Zuigers kantelen bij lage toeren zal niet snel gebeuren. Bij lage toeren en vol gas krijgen je big end lagers het wel veel zwaarder te voorduren. Net als de rest van de aandrijving. Dit is overigens niet alleen bij hoogtoerige machines.
Je motor tegen de toerenbegrenzer aan jagen geeft geen extra schade aan je motor. Behalve dan de schade die je normaal krijgt bij iedere omwenteling. Meer toeren betekend meer omwentelingen en snellere slijtage.
De toerenbegrenzer is door de fabrikant altijd erg veilig gekozen. Daarbij heeft iedere motor een koppel en vermogenskromme die ver voor de toerebegrenzer al weer aan het afnemen zijn. Doorjagen tot de toerenbegrenzer heeft wat dat betreft dus weinig zin.
Je motor tegen de toerenbegrenzer aan jagen geeft geen extra schade aan je motor. Behalve dan de schade die je normaal krijgt bij iedere omwenteling. Meer toeren betekend meer omwentelingen en snellere slijtage.
De toerenbegrenzer is door de fabrikant altijd erg veilig gekozen. Daarbij heeft iedere motor een koppel en vermogenskromme die ver voor de toerebegrenzer al weer aan het afnemen zijn. Doorjagen tot de toerenbegrenzer heeft wat dat betreft dus weinig zin.
Ik heb ook geleerd dat het niet "slecht" is. Dat ding zit er immers om ervoor te zorgen dat het niet stuk gaat en niet om ervoor te zorgen dat het bijna niet stuk gaat.
Als je continue vol in de begrenzer hangt dan gaat die stuk ja. Maar dan gebruik je de motor ook totaal verkeerd. In ieder geval niet waarvoor die gemaakt is.
Mij is ook geleerd dat het niet bevordelijk is voor hoogtoerige motoren om vaak/continue in een laag toerental te rijden, omdat de zuigers ervan kunnen kantelen. Dus een don't voor mij. Laag werd mee bedoeld <4000 rpm
Wellicht dat iemand dit kan beamen of juist kan tegen spreken.