Do's and don'ts met een motor

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Zoals de topic titel al zegt, wat zijn de do's en dont's met een motor. De meest voor de hand liggende mogen, zoals in de toerenbegrenzer trekken met een koude motor. Maar ook stellingen die misschien ter discussie staan. Mensen die ik ken zeggen onder andere dat het met elk motorblok en altijd slecht is om hem tot het rode gebied te trekken in zijn 1ste versnelling. In zijn 2 en 3 kan, maar 1ste versnelling is per definitie slecht omdat hij dan te weinig tegendruk heeft, is dit waar? Maargoed, leef je uit!

MvG Thijs Schetters

naar aanleiding van het begin van dit topic een disclaimer! :P

Disclaimer: in dit topic kunnen misschien tegenstrijdige verhalen komen, niet altijd word de waarheid verteld! lees selectief, dit is een forum! ;)
 
Laatst bewerkt:
Mensen die ik ken zeggen onder andere dat het met elk motorblok en altijd slecht is om hem tot het rode gebied te trekken in zijn 1ste versnelling. In zijn 2 en 3 kan, maar 1ste versnelling is per definitie slecht omdat hij dan te weinig tegendruk heeft, is dit waar? Maargoed, leef je uit!

MvG Thijs Schetters

Ik hoop niet dat dat waar is, want anders dan geef ik mijn motor wel erg vaak op zn donder :9
 
Met koude motor wist ik wel...maar warme? - Ik dacht dat je zowiezo niet in de rode grens mag zitten?
 
Met koude motor wist ik wel...maar warme? - Ik dacht dat je zowiezo niet in de rode grens mag zitten?

ik heb het inderdaad over warme motor, maar ik bedoel ook niet tot de toerenbegrenzer he, das nooit goed, maar gewoon TOT het rode gebied, heel hoog in zn toeren dus. Ik hoop ook dat het niet waar is, want dan heb ik mijn motor ook al vaak mishandeld. Maar hebben jullie ook nog leuke do's en don'ts?
 
Laatst bewerkt:
Klopt half. Hetgeen wat er slecht aan is is dat de 2é (en daaraan gekoppeld de 5é) versnelling gigantisch op z'n donder krijgt (meer als met andere versnellingen idd) en daardoor sneller zal slijten, waardoor ze na verloop van tijd (jaren van misbruik) "uit hun versnelling" kunnen gaan schieten.
 
ik heb het inderdaad over warme motor, maar ik bedoel ook niet tot de toerenbegrenzer he, das nooit goed, maar gewoon TOT het rode gebied, heel hoog in zn toeren dus.

Kijk door dit soort opmerkingen komen er nog fabeltjes in de wereld. Waarom zou het slecht zijn om de motor (als hij warm is) tegen de begrenzer aan te trekken? Dan had die fabrikant het net zo goed weg kunnen laten, immers is het toch slecht voor de motor in dit gebied? Tuurlijk niet, daar is de begrenzer juist voor > te hoge toeren (lees schadelijke toeren) voorkomen. Tegen de begrenzer aan kost alleen maar veel brandstof en geeft geen acceleratie, maar slecht? Niet slechter dan ergens anders hoog in toeren.
 
do's:

- houd je aan de max. speed.
- stop voor rood.
- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder.

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.
- wheelies trekken
- powersliden
- driften
- stoppies
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken
 
Laatst bewerkt:
Kijk door dit soort opmerkingen komen er nog fabeltjes in de wereld. Waarom zou het slecht zijn om de motor (als hij warm is) tegen de begrenzer aan te trekken? Dan had die fabrikant het net zo goed weg kunnen laten, immers is het toch slecht voor de motor in dit gebied? Tuurlijk niet, daar is de begrenzer juist voor > te hoge toeren (lees schadelijke toeren) voorkomen. Tegen de begrenzer aan kost alleen maar veel brandstof en geeft geen acceleratie, maar slecht? Niet slechter dan ergens anders hoog in toeren.

Ik ben er wel heilig van overtuigd dat vaak tot aan de toerenbegrenzer trekken slechter is voor je blok dan een stuk daarvoor al stoppen hoor. Ja tuurlijk, die toerenbegrenzer zit er niet voor niets, om te zorgen dat achterlijke figuren hun motor niet HELEMAAL om zeep helpen. Als fabrikanten je tegen jezelf beschermen wil niet zeggen dat het wel ok is tot de grens te gaan hoor...
 
Klopt half. Hetgeen wat er slecht aan is is dat de 2é (en daaraan gekoppeld de 5é) versnelling gigantisch op z'n donder krijgt (meer als met andere versnellingen idd) en daardoor sneller zal slijten, waardoor ze na verloop van tijd (jaren van misbruik) "uit hun versnelling" kunnen gaan schieten.

Dit geloof ik graag.
Maar wat is "gigantisch"?
Mijn brommer heeft zo uit de fabriek 65PK. Nu na 18 jaar waarschijnlijk nog een stukkie minder.

De bak van deze zelfde brommer moet dan tog wel berekent zijn om die volle 65 pk los te laten? Waarschijnlijk zelfs op wat meer om het hele zooite betrouwbaar te maken.

En datzelfde geld voor een R1 met zn 180 PK. Ik neem aan dat ook die bak is gemaakt om zelfs in de 1e versnelling de volle PK's te kunnen verwerken zonder extreme slijtage.

Nu schoot mijn brommer laatst wel uit zn 2...
Zou dat kunnen komen door het vele harde accelereren in zn 1? Ik weet het niet, volgens mij had ik m gewoon niet ver genoeg doorgetikt.

verhaaltje werdt wat langer dan verwacht...
 
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat vaak tot aan de toerenbegrenzer trekken slechter is voor je blok dan een stuk daarvoor al stoppen hoor. Ja tuurlijk, die toerenbegrenzer zit er niet voor niets, om te zorgen dat achterlijke figuren hun motor niet HELEMAAL om zeep helpen. Als fabrikanten je tegen jezelf beschermen wil niet zeggen dat het wel ok is tot de grens te gaan hoor...
Nee hoor.
gayfight-1.gif


Dit wordt weer zo'n topic met allemaal tegenstellingen en geouwehoer van zogenaamde technici.
:')
 
do's:

- houd je aan de max. speed.
- stop voor rood.
- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder(behalve op een harley)

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.
- wheelies trekken
- powersliden
- driften
- stoppies
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken
MoraalRidder in de huis *O*

:9
 
Laatst bewerkt:
do's:

- houd je aan de max. speed.
- stop voor rood.

- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder.

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.

- wheelies trekken
- powersliden
- driften
- stoppies
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken

Kan dat "do" lijstje van jou nog wel wat langer maken, enige wat ik er voor nodig heb is het "don'ts" lijstje en het woordje "geen" en "niet"
 
Burnouts zoals deze loser......... :r



Zo zijn er meerdere films te vinden waarbij de sukkels de motor opblazen.....
 
do's:

- houd je aan de max. speed. rij met gepaste snelheid
- stop voor rood.
- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder.

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.
- wheelies trekken moet bij do's
- powersliden idem
- driften idem
- stoppies idem
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken
 
Do's:

- alles wat slecht is voor je motor

Don'ts

- lopen zeiken wat allemaal slecht is voor je motor
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoger het toerental, des te hoger de slijtage...
Laagtoerige motoren gaan langer mee...
Begrenser is er om geen schade aan het blok te krijgen door b.v. kleppen tegen
de zuiger...

Een don´t vind ik het in de begrenzer jagen bij stilstand... -O-
 
Hoe hoger het toerental, des te hoger de slijtage...
Laagtoerige motoren gaan langer mee...
Begrenser is er om geen schade aan het blok te krijgen door b.v. kleppen tegen
de zuiger...

Een don´t vind ik het in de begrenzer jagen bij stilstand... -O-

Sorry zal niet meer doen O-) :P
 
Don't:
willen wegrijden met het remnaafslot er nog op.....
Do:
goed om je heen kijken of iemand het gezien heeft.....



full
 
Laatst bewerkt:
do's:

- houd je aan de max. speed.
- stop voor rood.
- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder.

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.
- wheelies trekken
- powersliden
- driften
- stoppies
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken


Is TWRD weer terug?
 
maximaal toeren draaien versneld de slijtage van de motor. het is aan jou of je dat slecht vindt. of je nu in het rood of in de begrenzer zit, dat maakt dan niet uit.

in het rood doortrekken in zijn 1 is gewoon dom. het overschakelen naar zijn twee kost meer tijd dan de snellere acceleratie oplevert. in 1 breng je hem op gang, in 2 trek je door, meestal tot over de 100km/h. 0 tot 100 in 4 seconden.
dan heb je bovendien die klap op je bak zoals part66 al aangeeft. het is niet voor niets dat je bij techniek iedere keer mensen vindt met een motor die uit de 2 springt.

dus doortrekken in 1 is een don't
 
Terug
Bovenaan Onderaan