Dragen motorpak met dat warme weer?

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
De verleiding is zeer groot om in een korte broek met T-shirt te gaan rijden met dit warme weer. Toch kleed ik me gedegen aan. Heb een zomer jack (met protectiestukken op schouders, ellebogen en rug) en een kevlar-jeans (eveneens met protectiestukken op knieën en heupen). Dat is het 'koelste' wat ik kan aantrekken, maar het blijft mij te heet.

Hoe doen jullie dat? Wat dragen jullie? Tips?

(Kom nou niet aan met dat T-shirt en korte broek, want daar krijg ik kortsluiting van. Heb iemand een keer flink onderuit zien gaan in een bocht en hij was ontvelt tot op het bot op heup, been en elleboog. Ook z'n handen waren rauw vlees geworden. Alsof iemand met een zeer ruwe kaasschaaf te keer was gegaan...pff)
 
Afgelopen week in Frankrijk gereden met doorwaaijas en kevlar jeans. Gisteren was t erg warm, toen veel pauze gehouden. T shirt regelmatig natmaken hielp wel. Maar lekker is anders.

Edit: camelbak is ook een must, lekker kunnen drinken tijdens het rijden.
 
Rij met een doorwaaipak woon werk en dat is ook te warm, gelukkig maar een 30 a 40 minuten.
Niets helpt met deze temperaturen, op de snelweg tussen de auto's staat er 44,5 graden op de display dus dat is geen verkoeling door je pak maar een föhn.
 
Ondanks doorwaaijas, motorjeans en koelvest laat ik de motor staan. Eergisteren was het het doen in de schaduw. Maar op de terugweg op de snelweg was niet fijn. Aangezien de temperaturen verder omhoog gingen laat ik wijselijk de motor staan....dan niet.
 
Doorwaai jas en broek, zolang het voor ritjes op binnenweggetjes is waar je lekker kunt doorrijden is het fun, heb ik gisteren nog gedaan, bij 39°. Maar in de file of druk verkeer is er met dit weer geen lol aan. Ik reed wel met een xl250r lekker hoog vol in de rijwind. Oh ja, en mijn oudste doorwaaihandschoenen waarvan de versleten zijnaden lekker openstaan. Het lastigste vind ik de integraalhelm, hoe goed hij ook ventileert.
 
In België zijn korte broek en t-shirt op de motor verboden. Vandaag heb ik wel even een jeans aangedaan in plaats van de motorbroek. Wel alle andere gear.

Ik rij normaal altijd volledig in het pak maar gisteren en vandaag waren toch wel uitzonderlijke omstandigheden...
 
Een jeans is begrijpelijk, maar ik zou toch maar op zoek gaan naar een keflarbroek. Ze zijn al vanaf een paar tientjes....
 
Er zal kwaliteitsverschil zijn, maar het gaat uiteindelijk om de protectiestukken. Na een val kan je de broek weggooien maar je bent niet ontvelt....
 
Heeft iemand hiermee ervaring?: Motor Harnas
Zo'n harnas is voor impact. Dus voor (o. a.) cross gebruik waar je niet 100 meter over het asfalt schuift.
Ik heb er ook een (maar dan wel een fatsoenlijke, niet een van Aliexpres) en heb hem wel eens aan onder een dunne motorjas tijdens allroad ritjes.

Woon werk doe ik in een leren jas die doorwaai ritsjes heeft en een textiele broek waar op de bovenbenen een doorwaai luikje zit. En crosshandschoenen. Iets is beter dan niets.
 
Doorwaaijas en motorjeans. Ja het is heet, maar heb er eigenlijk nog niet aan gedacht de motor te laten staan. Vooral een beetje logisch nadenken helpt al een hoop. Extra reistijd voor mezelf berekenen zodat ik niet hoef te haasten.

Ik mijd de snelweg waar ik vol in de zon tussen nog-meer-warmte-genererende vrachtwagens door rijd, binnendoorwegen (liefste langs het water voor ook nog een lekker briesje) zijn vaker in de schaduw van bomen en je kan makkelijker even stoppen.

Een flesje water meenemen, koelelementjes er bij, als ik denk "fuck wat warm", dan stop ik even, vindt m'n 24 jarige oliekoeler ook niet erg. Of dat nou na een kwartier of een half uur is interesseert niet, gewoon tranquillo hombre...
 
Ergens een keer gezien dat kleding die lucht doorlaat bij deze temperaturen averechts werkt..


Zo hadden mijn buren vanmiddag de voordeur en achterdeur open staan, lekker doortochten.............bij 36 graden in de schaduw.
Maar zal een dichte jas niet nog warmer voelen?
 
Kwalitatief gelijkwaardig aan één van €200,- ???
Wat zijn de verschillen ?
Kevlar is kevlar, gepatenteerd door Dupont, daar is geen kwaliteitsverschil, maar de kevlar stukken moeten de juiste afmetingen hebben en op de juiste plaatsen zitten (zitvlak, heupen, knieën), en in de broek genaaid zijn. De eerste kevlar jeans die ik ooit kocht had kevlarstukken met velcrostrips. Daar had ik acheraf mijn bedenkingen bij. Maar ik heb die lappen kevlar nog steeds (de broek kon ik al jaren geleden niet meer in ;-) ), zitten nu in een oude legerbroek. Ik heb nu een Modeka
Kevlar broek (van RAD) waar ik vertrouwen in heb. Kostte zo'n 80€. Met protectorpockets waar ik zelf degelijkere en comfortabelere protectoren in gestoken heb. Best betaalbaar dus. Maar ik ben er nog niet mee over het asfalt gegaan, en ga het ook niet testen ;-)
Een tip: als je in een uitverkoop een buitenmaatse kevlarbroek vindt voor prikje, kopen en haal de kevlarstukken er uit en naai ze in een andere broek.
 
Ik draag mijn Revit Sand 3 pak (Adventure all-round).
Onder de broek alleen ondergoed en onder de jas een cross shirt.

Deze combinatie is een stuk koeler dan een Kevlar set, vooral de broek.
 
Met dit weer pak ik nog steeds de revit neptune. Alleen dan helemaal zo kaal mogelijk. Alleen de beschermende laag. Alleen broek en jas zoveel mogelijk open via de ventilatiestukken. Helm zo ver mogelijk dicht zetten, anders wordt het mij te warm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan