draad dynamo stator word heet

amy907

Rookie
20 sep 2011
7
0
siddeburen
hallo iedereen,
heb een vraag voor jullie.
1 van de 3 draden van de dynamo stator word te warm, zo warm dat 1 van de draden bij
stekker smelt.
weet of heeft iemand een oplossing voor mij of moet er een nieuwe stator op?

het gaat om een honda sabre 1100 v65 1985


mvg Alex
full
 
Als hij bij de stekker smelt zit daar ook je probleem. Meestal is ernstige corrosie op de stekkers de oorzaak en smelt er wat weg.
De overgangsweerstand in de stekker is dan veel te groot.

Schoonmaken of nieuwe stekker eraan.

De dynamo een keer goed schoonmaken is ook geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt:
Die draad word niet zo maar warm, dat heeft niks met een vuile stekker te maken. Stator loshalen en spoelen doormeten. waarschijnlijk maakt er 1 massa sluiting. Is dan waarschijnlijk ook wel te zien. Je kunt ook meten zonder iets los te halen. Multimeter in diode stand zetten. en dan van draad naar draad meten. dus Massa op de 1 en plus op de volgende. Alle 3 de combinatie's proberen. de weerstand moet oneindig zijn. is er wel een weerstand dan gaat hij piepen en maakt hij sluiting.


Leon
 
Die draad word niet zo maar warm, dat heeft niks met een vuile stekker te maken.

:N juist wel! draad bij de stekker smelt juist omdat de steker(tjes) te warm worden door een slechte overgang. Door ouderdom worden ze vuil. Bij een slecht contact gaat de stroom(warmte) behoorlijk omhoog.
(dit is ook vaak de rede bij woningenbranden, oorzaak schakellaars of stekkerdozen/wcd)

De oplossing van Blade is een optie... maar knijpen is nog beter!
Soldeer(tin) wordt na een paar jaar bros en gaat kruimelen en dan krijg je toch weer een slecht of zelfs los contact. Bij een warme omgeving of hoge stromen gaat het verouderingsproces sneller!
(denk maar aan vroeger bij oude TV's die als ze oud werden raar gingen doen en met een een klap er op deed hij het weer even. Dit waren contacten die los gingen door oud bros geworden soldeer.
 
Laatst bewerkt:
Die draad word niet zo maar warm, dat heeft niks met een vuile stekker te maken. Stator loshalen en spoelen doormeten. waarschijnlijk maakt er 1 massa sluiting. Is dan waarschijnlijk ook wel te zien. Je kunt ook meten zonder iets los te halen. Multimeter in diode stand zetten. en dan van draad naar draad meten. dus Massa op de 1 en plus op de volgende. Alle 3 de combinatie's proberen. de weerstand moet oneindig zijn. is er wel een weerstand dan gaat hij piepen en maakt hij sluiting.


Leon

Een dynamo met kortsluiting (in 1 spoel), levert gewoon niets meer uit de betreffende spoel!
Daar wordt een draad niet warm van _O-

waarschijnlijk ben je in de war met een opnemer? als die kortsluiting heeft gaat de stroom juist omhoog maar daar is hier geen spraken van (dynamo is geen opnemer namelijk ;) )
 
Dat is een bekend probleem van de Sabre's en Magna's. De overgangsweerstand in de stekker is te hoog. Oplossing is de stekker compleet verwijderen, draden aan elkaar solderen en krimpkous er omheen. volgorde van de drie gele draden maakt niet uit. Als je de draden met nieuwe stekkertjes weer aan elkaar zet heb je over enkele jaren weer hetzelfde probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan