Doorspoelen blok?

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Dag mede MF'ers! :}

Ik ben momenteel bezig de fzr600 voor mezelf klaar te maken !
Deze week komt er nieuwe olie, een nieuw oliefilter en nieuwe bougies op. Ook ga ik de led knippers pas klaarmaken, aangezien ik binnenkort een lang weekend naar de eifel ga!

Is het verstandig om bij de oliewissel eerst de oude olie (warme olie) uit het blok te laten lopen en vervolgens weer bijvullen en even tijdje laten lopen om deze weer leeg te laten lopen? En dan vervolgens het filter en de olie te vervangen. Ik neem verder ook aan dat ik de bougies moet gaan vervangen voordat ik voor de 2de x nieuwe olie erop doe en het filter?

De koppelingskabel heb ik bovenaan en onderaan naar mijn eigen gevoel fijn afgesteld en een klein scheurtje in het omhulsel van de km-tellerkabel heb ik een stukkie plakband omgedaan (werk naar behoren, geheel uit voorzorg).

Verder las ik om internet dat je met Forté Motor Flush je ook je blok mee kon spoelen door dit door de olie te gooien?

Aangezien mijn olie zwart van kleur is bij het kijkglas wou ik hier even naar informeren.

Mark ;)
 
Heb laatst ook forte gebruikt. Weet eerlijk gezegd niet of het verschil heeft gemaakt, niet te merken iig. Wat wel te merken is is dat het de lak van je cover (?) wegvreet. Dus goed afdekken als je het in je blok giet.
 
wat Wimmel ook zegt; je hoeft maar 1 maal je olie te verversen.
gewoon de oude eruit> procedure volgen die ik heb neergepend en dan de nieuwe er direct in.






als je olie op bedrijfstemperatuur is dan kan je inderdaad gewoon je carterbout onderkant lossen en loopt heel die zwarte bende eruit,
daarna schroef je het oliefilter los, waar nog een beetje olie inzit en die gooi je weg.

vervolgens wacht je ff een 15 min tot alle oude olie uit je blok is gedruppeld, draai de carterbout er weer op [met een nieuwe alu/koper-ring] > niet te strak vanwege doldraaien in het zachte alu. Monteer daarna je oliefilter [nieuw] , eerst ff de vlakke ronde ring een beetje insmeren met olie. Daarna handvast draaien en vastzetten met een soort van oliefiltertang. 1/6 turn naar rechts vanaf goed vast is veelal voldoende.


weet de naam niet van die tang, ;)


daarna kan je het blok gaan vullen met de nieuwe olie, vul steeds ff iets bij en kijk goed op je kijkglaasje. Als alles klopt gaat er zo'n 4 liter [afhankelijk van type motorfiets] in het carter.

als ie volledig lijkt gevuld te zijn; even de motor starten en na een minuut weer uitzetten.
het oliepeil zal nu weer wat lager staan doordat de olie inmiddels door het oliefilter [en koelsysteem] is gelopen,
deze vul je dus weer wat bij en voila.

let goed de eerste paar minuten op lekken bij het oliefilter en de carterbout.


kijk voor aandraaimomenten van oliefilter/carterbout in je WPHB.
 
Laatst bewerkt:
Als je eens begint met de huidige olie op bedrijfstemperatuur (= warm) te rijden en dan af te tappen.... vervolgens 't filter er af pakt en vervangt, en de olie vervangt door een juist type olie (ander topic!!).

Lijkt me een beetje overbodig om "spoel-olie" te gebruiken op een fiets die regulier/regelmatig gebruikt is ;)

Wat die bougie's en koppelingskabel met je oliewissel vandoen hebben ??

[edit]En uiteraard gebruik je nieuwe pakkingen/ringen bij je filters en aftappluggen..... Dát wat hierboven ook al gezegd wordt!![/edit]
 
Laatst bewerkt:
En normaal doe ik 't middels een "edit" ... Maar: Ik zou ik geval van een FZR van ruim 20 jaar oud de olie graag zo dik mogelijk houden bij koud/warm status :P
 
Laatst bewerkt:


:^

20w50, en dan het liefst nog 2 á 3 potjes "stroop" er bij.. :')

50864.jpg




Diegene die dát spul heeft uitgevonden, mogen ze van mij opgraven en door de knieën schieten.
 
:^

20w50, en dan het liefst nog 2 á 3 potjes "stroop" er bij.. :')

[afbeelding]



Diegene die dát spul heeft uitgevonden, mogen ze van mij opgraven en door de knieën schieten.



Waarom Bas??
Het is net zo geniaal als WD40. :?
Iedereen kent het en gebruikt het en is er dik tevreden over terwijl we weten dat het voor geen meter werkt.
Wynns in de auto of motor en je komt erachter dat het niet werkt dan geef je vanzelf je voertuig de schuld, want het spul is goed. :N
Commercieel geweldig :Y
 
Daarna handvast draaien en vastzetten met een soort van oliefiltertang. 1/6 turn naar rechts vanaf goed vast is veelal voldoende.

Nooit doen.
Oliefilter handvast zetten. Die tang is alleen om je oliefilter los te maken. Heb al vaker gehad dat ik oliefilters moest losdraaien van collega's die de tang hadden gebruikt om 'm vast te schroeven.. dat wil je niet meemaken.
Vergeet ook de rubber pakking niet even in te smeren met een beetje schone smeerolie.
 
Wat je best doet, hangt een beetje af van de status van de huidige olie in het blok.

Ik was begonnen aan de restauratie van een motorfiets die al 7-8 jaar stilstond. Ik heb de staat van die olie als "zeer slecht" ingeschat en wou de motor niet proberen te starten met die oude olie in het blok. Ik heb dan eerst een (koude) olie+filter wissel gedaan en er nieuwe 10W40 (de goedkoopste) voor gebruikt. Vervolgens een paar opwarmcycli met de motor zodat het oliecircuit van het blok volledig gespoeld wordt met de nieuwe olie. Vervolgens weer een (warme) olie+filter wissel en goede olie naar keuze gebruiken. Geen flush-middeltjes.

Schat je in dat de staat van de huidige olie in het blok nog voldoende is en dat er geen vuil/vocht aangekoekte stukken inzitten, dan kan je de motor er mee laten warmdraaien en een gewone (warme) olie+filter wissel doen.
 
Dag mede MF'ers! :}

Ik ben momenteel bezig de fzr600 voor mezelf klaar te maken !
Deze week komt er nieuwe olie, een nieuw oliefilter en nieuwe bougies op. Ook ga ik de led knippers pas klaarmaken, aangezien ik binnenkort een lang weekend naar de eifel ga!

Is het verstandig om bij de oliewissel eerst de oude olie (warme olie) uit het blok te laten lopen en vervolgens weer bijvullen en even tijdje laten lopen om deze weer leeg te laten lopen? En dan vervolgens het filter en de olie te vervangen. Ik neem verder ook aan dat ik de bougies moet gaan vervangen voordat ik voor de 2de x nieuwe olie erop doe en het filter?

De koppelingskabel heb ik bovenaan en onderaan naar mijn eigen gevoel fijn afgesteld en een klein scheurtje in het omhulsel van de km-tellerkabel heb ik een stukkie plakband omgedaan (werk naar behoren, geheel uit voorzorg).

Verder las ik om internet dat je met Forté Motor Flush je ook je blok mee kon spoelen door dit door de olie te gooien?

Aangezien mijn olie zwart van kleur is bij het kijkglas wou ik hier even naar informeren.

Mark ;)


Je kunt Forte Motor Flush gebruiken en daarna Forte Top End Treatment.

Je kunt ook je oude olie er uit halen, nieuwe olie er in stoppen (Cheap ass action olie)
Even laten draaien en na +/- 10 a 15 minuten deze olie weer aftappen + oliefilter wisselen, en dan nieuw filter plus fatsoenlijke olie er in gooien.
Op deze manier heb je hem ook 'schoongespoeld'
 
Laatst bewerkt:
Je kunt Forte Motor Flush gebruiken en daarna Forte Top End Treatment.

Je kunt ook je oude olie er uit halen, nieuwe olie er in stoppen (Cheap ass action olie)
Even laten draaien en na +/- 10 a 15 minuten deze olie weer aftappen + oliefilter wisselen, en dan nieuw filter plus fatsoenlijke olie er in gooien.
Op deze manier heb je hem ook 'schoongespoeld'

Een kennis van mij heeft het met de FZR600 ook gehad, die had de verkeerde olie meegekregen (voor de auto, 10w40 half syntheet). Zijn koppeling begon te slippen en dit dankzij de olie.

Dus action olie wordt hem niet.

Wat je best doet, hangt een beetje af van de status van de huidige olie in het blok.

Ik was begonnen aan de restauratie van een motorfiets die al 7-8 jaar stilstond. Ik heb de staat van die olie als "zeer slecht" ingeschat en wou de motor niet proberen te starten met die oude olie in het blok. Ik heb dan eerst een (koude) olie+filter wissel gedaan en er nieuwe 10W40 (de goedkoopste) voor gebruikt. Vervolgens een paar opwarmcycli met de motor zodat het oliecircuit van het blok volledig gespoeld wordt met de nieuwe olie. Vervolgens weer een (warme) olie+filter wissel en goede olie naar keuze gebruiken. Geen flush-middeltjes.

Schat je in dat de staat van de huidige olie in het blok nog voldoende is en dat er geen vuil/vocht aangekoekte stukken inzitten, dan kan je de motor er mee laten warmdraaien en een gewone (warme) olie+filter wissel doen.

Deze olie is er vorig jaar ingegaan zei de vorige eigenaar. Ikzelf rijd er alweer een goede 2,5k mee.
 
Een kennis van mij heeft het met de FZR600 ook gehad, die had de verkeerde olie meegekregen (voor de auto, 10w40 half syntheet). Zijn koppeling begon te slippen en dit dankzij de olie.

Dus action olie wordt hem niet.
Dat jouw kennis auto-motorolie in zijn FZR heeft gegooid, is niet echt de schuld van de action.

Maargoed het gaat om het principe, oude olie er uit, cheape (juiste) olie er in, en doorspoelen, aftappen en nieuwe olie er in.

Hoeveel kilometer staat er precies op dat je hem perse wilt doorspoelen?
Waarom niet gewoon oude er uit, nieuwe er in?

Deze olie is er vorig jaar ingegaan zei de vorige eigenaar. Ikzelf rijd er alweer een goede 2,5k mee.
 
Je kan niet elke 1000km je olie vervangen. Dat je olie zwart is wil overigens niet zeggen dat het z'n werk niet meer doet.

Gewoon jaarlijks vervangen en/of de voorgeschreven intervallen van de fabrikant aanhouden, dan zit je hartstikke safe.

Toevoegingen zou ik niet gebruiken als het niet echt noodzakelijk is. :N
 
Dan kan je toch een gewone oliewissel doen zondermeer?

Of is er een specifieke reden dat je wil doorspoelen?

Ik wist niet zeker of zwarte olie goed was:P, als beginnende beunhaas wou ik het zekere voor het onzekere nemen. Maar ik haal zometeen wel zo'n 4L Motorrex verpakking van Stijner Enschede mee (gaat 2,7L in het blok als ik de oliefilter meepak, zonder oliefilter 2,3). En daar haal ik meteen me filter en bougies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan