• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

"Doorslippen" motortoerental Yamaha XJR

13 sep 2006
4
0
#1
Wanneer ik volle gas geef vanaf 3.000 toeren, gebeurt het soms dat het toerental van mijn motor (50.000 km) opeens omhoog schiet naar 6.500 toeren om dan, na +/- 2 seconden, terug af te zakken naar het toerental dat overeenkomt met de snelheid. Net of ik de koppelingshendel, met de gashendel open gedraaid, half induw en terug loslaat. Dit komt niet voor bij half gas geven. Voor de rest gebeurt het schakelen prima. Ik kan mij niet voorstellen dat de ontkoppeling reeds na 50.000 km versleten zou zijn. Of wel???
 

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
7.882
4
#2
versleten koppelingsplaten,..


Ik vindt persoonlik 50.000 best netjes voor zo'n koppel beest.

Kan ook komen door verkeerde olie...
 
13 apr 2006
55
0
#6
best leuk

wanneer dit bij een BMW gebeurt lees je: nu al ?? bij zo een lage km-stand.

Wanneer het een japnner betreft is het opeens normaal.

En ja: ik rijdt BMW
 
13 sep 2006
4
0
#8
Dank voor jullie reactie. Zeker voor de verwijzing naar www.xjrcafe.nl. Ik zal mij er maar bij neerleggen dat de koppelingsplaten versleten zijn. Persoonlijk vind ik het toch wel rap. Ik heb wel vergeten erbij te vermelden dat door wijziging aan de carburators, het vermogen van mijn XJR 1300 van 106 pk naar 142 pk opgetrokken is. Dit zal wel ook snellere slijtage veroorzaken. En wat mijn rijstijl betreft, op 7.500 km is mijn achterbandje wel aan vervanging toe.
Iemand een idee op hoeveel die reparatie kan komen?
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
#14
Wat voor Olie gebruik jij.
Hydr. of kabel koppeling.
Maak je veel wheelies.

Bij verkeerde olie kun je ook een slippende koppeling krijgen.
Te weinig speling op de kabel geeft hetzelfde effect.

Het lijkt erop dat de platen versleten zijn.
Ik heb er al gezien die na 10 000 de platen versleten hadden.
o.a. bij cirquit motoren en bij gasten die veel wheelies maken.
 
13 sep 2006
4
0
#15
Wat voor Olie gebruik jij.
Hydr. of kabel koppeling.
Maak je veel wheelies.

Bij verkeerde olie kun je ook een slippende koppeling krijgen.
Te weinig speling op de kabel geeft hetzelfde effect.

Het lijkt erop dat de platen versleten zijn.
Ik heb er al gezien die na 10 000 de platen versleten hadden.
o.a. bij cirquit motoren en bij gasten die veel wheelies maken.
Ik maak geen wheelies en gebruik uitsluitend de olie die de handleiding van Yamaha voorschrijft n.l. hydraulische olie, DOT 4 van BOSCH.
Voor de rest zet ik aan de rode lichten de motor altijd in neutraal en rij niet met druk op de koppelingshendel.
 
13 sep 2006
4
0
#17
'T gaat hier om het type/merk olie voor de motor
Sorry, verkeerd begrepen. Ik gebruik volledige synthetische viertaktmotorolie van het merk Hein Gericke API SG/JASO MA SAE 10 W-50. In de handleiding van Yamaha staat :"Aanbevolen klasse motorolie API service SE, SF SG type of hoger". Ik heb deze motor in occasie gekocht en weet dus niet welke olie de vorige eigenaar gebruikte. Maar het doorslippen van de koppeling had ik reeds voor de olie-wissel.