doorslippen?

jason

MF veteraan
18 apr 2004
6.604
1
vraagje, wat kan er loos zijn wanneer je scooter doorslipt tijdens het optrekken, het lijkt net alsof ik met een slippende koppeling af en toe rij.

V-snaar wordt vervangen, maar zou het nog iets anders kunnen zijn?, hij rijdt verder prima, maar vroeg het mij gewoon af.

Kan het aan de koppeling liggen, rolletjes, vario ?
 
Wat zou kunnen is dat er vettigheid in de koppeling of op de riem gekomen is, omdat je zegt dat de scooter verder goed rijdt lijkt het mij dat de koppeling verdachte nummer één is.

De voering van een koppeling gaat heel lang mee, toch zou je eens kunnen kijken of de zaak nog niet versleten is.
Slippen zou kunnen komen van motorolie die langs de krukas keerring zweet; het kan ook transmissie olie zijn die bij het achterwiel langs de keerring weet te komen. Dat gebeurt nog wel eens als er teveel olie in de eindvertragingsbak zit.
Toch is het vreemd dat daardoor de koppeling gaat slippen... De riem kan ik me wel voorstellen.
Bedenk dat de kracht op de riem bij het optrekken het grootst is, dus de kans op doorslippen ook. Immers, bij lage toeren is de effectieve diameter van de voorste poelie nog klein...

Verder is er nog de voorste variator waar vet uit kan komen, bij sommige scooters zijn de rollen gesmeerd en zitten ze in een dichte trommel aan de variator. Bij de mijne is alles gewoon open en dus moet ik heel voorzichtig zijn met vet; ietsje teveel of op de verkeerde plek en de zaak gaat slippen.

Zelf heb ik een keer een slippende koppeling gehad omdat iemand het lager van de koppeling om de as had gesmeerd met olie... Die olie lekte er dus uit en kwam op het voering materiaal terecht. Dat krijg je er haast niet meer uit, je kunt het alleen schoonbranden of vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien valt het mee, en is het alleen de snaar.Bij mij was die bij 15000km al helemaal versleten.(Majesty125,gekocht met 14500).Dat kwam waarschijnlijk omdat ie ruim een jaar bij de dealer stil had gestaan.Als ik wegtrok, hoorde je de riem gewoon slippen, en accelereerde de scooter heel schoksgewijs. Na het (uiteraard gratis..) vervangen van de riem was ie weer perfect, en heb ik er nog 10000km zonder andere kosten mee gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan