Doorgeslagen bougies

heavey

MF veteraan
1 mei 2003
11.444
1
oost-Souburg
Hoi je hoort zo vaak je bougies zijn doorgeslagen wat bedoelen ze hier precies mee,dat ze kapot zijn weet ik maar hoe komt dat dan en wat gaat er kapot????
 

Pindkaas

MF veteraan
24 mrt 2004
1.445
0
's-Hertogenbosch
Een Bougie geeft normaal een vokje tussen twee plaatjes metaal. Wanneer een bougie is doorgeslagen zit er iets (meestal vuil) tussen en ontstaat er geen vonkje meer maar gaat de electriciteit door het vuil naar het andere plaatje. Je hebt dus geen ontsteking meer.
 

Marty Blackbird

Die hard MF'er
14 mrt 2004
345
0
47
Sommelsdijk
Hi,

Heb ik ook eens gehad met Blackbird.. Om dit te voorkomen een tweetal tips van de neef van heavey...:
- niet te lang choken...
- regelmatig even flink blazen.. (schoonbranden!) :9
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.261
521
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Een Bougie geeft normaal een vokje tussen twee plaatjes metaal. Wanneer een bougie is doorgeslagen zit er iets (meestal vuil) tussen en ontstaat er geen vonkje meer maar gaat de electriciteit door het vuil naar het andere plaatje. Je hebt dus geen ontsteking meer.

da's dus VETgeslagen(parelen) :9

doorgeslagen is gebroken isolatie tussen anode en kathode, dat kan ook het porselein waar je het niet ziet.
troubleshooting is meestal het eenvoudigst door bougies een voor een uit te wisselen
 

Juudje39

MF'er
26 jul 2015
176
9
48
Helmond
da's dus VETgeslagen(parelen) :9

doorgeslagen is gebroken isolatie tussen anode en kathode, dat kan ook het porselein waar je het niet ziet.
troubleshooting is meestal het eenvoudigst door bougies een voor een uit te wisselen
Oké,dat is bij mij dus al twee keer gebeurd ..... maar wat kan de oorzaak zijn ??
 

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.611
3
De Lier
Bezoek site
Bougie's gaan meestal stuk door : Een te rijk mengsel (denk choke die er te lang opstaat)
Of door kapotte bobine's.

Makkelijke manier om even de kijken/controleren of je bobine's nog in goede staat zijn :

Zorg dat de motor koud is, en zorg dat je een extra (reserve) bougie hebt waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Nu : trek de bougiedop eraf, steek de reserve bougie erin, en controleer de kleur van de vonk (bougie tegen de kop houden en starten)
Als het goed is is het een mooie stevige blauwe vonk.

Afhankelijk van hoeveel bobine's erop zitten, controleer je ze allemaal even op deze manier.

Nu, duw de bougiedop er weer op, en rij de motor warm.

Als de motor lekker op tempratuur is, stop dan ergens (veilig) lang de kant of parkeerplek (of thuis) , pak de reserve bougie uit je jaszak, en controleer weer de vonk.
Deze mag iets minder fel blauw zijn als met koude motor, maar het mag zeker geen oranje vonk zijn.
Als dat laatste wel het geval is zijn je bobine(s) stuk.

Dit is de makkelijkste manier om de conditie van de bobine's te controleren.

De officiele manier is om de bobine's door te meten, zie daarvoor de waarde's in je werkplaatshandboek.

Maar dit is de makkelijkste manier, want zelfs doormeten geeft niet altijd het juiste aan.

Voel trouwens ook (als je erbij kunt) na het rijden zo snel mogenlijk of de bobine's ook niet erg warm zijn.
In principe moeten de bobine's zo koel mogelijk blijven, beetje warmte van de motor is natuurlijk logisch, maar niet dat je je handen eraan brand zegmaar..

Anyway : Doe de bougie-kleur test eens, als je twijfelt, bobine's eraf halen en doormeten.

En weet natuurlijk ook wel dat het mengsel niet te rijk staat. (luchtfilter schoon?)

Trouwens, het is ook erg belangrijk dat de aarde van de bobine's schoon is, evenals de andere contactjes. Check dat dus ook meteen, schoonmaken, en een spuitje contactspray erop.