Doorslaan toerental Yam Div 600

tux

Rookie
1 jul 2002
22
0
Antwerpen
Hallo allemaal,

ik rijd sinds een maand met een Diversion 600 uit 1992. Motorfiets is probertjes in orde (net nog groot onderhoud gehad, en volgens de motor-sleutelaar dik in orde).

Nu had ik laatst wel iets raar: bij het accelereren in 2e versnelling sloeg de motor vanaf 7000 toeren (net waarneer het een beetje vlot begint te gaan) in 1 klap door naar de 11000. Maar zonder trekkracht. Heb dit een paar keer meegemaakt, daarna nietmeer.

Mijn idee was: slippende koppeling (er zit een nieuwe koppelingskabel op). Ik heb daarom enkele malen in een hoge versnelling met lage snelheid stevig gas gegeven. (Dacht dat dat manier is om koppeling te testen) en dat gaf geen probleem. Koppeling slipt blijkbaar niet.

Jullie enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

alvast bedankt,
Tux
 
Voordat je het monster bloot legt zou ik ook ff kijken of je koppelingskabel niet te strak zit...

Wel, daar zit ik ook aan te denken. Het is namelijk zo dat toen de nieuwe kabel er op lag, er na een tijdje speling kwam op de koppelingshendel. Ik heb toen de kabel dmv. de stelschroef wat strakker aangespannen.
Het probleem zit em in het hendeltje aan de andere kant van de kabel. Blijkbaar zit daar wat speling op (ik zal het veertje eens moeten nakijken denk ik).

Want constant rijden met een ietsiepietsie 'ambriage" lijkt me niet echt bevorderlijk voor de koppeling :)

Tux
 
dat voel je wel...

gaan de toeren van de motor ook wel omhoog?

ik zou ook denken aan de aftelling van de koppolingskabel. wellicht is deze versleten? of moet hij goed afgesteld worden?
 
dat voel je wel...

gaan de toeren van de motor ook wel omhoog?

ik zou ook denken aan de aftelling van de koppolingskabel. wellicht is deze versleten? of moet hij goed afgesteld worden?

Motor gaat ook in de toeren, ja.

Hmmm... waarschijnlijk ligt het wel aan de koppelingskabel. Twas mijn eerst eigen interventie. (Buiten mn spiegels juist zetten) Ik moet nog VEEL leren :)

Bedankt voor de info.
BTW cool forum: hier krijg je nog een antwoord op je vraag :)
 
dat voel je wel...

gaan de toeren van de motor ook wel omhoog?
Als je vol gas zit te geven & hij schiet uit de versnelling gaan de toeren echt wel omhoog.

Maar hij schiet er normaal gesproken niet weer vanzelf weer in.


Ik ga ook voor slippende koppelingsplaten.

1 kabelafstelling -> aangrijpingspunt te laat
2 olie -> slechte olie (syntetische)
3 platen -> te dun (versleten)
 
Hallo allemaal,

ik rijd sinds een maand met een Diversion 600 uit 1992. Motorfiets is probertjes in orde (net nog groot onderhoud gehad, en volgens de motor-sleutelaar dik in orde).

Nu had ik laatst wel iets raar: bij het accelereren in 2e versnelling sloeg de motor vanaf 7000 toeren (net waarneer het een beetje vlot begint te gaan) in 1 klap door naar de 11000. Maar zonder trekkracht. Heb dit een paar keer meegemaakt, daarna nietmeer.

Mijn idee was: slippende koppeling (er zit een nieuwe koppelingskabel op). Ik heb daarom enkele malen in een hoge versnelling met lage snelheid stevig gas gegeven. (Dacht dat dat manier is om koppeling te testen) en dat gaf geen probleem. Koppeling slipt blijkbaar niet.

Jullie enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

alvast bedankt,
Tux
Volgens mij is er niets aan de hand.
Je hebt deze motor pas kort.
Het is dus mogelijk dat je hem een paar keer wat slordig in de 2e versnelling gezet hebt.
Als hij er dan uit schiet dan zit het toerental zo aan de 11000.
Als het de koppeling is dan blijft het probleem bestaan.
Je beweerd echter dat het een paar keer is voorgekomen en daarna niet meer.

suc6 R.R.
 
Let op: er moet wel enigszins speling staan op de koppeling.
Dus, wanneer je de handle intrekt moeten de eerste paar mm loos zijn. (bij mij 4 mm bij dat stukje waar je de kabel bij de handle ziet).

Anders staat ie te strak en blijft je koppeling slepen.
 
Let op: er moet wel enigszins speling staan op de koppeling.
Dus, wanneer je de handle intrekt moeten de eerste paar mm loos zijn. (bij mij 4 mm bij dat stukje waar je de kabel bij de handle ziet).
...

idd, door dat kleine beetje speling kan de koppeling volledig aangrijpen, anders houd de kabel&hendel hem tegen.

...
Anders staat ie te strak en blijft je koppeling slepen.

Koppeling blijft dan niet slepen, anders zou je er niet eens mee kunnen rijden.

Je krijgt dan het probleem waarvoor dit topic is gestart, koppeling slipt pas door bij hogere belasting. Precies dezelfde symptonen als versleten koppelingsplaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan