Doorspoelen?

Navras

Die hard MF'er
29 sep 2003
872
0
Net de koelvloeistof afgetapt van mijn zxr400.
Heeft het nut om het systeem nog door te spoelen met water?
Of is dit overbodig en kan ik gewoon de nieuwe en andere soort koelvloeistof er weer in gooien?

Thnx in advance! :)

Vraag2:

Ok koelvloeistof eruit gemikkerd. Reservoir geleegd. Radiator gevuld tot de rand. Ontlucht via de de ontluchtings schroef op het waterpomphuis. Het spoot eruit :P En toen weer bijgevuld.

Alleen toen ging er maar 1,6 liter in terwijl 2,3 zou moeten passen.

Lucht waarschijnlijk. Kan ik hem nu gewoon stationair warm draaien zonder radiator dop. Zodat de thermostaat open gaat en er weer meer in kan? En lucht eruit word gepompt?

Hoe pak ik dit aan mensen :P
 
Laatst bewerkt:
zolang je de motor niet met (kran)water laat draaien en ALLES er weer uitkrijgt kan het geen kwaad. gedestilleerd water is al helemaal geen probleem, maar ook hier de motor er niet te lang op laten draaien, aangezien de koelvloeistof ook een smerende werking heeft voor de waterpomp (heb ik me laten vertellen)
En natuurlijk NOOIT alleen water in je systeem wanneer het vriest.
Nut heeft het naar mijn idee alleen als je verwacht dat er losse rommel in je systeem zit.
 
zolang je de motor niet met (kran)water laat draaien en ALLES er weer uitkrijgt kan het geen kwaad. gedestilleerd water is al helemaal geen probleem, maar ook hier de motor er niet te lang op laten draaien, aangezien de koelvloeistof ook een smerende werking heeft voor de waterpomp (heb ik me laten vertellen)
En natuurlijk NOOIT alleen water in je systeem wanneer het vriest.
Nut heeft het naar mijn idee alleen als je verwacht dat er losse rommel in je systeem zit.

Het is puur om door te spoelen en alles haal ik er weer uit.
Ik verwacht niet dat er rommel in zit alleen resten van de oude koelvloeistof.

Ik gooi de nieuwe er wel gewoon in. Ik speel het safe :P

Thnx!
 
De basis van koelvloeistof is ook gewoon gedestilleerd water hoor...
Je motortje kan best wel eventjes zonder die additieven. (anticorrosiemiddelen, antischuimmiddelen, antivries en smeermiddelen)
 
Ok koelvloeistof eruit gemikkerd. Reservoir geleegd. Radiator gevuld tot de rand. Ontlucht via de de ontluchtings schroef op het waterpomphuis. Het spoot eruit :P En toen weer bijgevuld.

Alleen toen ging er maar 1,6 liter in terwijl 2,3 zou moeten passen.

Lucht waarschijnlijk. Kan ik hem nu gewoon stationair warm draaien zonder radiator dop. Zodat de thermostaat open gaat en er weer meer in kan? En lucht eruit word gepompt?

Hoe pak ik dit aan mensen :P
 
Oei, hier weet ik eigenlijk veel te weinig vanaf; wáár tapte je AF? Is dat een heel laag punt? En kun je daar een slang stevig op bevestigen?

En zit de ONTluchting op het hoogste punt van het totale circuit?

Dan zou ik DENKEN, met een slang tot boven alles uit en daar een trechter bovenop, met de ontluchting open, van onderaf door die aftap-opening heen vullen zodat het niveau van ONDEREN af zich opdrukt en lucht omhoog zou behoren te verdwijnen.

(Ik vergelijk nu even met een centrale verwarming).

Misschien kun je bovendien enige beweging veroorzaken door met contact af en benzinekraan dicht, eventueel vlotterkamers afgetapt, een beetje te kickstarteren.

Maar als "hoog" en "laag" op dat circuit niet klopt met mijn verhaal klets ik nu natuurlijk tamelijke onzin.

:?
 
Het laagste punt is het waterpomphuis. Deze heeft een ontluchtings schroef.
Het hoogste punt is de radiator dop.

Ik heb er nog wat bijgekregen door hem stationair warm te laten lopen (zonder radiator dop) er kwamen toen nog aardig wat bellen uit en daarna heb ik hem nogmaals bijgevuld.

Ik heb nog niet gereden maar ik ga z.s.m. is kijken hoe warm hij wordt :)
En of er rare dingen gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan