Dragonkiss, en de tikkende klep?

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat 1 van mijn uitlaatkleppen tikt. Vooral bij stationair toerental hoor je echt duidelijk een tikkend geluid. Nokkenasketting is het niet, ik heb een handmatige spanner en als ik die losser draai krijg je echt een ratel.

Nou heb ik 1000 km geleden mijn kleppen even nagemeten en viel er 1 net bovenin de tolerantie. 0.28 +-0.03 toegestaan, deze klep zat op 0.31-0.315. De rest netjes op 0.28-0.29.

Is dit schadelijk voor de motor en moet ik m weer uit elkaar sleutelen?
Graag een antwoord met betrekking tot moterschade wel of niet?


(De shim heb ik toendertijd niet vervangen ivm het langer bezig zijn met reizen naar de dealer dan het kleppendeksel er af en op schroeven)
 
een klep tikt toch altijd ?, bij de ene motor is het wat beter gedempt dan bij de andere maar als je weet waar je op moet letten tikt zelfs onze golf 6 dat deed hij bij 0km maar na twee jaar nog steeds .. en dat is na bijna 100.000.

als het goed loopt ben je vaak beter uit om je gewoon aan de onderhouds intervallen te houden of naar een garage te gaan.
en jezelf vooral niet gek maken.
 
Beste heren der motorrijtuigen,

Eindelijk is het zover; ik heb mijn uitlaat eraf liggen.
De pakkingen zijn redelijk verrot en er is nogal wat corrosie bij de aansluiten op het blok, dus dat even schoonmaken en de nieuwe pakkingen erop.

Echter:
full


Voor de duidelijkheid: links de nieuwe, rechts de oude pakking.
De nieuwe heeft een dubbele ring en de oude een enkele. Kan dit kwaad?
Ik heb ze gewoon bij de dealert besteld!

Mvg,
Bart
 
Laatst bewerkt:
Beste heren der motorrijtuigen,

Eindelijk is het zover; ik heb mijn uitlaat eraf liggen.
De pakkingen zijn redelijk verrot en er is nogal wat corrosie bij de aansluiten op het blok, dus dat even schoonmaken en de nieuwe pakkingen erop.

Echter:[afbeelding]

Voor de duidelijkheid: links de nieuwe, rechts de oude pakking.
De nieuwe heeft een dubbele ring en de oude een enkele. Kan dit kwaad?
Ik heb ze gewoon bij de dealert besteld!

Mvg,
Bart

Op het moment dat je hem monteert druk je de pakking plat, zo sluit deze af. Als je hem later loshaalt ziet hij er net zo uit als de oude. :)

Edit: bananeman was me voor. :+
 
Laatst bewerkt:
de oude waren ooit ook een stuk dikker.

Dan weet ik voldoende, dankuwel! *D

Hangt er niet toevallig nog een restje in de kop?

Zie je zwarte sporen langs de pakkingen? (sporen van lekkage)
Dan weet je of het nut heeft gehad :9

Nee geen restjes in de kop haha.

het lijkt inderdaad alsof cilinder 2 wat heeft lopen lekken. Erg minimaal verkleurt, dat wel.
De kelken zijn echter wel echt gecorrodeerd!
 
Dat goed schoonmaken in ieder geval.
Die oxidatie is later gekomen toen de pakking al "dicht" was.
Als je dat nu niet schoonmaakt krijg je ze nooit dicht.

Maar als je zo weinig verkleuring ziet denk ik niet dat dit de oorzaak van je tik is.
 
Dat goed schoonmaken in ieder geval.
Die oxidatie is later gekomen toen de pakking al "dicht" was.
Als je dat nu niet schoonmaakt krijg je ze nooit dicht.

Maar als je zo weinig verkleuring ziet denk ik niet dat dit de oorzaak van je tik is.

Ik ben nu de uitlaatpoorten aan het schoonmaken op het blok. EN #$!@%!@!$@! wat is uitlaat poort 3 zwart aan de onderkant. Alleen maar roet, dus ik denk dat het wel het probleem zou kunnen zijn! *D *D
 
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of Dragonkiss bedoelt dat de roet aan de buitenkant van de uitlaatpoort zit, op de pasvlakken van de uitlaat, of aan de binnenkant van de uitlaatpoort.

Als al het roet aan de binnenkant van de uitlaatpoort zit (en aan de binnenkant van de uitlaat), dan moet er toch echt meer aan de hand zijn. Als één cylinder meer roet produceert dan de andere cylinders, dan is er iets mis met die cylinder.
 
beetje off-topic, maar waar haal jij voelermaten vandaan met een nauwkeurigheid van 0.01mm? beste die ik heb gezien waren met 0.02 en dan is het wel echt gevoelwerk om te voelen of het net wel of niet kan.

Heb zelf een setje met 0,05mm nauwkeurigheid en dat is het eigenlijk net niet :)
 
beetje off-topic, maar waar haal jij voelermaten vandaan met een nauwkeurigheid van 0.01mm? beste die ik heb gezien waren met 0.02 en dan is het wel echt gevoelwerk om te voelen of het net wel of niet kan.

Heb zelf een setje met 0,05mm nauwkeurigheid en dat is het eigenlijk net niet :)

Ik ze laten bestellen bij automaterialenzaak Roxs. 25 euro maar weet je t iig zeker *D

@ Rest
Nee de andere uitlaten zitten ook vol roet, de motor heeft ook 60000 km gedraaid, dus als die nog schoon zouden zijn, zou het niet goed zijn ;)

Ik bedoel inderdaad dat er tussen de pakking en het blok wat zwarte aanslag zat bij enkel de 3de cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan