje met draadeind of tapgat op gevulkaniseerd is.
Het "gevaarlijke" eraan is dat de draadeind niet door en door loopt en je dus, als ze scheuren, met een los stuur in je handen zit..

Ook denk ik dat ze een beetje te week zijn om een stuur op te monteren, buigt nogal door bij remmen enzo.
Laat die maar zitten dan. :+
 
Vooral bij lange ritten (500 km) krijg ik last van een slapende deel van mijn rechterhand (muis)

Komt van leunen op het stuur. links kun je nog regelmatig je hand lossen, rechts is dat lastiger.
Niet teveel knijpen scheelt een boel. Leunen is genoeg.
Als je veel rijdt (15.000 km/p.j) Krijgt je hand niet de tijd om te helen. echter wendt het wel.(Oefening baardt kunst)

Veel mensen knijpen onbewust te hard, probeer meer te ontspannen.
 
Mijn ervaring is dat het vaak niet zoveel te maken heeft met de stand van je pols als wel met je schouders: All-road rijders zitten wat rechter op en laten hun schouders zakken. De sportievere motortypes eisen van je dat je je kop tussen je schouders trekt (je armen trek je omhoog). Hierdoor knellen zenuwen/bloedvaten naar je armen af. Je rechterhand wordt vaak nog wat precieze in dezelfde positie gehouden dan de linker om de gasstand strak te houden. Hoe meer trillingen in je stuur hoe meer je hier natuurlijk je best voor moet doen.

Als je je bewust bent van het feit dat je je armen optrekt/Hoofd tussen je schouders trekt kun je er iets aan doen en proberen dit te vermijden. Al denk ik dat het met een racer niet zo snel mogelijk is om je houding totaal te veranderen.

RSI klachten hebben vaker te maken met je schouders/zithouding, dan met je pols.
 
Terug
Bovenaan Onderaan