Downsizing motoren motorfietsen

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??
 
Hoe moet dat eigenlijk in de toekomst als je een beetje wilt opscheppen over je motor/auto? Hoeveel CC's / Cilinders, you name it. Zeggen wat voor soort accu je hebt? Of hoeveel wikkelingen je electromotor heeft? ;)
Ik heb een hele lange range! En jij, hoe lang is jouw range?

Oftewel, mijn range is het langste.
 
Ik heb een hele lange range! En jij, hoe lang is jouw range?

Oftewel, mijn range is het langste.
En mijn Ego de dikste en langste. :Y :+

Knipsel2.jpg
 
Ikzelf rijdt met een 1,2Tsi die naar de 100k gaat. Ik heb hier een minimum aan onderhoudskosten aan en het rijdt super. Hoef niet 140 te zoeven op de autosnelweg (al boetes genoeg te betalen gehad).
Maar inderdaad mocht ik me nu een min. 600cc kunnen kopen ipv een 900 of 1200 cc die confortable kan toeren met 2 +bagage en toch koppel heeft als je het vraagt, dat zou tof zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan