Doorrijden in de winter

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Ff vraagje:
Ben eigenlijk nogal verknocht aan motorrijden geraakt de afgelopen tijd. Maar nu hoor je de wildste cowboyverhalen over doorrijden in de winter. Pekelmonsters die je fiets langzaam opvreten en noem maar op. Natuurlijk wil ik niet dat mijn diversion opgevroten wordt door pekel aanslag, daarvoor koop ik wel een goedkope winterfiets, maar wat zijn nou echt de bezwaren tegen doorrijden in de winter? Kou lijkt mij er eentje, maar daar kun je je op kleden. Gladheid en slecht wegdek: okay kan ik inkomen dan moet je niet gaan rijden. iemand verder nog meer dingen?
 
Het enige bezwaar voor mij is de pekel. Ik rij net zolang door tot de eerste pekel er ligt en dan gaat m´n R1 op stal. Eerste jaar wel doorgereden, en je ziet het toch invreten. Kou kun je je idd op kleden.
 
mmmhhh ja pekel is dus ook mijn grootste bezwaar. Maar goed als je een oude fiets erbij hebt om door te rijden, schijnt dat je die dingen voor een euri of 400 al kan krijgen. Heb zelf vandaag bij een zaak in het noorden van het land al de nodige zien staan.
 
mmmhhh ja pekel is dus ook mijn grootste bezwaar. Maar goed als je een oude fiets erbij hebt om door te rijden, schijnt dat je die dingen voor een euri of 400 al kan krijgen. Heb zelf vandaag bij een zaak in het noorden van het land al de nodige zien staan.

Is inderdaad een optie......ik heb er een auto´tje bijgekocht voor 300 euri.....tis maar net wat je wilt. Ik vind motorrijden heerlijk, maar niet dat ik er nu persé de hele winter op wil zitten. Als ik op tijden moet werken dat ik in een file kan terechtkomen dan pak ik de motor wel.
 
Ach, ik heb het afgelopen jaar ook doorgereden. Al die George W Bush cowboy-verhalen vallen wel mee. Gewoon rustig rijden. En als je denkt dat er pekel op je fiets zit, gelijk afspoelen met water. Niet voor je deur doen trouwens |(

[me]__SVDirk__ die een keer op z'n bek is gegaan omdat het water voor zijn deur was bevroren...[/me]
 
JA kijk ik zit natuurlijk ook liever op de motor. Een auto heb ik niet zoveel aan in de stad, en het stukje vrijheid wil ik eigenlijk toch niet opgeven. Ik zie mijzelf nog niet echt in een dampende stadsbus rondtuffen met 50 anderen. Ik zeg Doorrijden in de winter!!!
 
Je kan je motor natuurlijk altijd in de vaseline o.i.d. zetten dan heb je weinig tot geen last van de pekel.
 
Ik heb 4 winters doorgereden op een Diversion 900. Bij pekel gewoon steeds ff met koud water afspuiten. Na 4 jaar verkocht, en die fiets zag er heus niet nieuw uit, maar was zeker geen pekelfiets!

Mijn grootste problemen in de winter:
- sludge (water in je olie) door te veel korte stukjes

- strooien, bij mij in de straat en de hele weg prima te rijden, op de parkeerplaats van mijn werk ineens spekglad, niet gestrooid

- kouwe klouwe...ook met goede handschoenen

- heenweg: lekker winterzonnetje, terugweg : sneeuwbuien, files, ellende

verder: gaat echt prima, misschien hooguit 10 keer de auto gepakt, verder... :]
 
mmmhhh ideetje. Maar ik zie mijzelf nog niet echt mijn hele blok invetten met vaseline. But thanks anyway
 
Net als SVDirk al zegt je rijgedrag aanpassen aan de verschillende omstandigheden.
En extra uitkijken op bruggen en op - en afritten (bij lichte vorst)
 
Ja dat lijkt mij ook wel. Ik heb besloten: Ik rijd lekker door in de winter. :] maar dan wel op een goedkopere fiets die wat kan hebben en waar het niet zoveel uitmaakt wat en hoe met pekel. Iemand nog een ideetje voor een goedkope motor?ben wel erg lang dus moet niet formaat minibike zijn :P daar heb ik nl. al op gelest en ik moest mezelf opvouwen om op dat ding te kunnen zitten. Kwam er als hernia henkie weer vanaf...
 
Net als SVDirk al zegt je rijgedrag aanpassen aan de verschillende omstandigheden.
En extra uitkijken op bruggen en op - en afritten (bij lichte vorst)

Klopt, en bij landweggetjes tussen de weilanden. (heb je vast wel in de buurt van Groningen :9 )
 
HAHA :P Ja idd heerlijke landweggetjes met te gekke bochten, en ohw ja het meerendeel ligt geweldig asfalt in. Sta je van versteld hoeveel wegen er goed zijn onderhouden daar. Enige nadeel is dat er af en toe horse manure op de weg ligt. '( maar ach daar houd je rekening mee he. Grunn Rules ;)
 
Ik heb nu 2 jaar m'n motor. Eerste winter heb ik niet doorgereden, mocht ook niet van de verzekering, en heb de hele winter met afkickverschijnselen rondgelopen. Rechterhand die spontaan gas-bewegingen gaat maken, koekblikken uitschelden terwijl je noodgedwongen zelf óók in het koekblik zit, tegensturen met het koekblik (was geen goed idee trouwens, alleen als het erg glad is O-) . Was niet prettig in ieder geval.

Volgende winter heb ik die winter-clausule er uit getieft en lekker doorgereden :]
Nadeel alleen dat bijna elke bout nu verroest is en er een paar plekken op het alu zichtbaar zijn :(

Dit jaar wordt het dus een pekelbakkie erbij en m'n motor weer in winterstalling. Het bedrag dat ik daar mee uitspaar is wel voldoende om de pekelfiets WA te verzekeren dacht ik, of het scheelt niet veel.
 
HAHA :P Ja idd heerlijke landweggetjes met te gekke bochten, en ohw ja het meerendeel ligt geweldig asfalt in. Sta je van versteld hoeveel wegen er goed zijn onderhouden daar. Enige nadeel is dat er af en toe horse manure op de weg ligt. '( maar ach daar houd je rekening mee he. Grunn Rules ;)

Kom snel eens kijken in "Grunn" !

[me]__SVDirk__ heeft nog liever 10 voorvorken dan 1 wei[/me]
 
Kom gerust eens langs in grunn. IS echt de moeite waard.

Pekelfietsje in de verzekering kost niet zoveel, 7 euri bij FBTO en het scheelt je denk ik een hoop werk. en na de winter slijt je hem gewoon weer door de hoge voorjaarsprijzen.
Das trouwens wel verbazingwekkend hoe hard die prijzen dalen in het najaar. was me nog niet eerder opgevallen.
 
Kom gerust eens langs in grunn. IS echt de moeite waard.

Pekelfietsje in de verzekering kost niet zoveel, 7 euri bij FBTO en het scheelt je denk ik een hoop werk. en na de winter slijt je hem gewoon weer door de hoge voorjaarsprijzen.
Das trouwens wel verbazingwekkend hoe hard die prijzen dalen in het najaar. was me nog niet eerder opgevallen.

Tsjaa... is net de Keileweg bij ons... :X
 
verlopen jaar doorgereden; elke dag wassen en poetsen (anderhalf uur per dag), resultaat; helemaal niks aan ellende!!!

dit jaar velgen gepolijst, rij nu niet meer met pekel :)
 
vorige winter met mijn toenmalige motor doorgereden.

dat doe ik dus nooit meer.. motor helemaal naar de klote..

ik werk vaak ook tot 20:00 's avonds, en dan ga ik om 20:30 niet nog eens voor mijn deur in de vrieskou een motor staan afspoelen...

ik ga van de winter zodra er ook maar iets van pekel ligt met de auto naar het werk...
 
Tot de pekel, en als de pekel echt goed weg is, wil ik op een mooie winterdag met een waterig zonnetje nog wel es een stukje rijden, maar dan gaat het niet te hard door de bochten, mijn banden worden dan pas warm als ze weer terug in de garage staan
 
Ik rijd in de winter niet door, vanwege de kou :X .

Vanochtend naar mijn werk gereden en mijn handen waren ijsklompjes (ok, was dan wel 120 km, dan wil je nog wel eens wat afkoelen. 's Middags zijn die km trouwens geen probleem: zomerhandschoentjes :) )
 
mmmhhh ideetje. Maar ik zie mijzelf nog niet echt mijn hele blok invetten met vaseline. But thanks anyway
WD40.
Kruipt waar vaseline niet komt en inderdaad na een forse zoutrit de :] afwateren en binnen parkeren. Bevroren ongein is ongein...

En een goed pak en ondergoed werkt best tegen kou. 8-)
 
Ik rijd in de winter niet door, vanwege de kou :X .

Vanochtend naar mijn werk gereden en mijn handen waren ijsklompjes (ok, was dan wel 120 km, dan wil je nog wel eens wat afkoelen. 's Middags zijn die km trouwens geen probleem: zomerhandschoentjes :) )
Probeer eens onderhandschoentjes, bij de brommerboer, Outdoorzaak (Bever, Perry, Slee) enz.
 
Oh ohw ik dacht, nou... nee geintje anders ben je idd de hele winter bezig met invetten, is de pekel weg en ben je eindelijk klaar. Maar iedereen iig bedankt voor alle reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan