Door rood voor nooddienst

Boos B

MF veteraan
8 mrt 2006
22.734
5
Breda
Ik meende mij te herinneren, dat er een topic voor was, maar kon het niet vinden.

Vandaag hoorde ik achter mij op het Vasteland in Rotterdam een brandweerwagen met toeters en bellen. Uiteraard maakte ik ruimte voor deze nooddienst, door netjes even door rood te gaan en links voor te sorteren, zodat de brandweer er langs kon. Maar nu besefte ik me, dat daar wel een camera voor rood licht staat.

Hoe zat het daar ook al weer mee? Waarschijnlijk is wel aantoonbaar, dat er inderdaad een nooddienst voorbij kwam, want die kwam binnen 30 seconde na mij door rood licht geknald O-).

Thanks!
 
Heb nog geweten dat mensen hiervoor toch een pv in de bus krijgen.
Wat ik ook belachelijk zou vinden.
gelijk wat je doet overtreed je een wet, of door roodlicht of je negeert de hulpdiensten..
kies maar :p
 
Met een beetje geluk worden de kentekens handmatig ingevoerd en ziet de dienstdoende kenteken-invoerder dat er brandweer achter je reed en zal je geen boete ontvangen.
En als je de boete wel binnenkrijgt moet je ff bellen naar justitie. Klaar :)
 
Heb nog geweten dat mensen hiervoor toch een pv in de bus krijgen.
Wat ik ook belachelijk zou vinden.
gelijk wat je doet overtreed je een wet, of door roodlicht of je negeert de hulpdiensten..
kies maar :p

hulpdiensten negeren is ook strafbaar ;)
 
In dit burocratische land krijgt u gewoon een vette bekeuring en mag u later een flinke rechtzaak gaan aanspannen die 4 jaar gaat duren vooraleer u uw centen terugkrijgt na 5 jaar :Y





;)
 
In dit burocratische land krijgt u gewoon een vette bekeuring en mag u later een flinke rechtzaak gaan aanspannen die 4 jaar gaat duren vooraleer u uw centen terugkrijgt na 5 jaar :Y





;)
_O- _O- maar goed, dan dat ik van mijn werk mijn hobby kan gaan maken O-)
 
Ik kan mij dat topic ook nog herinneren en ik kan me ook nog herinneren dat je niet door rood mocht als er een loeiloei achter je staat, vrees ik.

Edit: zie hier
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort moet je voorkomen, je hebt de samenleving ernstig in gevaar gebracht. Waarschijnlijk zul je voor dit criminele gedrag een langdurig rijverbod krijgen, ten einde de samenleving te beschermen voor gevaren zoals jij. Tevens denk ik dat je een celstraf krijgt van enige maanden, gevolgd door een tijdverslindende cursus verkeersbeheersing. Daarna zul je nog wekelijks een afspraak moeten maken bij de reclassering en mag je nooit meer fietsen zonder begeleiding. Ook zul je een enkelband met GPS moeten dragen, zodat men weet waar je bent. Alles zal in het werk worden gesteld, om criminelen zoals jij het leven zuur te maken... })
 
Voor mij is het een simpele afweging: of ik hinder een hulpdienst, wat moreel verwerpelijk is, of ik overtreed een verkeersregel, wat slecht is voor mijn portemonee.

Dus rij ik door rood, ook al kost me dat centen. Je mag nu eenmaal niet door rood rijden. In dit leven moet je zo vaak uit 2 kwaden kiezen. Hoort er bij.
 
Ik kan mij dat topic ook nog herinneren en ik kan me ook nog herinneren dat je niet door rood mocht als er een loeiloei achter je staat, vrees ik.

Edit: zie hier

:^

Je moet voorrang verlenen en ruimte maken voor de hulpdiensten maar je mag hiermee niet jezelf of anderen in gevaar brengen door bewust regels te gaan overtreden want als jij ook nog eens een aanrijding krijgt is niemand ermee geholpen (van de wal in de sloot ofzo).
 
Ik kan mij dat topic ook nog herinneren en ik kan me ook nog herinneren dat je niet door rood mocht als er een loeiloei achter je staat, vrees ik.

Edit: zie hier
Oei... Da's niet echt hoopgevend :o
Binnenkort moet je voorkomen, je hebt de samenleving ernstig in gevaar gebracht. Waarschijnlijk zul je voor dit criminele gedrag een langdurig rijverbod krijgen, ten einde de samenleving te beschermen voor gevaren zoals jij. Tevens denk ik dat je een celstraf krijgt van enige maanden, gevolgd door een tijdverslindende cursus verkeersbeheersing. Daarna zul je nog wekelijks een afspraak moeten maken bij de reclassering en mag je nooit meer fietsen zonder begeleiding. Ook zul je een enkelband met GPS moeten dragen, zodat men weet waar je bent. Alles zal in het werk worden gesteld, om criminelen zoals jij het leven zuur te maken... })
Uit schaamte heb ik uiteraard mijzelf al aangemeld voor een EMG :Y
:^

Je moet voorrang verlenen en ruimte maken voor de hulpdiensten maar je mag hiermee niet jezelf of anderen in gevaar brengen door bewust regels te gaan overtreden want als jij ook nog eens een aanrijding krijgt is niemand ermee geholpen (van de wal in de sloot ofzo).
Gevaar was er niet ontstaan, omdat ik stapvoets door ben gerold, maar goed, ik snap het punt wel. Ik veroorzaakte met mijn actie mogelijk hinder voor voetgangers op de zebra, omdat zij niet stoppen voor een aanstormende brandweer.
 
Voor mij is het een simpele afweging: of ik hinder een hulpdienst, wat moreel verwerpelijk is, of ik overtreed een verkeersregel, wat slecht is voor mijn portemonee.

Dus rij ik door rood, ook al kost me dat centen. Je mag nu eenmaal niet door rood rijden. In dit leven moet je zo vaak uit 2 kwaden kiezen. Hoort er bij.

Ja daag,de volgende keer als dit mij overkomt,blijf ik gewoon staan }) .
Laat die malloot maar kreperen in de ambulance die achter mij staat :P .
Ik moet wel mijn ziekte kosten kunnen blijven betalen :Y


:+
 
Voor mij is het een simpele afweging: of ik hinder een hulpdienst, wat moreel verwerpelijk is, of ik overtreed een verkeersregel, wat slecht is voor mijn portemonee.

Dus rij ik door rood, ook al kost me dat centen. Je mag nu eenmaal niet door rood rijden. In dit leven moet je zo vaak uit 2 kwaden kiezen. Hoort er bij.


Dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Ik rij soms beroepshalve met zo een ambulance mee en weet dus waar ik het over heb. Soms, niet al te vaak, heb je echt haast, want meestal ligt er niemand in als de lampen aan staan en is ie op weg naar iets toe. Als er wel iemand in ligt, gaat het er meestal om dat er zo rustig en glijdend mogelijk gereden wordt en niet met toeters en bellen. Een enkele keer heb je wel echt haast.
Maar dit alles terzijde, als je iets naar voren rijdt om ruimte te maken, zonder direct het kruispunt op te stuiven, dan vind ik het echt niet correct :N als daar een prent voor wordt gegeven.

Overigens lees ik hier weer reacties, die mensen alleen opschrijven als ze zelf geen hulp nodig hebben..... :(
 
Als het goed is maakt zo'n flitser twee foto's, dus als je een meter ofzo over de streep bent gereden denk ik dat ze wel snappen dat je ruimte maakte voor de brandweer :P Ben zo vaak met mensen een stukje wezen rijden, uiteraard voordringen bij het stoplicht en dan voorbij de streep gaan staan, zelfs bij stoplichten met flitsers :P Die jongens hebben daar volgens mij nooit een boete voor gehad :+
 
Dat ben ik dus helemaal niet met je eens. Ik rij soms beroepshalve met zo een ambulance mee en weet dus waar ik het over heb. Soms, niet al te vaak, heb je echt haast, want meestal ligt er niemand in als de lampen aan staan en is ie op weg naar iets toe. Als er wel iemand in ligt, gaat het er meestal om dat er zo rustig en glijdend mogelijk gereden wordt en niet met toeters en bellen. Een enkele keer heb je wel echt haast.
Maar dit alles terzijde, als je iets naar voren rijdt om ruimte te maken, zonder direct het kruispunt op te stuiven, dan vind ik het echt niet correct :N als daar een prent voor wordt gegeven.
Overigens lees ik hier weer reacties, die mensen alleen opschrijven als ze zelf geen hulp nodig hebben..... :(

Ik neem aan dat mensen die een motorvoertuig besturen verstand hebben,en als er een hulpdienst met sirenes aankomt de weg vrijmaken :Y op een verantwoorde manier.
Dus idd als je daar een prent voor krijgt :r
En uiteraard ga ik opzij,snap heel goed dat je die "kerstboom" O-) niet voor niks aanzet,heb er zelf zo'n 25 jaar geleden ook in gelegen met een verbrijzeld onderbeen en flink bloedverlies,en zit zelf bij de bedrijfs brandweer ;)
 
Ik meende mij te herinneren, dat er een topic voor was, maar kon het niet vinden.

Vandaag hoorde ik achter mij op het Vasteland in Rotterdam een brandweerwagen met toeters en bellen. Uiteraard maakte ik ruimte voor deze nooddienst, door netjes even door rood te gaan en links voor te sorteren, zodat de brandweer er langs kon. Maar nu besefte ik me, dat daar wel een camera voor rood licht staat.

Hoe zat het daar ook al weer mee? Waarschijnlijk is wel aantoonbaar, dat er inderdaad een nooddienst voorbij kwam, want die kwam binnen 30 seconde na mij door rood licht geknald O-).

Thanks!
Vaak hoef je de kruizing niet eens op om ruimte te maken. Lijkt mij dat je die bekeuring dan niet hoeft te betalen.










Die uit dat andere topic is iets heel anders.
De onderstaande foto doet sterk vermoeden dat de heren niet enkel ff aan de kant gingen :+

flitsfoto_jpg_615379i.jpg
 
Je moet voorrang verlenen en ruimte maken voor de hulpdiensten maar je mag hiermee niet jezelf of anderen in gevaar brengen door bewust regels te gaan overtreden want als jij ook nog eens een aanrijding krijgt is niemand ermee geholpen (van de wal in de sloot ofzo).

Helaas staat er in de Nederlandse wetgeving nergens dat je ruimte moet maken voor een voorrangsvoertuig. Alleen dat je het voor moet laten gaan (RVV art. 50). Er is dus geen wettelijke basis die iemand het recht geeft om door rood te rijden om ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig. Ook niet als dit geheel veilig gebeurt.

In Duitsland is de wetgeving wel anders en moet je echt ruimte maken voor een achteropkomend voorrangsvoertuig en mag je daarvoor andere wetten overtreden (bijv. ook met 2 wielen op de stoep).

Dat is heel krom, maar het kan dus inderdaad gebeuren dat je daarvoor een bekeuring krijgt en dat je voor de rechter het mag gaan betwisten, wat lang kan duren want je hebt daadwerkelijk de wet overtreden.
 
Dat ben ik dus helemaal niet met je eens.
Hmz... Ik bedoelde niet dat ik een ambu met zwaailichten gebruik als excuus om door rood te rijden, ook al kan ik ook gewoon aan de kant. :+
Voor door rood rijden heb ik geen excuus nodig. ;)

Uiteraard neem ik aan dat een ambu niet voor niets zwaailicht en sirene aan heeft en dus haast heeft. Ik heb ook wel eens meegereden met een ambu, maar er gebeurde niets bijzonders, dus geen toeters en bellen.
Als ik toeters en bellen hoor, ga ik er vanuit dat ze ruimte willen. Als dat alleen kan door door rood te rijden, prima. Kost me dat geld, dan kost me dat geld.
De meeste prenten voor door rood rijden heb ik tot nu toe gehad terwijl er geen toeter of bel in de verre omtrek te bekennen was. 8-) Ik zou mezelf hypocriet vinden om een punt van de boete te maken als er wel een toeter of bel in de buurt is.

't Leven is kut, maar dat wisten we al.
 
Laatst bewerkt:
Ik meende mij te herinneren, dat er een topic voor was, maar kon het niet vinden.

Vandaag hoorde ik achter mij op het Vasteland in Rotterdam een brandweerwagen met toeters en bellen. Uiteraard maakte ik ruimte voor deze nooddienst, door netjes even door rood te gaan en links voor te sorteren, zodat de brandweer er langs kon. Maar nu besefte ik me, dat daar wel een camera voor rood licht staat.

Hoe zat het daar ook al weer mee? Waarschijnlijk is wel aantoonbaar, dat er inderdaad een nooddienst voorbij kwam, want die kwam binnen 30 seconde na mij door rood licht geknald O-).

Thanks!
Je bent niet doorgereden, maar hebt slechts ruimte gegeven aan een voorrangsvoertuig.

In het andere topic is men doorgereden en dat mag niet. ;)
 
Als je de kruising niet over bent gegaan heb je grote kans dat je em niet krijgt.. meestal worden er meerdere foto´s gemaakt waaruit moet blijken dat je rood daadwerkelijk negeert en dus de kruising over was gegaan.

Als ik het goed begrijp ben je over de stopstreep gegaan om plaats te maken en in het linkervlak vak gaan staan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan