Downsizing motoren motorfietsen

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??
 
En als je bovenstaande combineert met het feit dat een turbo sowieso altijd voor een vertraagde gasreactie zorgt (opbouw van turbotoeren en derhalve druk kost iets van tijd) dan is te begrijpen waarom dit geen go to oplossing is voor op motorfietsen.


Hebben ze tegenwoordig hele mooie oplossingen voor.
Of variabele turbo's of een kleine en een grote turbo in serie geplaatst.
Instant boost vanaf 1200tpm.
 
Ja, daarmee kan je de turbo threshold verleggen, het werkgebied van de turbo zogezegd vergroten. Dat doet helaas niets aan de turbo lag, de vertraging in drukopbouw die optreed als je in het werkgebied van de turbo met het gas gaat spelen. Dit wordt veroorzaakt door o.a. de intertia van de turbo en kan verminderd worden door bijvoorbeeld kogelgelagerde in plaats van glijgelagerde turbo's toe te passen.

Neemt niet weg dat in de basis een NA motor een betere gasreactie heeft dan een turbomotor. Als je dit combineert met de eerder genoemde nadelen is te beargumenteren waarom deze oplossing minder voor de hand liggend is voor motorfietsen dan voor auto's. Let wel; minder voor de hand liggend, niet onmogelijk o.i.d.
 
Daar hebben ze vooral bij sportwagens ook al wat op bedacht. Door extra inspuiting bij gas los en ontsteking eraf te halen/flink te verlaten, verbrand het mengsel de uitlaat in. Dit houdt de druk op het turbinewiel van de turbo. Herkenbaar aan de klappen uit de uitlaat bij terugschakelen e.d. van bijvoorbeeld Porsche turbo modellen van de nieuwere generaties
 
big_Driving_smiley2.gif
 
Uiteindelijk is het grootste verschil de doeleinden van het voorwerp.
90% van de mensen die auto rijden gebruiken het puur om van a naar b te rijden. Dan investeer je ook als bedrijf zijnde in dat soort voertuigen. Die mensen willen geen auto die je uit moet wringen voor maximale vermogen. Die willen een auto die weinig verbruikt en moeten weinig uitstoten.

Terwijl 90% van de motorrijders juist wel die passie willen hebben van een jankende motor bij 10k RPM. Motorrijden is nou nog eenmaal een hobby. Het gedeelte dat een sensibele 500cc woonwerk machientje koopt zijn er niet zo veel.
Zolang een motor een schijntje kost in wegenbelasting maakt het voor de meeste ook niet uit
 
met een raakoppervlak band-wegdek ter grootte van met moeite een pakje cigaretten, wil je niet echt 70Nm instant los laten bij 2000tr/min, en al zeker niet op natte baan. weinig mensen die rechtop zouden blijven. kortom, slecht idee.
gezien het gewicht heb je die 70Nm ook helemaal niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet maken ze nog eens een motor met de in en uitlaat aan dezelfde kant van de kop. Thermisch gezin waarschijnlijk ruk.. maar het zou de verbinding wel een heel stuk korter maken. Had een jaren tachtig groep B..eh.. motor... dat ook niet?

Of een kanaal tussen de middelste cilinders door..
 
met een raakoppervlak band-wegdek ter grootte van met moeite een pakje cigaretten, wil je niet echt 70Nm instant los laten bij 2000tr/min, en al zeker niet op natte baan. weinig mensen die rechtop zouden blijven. kortom, slecht idee.
gezien het gewicht heb je die 70Nm ook helemaal niet nodig.
Daar zat ik ook nog aan te denken. Dan komen er dus weer allerlei regelingen aan te pas om de motor in bedwang te houden.
Gewicht speelt ook een grote rol in, zoals al eerder gezegd in dit topic. Je kan wel 150pk+ uit een 500cc blok persen, maar door de turbo('s) en intercooler doe je al de gewichtsbesparing weer teniet. Je bereikt er dus eigenlijk heel weinig mee, behalve dat je als consument zo 10 tot 20% extra gaat betalen voor alle ontwikkeling en extra onderdelen die op de motor zitten...
 
:^

Er zijn in de F1 wilde gedachtes om de 2 takt motor terug te laten keren, dit zou in 2025 moeten gebeuren.
Deze motorblokken zijn wel lichter te bouwen, en bij uitstek geschikt voor racedoeleinden én motorfietsen. *O*
Via directe inspuiting en andere technieken zou deze schoner kunnen zijn dan de huidige motorblokken.
En de MotoGP heeft belangstelling om hier op mee te liften.

Alles uiteraard in het kader van verantwoordelijkheid nemen en een voorbeeld stellen voor het milieu. O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Daar heb ik voor de rest geen weet over, maar ik ben wel van mening je nooit opties uit moet sluiten. Jaren terug las ik al over een 2-takt motor met twee zuigers per cilinder. Deze staan tegenover elkaar (dus eigenlijk een soort boxer, maar dan met de zuigers naar het midden wijzend). Daarvan werd beweerd dat het een relatief efficiënte motor is. Wellicht zal er dan zoiets uitkomen. Ik ben in ieder geval voor :9
 
Jongens, de ICE is uitontwikkeld en dood! Kijk nog eens rustig naar de emissie-eisen:

.
ht-eu-emissions-standards.jpg


En dan hebben we het hier over downsizen, en tweetakt-techniek.

Het enige waar fabrikanten nog geld in gaan stoppen is elektrische aandrijvingen.
 
zo simpel gaat het nu ook weer niet zijn, je kan niet alles vervangen door electrische motoren en batterijen. Er is nog wereld buiten Europa ook voor diegene die het niet weten !
Een Filipijnse collega van mij liet tijdens een stroomstoring zijn auto 3 dagen stationair lopen om zijn huis van verlichting te voorzien.
 
Er is nog wereld buiten Europa ook voor diegene die het niet weten !

Jaaa, want de Euro emissienormen worden alleen door Europa gehanteerd. (Not)

Dus zo simpel gaat het nu ook weer niet zijn.

China, Japan, Zuid-Korea en India hanteren gewoon de Europese normen.
Amerika doet het een beetje anders.
 
alle niet stedelijke gebieden van Africa, het midden oosten, Rusland, China, Zuid America, de outback van Australie, het eindeloze binnenland van de VS, ..... uiteraard gaan we dat ook allemaal vol zetten met laadpalen zodat iedereen ten allen tijde zijn electrische auto kan opladen.

Ja toch ?
 
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal goed begrepen wordt.
Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Waarom kan die motorfiets-motor dat ook niet bij zo'n laag toerental?
Het zelfde verhaal geld voor het koppel.

Motorfiets motoren zijn kleiner, dus hebben een kortere slag. Een kortere slag geeft een hoger toerental.
Zou je het toerental willen verlagen dan ga je naar een langere slag, met alle nadelen zoals een hogere inbouw van dien.
 
Een Filipijnse collega van mij liet tijdens een stroomstoring zijn auto 3 dagen stationair lopen om zijn huis van verlichting te voorzien.

Mijn Poolse buurman laat zijn MOTOR 's ochtends een half uur stationair lopen. Een collega met Poolse moeder legde uit dat dit te maken heeft met de barre Poolse winters. Het verklaart echter niet het minstens een kwartier stationair laten lopen bij terugkomst. En toen hij laatst naar Polen op vakantie ging, liet hij de MOTOR wel anderhalf uur warm lopen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Poolse buurman laat zijn auto 's ochtends een half uur stationair lopen. Een collega met Poolse moeder legde uit dat dit te maken heeft met de barre Poolse winters. Het verklaart echter niet het minstens een kwartier stationair laten lopen bij terugkomst. En toen hij laatst naar Polen op vakantie ging, liet hij de auto wel anderhalf uur warm lopen.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan