Draden worden warm...

Bastardene

Rookie
17 aug 2009
3
0
Beste mede motormuizen,

Een vraag over elektriciteit (altijd lastig.... :Y ):

Heb afgelopen week een MotoScope en MotoSign gemonteerd (zie Motogadget.de). Moest wat stekkers veranderen, maar volgens mij alles gedaan volgens het boekje (en de oude situatie...).
Heb het nog nooit eerder gecontroleerd, maar wat mij opvalt is dat de draden van het contactslot (die zijn zeker 1 a 1,5mm2...) erg warm worden als de komplamp (55/60w)aanstaat (standaard gaat de koplamp aan als je het contact aanzet..). Maar.. het gebeurt ook als enkel een knipperlicht aanstaat (halogeen 21W). Contactslot zelf wordt ook heter dan ik zou verwachten. Heb amperes gemeten tussen de massa van de accu en de massakabel en dat komt echt niet verder dan:
5 amp met koplamp aan,
1,2 amp alleen met RAW aan.
Voor alle zekerheid geexperimenteerd met lichte zweefzekeringen (5Amp) op dezelfde plek. No Problem. Als ik de koplamp én de RAW aanzet (6 amp) dan sloeg de zekering netjes door.

Hoe kan een draad van 1mm2 dan heet worden :$ ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties....

Bas
 
psies warm is handwarm en dat is niet erg ? Heet is dat als je het vastpakt dat het gevoelsmatig heter wordt en dat is niet goed. De stroomwaarden die je meet zijn prima dus zou me persoonlijk geen zorgen maken.
 
Vind het toch wel een beetje vreemd dat draden van 1 a 1,5mm2 al voelbaar warmer worden bij een paar ampere. Is het niet het contactslot dat warm wordt en daarbij de draden mee verwarmd ? Als er een slecht contact zit in het contactslot zou dat wel serieus warm kunnen worden. Grote overgangsweerstand -> veel warmteontwikkeling. Misschien toch nog eens goed naar kijken. Meet bijvoorbeeld eens de spanningsval over het schakelcontact in het slot, met de lichten aan.
 
Vind het toch wel een beetje vreemd dat draden van 1 a 1,5mm2 al voelbaar warmer worden bij een paar ampere. Is het niet het contactslot dat warm wordt en daarbij de draden mee verwarmd ? Als er een slecht contact zit in het contactslot zou dat wel serieus warm kunnen worden. Grote overgangsweerstand -> veel warmteontwikkeling. Misschien toch nog eens goed naar kijken. Meet bijvoorbeeld eens de spanningsval over het schakelcontact in het slot, met de lichten aan.
Vanaf 3 amp. word een 1mm2 al voelbaar warm.
Met de verlichting aan is 50 graden vrij normaal.
 
De achterplaat van het contact wordt met 2 a 3 minuten goed warm. De nagels waarmee de achterplaat vastzit zijn naar mijn gevoel zelfs heet te noemen. 20 cm vanaf het slot zijn de draden koel. In de koplamp zelf gebruik ik Thin wall 0,5mm2 (11 amp) en die blijven gewoon koel, vandaar mijn verbazing. Ik ben geen expert :N dus ik heb als volgt gemeten:
Pluspool accu naar massa 12,28 volt
Pluspool accu naar rode draad op zekeringhouder vanaf slot (eerste meetgelegenheid) 1,2 volt. Of doe ik dan wat verkeerd?
 
lijkt mij op een slecht contact in het contactslot. haal de draden daarvan een los en meet dan de weerstand van de verschillende contacten met sleutel aan en uit. de contacten zouden dan minder als 0,5 ohm moeten zijn. en liefst nog dichter bij de nul. hoe hoger de weerstand daar wordt hoe warmer het slot en de draden worden. wat het ook kan zijn is corrosie op de aansluitingen van het slot. ook dat is weerstand en weerstand met stroom er door geeft warmte ontwikkeling. als daar corrosie zit even goed schoonmaken en dan lekker dik inspuiten met met vaseline van de hema en dan alles weer terug monteren. heb je er als het goed is voorlopig geen last meer van.
 
Dat heb je wel goed gemeten zo, je hebt dan dus 1,2 Volt spanningsverlies over het schakelcontact in het contactslot. Dat is 10% van 12 Volt, of te wel je verstookt 10% van je totale electrische vermogen in je contactslot. Is echt veel te veel. Ben ook geen expert, maar ik kan me niet voorstellen dat die achterplaat warm, laat staan heet behoort te worden.

Ik weet niet wat je allemaal aan het veranderen bent, maar hoort de stroom voor de verlichting eigenlijk wel rechtstreeks door het slot te lopen ? Gaat dat niet via een relais of zo ? Misschien hoort het ook wel zo, maar dan is er denk ik toch iets niet goed met je contactslot...
 
als daar corrosie zit even goed schoonmaken en dan lekker dik inspuiten met met vaseline van de hema en dan alles weer terug monteren. heb je er als het goed is voorlopig geen last meer van.
Kan het slot niet openmaken tenzij... })
Ben met contactcleaner, spuitvaseline en luchtspuit aan de gang geweest. Spanningsval is nu nog 0,7 volt. Warmteontwikkeling gaat nu langzamer maar nog steeds...

Ik weet niet wat je allemaal aan het veranderen bent, maar hoort de stroom voor de verlichting eigenlijk wel rechtstreeks door het slot te lopen ? Gaat dat niet via een relais of zo ? Misschien hoort het ook wel zo, maar dan is er denk ik toch iets niet goed met je contactslot...

Ja dat hoort zo. Via het slot wordt de zekeringhouder gevoed (totaal 50amp).

Kan nu twee dingen doen:
1 Probleem omzeilen door een relais te installeren
2 Een nieuw slot kopen (euro 25)

Ik ga voor het laatste..

Ik heb weer heel veel geleerd van alle reacties! :) Dank mensen....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan