doorschakelen tijdens een wheely

ik ken een gast die 130 weegt en die gooit alles op zijn achterwiel,dus gewicht is niet bepalend,misschien is tandwielverhouding wel een ding om goed naar te kijken en het blijft een kwestie van lef tonen,een keer goed aan het stuur trekken doet ook wonderen :Y
 
ik ken een gast die 130 weegt en die gooit alles op zijn achterwiel,dus gewicht is niet bepalend,misschien is tandwielverhouding wel een ding om goed naar te kijken en het blijft een kwestie van lef tonen,een keer goed aan het stuur trekken doet ook wonderen :Y

aan je stuur trekken doe je ook met je gewicht :)
gewicht kan trouwens ook in je voordeel werken.
 
Hallo Anton
Je zou eens wat kunnen experimenteren met het voortandwiel dat scheelt echt een hoop of eventueel met de vering

Ey Arne,

je bedoelt een wat groter voortandwiel zodat je wat langer in z'n 2e versnelling kan blijven? hmm misschien een idee... Vering wil ik inderdaad met de tijd aan gaan passen..wie weet een goeie zaak waar ik dit kan laten doen? Liefst in de buurt van A'dam...Bonmotoren ken ik! ;)
 
Ey Arne,

je bedoelt een wat groter voortandwiel zodat je wat langer in z'n 2e versnelling kan blijven? hmm misschien een idee... Vering wil ik inderdaad met de tijd aan gaan passen..wie weet een goeie zaak waar ik dit kan laten doen? Liefst in de buurt van A'dam...Bonmotoren ken ik! ;)
Hallo Anton
WHeely's maken is persoons gebonden
Zelf rij ik nu met een 15/48 verhouding ....is aan de korte kant voor op de openbareweg ,maar de motor trekt als een gek.. wheely's in de 4 versnelling geen probleem, wel een klein trekje nodig :]
Met een 15 tands voor trek je de motor makkelijker op het achterwiel ,en reageert wat feller op het gas waar je met balanceren rekening moet houden
Door het kleine tandwiel zijn de versnellingen korter waardoor de motor meer toeren draait wat inhoud dat je meer moet doorschakelen ..dus misschien niet erg handig als je wat langer in een versnelling wil balanceren,maar dat is weer persoonlijk
Ik denk om te beginnen dat een 17 tands zo gek nog niet is ...de motor trek je in zijn 2 makkelijk op het achterwiel ,en je hebt wat toeren over om het balanceer punt te vinden ,maar nogmaals dit is persoonlijk
Over de vering gesproken...je zou eens je voorvorkolie kunnen vernieuwen of vervangen door dikkere olie ..heb ik goede ervaring mee en is makkelijk om zelf te doen
 
Ey Arne,

Bedankt voor de tips over de tandwielverhoudingen, binnenkort wil ik toch een ander setje gaan monteren dus iets om mee te nemen in de "tandwieloverbrengingoverweging" *D

Nog een kleine vraag/opmerking, van Paul hoorde ik dat bij langdurig "hoog" toeren rijden én hoogtoerige wheely's de motor olie gaat "lozen"... Nou ik heb dit inderdaad ondervonden... :( Alles onder de oliespetters, is dit bij jou (of bij andere SM-rijders) ook een bekent fenomeen? Zo jah, wat doen jullie hieraan? Opvangbakje? Wat is hier trouwens de oorzaak van, een beveiliging voor een té hoge oliedruk? Tis niet echt komisch wanneer je je motor net gepoetst hebt! O-)
 
Ey Arne,

Bedankt voor de tips over de tandwielverhoudingen, binnenkort wil ik toch een ander setje gaan monteren dus iets om mee te nemen in de "tandwieloverbrengingoverweging" *D

Nog een kleine vraag/opmerking, van Paul hoorde ik dat bij langdurig "hoog" toeren rijden én hoogtoerige wheely's de motor olie gaat "lozen"... Nou ik heb dit inderdaad ondervonden... :( Alles onder de oliespetters, is dit bij jou (of bij andere SM-rijders) ook een bekent fenomeen? Zo jah, wat doen jullie hieraan? Opvangbakje? Wat is hier trouwens de oorzaak van, een beveiliging voor een té hoge oliedruk? Tis niet echt komisch wanneer je je motor net gepoetst hebt! O-)
Hallo Anton
Dat gespetter kan je verkomen door wat minder olie te gebruiken
In plaats van 1.60l gebruik je 1.25 l .. staat trouwens ook in het gebruikers manual ..en proberen wat minder toeren te maken door het balance punt te zoeken
Het olie probleem wordt veroorzaakt ,omdat door de te hooge toeren en de stand van de motorfiets te veel olie in de cilkop komt ..waardoor de olie via de carterontluchting eruit komt
Je kan eventueel een opvangbakje gebruiken om het gespetter te verkomen of om tijdig door te schakelen
 
Hallo Anton
Dat gespetter kan je verkomen door wat minder olie te gebruiken
In plaats van 1.60l gebruik je 1.25 l .. staat trouwens ook in het gebruikers manual ..en proberen wat minder toeren te maken door het balance punt te zoeken
Het olie probleem wordt veroorzaakt ,omdat door de te hooge toeren en de stand van de motorfiets te veel olie in de cilkop komt ..waardoor de olie via de carterontluchting eruit komt
Je kan eventueel een opvangbakje gebruiken om het gespetter te verkomen of om tijdig door te schakelen

Die 1,25 l olie zou ik niet aan beginnen. Dit is voor competitiegebruik, en bij competitiegebruik verversen ze de olie om de racedag en soms zelfs om de race.

De olie spat idd uit de cilinderkop, maar daar zit een zwart bakje op aangesloten en aan het zwarte bakje moet ook nog een slangetje zitten wat in je frame gaat, dus oliespetters op je blok zou je eigenlijk niet moeten hebben...
 
Biker-Mouse; klopt idd, wanneer de motor stilstaat gaat het goed...maar door de rijwind spettert de olie toch vrolijk op m'n blok :+

Supermoto; inderdaad wéér een hele goeie reden om door te leren schakelen! :Y
 
Die 1,25 l olie zou ik niet aan beginnen. Dit is voor competitiegebruik, en bij competitiegebruik verversen ze de olie om de racedag en soms zelfs om de race.

De olie spat idd uit de cilinderkop, maar daar zit een zwart bakje op aangesloten en aan het zwarte bakje moet ook nog een slangetje zitten wat in je frame gaat, dus oliespetters op je blok zou je eigenlijk niet moeten hebben...
Hallo Bikermouse
Ben consequent wat olie verversen aan gaat , maar haal er meestal niet meer uit dan ongeveer 1,3l ...er blijf altijd wat olie achter of je moet het blok splitsen om aan de 1,6 l te komen
Ik mik er zo veel olie in.. tot de olie uit het gaatje komt, waar het schroefje in zit om je olie te peilen ,en zit dan ongeveer aan de 1,3l ..maar olie verversen is ieder voor zich
Het olie gespetter komt omdat de olie onder uit de framebuis komt ..ook die komt weleens vol te staan door de lange hoogtoerige wheely's ;)
 
ben zaterdag gaan weelien en op de sxv gaat dat in zn 3 met ruk aan stuur.
maar in 2 gaat op vermogen en doorschakelen met koppeling gaat ook.
spaart wel het koppelingshuis voor inslag [uitwonen koppelingshuis].
al waren het wel geen mega weelies +- 100mtr.
moet nog wat meer oefenen })

mzl. koekeroe.
:} :} :} :} :} *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Bij mij kwam er zaterdag een beetje rook van de voorband :X Was een redelijk stukje in de ketting ant klimmmen, ondertussen was mijn voorwiel gestopt met draaien. Met gevolg een barst overdwars in mijn voorband ;(
 
Bij mij kwam er zaterdag een beetje rook van de voorband :X Was een redelijk stukje in de ketting ant klimmmen, ondertussen was mijn voorwiel gestopt met draaien. Met gevolg een barst overdwars in mijn voorband ;(
Ik denk niet dat die barst daar van komt.
Dan zou mijn voorband helemaal vol met bartsten moeten zitten.
 
Hallo Bikermouse
Ben consequent wat olie verversen aan gaat , maar haal er meestal niet meer uit dan ongeveer 1,3l ...er blijf altijd wat olie achter of je moet het blok splitsen om aan de 1,6 l te komen
Ik mik er zo veel olie in.. tot de olie uit het gaatje komt, waar het schroefje in zit om je olie te peilen ,en zit dan ongeveer aan de 1,3l ..maar olie verversen is ieder voor zich
Het olie gespetter komt omdat de olie onder uit de framebuis komt ..ook die komt weleens vol te staan door de lange hoogtoerige wheely's ;)

Klopt idd wat jij zegt, bij mij stroomt de olie altijd uit het gaatje. Maar ik hou toch liever het werkplaatshandboek aan :)
Zolang de olie niet uit de overstort komt vind ik het wel prima, en ik wheely toch best veel, maar niet hoog in de toeren :)
 
Ik denk niet dat die barst daar van komt.
Dan zou mijn voorband helemaal vol met bartsten moeten zitten.

Geen idee waar het anders van moet komen :? daarvoor was het volgens mij niet, en de band raakte de grond weer bij een gangetje van 120 gok ik
 
Geen idee waar het anders van moet komen :? daarvoor was het volgens mij niet, en de band raakte de grond weer bij een gangetje van 120 gok ik
Daar krijg je hooguit een plakje van op de band.
Ik heb hem honderde keren neer gezet met meer dan 170km/h en nog nooit een barst gezien.
 
Ik hou ook de 1,5 - 1,6 liter olie aan uit het WPH (just in case)....maar idd dit bevordert het spetteren wel weer natuurlijk... :+ (misschien té voorzichtig en dus een té vol blok met olie)....Gaat wel lekker nu met wheelyen, alleen het doorschakelen blijft naadje...probeer m nu nog wat steiler te houden om het over schakelen uit te stellen (met gas en rem balanceren) maar dit vergt behoorlijke concentratie zeg! O-)
 
Laatst bewerkt:
geen idee hoe het dan moet komen :? is een metzeler band voor of misschien zat die er al maar nooit in de gaten gehad
 
dan moet de band al van een zodanig bedenkelijk niveau zijn als het echt zo ontstaan is,ik heb een keer mijn eigen banden getracht van de velg af te halen,maar dat was een flinke tegenvaller,en die banden waren echt voor meer dan 80% vergaan,maar dat je nu een nieuwe band nog hebt is een feit!!!
 
Gisteren weer even heerlijk gevlamd..weet nu ook ongeveer tot hoever ik kan gaan... :X Ging bijna behoorlijk mis, zijn er mensen die kunnen vertellen hoe het is om achterover te gaan? B| Lijkt me niet echt een lekker gevoel..
 
Gisteren weer even heerlijk gevlamd..weet nu ook ongeveer tot hoever ik kan gaan... :X Ging bijna behoorlijk mis, zijn er mensen die kunnen vertellen hoe het is om achterover te gaan? B| Lijkt me niet echt een lekker gevoel..

Ik ben zelf nog niet achterover geslagen maar de verhalen die ik hoor van mensen die dat wel hebben gehad :X Je wordt er niet vrolijker van zegmaar O-)
 
Hallo,
Ik wheely op een HL500 met org. XT blok, dat heeft ongetwijfeld een stuk minder vermogen dan jullie hebben. Het belangrijkste is om de vering goed te gebruiken. Rijd in de 2 met weinig toeren, douw de voorvork omlaag, en als ie weer omhoog komt, gooi je je gewicht naar achteren. Zelf zonder gas komt je voorwiel nu al los. (probeer dit eerst, houd de eigenfrequentie van de vering hierbij aan, forceer de vering-beweging niet dat gaat toch niet, in/uit duurt wel +/- 0.5 sec).
Geef daarna een beetje gas bij, zet um direct erg hoog op het awiel zodat het toerental niet te hoog wordt. Accelereer (is makkelijkste) lanzaam totdat je moet schakelen, geef net voor het schakelen een extra dot gas, waarbij de motor "eng" hoog komt te staan, schakel snel over met koppeling, en vang het zaakje weer op met het gas (dit erg voorzichtig oefenenen!, beter eerst 100x terugvallen dan te veel gas !!!) Zorg dat je schakelpook strak op je schoen/laars zit voor het snelste resultaat.

Achterrem vind ik zelf lastig.
Ik heb een overloop-opvang op mijn carterontluchting gemaakt.
Aansluiting fietscomputer op het achterwiel ;-)

Succes,
Rob.
 
Terug
Bovenaan Onderaan