Draadbreuk bij Sena 20s - wat nu?

Miss_N

MF veteraan
22 apr 2011
4.963
26
Heb nu iets langer dan twee jaar een Sena 20s (u raadt het, dit verhaal valt buiten de garantie) en de laatste tijd komt het geluid door de oorstukken steeds slechter door, ik vermoed een draadbreuk.Het is niet te reproduceren maar soms heeft het dichtklappen van mn vizier er invloed op (in positieve of negatieve zin)
De unit zelf lijkt nog goed te werken.

fc-moto.de (de verkoper) stuurt me door naar Sena, en Sena meldt me dat ze geen reparaties doen maar 'ik moet maar naar een electronicazaak want daar kunnen ze me vast wel helpen'

het was een dure set en ik wil m niet meteen in de vuilnisbak gooien.. wie weet raad?
 
die oortjes kun je voor 1 euro kopen op ebay..
Misschien zelf iets in elkaar solderen?
 
Bij de 20S twee maal dit gehad. Twee maal uiteindelijk een nieuw setje luidsprekers gekocht, origineel van Sena. Ook tweemaal getracht te repareren, met solderen. Was twee maal een draadbreuk. Maar dat hield niet lang stand. Zijn heel dunnen draadjes. Lastig te solderen, iig voor mij. Hoewel ik veel soldeer. Maar die kennis/kunde, voor deze (dunnen) draadjes mis ik.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het de luidsprekers zijn? Heb zelf diverse Cardo's in gebruik, waarbij - na verloop van tijd - eigenlijk alleen problemen met de microfoon (draadbreuk i.v.m. klapsysteemhelm) optraden.
Daarnaast soms speling op de contacten van de houder waarin je het ding vastklikt, al dan niet in combinatie met vochtige weersomstandigheden, wat ook voor storing kan zorgen. Maar dat is gemakkelijk op te lossen d.m.v. voorzichtig terug buigen van de contacten totdat de speling verdwenen is (weet niet of dat bij Sena ook zo eenvoudig is).

Als je zeker weet dat het de luidsprekers zijn dan is vervangen imho de beste oplossing, tenzij je heel handig bent met een soldeerbout.

Bij vervangen wel even goed opletten dat je de draad wat doorschuift, als de lengte dat toelaat. Sena heeft de draden bij het ingaan van de behuizing (of grondplaat) in een krappe knik gelegd als een soort trek-ontlasting en door het veelvuldig af- en opzetten van de helm buigt de draad daar iedere keer met als gevolg draadbreuk. Dat is bij Cardo niet anders.

Voor onderdelen kun je b.v. hier even kijken: rad.eu
 
Zoals hierboven ook al opgemerkt: Weet je zeker dat het draadbreuk is? Zeker als de draad niets te lijden heeft (door buiging, afklemming, etc) is de kans veel groter dat je een contact probleem hebt. Spuit de contacten even goed in met tuner spray (of contact spray). Tig keer vast en los klikken zodat de spray ook wat doet. En als het werkt, daarna even lekker invetten met vaseline.

Wat betreft solderen van de draad: Dat is tricky, maar was goed te doen bij de microfoon kabel van de Cardo. Ik heb de draad verlengd, zonder problemen. In geval van en breuk is de voorwaarde wel dat de breuk ergens in de kabel zit op een plek dat je erbij kan. Vlak naast een trekontlasting, dan wordt het een heel ander verhaal. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat de Sena echt hel vervelende kabeltjes heeft.

Tips voor het solderen aan dit soort kabel:
- Knip de kabel resoluut door. Op de manier kun je de interne structuur zien, en kun je de draden strippen zonder een kortsluiting te creëren.
- Gebruik krimpkous om de handel waterdicht te maken. Hele dunne voor de twee verbindingen intern, en dan een dikkere daar weer overheen. Denk erom dat die om de draad heen moeten voor je begint te solderen. En ik wil echt niet weten hoe vaak ik een verbinding weer los heb moeten halen omdat ik dat vergeten was.
- Een goed soldeerstation. De draad moet heet, maar geleid warmte. Een bout die niet snel genoeg warmte toevoert, stookt de hele draad heet voordat je tin smelt, en sloopt dan dus de isolatie. (En gebruik loodhoudende tin! Hoe minder hitte de draad in moet, hoe beter)
 
Heb zelf een Sena 20S en mijn linker speaker doet het soms niet goed, even als m'n microfoon.
Blijkt dat m'n 20S een klein beetje in z'n houder gewiebeld moet worden en dan doet alles het ineens weer perfect.

Tenzij je iets met je speakers doet waardoor de draad beweegt zou er geen draadbreuk moeten optreden.
Als er niks mee gebeurt, dan kan er ook niks mee gebeuren.
Mijn bedrading zit gewoon netjes in de helm weg gewerkt en vast getaped.
Draag een "helm mutsje" die ik uit kan wassen zodat ik niet de voering van de helm er uit hoef te halen om te wassen.
 
Laatst bewerkt:
dank mannen, voor het advies en het aanbod te solderen.
ik weet niet ZEKER of het draadbreuk is, het leek mij het meest logische. Ik zal eens heen en weer wiebelen met de unit en contactspray gebruiken om te kijken of dat verschil maakt.
TBC!
 
Nou, heen en weer wiebelen werkte niet, maar unit losmaken en mn vingertop een beetje over mn voorhoofd wrijven en toen over de contactpunten werkte PERFECT! :)
Thuis heb ik de unit schoongemaakt en nog eens ingespoten met contactspray en de set werkt weer als nieuw.
ontzettend bedankt voor de tips!

/zet weer een muziekje op onderweg
:W
 
Nou, heen en weer wiebelen werkte niet, maar unit losmaken en mn vingertop een beetje over mn voorhoofd wrijven en toen over de contactpunten werkte PERFECT! :)
Thuis heb ik de unit schoongemaakt en nog eens ingespoten met contactspray en de set werkt weer als nieuw.
ontzettend bedankt voor de tips!

/zet weer een muziekje op onderweg
:W
En toch blijf ik het raar vinden dat een fabrikant je maar naar een elektronicazaak stuurt.
Vindt dan niet dat je product dan erg serieus neemt als je zelf geen reparaties doet.

Andere kant is het wel weer een voorbeeld hoe fabrikanten tegenwoordig denken, is het kapot dan koop je maar een nieuwe :X
 
Dat ben ik met je eens. Ik kreeg niet een tip om ergens onderdelen te kopen, er werd me ook niet verteld of de oorstukken apart verkrijgbaar waren. Ik had eigenlijk meer verwacht van Sena. Heb ook wel eens een gedoetje gehad met Gerbing handschoenen en die kwamen ze nog net niet persoonlijk repareren en er een kusje op geven, bij wijze van spreken. Groot verschil in service. Antwoord was ook in slecht Engels opgesteld, misschien heb ik toevallig een maandag-morgen-medewerker getroffen?
 
Aftermarket service bij Sena schijnt wat mankementen te hebben.
Maar goed, het was zoals verwacht een contact probleempje tussen houder & unit.
(Bij mij helpt wiebelen meestal maar soms moet ik ook de contacten schoon maken)
Leek me al gek, draadbreuk in een draad die eigenlijk nooit beweegt.
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens. Ik kreeg niet een tip om ergens onderdelen te kopen, er werd me ook niet verteld of de oorstukken apart verkrijgbaar waren. Ik had eigenlijk meer verwacht van Sena. Heb ook wel eens een gedoetje gehad met Gerbing handschoenen en die kwamen ze nog net niet persoonlijk repareren en er een kusje op geven, bij wijze van spreken. Groot verschil in service. Antwoord was ook in slecht Engels opgesteld, misschien heb ik toevallig een maandag-morgen-medewerker getroffen?
Of een hele ongemotiveerde :X
 
Thuis heb ik de unit schoongemaakt en nog eens ingespoten met contactspray en de set werkt weer als nieuw.
ontzettend bedankt voor de tips!
Zet de contactjes nog wel even in de vaseline. Metaal behandeld met contactspray heeft de nijging sneller te corroderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan