Downsizing motoren motorfietsen

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??
 
ik denk dat een automotor meer ruimte onder de motorkap heeft om turbo ellende te monteren..
buiten t feit dat een motorfiets eerder naar 10k aan toeren wordt gereden.. dat lukt bij een auto niet echt goed..

motorfiets wordt vaak op toeren
gereden en een auto op koppel..

my 2 cents
 
Daarvoor raad ik je aan om op zoek te gaan naar de redenen dat autofabricanten momenteel aan het downsizen zijn.
Bij auto's zitten er (flinke) financiele voordelen (/verminderde nadelen) aan het verminderen van de CO2 uitstoot.

Naar mijn weten zijn motorfietsfabrikanten niet zo sterk afhankelijk van de (theoretische) CO2 uitstoot en hoeven ze momenteel enkel aan EURO5 regelementen te voldoen.
Dus ik denk dat de druk bij motorfabrikanten niet zo hoog ligt als bij autofabrikanten.

Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???

Doel je hiermee op de Honda NC reeks? :9
 
Heb je een Kijk van 10 jaar gelezen of zo?

Wat is het voordeel van downsizen? Als een motorblok 140pk moet kunnen leveren, kost dat vermogen een bepaalde hoeveelheid brandstof. Of het motorblok nou 1.4 of 2.0 Liter inhoud heeft, maakt voor het brandstofverbruik bij piekvermogen niet uit. Omdat het blok kleiner is, zijn de weerstandsverliezen geringer, dat is het enige voordeel. Het nadeel is dat het blok thermisch veel meer voor zijn kiezen krijgt, en er kostbare hulpmiddelen nodig zijn om de cilindervulling te verbeteren. Die geven vaak ook wat vertraging in de gasreactie.

Motorfabrikanten ontwerpen een blok met een lange levensduur, met een passende cilinderinhoud. Hou je van koppel, koop je een motor met veel koppel. Hou je van touren, dan een blok met zowel koppel als topvermogen, hou je van racen, dan een blok met puur topvermogen.

Maar goed, deze discussie/vraag is eigenlijk tien jaar over datum. Elektrisch wordt het nieuwe rijden.
 
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal goed begrepen wordt.
Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Waarom kan die motorfiets-motor dat ook niet bij zo'n laag toerental?
Het zelfde verhaal geld voor het koppel.
 
Zal vast kunnen. Heeft ook iets met gewenst karakter te maken.
Zoals aangegeven kan een Honda NC dat dus wel... maar persoonlijk werd ik niet zo vrolijk van dat laagtoerige karakter bij een ritje op zo'n ding (voelde 'lui').

Mijn ZRX (1200cc) kan trouwens ook laagtoerig, als een auto, bereden worden. Trekt 'ie prima. Maarja, da's geen 600'tje.
 
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??

Dat kan allemaal wel, maar daar zit niemand op te wachten ( behalve een enkele geitewollensok)
Een verbrandingsmotor is een grote compromie van zaken..
Kosten
nut
doelgroep
eisen
ruimte
materialen
levensduur
en noem maar op...
Alles is te maken, maar wat schiet je er mee op als je een motor kunt bouwen die aan al jouw eisen voldoet , maar zo ingewikkeld wordt en zo duur , dat de levensduur en prijs niet meer rendabel zijn...
Met variabele nokkenassen en variabele compressie kun je vermogen en vooral koppel beinvloeden, maar dat betekend ( afgezien van de techniek) dus extra kosten maken om dit nodig te maken.....
Mijn auto heeft b.v. een winterstand voor de bak...nog nooit gebruikt...een sportstand voor de bak...nog nooit gebruikt, kan de hoofdsteunen achter electrisch neerklappen...nog nooit gebruikt... stuurverstelling..nog nooit gebruikt....

Vrijwel elke auto heeft tegenwoordig airco...
wat moet ik nog met een schuifdak, herrie aan de kop, zon op je kokkerd, bijhouden anders lekt hij ....dus ding blijft dicht en lekker rustig de airco paar graadjes koeler...maar staat wel stoer
Een ander zal daar misschien wel iets mee doen, maar van mezelf en de mensen om mij heen waar ik voor sleutel, zijn ze van 3 dingen afhankelijk..
Wat kost al die extra troep
heb ik het nodig..en gaat het eerder kapot....

met een eend kwam je vroeger ook in spanje aan met 1 op 15...600 kg
tegenwoordig doe je dat met 1200 kg door alle extra's die er op zitten, deel veiligheid, deel luxe
 
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal goed begrepen wordt.
Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Waarom kan die motorfiets-motor dat ook niet bij zo'n laag toerental?
Het zelfde verhaal geld voor het koppel.

omdat je bij een auto alles wat je wilt in principe onder de motorkap kwijt kunt..denk aan turbo b.v.
kijk eens naar de opbouw van een auto en een motor -motor..
auto losse bak en differntieel
motor geintergreerde bak
auto stangenstelsel met bediening bak..
motor direct in de bak schakelen
Auto ingewikkeld variabele inlaatsysteem
motoren gasklephuis direct op de kop met luchtfilter er op
van een auto wordt verwacht dat hij 250k volhoudt
hoeveel motoren halen de 100k
 
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal goed begrepen wordt.
Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Waarom kan die motorfiets-motor dat ook niet bij zo'n laag toerental?
Het zelfde verhaal geld voor het koppel.

Antwoord: de turbo speelt vals.

Wat is koppel?
Koppel is de kracht die wordt geleverd, en is afhankelijk van de vullingsgraad. (een hoeveelheid lucht/vernevelde brandstof in optimale verhouding)

Wat is vermogen?
Koppel per tijdseenheid

Draait een blok meer toeren bij hetzelfde koppel, heeft het dus meer vermogen.

Een turbo zorgt voor een veel hogere vullingsgraad door de drukvulling. Omdat daardoor het koppel fors toeneemt, neemt ook het vermogen al bij lagere toerentallen toe.

Maar vergis je niet. Uiteindelijk moet er een bepaalde kracht richting de wielen. Een blok met veel koppel onderin heeft een langere overbrengingsverhouding nodig dan een hoogtoerig blok, en uiteindelijk kan het eindresultaat in de vorm van versnelling en snelheid vrijwel identiek zijn.
 
in verhouding met auto's??? niet overdrijven...
Ik overdrijf niet, jij vroeg hoeveel motoren de 100K halen.
Komen er zat voorbij in dit topic.

veel motoren halen niet eens 5000 km per jaar, en al helemaal niet als ze al ouder worden
Dat ligt vooral aan degene die erop zit. Woon-werk rijders doen een stuk meer. Als we het hebben over vergelijkbaar gebruik tov een auto, dan is dit je doelgroep.

Met een motorfiets 3 ton halen is wel weer even een hele andere uitdaging, maar 100K is met fatsoenlijk onderhoud met vrijwel alles goed te doen.
 
*zucht*

We lullen langs elkaar heen. Ik lees jouw vraag als: hoeveel motoren kunnen de 100K halen.
Dat er met veel motoren weinig gereden wordt is een feit. Dat ligt niet aan de kwaliteit van het materiaal.

nee hoeveel HALEN de 100K
en ja als ik als een ouwe lul op een ZX10R ga rijden, kom ik met gemak aan de 100K...maar als ik hem ga gebruiken waar die voor gemaakt is.....wordt het een heel ander verhaal...dat bedoelde ik ook met DOELGROEP...
Collega van mij had een Blackbird, en die wilde ook een keer met ons mee....
Was nog nooit boven de 130 geweest, en weigerde hij ook pertinent....
 
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal goed begrepen wordt.
Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Waarom kan die motorfiets-motor dat ook niet bij zo'n laag toerental?
Het zelfde verhaal geld voor het koppel.
Omdat een automotor een turbo heeft. Als een automotor een litervermogen van 100 pk zou moeten hebben zonder turbo moet het toerental ook omhoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
nee hoeveel HALEN de 100K
en ja als ik als een ouwe lul op een ZX10R ga rijden, kom ik met gemak aan de 100K...maar als ik hem ga gebruiken waar die voor gemaakt is.....wordt het een heel ander verhaal...dat bedoelde ik ook met DOELGROEP...
Collega van mij had een Blackbird, en die wilde ook een keer met ons mee....
Was nog nooit boven de 130 geweest, en weigerde hij ook pertinent....
Tja een Blackbird is een motor die ook bij fors gebruik makkelijk 150000 kilometer meegaat. Hoeveel uren kun je nu echt van het vermogen gebruik maken op de openbare weg. 5000 rpm in 6 is bij zo,n ding een aardige kruissnelheid. En dat gaat er echt niets kapot.
 
Nooit van tergdraaien gehoord of ben je naief?

In Dld waar elk jaar al sinds de TUV bestaat de km stand wordt bijgehouden, en waar er WEL straf op staat die gehandhaafd wordt???
Ben niet naief, meer een ervaringsman die aan de grens woont en heel goed weet wat er in Dld gebeurt...
Als er bijstaat nur fur handler oder export...laten staan, alle orginele duitse motoren kloppen de km standen echt wel van
 
Ik ben wat cynischer denk ik dan maar. :X

Als consument ben je in Dld VEEL beter beschermd dan in NL als je koopt van partikulieren.
Iets verkopen met verborgen gebreken is daar niet toegestaan, en dar hebben ze WEL overheden of instantie's die je daarbij helpen, advocatenkantoren no cure no pay etc... en zoals ik al eerder aangaf...als er bij een advertentie staat iets in de trend van nur fur export , of nur handler, dan laat hem maar staan...ook import vanaf blijven, maar nog NOOIT iets in Dld gekocht wat achteraf niet werkte of defecten had
 
Als mijn motor 100 k zou halen , wordt ik oud heel oud :+ .
Wat auto betreft heb ik m n 1.0 turbo eruit gedaan en weer een 4cyl gekocht ,lekker rustig !zo n 3cyl turbo ben je alleen maar mee aan t trappen,
Mijne staat al op 116000,en dat is weinig voor een GL,maar ja is ook net een automotor,max toerental is 5500.
Bij een motor zit je niet te wachten op lage toeren die moet janken,overigens heb je ook automotoren die meer dan 6000
toeren maken,denk daarbij aan supercars zoals Ferrari,of snelle Honda,s.
 
Laatst bewerkt:
Als mijn motor 100 k zou halen , wordt ik oud heel oud :+ .
Wat auto betreft heb ik m n 1.0 turbo eruit gedaan en weer een 4cyl gekocht ,lekker rustig !zo n 3cyl turbo ben je alleen maar mee aan t trappen,
collega heeft zo'n seat suvje gekocht met 1.0 turbo motor, zo'n FSI ding, ik hoop dat ie heel blijft,
er is al erg veel ellende met die blokjes..

maar idd, liever een 4-cilinder (als in een mazda)
 
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??
je vraagstelling klopt niet

Auto 100 pk per liter
motor 200 pk per liter (bij hoogtoerige motorfiets)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Terug
Bovenaan Onderaan