Door rood rijden

Spurtt

Die hard MF'er
7 jan 2012
272
0
Amsterdam
scooterrijders zie je in steden als Amsterdam vaak door rood rijden
bij motorrijders zie je dat bijna nooit

hoe komt dat?

bij sommige stoplichten heb je zo een flitsapparaat zodat ze je flitsen als je door rood rijdt en dus later een boete op de mat krijgt

zal het te maken hebben met de grotere kentekenplaat? dat motorrijders dus makkelijker gepakt worden

of wat is de reden anders
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch simpel , op een scooter heb je veel meer beschermende kappen om je heen!


:'(
 
Scooters e.d. gedragen zich meer als fietsen dan als 'grote' voertuigen, op de fiets is die drempel ook veel kleiner. Ik zelf voel me op een motor ook wat serieuzer en zal dan minder snel rare fratsen uithalen. Ik kom heel regelmatig in Amsterdam, maar het heeft wel even geduurd voor ik daar met de motor net zo losjes overal tussendoor wiebelde als scooters en snorfietsen continu doen. Niet omdat ik het niet kon, maar omdat het er bij mij ingeprent zat dat dat niet hoort. Duurt even om die verkeerde invloeden van je instructeurs en de politie uit je systeem te krijgen :+
 
haha.

Maar het is dus niet een boete kwestie?
en in hoeveel stoplichten zit eigenlijk een flitser?
 
Laatst bewerkt:
in elk stoplicht zit een flitser.

Vooral de middelste doet dat vaak als er storing is.
 
_O-


Ja flitsers zitten in elk stoplicht. Door rood rijden is dan ook erg onverstandig. Sommige mensen hebben gewoon dermate veel geld dat het ze weinig uitmaakt :)
 
Laat ik zo zeggen: van voetgangers, fietsers en scooterrijders negeert 80% het rode licht wel eens bewust en 20% onbewust.
Bij de grotere categorieën liggen de verhoudingen precies andersom.
 
Ik bedoel natuurlijk niet dat de flitser echt in het stoplicht zit
maar als je goed kijkt zie je ergens in de buurt van het stoplicht zo een flitser hangen

ben je zo 180euro armer

maar ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen
ik post hier wel of ik 6 weken later een reeks boetes binnen gekregen heb
 
Binnen Amsterdam is er bijna geen stoplicht met een flitser. Ze zijn er wel maar die kennen de meesten wel uit hun hoofd natuurlijk, net als alle locals overal. Op de scooter is roodrijden een paar tientjes goedkoper dan op de motor. Ik heb precies één bekeuring gehad de afgelopen vier jaar en dat was op de scooter door rood midden in de nacht op een verlaten kruispunt. Het enige dat ik zag was heel ver achter me één motorkoplamp. Maar die kwam wel erg hard achter me aan toen ik de keuze maakte :) Was uiteraard een motoragent. Waarom scooterrijders vaker door rood rijden? Ze zijn klein en wendbaar en vaak jong, dol, lomp en famous aggressief. Veel scooterrijders komen net van de fiets af of zitten daar ook nog regelmatig op, en denken nog steeds dat als ze zelf heelhuids thuiskomen (áls dat al zo is) dat ze dan dús goed gereden hebben. En het is voor veel mensen ook gewoon een kick om zo veel mogelijk verkeersregels te breken. Zeker als je eigenlijk op een vervoermiddel zit waar je niet echt heel grof mee tekeer kunt gaan, dat "gevoel van zwakte" moet je toch met je gedrag wat compenseren.

Dat is mijn idee erover.
 
Laatst bewerkt:
Binnen Amsterdam is er bijna geen stoplicht met een flitser. Ze zijn er wel maar die kennen de meesten wel uit hun hoofd natuurlijk, net als alle locals overal. Op de scooter is roodrijden een paar tientjes goedkoper dan op de motor. Ik heb precies één bekeuring gehad de afgelopen vier jaar en dat was op de scooter door rood midden in de nacht op een verlaten kruispunt. Het enige dat ik zag was heel ver achter me één motorkoplamp. Maar die kwam wel erg hard achter me aan toen ik de keuze maakte :) Was uiteraard een motoragent. Waarom scooterrijders vaker door rood rijden? Ze zijn klein en wendbaar en vaak jong, dol, lomp en famous aggressief. Veel scooterrijders komen net van de fiets af of zitten daar ook nog regelmatig op, en denken nog steeds dat als ze zelf heelhuids thuiskomen (áls dat al zo is) dat ze dan dús goed gereden hebben. En het is voor veel mensen ook gewoon een kick om zo veel mogelijk verkeersregels te breken. Zeker als je eigenlijk op een vervoermiddel zit waar je niet echt heel grof mee tekeer kunt gaan, dat "gevoel van zwakte" moet je toch met je gedrag wat compenseren.

Dat is mijn idee erover.
amen :}
 
Binnen Amsterdam is er bijna geen stoplicht met een flitser. Ze zijn er wel maar die kennen de meesten wel uit hun hoofd natuurlijk, net als alle locals overal. Op de scooter is roodrijden een paar tientjes goedkoper dan op de motor. Ik heb precies één bekeuring gehad de afgelopen vier jaar en dat was op de scooter door rood midden in de nacht op een verlaten kruispunt. Het enige dat ik zag was heel ver achter me één motorkoplamp. Maar die kwam wel erg hard achter me aan toen ik de keuze maakte :) Was uiteraard een motoragent. Waarom scooterrijders vaker door rood rijden? Ze zijn klein en wendbaar en vaak jong, dol, lomp en famous aggressief. Veel scooterrijders komen net van de fiets af of zitten daar ook nog regelmatig op, en denken nog steeds dat als ze zelf heelhuids thuiskomen (áls dat al zo is) dat ze dan dús goed gereden hebben. En het is voor veel mensen ook gewoon een kick om zo veel mogelijk verkeersregels te breken. Zeker als je eigenlijk op een vervoermiddel zit waar je niet echt heel grof mee tekeer kunt gaan, dat "gevoel van zwakte" moet je toch met je gedrag wat compenseren.

Dat is mijn idee erover.

Dat dol, lomp en agressief is een staaltje zelfkennis begrijp ik, aangezien jijzelf met je scooter door rood rijdt...

Wat een onzinverhaal zeg.
 
Ik bedoel natuurlijk niet dat de flitser echt in het stoplicht zit
maar als je goed kijkt zie je ergens in de buurt van het stoplicht zo een flitser hangen

ben je zo 180euro armer

maar ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen
ik post hier wel of ik 6 weken later een reeks boetes binnen gekregen heb
Door rood is tegenwoordig €220.
 
Dat dol, lomp en agressief is een staaltje zelfkennis begrijp ik, aangezien jijzelf met je scooter door rood rijdt...

Hoewel je je enorm onvriendelijk uit geef ik je gelijk: ik reed zelf door rood. Ik heb de boete dan ook gewoon geaccepteerd, een duidelijke verklaring gegeven en vervolgens de boete onmiddellijk betaald. Maar dat is ook helemaal niet im frage. Overigens ken ik zeker het gevoel dat als je op de scooter zit (en zeker zo'n langzaam accelererende als mijn Kymco People-S), je vermogen mist en daardoor af en toe wel eens wat compenseert met een halsbrekend toertje. Maar heb ik dan gezegd dat ikzelf niet tot die groep scooterrijders behoor of zo? Ik beschrijf alleen maar hoe ik erover denk. Of dat wel of niet over mezelf gaat heb ik het niet eens over, en ook niet of die "mindset" van scooterrijders wel of niet goed of fout is.

/edit: ik kan wel zeggen dat ik als motorrijder veel rustiger en meer weloverwogen rijd dan op de scooter. Somehow komt er toch fietsgedrag naar boven op de scooter, en niet op de motor. Als scooterrijder voel ik me veel meer een soort "piraat" (for lack of a better word), en als motorrijder eerder een soort kapitein (om in die beeldspraak te blijven).

Wat een onzinverhaal zeg.

Als je nou eens serieus ingaat op mijn verhaal? Bijvoorbeeld door aan te geven welke aspecten onzin zijn en hoe jij er dan over denkt? Waarom heb ik ongelijk en wat is dan wel de waarheid?

Als je daar geen informatief antwoord op hebt is jouw reactie een heel stuk onzinniger dan de mijne.
 
Laatst bewerkt:
Dat dol, lomp en agressief is een staaltje zelfkennis begrijp ik, aangezien jijzelf met je scooter door rood rijdt...

Wat een onzinverhaal zeg.
:N

Bunny slaat de spijker voor een groot deel op zijn kop hoor.
 
Brommerrijders en scooterrijders zijn vaak nog niet volwassen.
Hier zit grotendeels de jeugd op.
En die nemen makkelijker meer risico's in het verkeer
 
Ik had altijd een goed excuus om met de brommer door rood te rijden. Op een traject van 30 km hadden wij midden in de polder welgeteld 1 stoplicht staan. Deze was echter onder aan een aflopende weg. En nét op dat punt reed mijn Kreidler plat op de tank 65 km/h. Dus dan is het wel zonde om dan weer voor zo'n lichtje af te remmen.
 
Ik negeer dagelijks 2 rode lichten, die gewoon niet reageren op motoren. Op de fiets stop ik nooit; een moving target is nu eenmaal moeilijker te raken.
 
Ik negeer dagelijks 2 rode lichten, die gewoon niet reageren op motoren. Op de fiets stop ik nooit; een moving target is nu eenmaal moeilijker te raken.
Ook hier in de buurt zijn er een aantal lussen die niet reageren op motoren.
Als er geen ander verkeer is, rij ik hier ook door rood.
In elk ander geval blijf ik wachten, net zo lang totdat er een auto achter mij komt staan (waarna dit verkeerslicht eigenlijk direct op groen springt).
 
Ik bedoel natuurlijk niet dat de flitser echt in het stoplicht zit
maar als je goed kijkt zie je ergens in de buurt van het stoplicht zo een flitser hangen

ben je zo 180euro armer

maar ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen
ik post hier wel of ik 6 weken later een reeks boetes binnen gekregen heb
220 ;)
 
Ook hier in de buurt zijn er een aantal lussen die niet reageren op motoren.
Als er geen ander verkeer is, rij ik hier ook door rood.
In elk ander geval blijf ik wachten, net zo lang totdat er een auto achter mij komt staan (waarna dit verkeerslicht eigenlijk direct op groen springt).

Dát! En dat geldt al helemaal voor scooters. Ik doe altijd -ook op de scooter- mijn best om zo nadrukkelijk mogelijk over die lussen de rijden en erop stil te staan maar ze reageren vaak pas op een auto. Ik heb overigens bij dat rode licht waar ik doorheen reed (waar ik al vijf minuten voor rood stond te wachten) als verklaring opgegeven dat daar de detectie gewoon niet goed staat afgesteld en dat ik daarom uiteindelijk aan eigenrichting ga doen midden in de nacht. Uiteindelijk bleek dat ik daar met de scooter op het fietspad had moeten rijden (bromfietspad) en dat de lussen daar wel reageren op een scootertje, maar desalniettemin hebben ze nadat ik me daarover had beklaagd bij de politie wel degelijk de detectie aangepast zodat nu ook op de rijbaan de lussen op scooters reageren. Ik weet niet hoe, maar het kon dus blijkbaar wel.

Dat dol, lomp en agressief is een staaltje zelfkennis begrijp ik, aangezien jijzelf met je scooter door rood rijdt...

Wat een onzinverhaal zeg.

Overigens, dol en lomp geldt voor de meeste bestuurders in Amsterdam anders kom je gewoon niet in een acceptabel tempo van A naar B. Dus ja, dat geldt -zeker op de scooter- ook voor mij inderdaad. Jong ben ik niet meer (ook niet oud, ik ben net 33) maar dol en lomp ga ik je geven :) Een klein beetje dan, en dan vooral in de vorm van regelmatig regels net even een beetje overtreden omdat het in veel situaties gewoon het verstandigst is. En ja ik vind dat ik dat zelf kan bepalen en ja ik vind ook dat ik daar beter in ben dan de rest van de wereld... :) Het aspect agressief ben ik ook niet van, ik vind het bijvoorbeeld bevredigend om bij een zebrapad netjes voorrang te geven en om gewoon even geduld te hebben als er iemand wil inparkeren. Kost me een hoop tijd maar dan kan ik mezelf nog enigszins aankijken in de spiegel. En ik geef altijd maar dan ook altijd richting aan. Maar dat agressieve (en dan vooral in de vorm van voorrang némen) geldt zeker wel degelijk voor een hoop mensen in Amsterdam, en of je het leuk vindt of niet, aggressief rijden -zeker op de scooter- levert een hoop tijdswinst op, wat Koos Spee ook moge roepen met zijn schijnheilige gezichtsuitdrukking. :X Ja, per rit misschien een minuut of twee maar reken dat eens uit op jaarbasis :)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de lompe rijstijl niet te maken heeft met het beperkte vermogen.

- Ze hebben vaak enkel theorie gedaan en geen rijervaring
- Stonden eerst niet echt 'in the picture' bij de vriendengroep/dames en proberen nu zo cool mogelijk te doen met hun scootert.
- bontkraagjes zijn zowieso dom, naïef en associaal natuurlijk, met of zonder scooter :+

Nu moeten ze praktijklessen doen toch??
Flinke taak van de rijschool om in dat soort gastjes verstand te krijgen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan