Doppenset 1/2 "smoos" te ruim? Alternatief?

Psygho77

Passion for Perfection!
15 dec 2017
1.664
1.140
Assen, Drenthe, Nederland
Goedemiddag..
Vandaag mijn smoos doppensetbinnen gekregen. 20 delige set, met een 1/2 opname. Ziet er goed uit,goed afgewerkt, en prima op het eerste gezicht.
Ideaal omdat alles wat ik nodig heb erin zit. Echter ik vindt ze behoorlijk ruim!

Om dat even te testen pakte ik mijn mannesmann, en powerfix setje, alsmede oude sleutels uit mijn bak, en deze zijn gewoon qua pasvorm veel strakker! Mannesman van de action, en powerfix van de Lidl. Mijn oude gereedschap is van mijn oude heer, en ik weet dat die altijd het middensegment kocht. Maar het is toch vreemd dat de doppenset die ik voor mijn fiets gebruik, strakkere passing heeft dan een smoos set.

Ik weet ook dat 50,00 niet veel geld is voor 20 doppen, maar ik had wat meer verwacht. Mijn idee , ik koop 2 gedore momentsleutels zodat ik het totale bereik heb. ( 5 tot 25nm, en van 20 tot 100nm ) dat is wat overkill, dus bespaar ik wat op de doppen. Ik heb maar 1 motor, en wil daar al het onderhoud zelf van doen. Dus echt intensief word het niet gebruikt.

Ik meende dat smoos best wel goed was voor de hobbyist, die niet veel sleutelt.
Ik moet zeggen, het valt me tegen!

Link
Doppenset 1/2" opname 20-delig

Wie heeft een alternatief?, of ervaring, of tips voor mij?
Alvast bedankt
 
Ik ken het merk niet, maar bespaar niet te veel op gereedschap, als je bouten en moeren dol draait ben je verder van huis, en heb je een hoop gezeur en gezeik.

Als je de doppen te ruim op de bouten en moeren vind zitten zou ik het zeker niet gebruiken, en gewoon terug brengen naar de winkel, ongeacht wat je verwachtingen zijn en waren.
 
Ik gebruik ze ook niet. Deze gaan retour!... zal morgen bellen ,en het in gang zetten. Is online aankoop, dus dat komt wel goed...


Ben bang dat ik dit dit maar moet aanschaffen....
Gedore Dopsleutelset in CT module | 26-delig | Toolmax auw!

Heb de hoop op een alternatief, maar goed, als er geen andere optie is, dan moet het maar....
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag..
Vandaag mijn smoos doppensetbinnen gekregen. 20 delige set, met een 1/2 opname. Ziet er goed uit,goed afgewerkt, en prima op het eerste gezicht.
Ideaal omdat alles wat ik nodig heb erin zit. Echter ik vindt ze behoorlijk ruim!

Om dat even te testen pakte ik mijn mannesmann, en powerfix setje, alsmede oude sleutels uit mijn bak, en deze zijn gewoon qua pasvorm veel strakker! Mannesman van de action, en powerfix van de Lidl. Mijn oude gereedschap is van mijn oude heer, en ik weet dat die altijd het middensegment kocht. Maar het is toch vreemd dat de doppenset die ik voor mijn fiets gebruik, strakkere passing heeft dan een smoos set.

Ik weet ook dat 50,00 niet veel geld is voor 20 doppen, maar ik had wat meer verwacht. Mijn idee , ik koop 2 gedore momentsleutels zodat ik het totale bereik heb. ( 5 tot 25nm, en van 20 tot 100nm ) dat is wat overkill, dus bespaar ik wat op de doppen. Ik heb maar 1 motor, en wil daar al het onderhoud zelf van doen. Dus echt intensief word het niet gebruikt.

Ik meende dat smoos best wel goed was voor de hobbyist, die niet veel sleutelt.
Ik moet zeggen, het valt me tegen!

Link
Doppenset 1/2" opname 20-delig

Wie heeft een alternatief?, of ervaring, of tips voor mij?
Alvast bedankt

Zo te zien zijn het doppen die op de zijkant van de moer zijn kracht uit oefend dus niet op de hoeken , lijkt me dat pasvorm hier door niet zo belangrijk is
Had trouwens een 3/8 setje genomen , is veel fijne sleutelen aan een motorfiets
 
Voor het kleine werk, heb ik een 1/4 set. Die is prima, de smoos heb ik met name voor het grotere werk. Voor ketting spannen enzo..

Ik dacht altijd dat je op de hoeken pakt? Maar goed ik leer graag wat bij, hoe je het verschil kan zien, en wat het in de praktijk uitmaakt.. of is dat het verschil tussen 6 kant en de ringsleutel ?

Mijn andere dopset heeft hetzelfde aan de binnenkant, ook een uitsnede in de hoeken, net als de smoos set, maar pakt wel "strakker".
 
Laatst bewerkt:
Is Stahlwille geen mooi alternatief? Ik heb een compleet setje bij een vriendinnetje gezien maar dat is wel Ubergeil, ja vriendinnetje ook
 
Laatst bewerkt:
Smoos komt bij Datona weg toch?
Je kan ook op de site van de MF huisleverancier kijken en advies vragen.

Een MF huisleverancier is ook niet altijd feilloos en ook bij Datona moeten ze je prima kunnen helpen.


Ik zou eerst eens een mailtje naar de webshop sturen. Misschien is het een productiefout/QC probleem?
 
In mijn ervaring zijn de fijnste doppen voor licht werk de gewone strak passende 12-kant doppen. Als het erg vast zit is er maar 1 soort die telt... 6 kant doppen!

Met die speciale "gripdoppen" met holronde uitsparingen heb ik een vriend wel eens een paar bouten rond zien draaien die ik met een 6-kant dop 100% zeker in 1 keer los gehad had.
 
Zijn deze doppen niet goed genoeg? Je geeft aan dat gaat om hobbygebruik, dus misschien zijn deze doppen goed genoeg.
Ik sleutel ruim 15 jaar (hobby) met dit type dop, nog nooit mis gegaan. Ik zou de doppen lekker gaan gebruiken.
 
Zou u zo vriendelijk willen zijn daar wat uitleg over te geven?
Leer graag wat bij namelijk....
Er zijn er met strakke passing, die op de hoeken pakken.
En ruimere , die op de flanken pakken.

Mechanisme kan er wss wel eea over uit de doeken doen, met wat illustraties (open uitnodiging).
 
Oké. Even ingelezen..
12 kantig is strak passend, en dragend op de hoeken. Sleutelt fijn, want je kan hem makkelijker op de moer kwijt in krappe ruimtes. Ik heb ratel, dus dan geld dat voordeel niet meer. 1 klik van de ratel is minder dan dat van de 12 kantige hoek.

6 kantig komt in strakke hoeken, en in hoeken met een rondje.
6kant, minder kans op doorslippen, en met name met de ronde hoeken, kan je dus wat beschadigde moeren en bouten mee pakken. Ideaal voor verroestte moeren. Dus de moer zelf die verroest is , en beschadigd.. daar waar 12 doorslipt,kan je met een 6kant het nog redden. Voor wat beschadigd spul,pak je die 6kant met de ronde hoeken. Dus de veilige keus zou in zijn in mijn ogen 6kant met ronde hoeken. Nooit geweten dit, maar blijkbaar altijd goed gegokt..

Ik heb op al mijn ratel doppen de versie 6 kant met ronde hoeken.
Even de schuifmaat erbij gepakt. Gemeten met nieuwe ongebruikte doppen.

10mm dop:
Mannesman 10,17mm
Powerfix 10,15mm
Smoos 10,25

21mm
Mannesman 21,21mm
Smoos 21,31

27mm en 32mm
Smoos 27,40 32,42
 
Laatst bewerkt:
Kan ook gewoon incidenteel zijn...
Keurig bericht terug van Datona. Set mag retour,kennen de klacht niet, willen daar ook even testen. Gevraagd om ze te vergelijken,met andere doppensets, hoe ruim die zijn. En gevraagd voor eventueel alternatief.

Voor de grap ook even bij de Lidl een set doppen gekocht, voor 40,00. Kijken hoe dat eruit ziet. Ben over de eerdere set zeer goed te spreken. Jaren veelvuldig gebruikt bij de brommers,en nog altijd goin strong.. Verbazingwekkend eigenlijk!

To be continued....
 
Bij mijn vorige werkgever hadden we een compleet gevulde kar van smoos, wat mij betreft is het allemaal overpriced zooi. O-)
Schroevendraaiers bijvoorbeeld waren op de kleur na exact dezelfde als die van de action.
Voor de prijs die je bij de action betaald zijn het prima schroevendraaiers, voor de smoos prijs is het ineens een stuk minder.

Vond de ratels ook waardeloos, veel speling op het mechaniek en bij een beetje gebruik gingen ze snel doorslaan.
Ring steeksleutels zagen er leuk verchroomd uit, maar dat sprong er ook vrij snel af bij regelmatig gebruik, waardoor de ruime passing nog ruimer werd.

Ik heb bij datona een beetje het idee gekregen dat je dezelfde spullen krijgt als bij hbm, alleen betaal je stuk meer omdat ze het nog blauw hebben geverfd.

Als je iets fatsoenlijkers zoekt voor hobbymatig gebruik kijk dan even voor iets van bijvoorbeeld teng tools, kwalitatief een stuk beter, en vrij scherp geprijsd.
 
Precies daarom koop ik altijd al het wat serieuzere gereedschap van hazet, koop je maar 1 keer en is altijd goed.

Dit is dé tip die wereldwijd gedeeld mag worden.
Koop gewoon een GOEDE set van een A merk.

- Gedore
- Hazet
- Facom
- Stahlwille
- Beta
- Usag
- Wera
- Snap on
- Teng Tools

etc. etc.

>>>> VOORDELEN <<<<<

- minder gevloek en stress (slecht voor je hart)
- GOED GEREEDSCHAP blijft 2e hans waardevast!
- goede pasvorm en voorkomt dat je je bouten/moeren verrot draait
- goede garantieafwikkeling als er iets kapot gaat
- Je schaft het 1x aan en de rest van je leven heb je profijt, als het meezit zie je je kleinkinderen er nog mee sleutelen.
 
Iemand ervaring met het merk "KS Tools" ?
Waar staat dit merk, ten aanzien van de lijst hierboven?
Edit, zie onderstaand bericht.

Wat verder speuren levert leuke uitkomsten. Zo word beweert door iemand dat mannesman gelijk staat aan bepaalde series van oa powerfix en ks tools... betreffende meneer werkt in een fabriek waar deze 3 verpakkingen worden gebruikt. Net zoals de Johma en de alberthein salade gewoon bij de Fano in oosterwolde worden geproduceerd.
(ondergetekende heeft daar ooit stage gelopen in een heel ver verleden, moest storingen in productie lijn verhelpen)

Ks tools en powerfix heb ik zelf kunnen vinden. De link naar mannesman nog niet,maar de stelling van de beste man, toont uit, zo lijkt 66% aan waarheid.... edit: mannesmann ook gevonden, iets andere doos lay-out..

Dopsleutelset 94 delig
POWERFIX® Dopsleutelset 94-delig online kopen | LIDL 39,99 euro powerfix
KS-Tools 9180796 Dopsleutelset 84,58 euro kstools
https://www.hbmmachines.com/product...3S_BcMbUsHZ6-YztSrpPvUWQyTrqoB4BoC_qUQAvD_BwE 69,99 euro mannesmann
Gereedschapskoffer 94-delige doppenset 1/2'' en 1/4'' 129,00 euro airpress


Ratel en bit set 46 delig
POWERFIX® Ratel- en bitset, 46-delig | LIDL 13,99 euro powerfix
KS-Tools 9170648 Dopsleutelset 30,13 euro kstools

Bovenstaande heb ik heel wat jaren,en erg tevreden over! Doet idd niet onder een set van mannesmann. Wat ook niet zo raar is,zo toont bovenstaande....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan