Doorrijden met lekkende ?-klep in kop XR

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
full

Ik weet iets meer :) Ik weet nog niet waar het klepje goed voor is.. maar wel waar hij niet goed voor is!

In dit topic Zeer nasty geluid uit me blok, wat kan dit zijn?? staat dat ik een naar geluid heb in me blokje, ik heb nu gevonden (na erg lang zoeken) dat het lucht is wat via deze klep ontsnapt, hij is dus giganties gaan lekken.
De klep gaat naar een losse kamer links in de cylinder kop toe, die van buiten is open te schroeven.
Erg blij dat ik het probleem heb gevonden.
Maar mijn motortje heeft net weer nieuwe olie gehad dus als het even kan wil ik er nog wat kilometertjes mij rijden (het is wel meer gaan lekken de laatste 100 km). De klep zal vast wel wat verbranden gaan, maar zal dit problemen geven als ik het klepje over een 600km ofzo opnieuw inrodeer en er een sterkere veer op zet. Of nog beter, het klepje weglaat en het gat dicht las, of epoxy materiaal ed. er in.

Maar de vraag is dus, wat kan er mis gaat als ik met deze lekkende klep door rijd? De klep word dus niet bedient door de nokkenas. Zijn hoofd functie is dus in mijn hoofd: ze klep dicht houden :+ jammer dat ie dat niet doet..
 
Nope, de klep heeft echt geen bekende functie, decompressie gaat via de rechter uitlaat klep. Wat zou kunnen (zie andere topic) is dat het een onderdruk opvangt bij gas dicht. Maar niets is bewezen :)
 
Het probleem is dat ik nog nooit een 2e heb gezien van die klepjes :) ook de sloop en dealers hebben ze nog niet eerder gezien. Andere gaat dus niet lukken, moet dan maar lassen worden. Gaat het blok er weer onder uit. jammer..
 
dat is "the secret valve"...

steven...de onderdruk opvangen bij gas los...opzich zou het logisch kunnen zijn...maar waarom niet afremmen op de motor...waarom dat uitschakelen.
Dat klepje leidt naar die kamer waarvan ik vroeg wat het was? met dat dekseltje aan de zeikant?

zou kunnen dat het klepje idd open gaat en dat je dan het volume uit het kamertje erbij krijgt en dat daardoor de vacuumwerking over een grotere inhoud verdeeld wordt...en dus minder afremt op de motor.
mijn theorie :)

je zegt dat ie werkt met een veertje?
 
hoe wil je die moer bovenop de klep stang vast zetten? is wel een goed plan inderdaad.
Hij gaat inderdaad naar die kamer toe.
Maar slijtage zal het verder niet zijn :) spulletje zit pas een paar 100km in elkaar :-)
Roet aanslag krijg je zowiezo wel als er gas ontsnapt naar een gesloten kamer.
 
Zot ik weet dat je een goede positieve inbreng hier geeft, maar dat idee van dat moertje lijkt me toch even iets minder, als het losloopt is de ramp slecht te overzien.

Daarom moet ie vast zitten.

[edit]

meer positieve inbreng.
Een moertje vastzetten is toch niet zo moeilijk :? Bovendien als ie losloopt zal ie eerst niet meer lopen door compressieverlies voor het klepje erin valt.
 
Laatst bewerkt:
Dit klepje heb ik ook in mijn cilinderkop zitten, een XL600R. Het werkt idd met een veer. Bij is het voor de automatische decompressie, die van de kickstarter met een kabeltje naar de cilinderkop loopt. Dit kabeltje heb ik echter al verwijderd.

Off topic:
Mijn cilinderkop is trouwens naar de klote '( Klepfitting is naar beneden gekomen tijdens het rijden en zit nu klem tussen de uitlaatklep en de kop. Dus klep is ook krom. Tevens zie ik 2 scheurtjes van het bougiegat naar de klepfittingen toe.
Wordt dus een nieuw kopje. Als iemand wat heeft liggen (Zot misschien?) voor een PD03. Ik open van de week wel ff een topic met foto's.
 
Ro, zal jij gewoon schroefdraad tappen op de klepstang ofzo?

Ik zou dat in ieder geval proberen. Op een normale klepsteel kun je dat vergeten, maar hierop heb je een redelijke kans. Hoogst waarschijnlijk is alleen het oppervlak gehard, dus als je dat eraf slijpt kun je draad snijden. De kop dicht lassen kun je altijd nog doen als dat niet lukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan