draairichting Pilot Race H2

johnnyboy

MF'er
19 apr 2005
76
0
vlodrop
Hi Guy's,

Ik heb mij een setje Michelin Pilot Race H2 aangeschaft , na montage met in acht houding van de draairichting (pijltjes op de banden) blijkt dat het profiel van de voorband tegenovergesteld loopt tov de achterband.
Is dit normaal of heb ik een productiefout aangeschaft???
Bvd Johnnyboy
 
Zo ziet de voorkant dus uit :
full
 
Hi Guy's,

Ik heb mij een setje Michelin Pilot Race H2 aangeschaft , na montage met in acht houding van de draairichting (pijltjes op de banden) blijkt dat het profiel van de voorband tegenovergesteld loopt tov de achterband.
Is dit normaal of heb ik een productiefout aangeschaft???
Bvd Johnnyboy
'k dacht niet.
vaak is profiel achter en voor andersom. })
 
Het heeft alles te maken met hoe de krachten op je banden staan en de afwatering.
Zoals je weet wordt je achterwiel hoofdzakelijk gebruikt om je motor af te zetten op het wegdek. (Remmen doe je nu eenmaal niet zoveel met je achterwiel). Wanneer de kracht op je achter wiel is dus vooruit-draaiend. Je band heeft namelijk altijd een bepaald percentage slip. Daarop is ook de waterafvoer dus gemaakt. Ga er dus eens van uit dat tijdens het optrekken je achterwiel-omtrek-snelheid hoger is dan de snelheid dat het wegdek onder je vandaan schiet. Je zult dan zien dat, wanneer je over een laagje water rijdt, dit netjes afgevoerd wordt naar de zijkanten van je band. Wanneer je je achterband andersom zou leggen zou het water dus juist midden onder je band komen en krijg je dus aquaplanning.

Nu de voorband.
Zoals ik daarnet al uitgelegd heb wordt het voorwiel alleen gebruikt om te remmen (ja, en om te sturen maar dat laten we d'r effe buiten). Bij remmen gebeurt het tegenovergestelde van accelereren: en dus komen de krachten andersom te staan.
Ook bij het remmen krijg je te maken met een bepaald percentage slip. Je wiel gaat namelijk langzamer draaien dan het wegdek onder je doorschiet. Anders gezegt, je wiel draait "achteruit" ten opzichte van het wegdek. Wanneer je wiel achteruit draait (en je dus de voorband op de draairichting hebt gelegd) en je rijdt over een laagje water, wordt het dus netjes afgevoerd naar de zijkanten van de voorband.
Stel je voor dat je voorband andersom zou liggen: precies, meer kans op aquaplanning.
 
Bedankt voor alle info.
Dit is inderdaad mijn eerste setje h2's , heb alleen nog niet gek ermee gedaan want ik ben de voorvelg steeds aan het wegbrengen om de band er andersom op te laten leggen.
Maar ik zal ze goed warmrijden. :} :}
 
Vergeet t maar metd die pilot race die kin je imho alleen maar gebruiken icm bandenwarmers,en dan alleen nog maar als je echt een race tempo rijdt.

Ik had ze ook onder mn cup racer (gsxr750)toen ik mn blok aant inrijden was,laatste inrij sessie tot 12000rpm.

Warmers eraf,meteen de baan op en omdat ik net niet echt aan t pushen was zakte de bandentemperatuur net ietsies te ver en WHAMMES de highsider van mn leven,volle bak 3 eraf.
ZONDER enige waarschuwing niks glijden oid in een keer alle grip weg.
Ik heb dit later ook nog een keer gehad met een rrode vlag in de training 4a 5 minuten pits in geweest 2e rondje ......weer op mn reet achter dat ding aan -O-
Ik zou zeggen pas er mee op :Y
 
Mjah ik ben het er helemaal mee eens, de enige plek waar deze banden echt voluit kunnen is op kokend asfalt in spanje ofzo. Of als je van driften houd op je SM. De banden gaan wel lang mee. Maar helaas ja, net als de "oudere" pilot sport banden, deze warmen gewoon erg beroerd op. Ik zal ook nog maar een keer een pas op geven. :+ je zal inderdaad niet de eerste zijn die de zwiepert van z'n leven maakt hierop.
 
Okay , ik zal jullie raad ter harte nemen en voorzichtig zijn.
Vrijdag gaat het wiel er terug in en zal ik eens gaan testen, als jullie voorlopig niks meer van mij horen heb ik dus niet goed warmgereden :N
Gelukkig zijn de snelheden op het industieterrein niet zo hoog maar ja, LATHUUR
 
Terug
Bovenaan Onderaan