Dorsoduro 900 slippende koppeling

chupkes

Die hard MF'er
14 mei 2009
287
0
Barneveld
TL;DR: koppeling van nieuwe Dorso 900 slipt in iedere versnelling vanaf 6k rpm. Schiet dan door naar 8,5-9k. Lijkt alleen te gebeuren als ie goed warm is. Iemand toevallig dezelfde ervaring met z'n Appie gehad? Ook kunnen oplossen? :j

Dit begint al een beetje een hoofdpijnverhaal te worden.. Eind april heb ik een supertoffe Dorsoduro 900 gekocht, voorraadmodelletje. Netjes 0km op de teller, motor uit 2019. Lekker rustig ingereden, na 500km steeds beetje verder gaan oprekken. Na 1000km de eerste beurt gehad, daarna kon het gas los. Maar toen ging de koppeling opeens slippen.

De volgende dag de dealer weer gebeld en langsgegaan met de motor. Toen konden ze niets vinden, zelfs drie monteur op laten rijden op mijn aandringen. Geen probleem kunnen constateren. Ik weer terug (ffs.. 50 minuten rijden iedere keer), proefritje gedaan, leek inderdaad weer goed te zijn. Terug over de snelweg ging de koppeling echter meteen weer slippen: probleem doet zich dus veel sneller voor op hogere snelheden. Meteen omgekeerd, videotje gemaakt en weer bij de dealer naar binnen gebracht. Die hebben daarna gelukkig ook zelf het probleem kunnen constateren.

Paar dagen later: probleem gevonden en opgelost. Er zat een koppelingsplaat verkeerd gemonteerd. Ik motor weer ophalen, merkte meteen dat de koppeling een stuk eerder aangreep. Flink stuk gaan rijden, probleem deed zich inderdaad niet meer voor.

Weekje later: in het weekend pak ik de motor weer uit de schuur, lekker stukkie scheuren. Tot mijn verbazing slipt die fucking koppeling weer. Motor op laten halen en weer wachten.. Woensdag einde van de dag klaar: hele koppeling vervangen. Zelfs uit een ander voorraadmodel getrokken, omdat het anders zo lang zou duren voordat de onderdelen binnen zouden zijn. Ik blij, zaterdag werd ie weer teruggebracht.

Vandaag motor weer terug, yay! Vanavond lekker stukkie gaan rijden. Goed warmgereden, daarna maar weer even proberen. Bwoaaaap, koppeling slipt nog steeds als een gek. Ook m'n pa nog even laten rijden, die constateert hetzelfde: vanaf 2e versnelling en hoger, gaat ie bij volgas slippen vanaf 6000 rpm. Dan schiet ie meteen naar 8,5-9k rpm en daar blijft ie lekker hangen, terwijl je dus nog wel accelereert. Dat ding klinkt dan dus als een scooter, had liever een variomaat willen zijn ofzo. Als je op dat moment het gas ietsje loslaat, valt het toerental ook meteen terug. Duidelijk slippende koppeling. Wat me op de terugweg van m'n pa wel opviel: als de motor nog relatief koud is, slipt ie niet.

Anyhow, zijn er hier mensen die hetzelfde hebben ervaren? Liefst met een Dorsoduro of Shiver? Ik ga dinsdag de dealer weer bellen, maar ik hoop stiekem dat er iemand een gouden tip heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan