Door Zwitserland ZONDER tolvignet?

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.208
70
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik ben al bezig om de motorvakantie voor aankomende zomer vorm te geven.
Vanuit Nederland binnendoor afzakken naar het zwarte woud
Daarna door Zwitserland naar Oostenrijk
Nog een dagje Oostenrijk en dan weer richting Nederland.

Het Vignet voor Oostenrijk kost maar € 8,75 pp
Maar het Vignet voor Zwitserland kost € 45,- Een hoop geld voor 1 dag.
Aangezien we toch geen snelwegen pakken en alles binnendoor willen rijden, is het dan goed mogelijk om het zonder vignet te doen?
 
Als je zeker weet dat je geen snelwegen neemt, is een vignet weggegooid geld.
Wel opletten dat je een grensovergang kiest waarop je niet direct op een snelweg uitkomt, bij de grenscontrole wordt er nog wel eens gecheckt of je de sticker hebt.
 
45 euro is inderdaad een hoop geld voor 1 dag, echter als je door onvoorziene omstandigheden toch de snelweg op moet en je krijgt een prent vanwege ontbreken van het vignet dan ben je duurder uit. Maw ik zou dat vignet gewoon aannschaffen.
 
Vorig jaar door zowel Oostenrijk als Zwitserland gereden zonder vignet. Bewust in MRA alle B wegen geselecteerd.
Geen gedoe gehad.
 
Hoi allemaal,

Ik ben al bezig om de motorvakantie voor aankomende zomer vorm te geven.
Vanuit Nederland binnendoor afzakken naar het zwarte woud
Daarna door Zwitserland naar Oostenrijk
Nog een dagje Oostenrijk en dan weer richting Nederland.

Het Vignet voor Oostenrijk kost maar € 8,75 pp
Maar het Vignet voor Zwitserland kost € 45,- Een hoop geld voor 1 dag.
Aangezien we toch geen snelwegen pakken en alles binnendoor willen rijden, is het dan goed mogelijk om het zonder vignet te doen?
Navigatie heeft functie tolwegen aan of uit.
 
Goed om dit allemaal te horen.
Ik had zelf ook al het idee, dat het moet kunnen, maar voor de zekerheid maar de vraag hier gesteld.
Thanks
 
vorig jaar ook zonder vignet gereden in zwitserland.
Lugano tot de italiaanse grens meerdere wegenwerken tegengekomen die je eigenlijk verplichte de snelweg te nemen.
uiteindelijk was het wel gelukt dmv gps uit te zetten en zelf wat te liggen zoeken :)
 
Aangezien we toch geen snelwegen pakken en alles binnendoor willen rijden, is het dan goed mogelijk om het zonder vignet te doen?
Ja.

Duurt wel een stuk langer maar het is geen straf om binnendoor door Zwitserland te moeten rijden :) Ben zelf ook toentertijd vanuit Duitsland via Zwitserland naar Oostenrijk gereden. Kan je goed doen zonder tolwegen en er is voldoende keuze.
 
Wel opletten dan of je het idd binnen één dag redt binnendoor. Als je extra moet overnachten, eten, biertje drinken wordt het behoorlijk wat duurder. Dan is een vignetje ineens heel goedkoop 😎

Maar verder is binnendoor inderdaad geen straf, dat zou ook mijn keuze zijn.
 
...mijn Zumo was wat ouder, geen life update.
Bleek dat er een nieuw stukje snelweg aangelegd was, en die kende de achterlopende Zumokwast niet.
Mooi stukje weg, dat wel. Staan er twee blauwe pakken te controleren. Dus een prent.
Rijd ik weg, zie ik die twee blauwe pakken inpakken en ook weg gaan. Dus, 10 min later en geen last gehad.

Mijn ervaring is, anders dan die van Bramb0, dat de tolwegen na een grens overgang pas beginnen, nadat er een afrit geeest is, met andere woorden, je kunt altijd secundair gaan rijden.

Wat Akako aanhaalt, haal je de andere grensovergang niet in èèn dag, omdat je binnendoor moet, dan wordt het wel duur.

Ooo en let op je snelheid. Niet 1 uitroepteken, maar wel 10! Flitsmeister mag niet en doet het daar volgens mij ook niet (meer)
 
En let ook op de snelheid in een van de vele stadjes waar je doorkomt. Bekeuring gekregen omdat ik 35 reed waar je ineens maar 30 mocht. 273 euro...
 
Ik ben 7-8-9 (?) keer door Zwitserland gereden, nog nooit vignet gekocht, maar ik heb ook nooit de bedoeling gehad om zo kort mogelijk in Zwitserland te zijn. Is toch errug mooi rijden daar buiten de snelwegen. Gewoon tevoren plannen van waar naar waar je wilt rijden, hoe lang dat mag duren en dan weet je vanzelf of je eventueel de snelweg nodig hebt. Wanneer nodig kun je een vignet ook gewoon kopen bij de tankstations buiten de snelwegen.
 
En, ietsje off topic, na de skivakanties in februari/maart staan er bruikbare 2e hands CH tolstickers op marktplaats! Voor de helft vd nieuwwaarde of minder.
 
...mijn Zumo was wat ouder, geen life update.
Bleek dat er een nieuw stukje snelweg aangelegd was, en die kende de achterlopende Zumokwast niet.
Mooi stukje weg, dat wel. Staan er twee blauwe pakken te controleren. Dus een prent.
Rijd ik weg, zie ik die twee blauwe pakken inpakken en ook weg gaan. Dus, 10 min later en geen last gehad.

Mijn ervaring is, anders dan die van Bramb0, dat de tolwegen na een grens overgang pas beginnen, nadat er een afrit geeest is, met andere woorden, je kunt altijd secundair gaan rijden.

Wat Akako aanhaalt, haal je de andere grensovergang niet in èèn dag, omdat je binnendoor moet, dan wordt het wel duur.

Ooo en let op je snelheid. Niet 1 uitroepteken, maar wel 10! Flitsmeister mag niet en doet het daar volgens mij ook niet (meer)
Wat was de boete dan?
 
De enige keer dat ik zo'n vignet heb gekocht was toen ik een fietstocht begeleidde die door Zwitserland ging en de organisatie graag wilde dat alle motorbegeleiders wel een vignet hadden om in geval van nood de snelweg op te kunnen. Zij betaalden het uiteraard en ook toen heb ik het niet nodig gehad.

Gewoon voor privé met de motor waarbij je toch de snelwegen mijdt zou ik het niet kopen. In bijvoorbeeld Frankrijk heb ik ook nog nooit de péage gepakt, behalve de keer dat ik voor mijn werk op de motor naar Parijs was.

Oostenrijk ligt iets ingewikkelder omdat het daar niet alleen de snelwegen zijn, maar ook een aantal andere doorgaande wegen. Ik heb één keer een stuk gereden waar opeens een bord stond dat het vignet verplicht was. Ik heb toen een stukje doorgereden en ben er wat later vanaf gegaan. Dat zou tegenwoordig een slecht idee zijn omdat ze met camera's controleren en het vignet aan het kenteken is gekoppeld. Dus voor Oostenrijk zou ik het tegenwoordig wel doen, maar dat is inderdaad niet zo duur.
 
Oostenrijk en Slovenië (tegenwoordig alleen digitaal) doe ik het altijd wel, maar die zijn voor de motor maar iets van 7 euro voor 10 dagen. Daar is het ook voor meer dan alleen snelwegen verplicht, dus dan is het wel makkelijk dat je weet dat je gewoon overal mag komen. Zwitserland is gewoon te duur omdat die alleen maar vignetten voor een heel jaar hebben, dan let ik wel iets meer op dat ik niet per ongeluk de snelweg op ga.
 
Dat zou tegenwoordig een slecht idee zijn omdat ze met camera's controleren en het vignet aan het kenteken is gekoppeld. Dus voor Oostenrijk zou ik het tegenwoordig wel doen, maar dat is inderdaad niet zo duur.
Dat van de camera's klopt, alhoewel ik me afvraag of ze het kunnen zien als je de sticker op je voorvork plakt zoals asfinag aangeeft te doen.
Maar de plakvignetten bestaan ook nog zonder kenteken.
 
Dat van de camera's klopt, alhoewel ik me afvraag of ze het kunnen zien als je de sticker op je voorvork plakt zoals asfinag aangeeft te doen.
Maar de plakvignetten bestaan ook nog zonder kenteken.
Volgens ANWB moet hij in Oostenrijk op de tank, kuip of windscherm.

 
Ben paar jaar terug ook dwars door CH gereden zonder vignet.
Maar pas op! Als je pijlen denkt te volgen naar volgende plaats, dan kan maar zo dat je ineens op de toerit zit naar de snelweg.
Dat gebeurde mij dus ook 2x. Tsja, dan is er eigenlijk geen weg meer terug, of je moet tegen de rijrichting in. Ook geen feestje.
Daarom beide keren, toch maar de snelweg op en daarna gelijk er weer af. Nooit iets van gehoord.

Mss is idd beter om je bestemming op te geven in de GPS, met snelwegen/ tolwegen op UIT.
 
Het Vignet voor Oostenrijk kost maar € 8,75 pp
pp? niet per voetuig, 10 dagen?
Ik heb toen een stukje doorgereden en ben er wat later vanaf gegaan. Dat zou tegenwoordig een slecht idee zijn omdat ze met camera's controleren en het vignet aan het kenteken is gekoppeld.
Dat is het digitale vignet? Ik koop nog steeds een sticker bij Kempten of Vaterstetten al naar gelang waar ik heen wil
Oostenrijk en Slovenië (tegenwoordig alleen digitaal)
Dus ook nog plakkers

Ik zat in polen wel te kloten, vignet alleen met CC die ik nit heb, nou regelen ze dat voortaan via de zaak. Kan je vooraf of achteraf betalen..

Maar waar laat je je Zwitserlandvignet als je geen kuipruit hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan