Draadeind als as? Ja of nee

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
7.929
8.833
Deventer
Door de USD in de Monkey is mijn as te kort.
Ben al aan het rond kijken geweest, maar alle assen die ik vind zijn te dik.

Is er wat op tegen een draadeind te nemen?
Kan het kwaad dat er over de hele lengte schroefdraad zit?

Anders de achter as nog ff opmeten, of die lang genoeg is,moet ik die bestellen.

Draadeind zou makkelijker zijn,heb ik wel op de plank liggen.

Of heeft iemand wat liggen?
Voor as is 10mm, lengte ongeveer 25 cm
 
Oke,
Ben overtuigd,geen draadeind
O.a.met tips van hier maar bestellen.
Eerst ff exact meten.

Shit,duurt het nog langer :+ :+ :+

Douw er wel ff een draadeind in om hem rollend te hebben,voor ik ga rijden een as scoren :t

Kom alleen zoveel uur te kort in de week
 
Door de USD in de Monkey is mijn as te kort.
Ben al aan het rond kijken geweest, maar alle assen die ik vind zijn te dik.

Is er wat op tegen een draadeind te nemen?
Kan het kwaad dat er over de hele lengte schroefdraad zit?

Anders de achter as nog ff opmeten, of die lang genoeg is,moet ik die bestellen.

Draadeind zou makkelijker zijn,heb ik wel op de plank liggen.

Of heeft iemand wat liggen?
Voor as is 10mm, lengte ongeveer 25 cm
Bij ons op het werk ligt zeker 50 meter van 10mm. Heeft menig metaalbedrijf wel liggen.
 
Ik denk dat er iets verkeerd gaat in het oordeel over de sterkte van het draadeind. Je zou voor de sterkte makkelijk draadeind kunnen nemen, dat krijg je niet kapot. Draadeind van 8.8 is namelijk net zo sterk als een as van 8.8, Echter: Draadeind is geen as van 10mm maar een regelrechte draaibankbeitel die alles dat-ie tegenkomt, dus de voorpootbussen, de lagers, de kilometertelleraandrijving en de afstandsbussen naar de klote helpt. Je zou nog beter af zijn met een stuk 8MM draadeind met een ijzeren pijpie er om van 10 X 1mm buitenwerks en dan nog dat 8 mm draadeind daar in verlijmen zodat het draagt. Een as kalibreert en fixeert namelijk, en draadeind doet dat niet, ook omdat M10 geen 10mm is
 
Een as is toch van 'assen-staal'?

Ik weet dat draadeind te krijgen is in varianten. 4.8 8.8 10.9.....

Maar hoe zich dat verhoudt tot het staal van een as?

Daarnaast zou ik het sowieso niet willen gebruiken, omdat ik problemen zie met de draadgangen.
 
Jongens, jongens,.........

Was direct al duidelijk, draadeind is af geserveerd.
Ik mag bij @Dirtbag een staafje ophalen, waarvoor dank :}

Mocht ik daar qua as niet mee weg komen, ook al links ontvangen om te bestellen

Komt goed GEEN DRAADEIND
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ik denk dat er iets verkeerd gaat in het oordeel over de sterkte van het draadeind. Je zou voor de sterkte makkelijk draadeind kunnen nemen, dat krijg je niet kapot. Draadeind van 8.8 is namelijk net zo sterk als een as van 8.8, Echter: Draadeind is geen as van 10mm maar een regelrechte draaibankbeitel die alles dat-ie tegenkomt, dus de voorpootbussen, de lagers, de kilometertelleraandrijving en de afstandsbussen naar de klote helpt. Je zou nog beter af zijn met een stuk 8MM draadeind met een ijzeren pijpie er om van 10 X 1mm buitenwerks en dan nog dat 8 mm draadeind daar in verlijmen zodat het draagt. Een as kalibreert en fixeert namelijk, en draadeind doet dat niet, ook omdat M10 geen 10mm is

Helaas is draadeind vaak geen 8.8 en staat dit er niet zoals bij een bout ingeslagen. Vaak zijn draadstangen 4.8. zeker die je als particulier koopt. Maar ook groothandels leveren vaak 4.8.
Ook mis je materiaal t.o.v. een as.

Conclusie blijft dat ik het niet zou gebruiken.

Verder vind ik bovenstaand in dikgedrukt ook niet het beste advies. Je creëert compleet andere eigenschappen dan met een as.

Excuus.. topicstarter heeft al gereageerd in de tijd dat ik dit bericht typte.

Ps.. komt je ondertitel toch mooi van pas @martin117 :altijd plan b:P_O-
 
Niets neemt weg dat ik het gewoon eens ben met iedereen die geen draadeind als as zou gebruiken, maar de redenen die men noemt daarvoor hadden geen grond.

@v.d.v. daarom noemde ik overeenkomstige sterktes, assen zijn van veel sterker spul...

Draadeind van 8.8 is namelijk net zo sterk als een as van 8.8
 
Niets neemt weg dat ik het gewoon eens ben met iedereen die geen draadeind als as zou gebruiken, maar de redenen die men noemt daarvoor hadden geen grond.

@v.d.v. daarom noemde ik overeenkomstige sterktes, assen zijn van veel sterker spul...
Maar een draadeind van 10mm heeft niet dezelfde sterkte als een massieve as van hetzelfde materiaal van 10mm. Dat komt doordat er allemaal van die ribbeltjes opzitten... De effectieve massieve diameter is dus kleiner dan van een as, daarnaast is het draagvlak kleiner, ook al door die ribbeltjes.
 
Dat is zo, maar als het over breken gaat: Die as heeft zijn zwakste punt dan aan het eind met het schroefdraad zitten. Een as is op treksterkte net zo sterk als zijn zwakste punt en dat is bij identieke treksterktes de schroefdraad. Daar is de as dus net zo kwetsbaar als een draadeind
 
Terug
Bovenaan Onderaan