Doormeten van een accu

Meathausen

Rookie
21 jan 2012
12
1
Geesteren
Hallo,

Mijn motor (GSXR 600 1998) wil alleen goed starten vlak nadat de accu aan de acculader heeft gehangen. Vlak na het bijladen meet ik 13,7 volt zonder belasting. De motor start vervolgens prima. Ik kan er ook zonder problemen op rijden. De dag erop zat er nog 12,7 volt in de accu. Hier start de motor nauwelijks tot niet op. Tijdens het starten loopt het voltage terug naar 10,5 volt (vol belast).

Op internet lees ik dat een accu die zonder belasting minimaal 12,5 volt aan geeft prima zou moeten zijn. Tijdens de belasting zou dit minimaal zo'n 9 volt moeten zijn. Mijn motor/accu voldoet dus aan deze 'vereisten'.

Mijn vraag: Kan het zijn dat mijn accu alsnog kapot is? Ik heb zelf weinig kennis van elektronica. Ik heb wel een multimeter tot mijn beschikking dus als ik nog testen kan uitvoeren hoor ik het ook graag. Enige andere tips zijn ook van harte welkom.

Groeten,

Marc
 
13,7 V direct na het laden is normaal, maar zegt niets over de conditie van de accu. Na 24 uur rust zal een volle accu 12,6 - 12,7 V moeten hebben. Waar jouw accu last van zal hebben is sulfateren van de platen waardoor de benodigde hoge stroom om te starten niet meer geleverd kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan