Do's and don'ts met een motor

Zuigers kantelen bij lage toeren zal niet snel gebeuren. Bij lage toeren en vol gas krijgen je big end lagers het wel veel zwaarder te voorduren. Net als de rest van de aandrijving. Dit is overigens niet alleen bij hoogtoerige machines.

Je motor tegen de toerenbegrenzer aan jagen geeft geen extra schade aan je motor. Behalve dan de schade die je normaal krijgt bij iedere omwenteling. Meer toeren betekend meer omwentelingen en snellere slijtage. :+

De toerenbegrenzer is door de fabrikant altijd erg veilig gekozen. Daarbij heeft iedere motor een koppel en vermogenskromme die ver voor de toerebegrenzer al weer aan het afnemen zijn. Doorjagen tot de toerenbegrenzer heeft wat dat betreft dus weinig zin.


Ik heb ook geleerd dat het niet "slecht" is. Dat ding zit er immers om ervoor te zorgen dat het niet stuk gaat en niet om ervoor te zorgen dat het bijna niet stuk gaat.
Als je continue vol in de begrenzer hangt dan gaat die stuk ja. Maar dan gebruik je de motor ook totaal verkeerd. In ieder geval niet waarvoor die gemaakt is.

Mij is ook geleerd dat het niet bevordelijk is voor hoogtoerige motoren om vaak/continue in een laag toerental te rijden, omdat de zuigers ervan kunnen kantelen. Dus een don't voor mij. Laag werd mee bedoeld <4000 rpm

Wellicht dat iemand dit kan beamen of juist kan tegen spreken.
 
Te lage toeren is zwaarder voor het big-end en aandrijving, maar er hangen zuigers en drijfstangen aan. Deze gaan met een rotsnelheid op en neer.
weeg eens een zuiger en bereken wat voor kracht er op komt op beide dode punten als je fiets op een bep. hoog toerental loopt.
Hoge toeren rijden is dus logischerwijs slechter dan de post hierboven lijkt te claimen.
En dan heb ik het nog niet over hitte of oliepompwerking..
 
Ok....
Dus met andere woorden;
Een supersport die in mijn geval 15.000 rpm kan draaien loopt geen extra schade op door vaak laag in de toeren te rijden?

Andersom lijkt het mij namelijk weer wel. Om bijvoorbeeld een chopper te nemen, die vind het vast niet fijn als je steeds hoog in zijn toeren zit, want het ding is gemaakt voor een laag toerengebied.

In principe zegt Sammie dit ook (hoe hoger hoe slechter), maar ik dacht/ ben wijs gemaakt, dat een supersport ontworpen is voor het hoogtoerige gebruik. En ik vond dat niet zo gek, aangezien mijn vermogen pas echt in komt rond de 7000/8000 toeren. Dat is op de helft van mijn toerengebied.

Maar als ik dus (langzaam) rijd en ik zie dat mijn toerenteller zo rond de 3000/3500 rpm is dan denk ik dus altijd van "Oh, even terug schakelen". Maar dit is dus helemaal niet nodig begrijp ik?
 
Laatst bewerkt:
ik zou lekker terugschakelen heb je tenminste wat vermogen beschikbaar, waarom zou je dat niet doen. om die halve liter brandstof op een tank uit te sparen?
 
Nee, omdat mij is verteld dat het slecht is lang/vaak in lage toeren te rijden met mijn motor.
Dat heb ik zojuist hierboven getypt.... :/
 
Laatst bewerkt:
als jouw supersportding gemaakt is voor hoge toeren mag je er tegenwoordig van uit gaan dat het blok er op ontworpen is.
Rij lekker in het toerengebied waarin hij lekker oppakt en klinkt. hier is een beetje gevoel voor nodig.
Niet te moeilijk doen en gewoon lekker rijden.
Als je gerust in alle toerengebieden wil rijden kun je nog altijd een dieselblokje in een enfield frutten :+
 
Hoe je het ook draait of keert, een motor hoog in de toeren jagen zal altijd meer slijtage veroorzaken omwille van ‘t feit dat je de onderdelen aan een grotere belasting gaat onderwerpen. Ik zeg daarmee niet dat ze er niet tegen kunnen, enkel dat ze er minder lang tegen kunnen. Wanneer je een blok gaat open doen dat veelvuldig aan hoge toeren is blootgesteld en alle onderdelen gaat opmeten en je zou dan hetzelfde doen met een zelfde type blok dat aan minder extreme omstandigheden belast is, zou je versteld staan hoeveel de opgemeten waarden van de tolerantie waarde verschillen bij ’t zelfde type van blok. Geleverde arbeid = bekomen slijtage. Conclusie : des te minder hard je op ’t werk werkt des te langer heeft je baas geniet van je :+ _O-
 
En dan rij je te laag in de toeren waardoor je oliepomp niet genoeg druk gaat leveren....

Al je lagers aan gort.

Dat is lekker....

|(
 
't gaat hier wel om tegen de begrenzer laten aantrekken of niet Er staat nergens iets over te laag in toeren rijden. Er staat "aan minder extreme omstandigheden" En wees maar gerust dat die oliepomp daar genoeg druk voor lever of wacht is mss heb je wel gelijk en werkt jou oliepomp mss enkel goed aan 12 a13 rpm |( _O-
 
mss heb je wel gelijk en werkt jou oliepomp mss enkel goed aan 12 a13 rpm |( _O-

Bij 12 a 13 omwentelingen per minuut weet ik wel zeker dat mijn oliepomp NIET goed werkt....
})

Het is alleen dat ik ontkracht dat lagere toeren = lagere belasting = beter.
Dat is namelijk niet per definitie zo.
Al dat gedoe met "het nieuwe rijden" werkt in de hand dat mensen soms dom gaan rijden. Te laag in de toeren en wel extreem veel vragen van hun motor.

Continu in de begrenzer jagen is nooit goed. Bovendien merk je vaak al dat het vermogen begint af te vlakken waardoor het vaak zinvoller is wat eerder op te schakelen.
 
l gelijk en werkt jou oliepomp mss enkel goed aan 12 a13 rpm |( _O-

Oeps. Bij 12000~13000 rpm weet ik OOK zeker dat er in ieder geval iets kapot is. En zeer zeker de toerenbegrenzer. Dat zijn toch geen toerentallen~! Ik rij motor. Geen gasturbine op wielen!
:+
 
ik hou ook wel van stevig doorkachelen, maar toerenbegrenzer heb ik nog nooit bereikt hoor. Maargoed, het is niet alleen een toerenbegrenzer discussie natuurlijk. Het bij omkeren voorrem inknijpen herken ik ook. Nota bene bij mn pa zn motor gedaan. En bij aanschaf van een motor zelf niet het oliepeil controleren ken ik ook, was mn eerste en heeft t 2 weken overleefd, absolute don'ts dus.....
 
Ok....
Dus met andere woorden;
Een supersport die in mijn geval 15.000 rpm kan draaien loopt geen extra schade op door vaak laag in de toeren te rijden?

Andersom lijkt het mij namelijk weer wel. om bijvoorbeeld een chopper te nemen, die vind het vast niet fijn als je steeds hoog in zijn toeren zit, want het ding is gemaakt voor een laag toerengebied.

In principe zegt Sammie dit ook (hoe hoger hoe slechter), maar ik dacht/ ben wijs gemaakt, dat een supersport ontworpen is voor het hoogtoerige gebruik. En ik vond dat niet zo gek, aangezien mijn vermogen pas echt in komt rond de 7000/8000 toeren. Dat is op de helft van mijn toerengebied.

Maar als ik dus (langzaam) rijd en ik zie dat mijn toerenteller zo rond de 3000/3500 rpm is dan denk ik dus altijd van "Oh, even terug schakelen". Maar dit is dus helemaal niet nodig begrijp ik?
hey! als jij nog steeds denkt elke chopper een twin is met teveel chroom (en ja een lange slag twin loopt geen 7500 toeren dus dat klopt)
dan moet ik je een klein beetje uit de droom helpen.
er worden de laatste decenia behoorlijk wat extreme choppers gebouwd op basis van een hardtailframe met bijvoorbeeld een r1blok erin.vooral in engeland zeer populair.

wat dat hele toerenverhaal aangaat ligt per motor gewoon anders.
mijn gs draait 6000 bij 140 eb dan loopt ze het mooist.
mij z750 twin(wat een vierkant blok is trouwens)draait bij 120 4000 toeren en loopt dan het mooist.
heb verscheidene harleys gereden.die lopen bij 3500 toeren prachtig mooi en redelijk trillingsvrij rond rij je ongeveer afhankelijk van de gearing zon 130
diezelfde harley gaat als het ventje met zn zevenmijllaarzen bij het stoplicht vandaan.
mwa heeft onderin achterlijk veel koppel gaat rap van de plek.
draai die harley boven de 6000 toeren gebeurd er niet zoveel meer heeft dus geen nut en idd meer slijtage.

een gemiddelde ss integendeel loopt op een toerental van pakweg 10.000 erg mooi en heeft dan zijn vermogen en gaat er dan ook pas echt aan trekken.
onderin de toeren lees onderd de 5000 geeft er niemand thuis en loopt zon ding dus ook niet echt lekker....maar meer slijtage als je langzamer draaid nee .
een harley zal dus in principe een langere levensduur hebben dan een hoogtoerige viercilinder...het ding draaid immers veel rustiger.
MAAR draai met diezelfde hd een 500 toeren staionair(er zijn sukkels die dat stoer vinden)kan zo´n blok niet tegen want krijgen die de bigends dan te verduren krijgen zijn niet fijn(hoger in toeren geen last van door de centrifugaalkrachten van de krukwangen.
en een viercilinder 500 toeren laten lopen....dat wil ik zien!

ergo houw op met die discussie want uiteindelijk zijn het net mensen.
iedere motor loopt op zn mooist bij een bepaalt toerental.
ligt gewoon aan een bepaalde motorkarakteristiek.

 
Laatst bewerkt:
Sorry als ik je beledigd heb zeg. Dat was niet de bedoeling. En ik vind de discussie zinvol aangezien ik geen motortechnicus ben en dus van mensen moet aannemen hoe bepaalde dingen werken.

Ik vind het prettig om van verschillende onafhankelijke kanten te horen hoe iets werkt. Dat kan namelijk iets bevestigen voor mij of bepaalde vragen opwekken waardoor ik terug kan naar degene die mij in eerste instantie informatie heeft verschaft om zo (beide misschien) ergens wijzer van te worden.

Dat jij precies weet hoe de wereld onstaan is dat is jouw geluk. :+
 
Laatst bewerkt:
Dont's

Bier drinken
Natuur aanbidden
Boom knuffelen
Krant lezen

en ik probeer ook wat minder te swaffelen op de motor.
 
do's:

- houd je aan de max. speed.
- stop voor rood.
- zwaaien naar tegemoetkomende motorrijder.

don'ts:

- door rood rijden.
- harder dan de geldende max. speed rijden.
- wheelies trekken
- powersliden
- driften
- stoppies
- kentekenplaat verbuigen / schuin zetten
- sticker op kenteken plaat plakken

homo
 
hey! als jij nog steeds denkt elke chopper een twin is met teveel chroom (en ja een lange slag twin loopt geen 7500 toeren dus dat klopt)
dan moet ik je een klein beetje uit de droom helpen.
er worden de laatste decenia behoorlijk wat extreme choppers gebouwd op basis van een hardtailframe met bijvoorbeeld een r1blok erin.vooral in engeland zeer populair.

wat dat hele toerenverhaal aangaat ligt per motor gewoon anders.
mijn gs draait 6000 bij 140 eb dan loopt ze het mooist.
mij z750 twin(wat een vierkant blok is trouwens)draait bij 120 4000 toeren en loopt dan het mooist.
heb verscheidene harleys gereden.die lopen bij 3500 toeren prachtig mooi en redelijk trillingsvrij rond rij je ongeveer afhankelijk van de gearing zon 130
diezelfde harley gaat als het ventje met zn zevenmijllaarzen bij het stoplicht vandaan.
mwa heeft onderin achterlijk veel koppel gaat rap van de plek.
draai die harley boven de 6000 toeren gebeurd er niet zoveel meer heeft dus geen nut en idd meer slijtage.

een gemiddelde ss integendeel loopt op een toerental van pakweg 10.000 erg mooi en heeft dan zijn vermogen en gaat er dan ook pas echt aan trekken.
onderin de toeren lees onderd de 5000 geeft er niemand thuis en loopt zon ding dus ook niet echt lekker....maar meer slijtage als je langzamer draaid nee .
een harley zal dus in principe een langere levensduur hebben dan een hoogtoerige viercilinder...het ding draaid immers veel rustiger.
MAAR draai met diezelfde hd een 500 toeren staionair(er zijn sukkels die dat stoer vinden)kan zo´n blok niet tegen want krijgen die de bigends dan te verduren krijgen zijn niet fijn(hoger in toeren geen last van door de centrifugaalkrachten van de krukwangen.
en een viercilinder 500 toeren laten lopen....dat wil ik zien!

ergo houw op met die discussie want uiteindelijk zijn het net mensen.
iedere motor loopt op zn mooist bij een bepaalt toerental.
ligt gewoon aan een bepaalde motorkarakteristiek.


:^

mn ouwe 600F liep mooi bij 6 a 7.000 tpm..

de Blade die ik nu heb loopt al mooi vanaf 3000tpm en gaat dan steeds mooier lopen, vanaf 3.000 heb ik iig al het nodige koppel beschikbaar :P
 
Nu is het wel genoeg hoor, over die toeren.

Er zijn ontiegelijk veel do's en don'ts, maar ik ken ze ook niet allemaal hoor.

Nou, de mijne dan:

Do's:

- banden lekker warm rijden, voor een lekkere bochten rit.
- banden goed controleren en warm uiteraard, voor een knal rit.
- blok goed op bedrijfstemp brengen, voor je op hoge toeren jacht gaat.
- en vooral het allerbelangrijkste, geef je motor de nodige liefde die het nodig heeft, let
echter wel op, dat je wat liefde overhoudt, anders wordt je vrouwtje chagrijnig.

Don'ts:

- een rijdende koekblik vertrouwen (heel veel doen dat, is niet slim)
- in een dode hoek blijven rijden.

PS: een van de belangrijkste, als je nou toch bezig bent met je bike, controleer ook gelijk je bovenkamer, pak de nodige dop, haal je deksel eraf. Check of de nodige draden verbonden zijn (gaan we uit van wel) zo niet verbind ze ! En dan gaat er niet veel mis :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan