doppen op statinair sproeiers?

richard3

Die hard MF'er
9 okt 2006
558
3
nijmegen
ik was vanmiddag aan het sleutelen aan een gsx600f uit 93 ofzo katana versie (import dus)

nu liep de motorfiets de laatse dagen niet helemaal lekker ( onderin op 3 cilinder)
tank was al een paar x bijna helemaal leeg gereden dus heb de carbs schoon gemaakt.
nu viel me al op dat ik de stationair sproeiers niet kon vinden..

carbs terug gezet zelfde verhaal..
nog maar een x los dan en dan gewoon perfect schoon maken enz..
dus ik nogmaals opzoek naar stationair sproeiers
gevonden uiteindelijk maar er zat een zwarte dop voor..
geen gaatje in de dop of iets. erg raar. bij alle 4 de carbs ook nog eens

uiteindelijk er voor gekozen de dopjes er uit te halen/laten
en de fiets loopt als nooit te voren

nu weet ik dat de vorige eigenaar niet echt het beste met de fiets voor had enz.
maar hoe kan die fiets fatsoenlijk lopen zonder stationair sproeiers?
ik snap er werkelijk helemaal niks van :? :?
wie o wie ?
 
Het zou zomaar kunnen dat die doppen erop zitten in verband met de emissie(uitstoot) wetten.
Dan mag je in principe niet meer zelf aan de stationairsproeier komen...
Ik had dat ooit, lang geleden, met een Citroen AX ( Ja, een auto, ik vloek even in de kerk).
Voor de APK moest die heel arm gesteld, liep dus ook voor geen meter, en in principe kon je niet zelf het schroefje verdraaien...
Maar dat kon dus wel, en daarna liep ze veel beter. Maar dus niet in overeenstemming met de APK....
Misschien is er een andere reden voor die dopjes, veel weet ik hier verder niet van af.
Maar als jij je fiets zo krijgt afgesteld dat ze fijn loopt, dan is dat het belangrijkste.
Dat er geen gaatjes in die dopjes zitten zegt niets, normaal regelt de stationair-sproeier binnenin de carburateur, dus met lucht uit de inlaatbuis.
De emissie-normen in de VS zijn erg streng, soms, en ik meen te weten dat daarom veel motoren in principe niet meer zelf afgesteld kunnen (mogen) worden.
Hou me ten goede, ik heb dit ook van horen zeggen.
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
dit soort verhalen zijn mij als monteur niet onbekend natuurlijk...
maar als ie alles afdicht dan gaat er ook niks door heen O-) en wat heb je aan een sproeier als er niks door heen gaat?
heb het dus niet over een stelschroef
maar echt over de sproeier zelf
 
Generatie eerder bij de luchtgekoelde GSX1100 horen standaard rubber dopjes over de stat. sproeiers, die halen dan via een kanaaltje de benzine bij de hoofdsproeier vandaan, haal je de dopjes wel loopt hij voor geen meter omdat er dan valse lucht aangezogen wordt. Je kan op Alpha Sports - Suzuki Motorcycle Parts Catalog kijken of ze er horen of niet.

Je verhaal klopt, alleen moet je er wél aan denken dat de aanzuigbuis waar de stat. sproeiers inzitten geen lucht kunnen aanvoeren omdat de neus daarvan toch écht in de benzine gedompeld zit.......
Ook is het zo dat de hoofdsproeire nu "ge-bypassed" is, en dus geen enkele functie meer heeft.., hij trekt zijn brandstof nu gewoon uit de boring tussen de mengkamer en stat. aanzuigbuis. (weg v/d minste weerstand)
 
wat maakt het nu uit wat er nog wel of niet werkt in de carbs.
if it aint broken, don't fix it
hij doet het toch beter dan eerst. als er verder geen nadelen om de hoek komen, who cares!


dat zal voor de meeste mensen idd zo zijn :P
ik wil vaak alleen ook graag weten waarom;)
het blijkt dus gewoon te maken te hebben met emissie
ik vermoed dat de fiets nu gewoon te rijk staat maar dat moet de eigenaar zelf maar even uitlaten zoeken :)
bedankt allemaal :) :)
 
zonder stationairsproeiers moet je toch gas houden anders valt je motor uit ?
emissie eisen gaan toch weer via de hoofdsproeier ? voor de uitstoot bij een bepaald toerental

Ik snap er niks van, maar als je motor het nu weer doet als nooit tevoren is alles weer prima!
 
Je verhaal klopt, alleen moet je er wél aan denken dat de aanzuigbuis waar de stat. sproeiers inzitten geen lucht kunnen aanvoeren omdat de neus daarvan toch écht in de benzine gedompeld zit.......
Ook is het zo dat de hoofdsproeire nu "ge-bypassed" is, en dus geen enkele functie meer heeft.., hij trekt zijn brandstof nu gewoon uit de boring tussen de mengkamer en stat. aanzuigbuis. (weg v/d minste weerstand)

Dat zal in de praktijk zeker niet het geval zijn Paul. :P

Wilde alleen maar aangeven dat er af fabriek wel eens afgedopte stationairsproeiers zijn, hoe de flow van lucht en brandstof loopt in een specifieke carb precies loopt kan best wel ingewikkeld zijn, merk je bijvoorbeeld met schoonmaken als je er gecomprimeerde lucht doorheen blaast.
 
Dat zal in de praktijk zeker niet het geval zijn Paul. :P

Wilde alleen maar aangeven dat er af fabriek wel eens afgedopte stationairsproeiers zijn, hoe de flow van lucht en brandstof loopt in een specifieke carb precies loopt kan best wel ingewikkeld zijn, merk je bijvoorbeeld met schoonmaken als je er gecomprimeerde lucht doorheen blaast.

Ach, gelukkig hoeven we het niet overal mee eens te zijn, toch:?
alleen dit stukje text: hoe de flow van lucht en brandstof loopt in een specifieke carb precies loopt kan best wel ingewikkeld zijn
is niet helemaal duidelijk, of je kwam gewoon niet goed uit je woorden...(heb ik ook weleens hoor :+ )
 
Laatst bewerkt:
Ach, gelukkig hoeven we het niet overal mee eens te zijn, toch:?
alleen dit stukje text: hoe de flow van lucht en brandstof loopt in een specifieke carb precies loopt kan best wel ingewikkeld zijn
is niet helemaal duidelijk, of je kwam gewoon niet goed uit je woorden...(heb ik ook weleens hoor :+ )

Oei! En dan de tekst onder je posts. Never argue with a fool, he takes you down to his level, and beats you with experience. :X

Nee ik was denk ik niet helemaal duidelijk wat ik bedoelde, dat was namelijk dat in de praktijk de hoofdsproeier nooit zal worden ge-bypassed....toch?
 
Oei! En dan de tekst onder je posts. Never argue with a fool, he takes you down to his level, and beats you with experience. :X

Nee ik was denk ik niet helemaal duidelijk wat ik bedoelde, dat was namelijk dat in de praktijk de hoofdsproeier nooit zal worden ge-bypassed....toch?

Nee, dat klopt (tenminste ik heb het nog nooit gezien) maar als de zwarte dopjes v/d stationair-stijgbuis worden verwijderd, dan bypass je de hoofdsproeier wel degelijk.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan