Draadeind losdraaien, hoe doe je dat?

25 apr 2020
3
0
Forum, ik zoek wat advies.

Ik probeer een cilinder kop los te krijgen van een Honda CB650SC, Nighthawk 1984 (DOHC).
Ik heb (denk ik) alle bouten los, ik kan alle draadeinden een beetje (in hun schaft) bewegen maar 1 draadeind niet.
Aan alle kanten dunnen spieën tikkie voor tikkie tussen kop en cilinder gezet, met rubberen en plastic hamer tikjes gegeven, en redelijk hard, geen beweging.
Daarna een moer met een van de koppeleinden met loctite 243 vastgedraaid en laten overnachten. Vandaag geen succes, met aardig wat "koppel"of moment (30 NM) geprobeerd de draadeind los te draaien, helaas kwam de loctite met moeren los.
Bijgevoegd 2 filmpjes. Wie heeft suggesties voordat ik het las apparaat er op zet..... wat dan? Please help!

met vriendelijke groet,
Hans Aldewereld
PB mag ook, naar - hans.aldewereld@casema.nl
06 18540912
 

Bijlagen

  • Cilinder kop vast.mp4
    18,9 MB
  • 3 gaten.mp4
    18,9 MB
  • Kleppen stuk.jpg
    Kleppen stuk.jpg
    149,9 KB · Weergaven: 80
Zijn dat restanten van een moer of wat is het?

Kan je niet 2 moeren erop draaien?
Deze draai je tegen elkaar in zodat ze vast zitten en dan de onderste moer losdraaien zodat het hele tapeind eruit komt.

Als laatste zou ik het tapeind afzagen en uitboren.
Lassen zou ik niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexe
Raymond,
Die 2 moeren heb ik gister gedaan. Een normale moer vast gezet tegen een koppel moer en loctite er tussen. Koppel moer is 40mm lang, heb ik meer body. Uiteraard de moeren met max kracht vastgedraaid. Loctite laten drogen en vanochtend geprobeerd. Helaas.
 
Misschien vind je hier je oplossing?

@Rob RD heeft ervaring met een tapeindverwijderaar.

Welkom op MF trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
er zit alu en of staal corrosie tussen. De enige niet brute manier om daar ruimte in te krijgen is heet stoken.

Ik heb in het verleden ook echt hard met een kunststof hamer op de onder/zijkant van de kop geramd. Dat werk ook, maar is voor eigen risico
 
Mijn dank voor de reacties sofar, ga er over denken....

Dat lassen laat ik toch even achterwege, als laatste optie.
Ik heb nog wel 30mm draad wat omhoog steekt.
Misschien 2 koppel moeren van 15mm elk, moeren super vastzetten met loctiti, dan een 3mm gaatje langs het draad boren en een 3mm asje erin tikken. Dan krijg je en soort spie in gleuf design..... ffe denken nog.
 
P6155677.jpg

Het is of er iets/restje van een pasbus nog inzit, op deze foto zie je dat er 2 gaten beduidend groter zijn, kun je in het ander gat niet peilen hoe diep er eventueel ruimte is..?
En anders maar dat reststuk splijten en verwijderen..🤔

Pasbusje 10/16.., die knelt
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Echt niet fijn! Ik zou ook gaan voor warm maken en kruipolie. Ik heb een soortgelijk akkefietje gehad met het motor draadeind van een oude R60/5, daar kwam een hittepistool en een vuistje van een kilo aan te pas... Zat kompleet vast gerot en dat krijg je echt nooit los met draaien. Het kost je een draadeind maar dat is het minste van je probleem

Het enige dat je nog zou kunnen proberen is dat je aan het draadeind bij de draad twee vlakke kanten vijlt en daar een bahco of sleutel op zet. Maar dan is het wel als het niet los komt draai je m eraf. Want 30 Nm is best al wel veel. Voel je 'm wel torderen (rekken) of helemaal niet? Want als ie alleen nog in het blok vast zit en niet in de kop vast zit, dan moet je er enige torsie rek op voelen.

Wellicht proberen te draaien èn warm maken. Niet te voorzichtig met het hiitepistool (400-500'C kan best) vooral op het gedeelte vd kop waar het draadeind zit maar wel met lucht (geen vlam) zodat het hele blok mooi en goed warm wordt en je kop vlak blijft

Succes!

frake
 
Hans, 1e tip, E-mail adres en telefoonnummer is niet slim. Zou het weghalen.

Verder on topic,

Het draadeind houd echt de kop niet vast. Dat gebeurd zoals Zot al aangeeft door vuil/roest tussen rondom het draadeind.
Als alles schoon is schuif de kop en cilinder gewoon over het draadeind en wordt pas vast gezet met de moeren.

Zie wel een busje op de bovenkant bij de kop. Wat is dat ? Klemt dat op het draadeind ?
Of zitten er nog andere bouten bv aan de onderkant tussen de kop en cilinder? Is echt alles wel los ?
Ik denk hierbij bv aan boutjes aan de zijde van de nokkenasketting tunnel.

Bijvoorbeeld bij deze kop zie je de gaten voor de draadeinden, maar ook 4 kleinere M6 boutjes vanaf de onderkant bij de nokkenasketting tunnel.
cylinder-head-Honda-CBX-750-128409_4.JPG
 
Laatst bewerkt:
Als het corrossie is waarom zijn die andere dan zo los?

Ik denk eerder dat die pasbus klemt.
Kan je die niet met een griptang langs het schroefdraad omhoog draaien?
Goed punt.. Ervan uitgaande dat de vast zittende draadeind net zoveel ruimte heeft als alle anderen. Hoe veel frictie geeft roest als de passing zo ruim is. En hoe groot is de kans op roest bij een luchtgekoeld blok? Of is dit een galvanische roest situatie...
 
ik weet niet wat je ter beschikking hebt, maar in mijn geval zou ik een dikke plaat nemen, en daar gaten in boren precies op de plaats van de kleppendeksel, en dan precies boven het draadeind draad in de plaat tappen , en zo een afduw trekker maken, dus draai een bout in de plaat eventueel met een kapje over het draadeind, en dan de kop van het draadeind duwen
 
Of zitten er nog andere bouten bv aan de onderkant tussen de kop en cilinder? Is echt alles wel los ?
Ik denk hierbij bv aan boutjes aan de zijde van de nokkenasketting tunnel.

Bijvoorbeeld bij deze kop zie je de gaten voor de draadeinden, maar ook 4 kleinere M6 boutjes vanaf de onderkant bij de nokkenasketting tunnel.
cylinder-head-Honda-CBX-750-128409_4.JPG

Ik bedoel in mijn vorige post op nr 7.
Als je die niet los hebt kan je trekken wat je wilt.

honda-cbx650e-1983-d-e-4-cylinder_big3IMG01163341_64b4.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan