doorschakelen tijdens een wheely

AJ-tjuh

Die hard MF'er
18 jul 2005
432
0
Aalsmeer
Heb het wheelyen in één versnelling redelijk door...alleen nu de volgende stap; wie kan er tips geven m.b.t het doorschakelen tijdens een wheely!?

Kweet tzal wel weer een natuurlijke move zijn die een tweede natuur moet gaan worden maar misschien heeft er toch iemand tips van hoe of wat!?

:}
 
Heb het wheelyen in één versnelling redelijk door...alleen nu de volgende stap; wie kan er tips geven m.b.t het doorschakelen tijdens een wheely!?

Kweet tzal wel weer een natuurlijke move zijn die een tweede natuur moet gaan worden maar misschien heeft er toch iemand tips van hoe of wat!?

:}


Je moet het balans punt weten te vinden waarin de motor niet of nauwelijks versneld, als je dan het pookje aanraakt valt hij zo in de 3e.

Ik neem aan dat je in de 2 begint.
 
Het is op zich eigenlijk heel simpel. Wanneer je kracht genoeg aan boord hebt kun je gewoon vanuit zijn eerste versnelling rustig overschakelen naar de volgende versnelling. Als ik met m'n XR600R probeer te wheelien begin ik gewoon in z'n eerste versnelling. Volgas, en hij gaat vanzelf richting balanspunt. Net voor het balanspunt knijp ik de koppeling in en schakel ik naar de volgende versnelling en laat tegelijk met een klein beetje gas de koppeling los. Nu komt het moeilijkste moment: hoe gaat je motortje nu reageren. Wanneer hij omlaag duikt: gas open, ben je bang dat je achterover gaat: gas klein beetje terug doen, of eventueel de achterrem erbij pakken.
Hoe hoger de versnelling, hoe sneller je moet schakelen, hoe meer gas je moet geven en hoe dichter in de buurt van het balanspunt moet schakelen. Het is moeilijk, maar geloof me: de aanhouder wint.

Ga nooit je versnellingsbak forceren. En wees niet te bang. Oefen eerst eens de achterrem te gebruiken voordat je op hogere snelheden gaat wheelien, die zul je namelijk weleens nodig kunnen hebben wanneer je iets te ver gaat.
Nog een extra tipje: zorg dat je motor goed afgesteld is en geen dipjes vertoont........levensgevaarlijk :N
 
ik gebruik gewoon de koppeling tijdens het schakelen eerst naar het balans punt dan stootje gas en
snel overschakelen een weer op het gas en hoe beter het gaat des te langzamer kun je het doen :Y
 
Het is op zich eigenlijk heel simpel. Wanneer je kracht genoeg aan boord hebt kun je gewoon vanuit zijn eerste versnelling rustig overschakelen naar de volgende versnelling. Als ik met m'n XR600R probeer te wheelien begin ik gewoon in z'n eerste versnelling. Volgas, en hij gaat vanzelf richting balanspunt. Net voor het balanspunt knijp ik de koppeling in en schakel ik naar de volgende versnelling en laat tegelijk met een klein beetje gas de koppeling los. Nu komt het moeilijkste moment: hoe gaat je motortje nu reageren. Wanneer hij omlaag duikt: gas open, ben je bang dat je achterover gaat: gas klein beetje terug doen, of eventueel de achterrem erbij pakken.
Hoe hoger de versnelling, hoe sneller je moet schakelen, hoe meer gas je moet geven en hoe dichter in de buurt van het balanspunt moet schakelen. Het is moeilijk, maar geloof me: de aanhouder wint.

Ga nooit je versnellingsbak forceren. En wees niet te bang. Oefen eerst eens de achterrem te gebruiken voordat je op hogere snelheden gaat wheelien, die zul je namelijk weleens nodig kunnen hebben wanneer je iets te ver gaat.
Nog een extra tipje: zorg dat je motor goed afgesteld is en geen dipjes vertoont........levensgevaarlijk :N

Ja ik begin in de 2e versnelling (Husqvarna 570 SM), alleen denk ik dat wanneer ik de koppeling ga gebruiken de motor gelijk ter aarde stort :? Moet het toch wel snel door gaan hebben nu.... :+
 
Helemaal niet moeilijk :o

Stap 1:
Als je niet zeker bent van je zaak eerst ff oefenen hoe zo'n motor reageert op schakelen zonder koppeling.

Stap 2:
Probeer je wheelie zo hoog mogelijk te maken en schakel dan over naar de volgende versnelling dan hoeft je motor er ook niet zo aan te trekken :o

Stap 3:
Je kan wheelien tot aan je vijfde/zesde versnelling. Dus op naar de snelweg })
 
Ik begon altijd in 2 en al voor ik 60cm van de grond was ging hij al in 3 met koppeling en van het gas maar wel snel.
 
Helemaal niet moeilijk :o

Stap 1:
Als je niet zeker bent van je zaak eerst ff oefenen hoe zo'n motor reageert op schakelen zonder koppeling.

Stap 2:
Probeer je wheelie zo hoog mogelijk te maken en schakel dan over naar de volgende versnelling dan hoeft je motor er ook niet zo aan te trekken :o

Stap 3:
Je kan wheelien tot aan je vijfde/zesde versnelling. Dus op naar de snelweg })

Dat zo hoog mogelijk is al aardig gelukt, zit zowat met m'n helm tegen het voorspatbord aan....(kdenk dat dat wel minder wordt als ik een keer hard op m'n plaat ga)

Stap 3 is ook mijn doel, veel oefenen dus maar....
;)

Alleen nu de volgende vraag; Ik neem aan dat een motorfiets niet eeuwig kan wheelyen (door olie wat niet overal meer komt, ofzo?) Hoe lang kan dit zonder schade aan te richten? Of zit ik verkeerd?
 
Persoonlijk pak ik hem in zijn 2 op.... voldoende vermogen met behulp van koppeling. En dan kun je hem gewoon zonder koppeling van zijn 2 naar de 3 trappen.

Van zijn 1 naar 2 vind ik persoonlijk lastig aangezien de vrij er tussen zit.

Veel plezier. :W
 
Dat zo hoog mogelijk is al aardig gelukt, zit zowat met m'n helm tegen het voorspatbord aan....(kdenk dat dat wel minder wordt als ik een keer hard op m'n plaat ga)

Stap 3 is ook mijn doel, veel oefenen dus maar....
;)

Alleen nu de volgende vraag; Ik neem aan dat een motorfiets niet eeuwig kan wheelyen (door olie wat niet overal meer komt, ofzo?) Hoe lang kan dit zonder schade aan te richten? Of zit ik verkeerd?

Doe je de olie er toch andersom in :o

ff serieus nu :Y Kan je ook een wheelie in zijn twee maken?

Zoja, trek hem dan zo snel mogelijk omhoog en schakel dan direct over naar drie zodat ie mooi laag in zijn toeren zit. Van daaruit kan je hem heel mooi controleren })

Anders kom je een keer langs dan laat ik het wel ff zien :Y O nee Aalsmeer is een beetje ver weg :X
 
Laatst bewerkt:
Doe je de olie er toch andersom in :o

ff serieus nu :Y Kan je ook een wheelie in zijn twee maken?

Zoja, trek hem dan zo snel mogelijk omhoog en schakel dan direct over naar drie zodat ie mooi laag in zijn toeren zit. Van daaruit kan je hem heel mooi controleren })

Anders kom je een keer langs dan laat ik het wel ff zien :Y

Hehe }) op zich is een voorbeeld nooit verkeerd natuurlijk....woonachtig in de buurt van Amsterdam?! O-)
 
Hehe }) op zich is een voorbeeld nooit verkeerd natuurlijk....woonachtig in de buurt van Amsterdam?! O-)
Nickname: SupermoBart
Icoon:
Geslacht: Man
Geboorte datum:
Woonplaats: Hattem

staat in zn profiel he
profiel.gif

dat knopje ;)

in hattem dus ;)

maaruh dr is hier binnenkort een rit met SM'ers als je nog wat wil leren? 8-)
 
Vanuit zn één doe ik niet, en al helemaal niet zonder koppeling. Door de vrij die ertussen zit kan het wat meer slijten allemaal maargoed dat moet iedereen voor zichzelf maar weten.

Ik knalde em vorig jaar in zn 2 omhoog en schakelde lekker bijtijds door naar zn 3. Vaak viel ie dan weer terug maar dat is gewoon een kwestie van timen.

hoe later je opschakelt hoe minder de motor zal versnellen (kortom, je hoeft minder gas te geven om terug in balans te komen)...

Ik schakel zelf altijd mét koppeling tijdens het wheelien omdat ik er niet van hou mijn bak te forceren en ik het mezelf onderhand al heb aangeleerd om met koppeling te doen.
nadeel hiervan is dat je nét iets langer zonder aandrijving zit maargoed...alles went en als je snel genoeg bent is er niets aan de hand.

Vroeger op de MT deed ik altijd staand wheelien, en op een of andere manier heb ik dan zelf een betere controle over het balanspunt, maar dat kwam denk ik omdat ik dichter bij het draaipunt (achteras) zat omdat ik op de duostepjes stond.
Als je op de normale steppies staat of op je zadel zit verplaats je je eigen lichaam ook mee...staand maakt dan denk ik niet zo veel uit en kan dan zelf tegenwerken denk ik.
 
Vanuit zn één doe ik niet, en al helemaal niet zonder koppeling. Door de vrij die ertussen zit kan het wat meer slijten allemaal maargoed dat moet iedereen voor zichzelf maar weten.

Ik knalde em vorig jaar in zn 2 omhoog en schakelde lekker bijtijds door naar zn 3. Vaak viel ie dan weer terug maar dat is gewoon een kwestie van timen.

hoe later je opschakelt hoe minder de motor zal versnellen (kortom, je hoeft minder gas te geven om terug in balans te komen)...

Ik schakel zelf altijd mét koppeling tijdens het wheelien omdat ik er niet van hou mijn bak te forceren en ik het mezelf onderhand al heb aangeleerd om met koppeling te doen.
nadeel hiervan is dat je nét iets langer zonder aandrijving zit maargoed...alles went en als je snel genoeg bent is er niets aan de hand.

Vroeger op de MT deed ik altijd staand wheelien, en op een of andere manier heb ik dan zelf een betere controle over het balanspunt, maar dat kwam denk ik omdat ik dichter bij het draaipunt (achteras) zat omdat ik op de duostepjes stond.
Als je op de normale steppies staat of op je zadel zit verplaats je je eigen lichaam ook mee...staand maakt dan denk ik niet zo veel uit en kan dan zelf tegenwerken denk ik.
moet kunnen.
maar je moet het juiste schakelpunt vinden,
en niet mis trappen in de versnelling.
vooral van 1 naar 2[vrijstand].
dus beter in 2 :] :}
 
nou allemaal ff een filmpje uploaden,dan kunnen we zien wie er echt een wheely kunnen trekken!!! _O-
 
moet kunnen, maar waz beter op een eerste cbr 1000,
drna op de bek gegaan.
4000 euri schade.
mr dit was een curver machine [plastic fantastic].
boylled carborators too. :? O-)
 
Ik kan nu redelijke wheelie maken.
in zijn 1 omhoog.

Probeer wel eens te schakelen, maar gaat dan altijd in zijn vrij. Ook als ik harder schakel.

Enne het is niet fijn om in zijn vrij te komen !!
Twee schakel bewegingen red ik nog niet. (uit zijn vrij in zijn 2)

Dukey binnenkort eens afspreken, kan nog wel wat lessen gebruiken
;)
 
Ik kan nu redelijke wheelie maken.
in zijn 1 omhoog.

Probeer wel eens te schakelen, maar gaat dan altijd in zijn vrij. Ook als ik harder schakel.

Enne het is niet fijn om in zijn vrij te komen !!
Twee schakel bewegingen red ik nog niet. (uit zijn vrij in zijn 2)

Dukey binnenkort eens afspreken, kan nog wel wat lessen gebruiken
;)

zeker geen japanner ;)

probeer eens met koppeling te schakelen...leer dat jezelf aan.
machientje van je heeft er toch genoeg vermogen voor...of knal em in zn 2 omhoog :)
 
Ik kan nu redelijke wheelie maken.
in zijn 1 omhoog.

Probeer wel eens te schakelen, maar gaat dan altijd in zijn vrij. Ook als ik harder schakel.

Enne het is niet fijn om in zijn vrij te komen !!
Twee schakel bewegingen red ik nog niet. (uit zijn vrij in zijn 2)

Dukey binnenkort eens afspreken, kan nog wel wat lessen gebruiken
;)
Die husky van jou moet makelijk in z'n 2, 3 of zelfs 4 omhoog komen, maar in zijn 1 -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan