Dop zit muurvast in voorvorkpoot

Crepyuk

Rookie
4 mei 2020
3
0
Hi allemaal!

Nieuw in het sleutelen én nieuw op het forum, zit ik met een probleem. Hopelijk weten jullie raad!

Mijn BMW f650gs 2002 was uit 1 van de keerringen olie op mijn remklauw gaan lekken. Twee problemen dus om te verhelpen. De remklauw laat ik in deze vraag even achterwege, maar ik heb mijn voorvork losgehaald voor nieuwe keerringen en verse voorvorkolie. Nu lees ik dat het open krijgen van de voorvorkpoten al wel eerder tot problemen leidt: de inbusbout onderaan de poot werkt vaak niet mee. Bij mij kwamen deze echter na de poot wat in te duwen prima los.

Ik kwam er achter dat ik twee verschillende doppen bovenop mijn twee voorvorkpoten had zitten. De één zonder en de ander met bout bovenop. Die zonder bout kon ik een stukje naar beneden duwen om zo het ringetje/veertje los te krijgen. Toen ik vervolgens de poot induwde drukte ik zo het binnenwerk met de voorvorkveer eruit. Bij de ander, volgens mijn instructieboek van net een ander model als mijn GS, kon ik het ringetje/veertje er op dezelfde manier uitwippen maar moest ik volgens het boek de bout bovenop losdraaien tot de voorvorkveer zich naar buiten zou duwen. Ik voorzichtig met druk op de bout de boel losdraaien, maar geen springende veer zoals beloofd door Haynes. Sterker nog, terwijl het borgringetje en de bout allebei verwijderd zijn, zit er geen enkele beweging in de dop die nu uit mijn vorkpoot hoort te komen.

Ik heb al geprobeerd het boutje er weer een stuk in te draaien en er een tang achter te haken om handmatig de boel eruit te trekken maar dit werkt niet. Ook met mijn volle gewicht (niet ver onder de 100kg..) de hele poot induwen gaf geen beweging in de dop.

Ik ben benieuwd of jullie dit probleem kennen of ideeën hebben om dit op te lossen, zodat ik mijn eerste echte klus aan een motorfiets met succes kan afronden :-)

Veel dank alvast,

Casper
 

Bijlagen

  • IMG_0888.jpg
    IMG_0888.jpg
    170,8 KB · Weergaven: 16
Hoi dat is niet mooi . Maak eerst goed schoon .zie dat er water bij gekomen is en dat in combinatie met ijzer is roest .
In spuiten met kruipolie wachten wachten
Daarna grote zware sluiting , die iets groter is dan jou voorvork poot .deze met bout vande voorvork poot vast draaien zo dat je de binnen ring los kunt krijgen
 
Draadeind erin draaien en zwaar stuk metaal eroverheen en op het eind een moer.Nu heb je een slagtrekker.
Zwaar stuk metaal zit er al aan; de vorkpoot ;) . Je hoeft alleen een stopper voor het draadeind te hebben. Daarvoor kun je een bankschroef gebruiken. Btw ik zou er een doek overheen gooien voor de veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
meestal helpt het om de dop een keer of 100 naar beneden te duwen/ slaan/ tikken. Dan komt ie steeds een stukje verder terug omhoog. Zeker als je een glijmiddel op siliconen basis kans geeft bij de o-ring te komen.
 
Super bedankt voor de reacties allemaal! De boel heeft nu zo'n 24u staan weken met kruipolie en ik heb draadeind met een oog aan het einde ervan gehaald om flink kracht te kunnen zetten. Als dat niet lukt hou ik de poot ff boven het fornuis:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan