Dot 5, Dot 4???

TheMauster

MF veteraan
25 jul 2005
21.175
8
Rotterdam ergens
Facebook
wat is precies et verschil?
ik moest dot 4 hebben maar heb nu dot 5 gekocht ken ik dit gewoon gebruiken?
et is toch gewoon et zelfde maar dan beter?
 
Als je stoppies gaat oefenen met een sm dan heb je aan dot4 zeker niet genoeg.
Ook bij kleinen rondjes rijden waar veel geremt moet worden.
Ik heb meerder keren meegemaakt dat heel mijn remdruk wegviel doordat de remvloeistof ging koken. Mijn maat had preies hetzelfde.
Met dot5.1 kwam het al een stuk minder voor en met rbf600 van motul was het over.
Ik rijd regelmatig circuitdagen en nog nooit problemen met DOT4 remvloeistof gehad. Ik weet niet met wat voor snelheid je komt aanzetten om een stoppie te maken maar ik kan me niet voorstellen dat de belasting te vergelijken is met zwaardere machines die voortdurend vol in de remmen gaan vanaf veel hogere snelheden. :?
 
Ik rijd regelmatig circuitdagen en nog nooit problemen met DOT4 remvloeistof gehad. Ik weet niet met wat voor snelheid je komt aanzetten om een stoppie te maken maar ik kan me niet voorstellen dat de belasting te vergelijken is met zwaardere machines die voortdurend vol in de remmen gaan vanaf veel hogere snelheden. :?
Zo hard hoeft dat helemaal niet .
Als ik een rechthoek rijd van 75 bij 20 meter dan kom ik met zo'n 80km/h aanzetten. Als ik dit 15 minuten doe met dot 4 dan kookt hij.
Met dot 5.1 duurt het 25 minuten.
Ik heb maar 1 remschijf voor dus zal die wel heter worden dan met 2.

Probeer maar eens bij te houden dan zal die van jou ook wel koken
:P
 
Nog nooit problemen gehad met DOT4 en ik rijd niet zuinig (dat zei oom agent me toen ik vandaag van me werk naar huis reed :o ) moeten ze maar geen BMW rijden, dan kunnen ze het gewoon bijhouden 8-) ik heb alleen wel rvs remleidingen en daar merk je het verschil wel mee.
Verder gas geven en laat, hard en kort remmen en misschien dat het ook scheelt dat ik dubbele schijven voor heb maar als ik geen problemen heb met DOT4 zou ik niet weten waarom een ander het wel heeft.
Misschien dat het te maken heeft met het ik heb het beter syndroom O-)
Of goedkoop is duurkoop? Gaat wel vaak op maar lang niet altijd.
Conclusie.... het is weer eens een meningentopic en voor de topic starter... als je nooit problemen hebt gehad met je DOT4 dan riskeer niet je systeem voor een mogelijke vergissing tussen DOT5 en DOT5.1 ;) en ik ga er vanuit dat de fabrikant DOT4 ook goed genoeg vind.
 
Nog nooit problemen gehad met DOT4 en ik rijd niet zuinig (dat zei oom agent me toen ik vandaag van me werk naar huis reed :o ) moeten ze maar geen BMW rijden, dan kunnen ze het gewoon bijhouden 8-) ik heb alleen wel rvs remleidingen en daar merk je het verschil wel mee.
Verder gas geven en laat, hard en kort remmen en misschien dat het ook scheelt dat ik dubbele schijven voor heb maar als ik geen problemen heb met DOT4 zou ik niet weten waarom een ander het wel heeft.
Misschien dat het te maken heeft met het ik heb het beter syndroom O-)
Of goedkoop is duurkoop? Gaat wel vaak op maar lang niet altijd.
Conclusie.... het is weer eens een meningentopic en voor de topic starter... als je nooit problemen hebt gehad met je DOT4 dan riskeer niet je systeem voor een mogelijke vergissing tussen DOT5 en DOT5.1 ;) en ik ga er vanuit dat de fab rikant DOT4 ook goed genoeg vind.

Is het heel erg moeilijk te begrijpen dat 1 schijf heter zal worden dan 2 :?
Hoe vaak heb jij met je ss iedere 100meter zo hard als je kan geremd en dan 20 minuten achter elkaar? En dan bedoel ik remmen zo hard dat je achterwiel loskomt.
 
ik lees ook overal dat 4.0 vocht opneemt en dat je de fles niet langer dan een bepaalde tijd e.d. mag bewaren maar hoelang is dat eigenlijk?
ik heb namelijk nog een halve liter dot4 hier thuis staan die er nu een half jaartje staat, wel een keer geopend maar nu dus gewoon dicht.
En ik wil deze herfst alle vloeistoffen gaan vervangen, kan ik die fles van inmiddels een jaar oud nog gebruiken of niet?
 
ik lees ook overal dat 4.0 vocht opneemt en dat je de fles niet langer dan een bepaalde tijd e.d. mag bewaren maar hoelang is dat eigenlijk?
ik heb namelijk nog een halve liter dot4 hier thuis staan die er nu een half jaartje staat, wel een keer geopend maar nu dus gewoon dicht.
En ik wil deze herfst alle vloeistoffen gaan vervangen, kan ik die fles van inmiddels een jaar oud nog gebruiken of niet?

Niet gebruiken, na openen kan er net zo goed vocht in komen dus schiet je weinig op met verversen... vandaar only from a SEALED container(gesloten fles)

Is het heel erg moeilijk te begrijpen dat 1 schijf heter zal worden dan 2 :?
Hoe vaak heb jij met je ss iedere 100meter zo hard als je kan geremd en dan 20 minuten achter elkaar? En dan bedoel ik remmen zo hard dat je achterwiel loskomt.

Nee dat is het niet, maar jij hetbt het wel over heel extreem gebruik van de remmen en in dat geval zou ik er persoonlijk voor kiezen om een 2e schijf te monteren... ook weer een persoonlijke aanpak.
Die post van net was meer bedoeld voor de topicstarter waarvan ik het vermoeden heb dat hij niet zo extreem remt en daarmee genoeg heeft aan de standaard die volgens de fabriek goed genoeg is... ik denk dat die ook wel een marge neemt boven 'normaal' gebruik ;)
 
ik lees ook overal dat 4.0 vocht opneemt en dat je de fles niet langer dan een bepaalde tijd e.d. mag bewaren maar hoelang is dat eigenlijk?
ik heb namelijk nog een halve liter dot4 hier thuis staan die er nu een half jaartje staat, wel een keer geopend maar nu dus gewoon dicht.
En ik wil deze herfst alle vloeistoffen gaan vervangen, kan ik die fles van inmiddels een jaar oud nog gebruiken of niet?

Dot 5.1 neemt ook vocht op.
Beetje afhankelijk van de plek waar het staat, maar in principe is de vloeistof in het flesje nu net zo verouderd als de vloeistof in je remleidingen.
Ik zou een andere fles kopen, zo duur is het niet.
 
Niet gebruiken, na openen kan er net zo goed vocht in komen dus schiet je weinig op met verversen... vandaar only from a SEALED container(gesloten fles)Nee dat is het niet, maar jij hetbt het wel over heel extreem gebruik van de remmen en in dat geval zou ik er persoonlijk voor kiezen om een 2e schijf te monteren... ook weer een persoonlijke aanpak.
Die post van net was meer bedoeld voor de topicstarter waarvan ik het vermoeden heb dat hij niet zo extreem remt en daarmee genoeg heeft aan de standaard die volgens de fabriek goed genoeg is... ik denk dat die ook wel een marge neemt boven 'normaal' gebruik ;)
Waarom een 2e schijf :?
Zo werkt het perfect, als je maar de goeie remvloeistof gebruikt.
2e schijf en klauw geeft extra (onafgeveerd) gewicht.
 
wilde net gaan ruilen en toen
drukte de verkoper mij op et hart dat et gewoon ken en dat et volleding synthetisch is dus
als de nieuwe leidingen binnen zijn gooi ik et er toch maar gewoon in.

Je gelooft altijd de verkopers? Je vertrouwt ook elke monteur die aan je motor sleutelt?
Maargoed, die discussie moeten we maar niet aangaan ;)

Volledig synthetische siliconenvloeistof inderdaad, zo moeilijk is het toch niet?

Alleen bij nieuwe leidingen doen, tenzij je het bestaande systeem zeer goed uitspoelt.

En nooit (NOOIT) Dot 5.1 erbij doen.
 
Ik heb laatst bij een maat van me de remvloeistof vervangen.
Hij had een busje dot5 synthetisch
Er stond op dat het vermengbaar was met dot4 en dot5,1
Volgens mij gebruiken ze ten onrechte de benaming dot5 omdat dat 5.1 is.
 
Ik heb laatst bij een maat van me de remvloeistof vervangen.
Hij had een busje dot5 synthetisch
Er stond op dat het vermengbaar was met dot4 en dot5,1
Volgens mij gebruiken ze ten onrechte de benaming dot5 omdat dat 5.1 is.


relaxed et ken dus toch
maar ja moet toch nog nieuwe leidingen kopen en die zijn effe iets te duur dus et word uitgesteld
 
Terug
Bovenaan Onderaan