Draadboom maken, waarmee omwikkelen?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Hallo,

Ik wil een draadboom gaan maken voor een projectmotor. Het moet netjes worden.

Alle spullen zijn te bestellen op rdae.nl, ideale webshop hiervoor.

Ik vraag me alleen af waar je de kabels het beste in kunt wegwerken. Ik wil niet van die tape die na een tijdje aan de buitenkant plakkerig wordt.

Ik heb gezocht op deze vraag maar de meeste topics gaan vooral over welke stekkers of kabels te gebruiken en niet deze vraag.

Jurrien
 
Zelf vind ik dit onwijs mooi spul. Nee niet waterdicht maar dat zoek je in principe ook niet voor een kabelboom.

Kabel kous 8-17mm 1 meter

De website is gewoon de eerste hit op google in het Nederlands. Zelf even googlen waar je het spul goedkoper kan krijgen.

Ik ben ook een trouwe gebruiker van dit soort spul :t maar ik zou het even ergens anders scoren ;) beetje meer keuze en ietsie andere prijzen Techflex!, Flexibele sleeving - draad en kabel management

Verder niks meer aan doen, krimpkousje om de eindjes en je hebt echt heel mooi afgewerkte kabelboompjes

Later,

Loek
 
Aftakkingen kunnen met krimpkous. maak je er geen kruising van maar een afslag... Met verlijmde krimpkous is het dan een soort van echt af
 
Laatst bewerkt:
Wat doe jij met de aftakkingen van zo'n kabelboompje?

Ik maak eigenlijk geen aftakkingen :9 Op mijn circuitfiets heb ik alles (wat bijna niks is ;) ) vanaf de batterij gevoed met een eigen omhulling. Zo is het makkelijker te fixen of iets bij te maken of weg te laten.

Maar een aftakking kan je in principe maken door je draadjes halverwege uit het hoesje te laten puilen en er dan weer (een andere maat) hoesje omheen te doen. Werkt prima en als je dan dat dunnere hoesje weer in het dikkere propt ziet het er nog best netjes uit.

Zoiets in ieder geval ;)

Later,

Loek
 
Oranje is ook de kleur voor hogere voltage (hoger dan 12 volt) draden in voertuigen. Denk aan 48 volt en hoger van hybrides en dergelijke.

db


Je hebt het dan eerder over aderkleuren dan over de omhulling.Hogere spanningen in Bootjes leg ik de 220 volt in een eigen boom, komt sowieso niet bij de boordspanning.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het dan eerder over aderkleuren dan over de omhulling.Hogere spanningen in Bootjes leg ik de 220 volt in een eigen boom, komt sowieso niet bij de boordspanning.

Wat hij zegt klopt, bovendien is het verplicht om alle bedrading waar >40V op staat in een voertuig in het oranje uit te voeren, naast het voorzien in een hoofdonderbreker.

volkswagen-golfgte-mk7-2015_12.jpg
 
Dat heb je netjes aangelegd. :+

Maarrehh, okee van die hoesjes > 40V wist ik niet dat je daar aan oranje vastzit. De aderkleuren uiteraard wel, daar zijn oranje en geel ook gereserveerd voor afwijkende spanningen, maar ik werk niet met meer dan 24V. Toch krijg ik Fabrieksomvormers die 48V accu's hebben waar geen oranje is toegepast. Zit er nog een NEN voorschrift aan vast, dewelke?
 
Dat heb je netjes aangelegd. :+

Maarrehh, okee van die hoesjes > 40V wist ik niet dat je daar aan oranje vastzit. De aderkleuren uiteraard wel, daar zijn oranje en geel ook gereserveerd voor afwijkende spanningen, maar ik werk niet met meer dan 24V. Toch krijg ik Fabrieksomvormers die 48V accu's hebben waar geen oranje is toegepast. Zit er nog een NEN voorschrift aan vast, dewelke?

Volgensmij is NEN iets voor vaste elektrische installaties? Nog nooit een NEN norm mbt voertuigen gezien.

Het zal vast wel genormeerd zijn (DIN bv) maar niet volgens NEN.
 
Dat heb je netjes aangelegd. :+

Maarrehh, okee van die hoesjes > 40V wist ik niet dat je daar aan oranje vastzit. De aderkleuren uiteraard wel, daar zijn oranje en geel ook gereserveerd voor afwijkende spanningen, maar ik werk niet met meer dan 24V. Toch krijg ik Fabrieksomvormers die 48V accu's hebben waar geen oranje is toegepast. Zit er nog een NEN voorschrift aan vast, dewelke?


Ik kan je niet vertellen welke norm het is, ik kan je wel vertellen waarom het in voertuigen zo wordt gedaan.

In garages is het handig om makkelijk de "gevaarlijke" draden van de normale te onderscheiden, alleen de getrainde medewerkers werken dan aan de hogere spanningen.

Bij incidenten is het ook voor bijvoorbeeld de brandweer handig, dan weten ze welke draden ze niet door moeten knippen bij het open knippen om je te redden.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan