Hi allemaal!
Nieuw in het sleutelen én nieuw op het forum, zit ik met een probleem. Hopelijk weten jullie raad!
Mijn BMW f650gs 2002 was uit 1 van de keerringen olie op mijn remklauw gaan lekken. Twee problemen dus om te verhelpen. De remklauw laat ik in deze vraag even achterwege, maar ik heb mijn voorvork losgehaald voor nieuwe keerringen en verse voorvorkolie. Nu lees ik dat het open krijgen van de voorvorkpoten al wel eerder tot problemen leidt: de inbusbout onderaan de poot werkt vaak niet mee. Bij mij kwamen deze echter na de poot wat in te duwen prima los.
Ik kwam er achter dat ik twee verschillende doppen bovenop mijn twee voorvorkpoten had zitten. De één zonder en de ander met bout bovenop. Die zonder bout kon ik een stukje naar beneden duwen om zo het ringetje/veertje los te krijgen. Toen ik vervolgens de poot induwde drukte ik zo het binnenwerk met de voorvorkveer eruit. Bij de ander, volgens mijn instructieboek van net een ander model als mijn GS, kon ik het ringetje/veertje er op dezelfde manier uitwippen maar moest ik volgens het boek de bout bovenop losdraaien tot de voorvorkveer zich naar buiten zou duwen. Ik voorzichtig met druk op de bout de boel losdraaien, maar geen springende veer zoals beloofd door Haynes. Sterker nog, terwijl het borgringetje en de bout allebei verwijderd zijn, zit er geen enkele beweging in de dop die nu uit mijn vorkpoot hoort te komen.
Ik heb al geprobeerd het boutje er weer een stuk in te draaien en er een tang achter te haken om handmatig de boel eruit te trekken maar dit werkt niet. Ook met mijn volle gewicht (niet ver onder de 100kg..) de hele poot induwen gaf geen beweging in de dop.
Ik ben benieuwd of jullie dit probleem kennen of ideeën hebben om dit op te lossen, zodat ik mijn eerste echte klus aan een motorfiets met succes kan afronden :-)
Veel dank alvast,
Casper
Nieuw in het sleutelen én nieuw op het forum, zit ik met een probleem. Hopelijk weten jullie raad!
Mijn BMW f650gs 2002 was uit 1 van de keerringen olie op mijn remklauw gaan lekken. Twee problemen dus om te verhelpen. De remklauw laat ik in deze vraag even achterwege, maar ik heb mijn voorvork losgehaald voor nieuwe keerringen en verse voorvorkolie. Nu lees ik dat het open krijgen van de voorvorkpoten al wel eerder tot problemen leidt: de inbusbout onderaan de poot werkt vaak niet mee. Bij mij kwamen deze echter na de poot wat in te duwen prima los.
Ik kwam er achter dat ik twee verschillende doppen bovenop mijn twee voorvorkpoten had zitten. De één zonder en de ander met bout bovenop. Die zonder bout kon ik een stukje naar beneden duwen om zo het ringetje/veertje los te krijgen. Toen ik vervolgens de poot induwde drukte ik zo het binnenwerk met de voorvorkveer eruit. Bij de ander, volgens mijn instructieboek van net een ander model als mijn GS, kon ik het ringetje/veertje er op dezelfde manier uitwippen maar moest ik volgens het boek de bout bovenop losdraaien tot de voorvorkveer zich naar buiten zou duwen. Ik voorzichtig met druk op de bout de boel losdraaien, maar geen springende veer zoals beloofd door Haynes. Sterker nog, terwijl het borgringetje en de bout allebei verwijderd zijn, zit er geen enkele beweging in de dop die nu uit mijn vorkpoot hoort te komen.
Ik heb al geprobeerd het boutje er weer een stuk in te draaien en er een tang achter te haken om handmatig de boel eruit te trekken maar dit werkt niet. Ook met mijn volle gewicht (niet ver onder de 100kg..) de hele poot induwen gaf geen beweging in de dop.
Ik ben benieuwd of jullie dit probleem kennen of ideeën hebben om dit op te lossen, zodat ik mijn eerste echte klus aan een motorfiets met succes kan afronden :-)
Veel dank alvast,
Casper