Door vele 'motorcollegas' ingehaald vandaag...

Volgens mij heb ik dit vanmorgen in de krant gelezen, erg spijtig weer.
Was het ergens in Gelderland (ik ben de naam even kwijt), maar er stond: "in het gelderse .....". Zo ja, dan betrof het inderdaad een 22-jarige jongeman.
Er stond ook bij dat ze met zn 3en aan het rijden waren..

Succes met het verwerken, eventueel ook voor de nabestaanden.
 
Harskamp, motorrijder verongelukt in Harskamp
Publicatiedatum: 07-11-2004

Een 22-jarige motorrijder uit Alphen aan de Rijn is zondagmiddag 7 november rond 15.30 uur dodelijk verongelukt. Hij reed met twee andere motorrijders net buiten de bebouwde kom richting Stroe en kwam door onbekende oorzaak aan het slingeren, ging onderuit en botste tegen een auto. Het slachtoffer overleed ter plekke. De Verkeersongevallen dienst van de politie Gelderland-Midden stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval.
deze toevallig ?
 
Tjonge, dat is weer een zeer triest verhaal... en zeker ook voor de nabestaanden.
In ieder geval, hoe het ook zij, in de loop van de jaren ben ik door dit soort dingen, en zelf meegemaakte "kantje boord situaties" wel anders gaan rijden.
Staat er dus weer zo'n kruisje langs de weg.
Bah.
 
En heb ik daardoor het motorijden links laten liggen?? Nee, maar ben wel (zeker in het begin) iets anders gaan rijden.

Ik merk er bij mezelf (gelukkig) vrij weinig van. Het gaat nog steeds lekker :)

En pas als je in een paar van die topics wordt uitgemaakt voor moraalridder, dan mag je jezelf een echte, voleerde moraalridder noemen.

Nu ben je nog maar een leerling moraalridder, DaBit-san...

Dank U voor deze wijze woorden, meester(es). Wax in, wax out.

deze toevallig ?

Yup....
 
Ten eerste sterkte met het verwerken ervan., zal wel ff duren voordat je dat beeld kwijt bent.

Denk alleen niet dat ik nu anders zal rijden. Iedereen roept altijd dat het gevaarlijk is, mar wat niet.
Ken iemand die al zijn hele leven motorrijd en er is nooit iets gebeurt. totdat hij de boom ging snoeien, dwarslesie kan niet een meer lopen.
 
Ik kan alleen maar zeggen: praat erover met zoveel mogelijk mensen. Vertel je verhaal...

Sterkte!
 
Ik denk dat dit de reden is dat ik ook altijd het liefst alleen reed.

A) voorkom je dat je je laat opnaaien door anderen
B) voorkom je dat iemand anders JOU probeert bij te houden, terwijl hij niet KAN weten dat je al 20 jaar rijdt, waarvan 6 jaar op circuit. En als je dat als 22 jarige rijder TOCH probeert, dan kan er van alles gebeuren.

Ik reed ALTIJD mijn eigen tempo. Zelfs ik O-) maakte het wel eens mee dat ik werd afgetroeft op de openbare weg door andere rijders (niet vaak, maar het kwam voor), en dan dacht ik altijd; dat KAN niet goed gaan :X

Zo heb ik 15 jaar geleden ook deel uitgemaakt van een motorgroepje dat veel meer risico's op de snelweg nam dan ik. TOEN was ik er nog niet klaar voor en deed ik daar niet aan mee. Ik maakte de overstap naar de racewereld en 15 jaar later reed ik hen voor op het circuit gaf ze circuit-instructies. Moraal; goed en hard leren rijden heft tijd nodig. Je grenzen leren kennen en hier NOOIT overheen gaan. Tenzij je de mogelijk hebt op een afgeloten terrein (zoals een circuit) om te oefenen en om zo je grenzen (langzaam) te gaan verleggen. Er is veel mogelijk, maar dan moet je het wel GOED doen en goed uitvoeren.

Openbare weg is geen circuit (teveel bijkomende gevaren). Wat niet wegneemt dat je soms een keer het gas kan opendraaien (daar waar het KAN). Maar dan moet je wel de fysiologische aspecten van het rijden evenals de dynamische krachten van je fiets kennen (en niet onderschatten). Daar ontbreekt het bij de meesten aan.

Omdat je iets met 120 km/h kan wil nog niet zeggen dat het je ook lukt met 200 KM/h+. Daar moet je op voorbereid zijn. De meesten onder ons zijn dit NIET.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; SCHIJF JE IN VOOR EEN VRO dag of een keer voor een circuitdag als je van doorrijden houdt. Dan sta je ineens weer met BEIDE beentjes op de grond!!! Maar het kan so-wie-so geen kwaad om hier een keer aan deel te nemen. Je wordt er nooit slechter van.

Doe je dit NIET, dan is de kans dat iets soortgelijks als DIT bericht ook JOU een keer verrast. Garanties heb je NOOIT, maar de kans dat het je NA het volgen van een of meerdere cursussen gebeurt is AANZIENLIJK kleiner.

Eigenwijs? Suit yourself!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit de reden is dat ik ook altijd het liefst alleen reed.

A) voorkom je dat je je laat opnaaien door anderen
B) voorkom je dat iemand anders JOU probeert bij te houden, terwijl hij niet KAN weten dat je al 20 jaar rijdt, waarvan 6 jaar op circuit. En als je dat als 22 jarige rijder TOCH probeert, dan kan er van alles gebeuren.

Ik reed ALTIJD mijn eigen tempo. Zelfs ik O-) maakte het wel eens mee dat ik werd afgetroeft op de openbare weg door andere rijders (niet vaak, maar het kwam voor), en dan dacht ik altijd; dat KAN niet goed gaan :X

Zo heb ik 15 jaar geleden ook deel uitgemaakt van een motorgroepje dat veel meer risico's op de snelweg nam dan ik. TOEN was ik er nog niet klaar voor en deed ik daar niet aan mee. Ik maakte de overstap naar de racewereld en 15 jaar later reed ik hen voor op het circuit gaf ze circuit-instructies. Moraal; goed en hard leren rijden heft tijd nodig. Je grenzen leren kennen en hier NOOIT overheen gaan. Tenzij je de mogelijk hebt op een afgeloten terrein (zoals een circuit) om te oefenen en om zo je grenzen (langzaam) te gaan verleggen. Er is veel mogelijk, maar dan moet je het wel GOED doen en goed uitvoeren.

Openbare weg is geen circuit (teveel bijkomende gevaren). Wat niet wegneemt dat je soms een keer het gas kan opendraaien (daar waar het KAN). Maar dan moet je wel de fysiologische aspecten van het rijden evenals de dynamische krachten van je fiets kennen (en niet onderschatten). Daar ontbreekt het bij de meesten aan.

Omdat je iets met 120 km/h kan wil nog niet zeggen dat het je ook lukt met 200 KM/h+. Daar moet je op voorbereid zijn. De meesten onder ons zijn dit NIET.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; SCHIJF JE IN VOOR EEN VRO dag of een keer voor een circuitdag als je van doorrijden houdt. Dan sta je ineens weer met BEIDE beentjes op de grond!!! Maar het kan so-wie-so geen kwaad om hier een keer aan deel te nemen. Je wordt er nooit slechter van.

Doe je dit NIET, dan is de kans dat iets soortgelijks als DIT bericht ook JOU een keer verrast. Garanties heb je NOOIT, maar de kans dat het je NA het volgen van een of meerdere cursussen gebeurt is AANZIENLIJK kleiner.

Eigenwijs? Suit yourself!!!


In dit verhaal kan ik me wel eigenlijk helemaal vinden.
In de 19 jaar dat ik motorrijdt heb ik helaas ook al vele witte doeken zien passeren en telkens dacht ik weer ...damn waarom nou toch.
Het heeft mijzelf ook wel stof gegeven tot nadenken en ik heb zelfs met de gedachte rondgelopen om er zelf eens helemaal mee te stoppen.
Alleen uitsluiten kun je gewoon helemaal niks natuurlijk, en tja je moet toch zo optimaal mogelijk leven mijn gedacht.
Ik rijd nu voor mezelf terwijl ik voorheen nog wel eens voor een partijtje te vinden was en dit alleen maar omdat er meestal gedoe van komt.
Rij je eigen tempo, laat je door niemand opjutten en je hoeft je voor niemand te bewijzen, dat is mijn redenering en met een portie gezond verstand kom je een heel end.
Uisluiten kun je niks, minimaliseren van bepaalde dingen wel, zodat je toch optimaal van het motorrijden kunt genieten.


Maar het blijft iig klote om te zien.
Veel sterkte met het verwerken ervan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit de reden is dat ik ook altijd het liefst alleen reed.

A) voorkom je dat je je laat opnaaien door anderen
B) voorkom je dat iemand anders JOU probeert bij te houden, terwijl hij niet KAN weten dat je al 20 jaar rijdt, waarvan 6 jaar op circuit. En als je dat als 22 jarige rijder TOCH probeert, dan kan er van alles gebeuren.

Ik rijd ook het lieft alleen, als ik samen met een paar vrienden van mij rijdt, rijden we altijd 30 tot 40 km/h harder. Ook rijdt er wel eens een vriend van mij mee die net 2000 km rij ervaring heeft, en deze probeert dan op zijn CBR600f de "grote" jongens bij te houden.
 
In de 19 jaar dat ik motorrijdt heb ik helaas ook al vele witte doeken zien passeren en telkens dacht ik weer ... waarom nou toch.

Denk dat dat nou dus net het punt van DaBit was.
Na het net ingehaald zijn door een jakkeraar was de reden hem wel duidelijk toen diezelfde persoon het niet meer kon navertellen.

Je hebt motorrijden en je hebt motorracen. En je hebt piloten die die 2 wel uit elkaar kunnen houden en piloten die die 2 niet uit elkaar kunnen houden.

Als je die dingen niet uit elkaar kunt houden lijkt me de kans dat iets soortgelijks je overkomt vele malen groter dan wanneer je wel geschikt over de betreffende dosis gezond verstand.

Iemand die me op de snelweg met 220 voorbijscheurt hoeft echt niet aan te komen met praatjes als "ik wist wat ik deed" of "ik ken me fiets" of "het kon daar wel".
O-)
Grtx
 
A) voorkom je dat je je laat opnaaien door anderen
B) voorkom je dat iemand anders JOU probeert bij te houden

blablabla...etc enz e.d. heel verhaal

je kunt het wel mooi opdreunen en iedereen is het er mee eens, maar in de werkelijkheid is het een stuk moeilijker om in een groepje niet over je grenzen te gaan of om je niet uit te sloven...
deze meneer die ze van het asfalt hebben moeten schrapen, zou het vast ook eens zijn met dat verhaal (iig dat denk ik, er zijn maar weinig mensen die het er niet mee eens zijn,toch?) en toch reed ie zichzelf dood |(
 
Denk dat dat nou dus net het punt van DaBit was.
Na het net ingehaald zijn door een jakkeraar was de reden hem wel duidelijk toen diezelfde persoon het niet meer kon navertellen.

Je hebt motorrijden en je hebt motorracen. En je hebt piloten die die 2 wel uit elkaar kunnen houden en piloten die die 2 niet uit elkaar kunnen houden.

Als je die dingen niet uit elkaar kunt houden lijkt me de kans dat iets soortgelijks je overkomt vele malen groter dan wanneer je wel geschikt over de betreffende dosis gezond verstand.

Iemand die me op de snelweg met 220 voorbijscheurt hoeft echt niet aan te komen met praatjes als "ik wist wat ik deed" of "ik ken me fiets" of "het kon daar wel".
O-)
Grtx

Sommige mensen nemen nou eenmaal het risico om zo hard te rijden, uiteraard is het niet veilig. Echter ikzelf begrijp heel goed wat deze mannen beweegt om zo hard te gaan.
 
Denk dat dat nou dus net het punt van DaBit was.
Na het net ingehaald zijn door een jakkeraar was de reden hem wel duidelijk toen diezelfde persoon het niet meer kon navertellen.

't waren niet dezelfde personen hoor. Die verongelukte jongen reed op een blauwe R6. Die er ook nog eens verbazingwekkend ongehavend uitzag. Behalve dan waarschijnlijk de kant waarop deze lag. Normaal zou je zeggen: 'vervelend schuivertje, heeft er nog iemand wat kuipdelen liggen?'.

Die ZX6R rijder irriteerde me gewoon, en deed het puur om stoer te zijn. Die zal gisteravond wel weer aan het pochen geweest zijn tegen z'n vriendjes: 'd'r reed een kerel voor me op een ZZR, met amper 80. Die vent kon echt niet rijden joh. Dus ikke gas erop, schakelen, door naar de toerenbegrenzer, nog een keer doortikken en weer gas erop. Je had z'n gezicht eens moeten zien'

Iemand die me op de snelweg met 220 voorbijscheurt hoeft echt niet aan te komen met praatjes als "ik wist wat ik deed" of "ik ken me fiets" of "het kon daar wel".

Nah, ik ben nog niet helemaal klaar voor het moraalridderschap merk ik wel, want 220 rijden op een (vrijwel) lege snelweg met goed zicht kan vaak zoveel kwaad nog niet.

Persoonlijk vind ik hard rijden op zo'n totaal verraderlijke rechte 80km/u weg met mooi asfalt veel gevaarlijker. Daar krijg je de valse indruk dat de weg overzichtelijk is, en dat 30-40km/u harder best kan. Totdat Miep in haar Pinda uit een uitrit achter een struik komt en de weg opdraait.
 
Vlak daarnaast ook de factor 'geluk' niet uit.

Ik heb motoren frontaal op elkaar zien klappen waarbij de motoren als zodanig niet meer te herkennen waren (lees topic de Spinder) waarbij de heren rijders er van af komen met een pijnlijke pink, omdat ze elkaar NET gemist hebben.

Schuif je daarentegen onderuit en kom je met je hoofd ergens tegen aan, dan overleef je het niet. De schade aan de fiets is geen indicator hoe JIJ het er afgebracht hebt.

Maar ik wil die factor altijd zo klein mogelijk houden. IK probeer zelf zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten. Een aantal zaken heb ik zelf in de hand; technische staat van de fiets, rechterpols, gebruik van mijn ogen en grijze massa. Oook probeer ik situaties in het verkeer zo goed mogelijk in te schatten. Met voldoende marge.

Maar er zijn ALTIJD zaken die je kunnen verrassen. Ben er dan wel op voorbereid en train op dat soort situaties. Iemand zal je dan wel een keer moeten vertellen WAAR je dan op moet letten. En ZELF zal je eindeloos dingen voor jezelf moeten herhalen en gewoon DOEN. Totdat het je neus uitkomt. Pas dan ben je klaar om een reflex met FOUTE handeling om te zetten in een GOEDE handeling. En neem van mij aan dat je minimaal een aantal jaren verder bent voordat je zover bent.

Amen!
 
Naar om te zien, maar helaas werkelijkheid.
Ik heb als ambulancebroeder ook al menig motorrijder toegedekt of zwaargewond naar het trauma centrum vervoerd, het blijft rot.
Echter ik blijf zelf wel rijden.
Voorzichtigheid voorop, maar het ligt niet altijd bij jezelf, je weet hoe kwetsbaar we zijn op twee wielen.............

groet Sjoof.

Succes met verwerken.
 
Vlak daarnaast ook de factor 'geluk' niet uit.

Ik heb motoren frontaal op elkaar zien klappen waarbij de motoren als zodanig niet meer te herkennen waren (lees topic de Spinder) waarbij de heren rijders er van af komen met een pijnlijke pink, omdat ze elkaar NET gemist hebben.

Schuif je daarentegen onderuit en kom je met je hoofd ergens tegen aan, dan overleef je het niet. De schade aan de fiets is geen indicator hoe JIJ het er afgebracht hebt.

Maar ik wil die factor altijd zo klein mogelijk houden. IK probeer zelf zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten. Een aantal zaken heb ik zelf in de hand;

technische staat van de fiets, rechterpols, gebruik van mijn ogen en grijze massa. Oook probeer ik situaties in het verkeer zo goed mogelijk in te schatten. Met voldoende marge.

Maar er zijn ALTIJD zaken die je kunnen verrassen. Ben er dan wel op voorbereid en train op dat soort situaties. Iemand zal je dan wel een keer moeten vertellen WAAR je dan op moet letten. En ZELF zal je eindeloos dingen voor jezelf moeten herhalen en gewoon DOEN. Totdat het je neus uitkomt. Pas dan ben je klaar om een reflex met FOUTE handeling om te zetten in een GOEDE handeling. En neem van mij aan dat je minimaal een aantal jaren verder bent voordat je zover bent.

Amen!
Helemaal gelijk hoor Mark. Ik rij echt wel door op de motor en vaak hard maar ik vraag mezelf altijd af,"waar kan zomaar gevaar opdoemen en wat kan ik dan doen".
En laten we eerlijk zijn, heel veel motorrijders,automobilisten,fietsers enz kunnen absoluut niet goed rijden. Let maar eens op bv hoeveel ouderen er op de weg zitten die bij lange na niet die reactiesnelheid en overzicht hebben zoals van jongeren mag worden verlangd.
En ik zit daar tussen.
 
Helemaal gelijk hoor Mark. Ik rij echt wel door op de motor en vaak hard maar ik vraag mezelf altijd af,"waar kan zomaar gevaar opdoemen en wat kan ik dan doen".
En laten we eerlijk zijn, heel veel motorrijders,automobilisten,fietsers enz kunnen absoluut niet goed rijden. Let maar eens op bv hoeveel ouderen er op de weg zitten die bij lange na niet die reactiesnelheid en overzicht hebben zoals van jongeren mag worden verlangd.
En ik zit daar tussen.

Maar ook veel jongeren hebben het verkeersinzicht van een split-erwt. Door overmoedigheid en gebrek aan ervaring onderschatten ze het gevaar en dan kan je nog zo'n goede reactietijd hebben... dat helpt dan niet. Neemt niet weg dat ik van een bepaalde ouderen graag het rbw in zou vorderen, net zo als van die debielen die achter het stuur sms-en, krant lezen e.d.
 
Zal wel aan mijzelf liggen, maar ik heb verschillende malen verkeersdoden en (zwaar)gewonden gezien en nooit het idee gehad om het motorrijden op te geven of 'voorzichtiger te gaan rijden'. Ik ben ook niet van plan om anders te gaan rijden of te gaan stoppen als ik vader wordt ofzo. Niet dat ik nu perfect rij, maar mijn standpunt is om heel thuis te komen, het liefst met mijn motor intact. En dat is op 1 keer na altijd uitgekomen. En uit die ene keer heb ik lering getrokken (niet na een nachtdienst slaperig op de motor stappen).

Ik rij al jaren met bepaalde regels:
-ik rij mijn eigen rit
-als ik met anderen rij, dan pas ik me aan aan de langzame rijder voordat die het idee krijgt om zich aan mijn snelheid te houden
-ik moet kunnen stoppen voor het verdwijnpunt
-ik koester geen verwachtingen
Dit heeft voor mij altijd perfect gewerkt.

Ik zie vaak genoeg motorrijders achterlijk rijden, maar ik ga daar niks van zeggen - het is hun leven op de waagschaal. Waarschijnlijk zijn er ook mensen die mij onverantwoordelijk vinden rijden. Ik geef alleen commentaar op rijgedrag als iemand erom vraagt. :]
 
zwaar kut om zoiets te zien gebeuren,

volgende maand begin ik ook te rijden,midden winter..
ik zoek minstens 10 000km te doen op mijn rs125 voor ik overstap naar full power zxr400 of R6 wil zoveel mogelijk ervaring opdoen

motorrijden tegenwoordig.. hier op de belgische wegen kijken de automobilsten amper om, ik woon vlak bij een hogeschool met duizenden studenten die allemaal pas hun autorijbewijsje hebben. levensgevaarlijke zooi
 
Zal wel aan mijzelf liggen, maar ik heb verschillende malen verkeersdoden en (zwaar)gewonden gezien en nooit het idee gehad om het motorrijden op te geven of 'voorzichtiger te gaan rijden'. Ik ben ook niet van plan om anders te gaan rijden of te gaan stoppen als ik vader wordt ofzo. Niet dat ik nu perfect rij, maar mijn standpunt is om heel thuis te komen, het liefst met mijn motor intact. En dat is op 1 keer na altijd uitgekomen. En uit die ene keer heb ik lering getrokken (niet na een nachtdienst slaperig op de motor stappen).

Ik rij al jaren met bepaalde regels:
-ik rij mijn eigen rit
-als ik met anderen rij, dan pas ik me aan aan de langzame rijder voordat die het idee krijgt om zich aan mijn snelheid te houden
-ik moet kunnen stoppen voor het verdwijnpunt
-ik koester geen verwachtingen
Dit heeft voor mij altijd perfect gewerkt.

Ik zie vaak genoeg motorrijders achterlijk rijden, maar ik ga daar niks van zeggen - het is hun leven op de waagschaal. Waarschijnlijk zijn er ook mensen die mij onverantwoordelijk vinden rijden. Ik geef alleen commentaar op rijgedrag als iemand erom vraagt. :]

dito, behalve het laatste.. ik geef ook commentaar als IK of iemand in de groep er last van kan krijgen of heeft.
anyway, zo lang ik meer kans heb van mijn keukentrapje dood te pleuris te vallen in de keuken (en die kater van me helpt behoorlijk de laatste tijd met in de weg te lopen op de trap) dan op de motor krijg je mij der niet zo snel vanaf.
 
Echt vreselijk, om zoiets mee te maken en te zien. Wij waren (ik, man en 2 kids) een paar jaar terug getuige hoe voor ons happy koekblik een motorrijder in de Zwitserse Alpen vol door de bliksem werd geraakt en onderuit klapte. De beschrijving "leren zak met homp vlees en botten" is dan ook geen onbekende omschrijving voor me. We zijn erbij gebleven tot de "notarzt"
aanwezig was.al hadden we de man al wel voor nieuwsgierige passerende kijkers toegedekt met een plaid (mede ook om hem uit het oog van de kinderen te halen).
We hebben er echt maanden over gedaan dit vreselijke beeld van onze netvliezen af te krijgen.

Iedereen die op een bike rijdt, kent natuurlijk de gevaren en accepteert ze als een noodzakelijk kwaad dat ons allemaal gebeuren kan.
Het meemaken gaat je alleen absoluut niet in je koude kleren zitten en heeft een behoorijke impact op je eigen rijden. Al slijt het ook weer.

Veel sterkte en succes en hoop dat je het goed en snel zult kunnen verwerken. '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan