Dragstar 1100 loopt slecht

9 jun 2019
42
10
Heej boys heb problemen met mijn yamaha dragstar 1100.
Hij start wel maar loopt heel slecht stationair. Normaal moet ik met choke starten maar daar valt hij meteen mee uit. Zonder choke blijft hij met veel gas geven met moeite aan maar het lijkt net of hij verzuipt of op 1 pit draait.
Ik heb de carbs ultrasoon gereinigd en heb een revisie setje in de carb gedaan omdat de naald en zitting niet goed afsloten waardoor hij over liep.
Tijdens deze klus gelijk ook kleppen gesteld omdat zaakje uiteen lag.
Na inbouwen heeft hij 2 ritjes van een paar straten goed gelopen maar nu weer zelfde probleem.
Heb bougies er allebei uitgehaald en door te starten de vonken gecontroleerd en deze waren wit/blauw wat me dus het hele electische circuit leek uit te sluiten. Accu heeft 12.9V dus ook niks mis mee.
Wat me nu net opviel toen ik de uitlaat dicht wilde houden, is dat 1 uitlaat hete lucht uitblaast en de ander koele lucht. Heb dit nooit eerder geprobeerd maar dit lijkt me niet normaal.
Ook lekt de warme uitlaat een beetje valse lucht.
Wat is jullie mening wat ik nog kan doen om dit probleem van slecht lopen te verhelpen?
 
Hoe zien je bougie's er uit, is 1 nat of zwart?

Een lek heeft wel invloed op de tegendruk, en kan ook invloed hebben op hoe een motor loopt.
Hoe groter de lek, des te meer last je er van krijgt.
Die moet je gewoon dicht makken.
 
Staat het stationair toerental wel hoog genoeg? Als de carburatie ultrasoon gereinigd is kan het zijn dat ook dit van de standaard setting is gehaald. Carburatie syncen doet ook heel veel als dit ontregeld is .
Is het een vacuüm gestuurde brandstofkraan, oftewel loopt de brandstof goed uit de slang als erom word gevraagd?
 
Laatst bewerkt:
Stationair toerental staat wel goed. Maar ook als ik half vol gas blijf geven hoor je hem sputteren dus hier zal t probleem niet zitten.
Syncen kan ik niet omdat hij te slecht loopt en uitvalt.
Brandstofkraan is ok, als je contact aanzet hoor je de pomp de carbs vullen en afslaan zodra ze vol zijn.
 
Even een stomme vraag. Heeft de vacuumslang die van het inlaatrubber komt op 1 cilinder ook invloed hierop? Dat is het enige verschil tussen de 2 cilinders. De warme uitlaatcilinder heeft een afgedopte vacuum en de koude uitlaatcilinder heeft een slang die verder de motor ingaat.
Kunnen jullie de functie hiervan zeggen?
Hij heeft een electrische benzinepomp dus zal denk ik niet voor aanzuigvacuum benzine zijn?
Hier zit ook zo'n 1-richtings filtertje in de leiding welke wel schoon en open is.
Hij is ook niet voor de benzinekraan want deze heeft een off-on-res stand en kan ik in de 2 open standen gewoon leeg laten lopen zonder draaiende motor.
 
Laatst bewerkt:
uitzoeken waar die slang naartoe gaat.
als test kan je die vacuumaansluiting ook even afdoppen. filter er af en passend boutje in duwen.

uitlaatlek zal niet ervoor zorgen dat die cylinder nauwelijks iets doet, maar los het toch maar op.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil nog niet te hard juichen maar heb hem zojuist aan de praat gehouden stationair. Heb de vacuumslang van de inlaat naar het 'air induction system assy' onderbroken en zoals Janbros aangaf een M6 bout in de slang gedraaid.
Meteen toen ik het hergebruik systeem van de uitlaatlucht zag, herinnerde ik me hoeveel ellende ik ooit op mijn VW Passat heb gehad toen ik het membraan kapot had van een vergelijkbaar 'milieu eisen systeem' en de auto ook voor geen meter meer liep.
Gek genoeg toen ik de slang als test weer terug stak op het systeem veranderde er niks in het gedrag van het stationair draaien dus daarom juich ik even nog niet omdat ik nog steeds geen hele duidelijke bevestiging van de oorzaak heb.
Ik ga de motor deze week eens uit de garage halen en testen kijken of hij zo goed rijdt (is het op dit moment in zuid-limburg geen weer voor 😂).
Kan ik de vacuumslang eraf laten liggen om een paar test ritten te maken en kijken of het wegblijft of doe ik dan schade aan de motor?
 
Laatst bewerkt:
Ik wil nog niet te hard juichen maar heb hem zojuist aan de praat gehouden stationair. Heb de vacuumslang van de inlaat naar het 'air induction system assy' onderbroken en zoals Janbros aangaf een M6 bout in de slang gedraaid.
Meteen toen ik het hergebruik systeem van de uitlaatlucht zag, herinnerde ik me hoeveel ellende ik ooit op mijn VW Passat heb gehad toen ik het membraan kapot had van een vergelijkbaar 'milieu eisen systeem' en de auto ook voor geen meter meer liep.
Gek genoeg toen ik de slang als test weer terug stak op het systeem veranderde er niks in het gedrag van het stationair draaien dus daarom juich ik even nog niet omdat ik nog steeds geen hele duidelijke bevestiging van de oorzaak heb.
Ik ga de motor deze week eens uit de garage halen en testen kijken of hij zo goed rijdt (is het op dit moment in zuid-limburg geen weer voor 😂).
Kan ik de vacuumslang eraf laten liggen om een paar test ritten te maken en kijken of het wegblijft of doe ik dan schade aan de motor?
Als je hem afstopt kan het geen kwaad.
 
Dus toch te vroeg gejuigd...
Zojuist de motor willen starten maar sloeg na paar seconden sputteren weer af en kreeg hem daarna niet meer aan de gang.
Word er een beetje moedeloos van.
Kan de accu mss ermee te maken hebben dat de vonk niet sterk genoeg is?
Lijkt me vreemd maar ik weet het ook niet meer.
Accu spanning zonder draaiende motor is 12.9V dus dat lijkt me goed.
Verder is de accu blijkbaar nog sterk genoeg om hem 1 of 2x aan de gang te krijgen.
Iemand nog een idee?
Carburateurs, kleppen stellen, vacuumlek, bougies wisselen, alles is uitgesloten inmiddels...
Wat me nog steeds opvalt is dat ik de choke niet kan gebruiken terwijl ik hem eerst juist met choke moest starten en de eerste paar straten met choke moest rijden.
Nu lijkt ie totaal te verzuipen als ik de choke aanzet bij de start.
 
Ik heb zo,n vermoeden dat je brandstofpomp waarschijnlijk niet goed werkt of het relais daarvan,zou daar eerst maar eens naar kijken.
Andere verdachte je throttle position sensor.
 
Laatst bewerkt:
Als de pomp werkt zal die nog wel goed zijn,voor de TPS zal je in het wph moeten kijken hoe je die kan controleren.
Maar ik denk dat je in dit stadium je het beste de motor naar de Yamaha dealer kan brengen.
 
Ok die TPS ga ik morgen of later deze week even testen.
Heb de service manual doorgelezen en is niet meer dan de weerstand meten op verschillende draden en verschillende standen van de gashendel.
Dan kan ik nog wel even checken.
Kom ik daarna met mijn bevindingen terug.
 
Dat verzuipen waar je in een eerder bericht over sprak kan komen door het vele starten,
Verder blijft er vrij weinig over ,wat ik nog kan bedenken is dat het relais van de brandstofpomp misschien
af en toe dienst weigert,of je heb een cdi die niet goed werkt,misschien een los zittend soldeercontact,
niet ondenkbaar bij een zware twin die trilt.
 
Ik ga die cdi en de soldeerpunten eens nalopen. Brandstofpomp of relais lijkt me niet omdat de carbs vol zijn en de motor dan niet loopt. Als brandstofpomp niet draait zou hij de carb leeg moeten draaien toch? Neem aan dat de pompdruk puur voor de carb te vullen is en geen toegevoegde waarde bij de venturi werking van de benzine heeft.
Kan het ook zijn dat een bougiekabel niet goed is of de bobine en dat bij het trillen van de motor vonken niet af worden gegeven, te zwak zijn of doorslaan naar aarde?
Bedoel, ik zie wel vonken als ik de bougie test tegen het blok maar is dit dan voldoende?
 
Laatst bewerkt:
Ok mannen, ben met mijn ontsteking circuit in de weer en heb mogelijk iets gevonden.
Heb de 2 bobines doorgemeten met bougiekabels.
Beide bobines zelf doorgemeten, geen bijzonderheden beiden 4.2 ohm.
Helaas zitten de bougiekabels eraan gegoten maar heb vervolgens door de bobine en de kabel naar de bougiekap gemeten.
1 bobine/kabel/kap een weerstand van 20 kohm (is volgens wphb al redelijk hoog 10-14 kohm), de andere bobine/kabel/kap 500 kohm!!
Zie alleen op internet dat de kappen los zijn. Hoe krijg ik die kabel dan uit de kap?

edit: heb de kap er al af gedraaid. Bobine en kabel doorgemeten is nu 12 kohm en de bougiedop zelf blijft 500 kohm!!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag stuk gereden en hij rijdt tenminste weer. Gaat wel nog niet fantastisch.
Het lijkt alsof een cilinder 'geduwd' wordt en hij klinkt 'flubberig' uit de uitlaat.
Ook als ik stop bij het stoplicht blijft hij een tijdje op verhoogde toeren doordraaien en na een seconden of 10 zakt hij pas naar zijn stationair toerental.
Wat denken jullie is dit nog puur een kwestie van synchroniseren of is er nog wat anders aan de hand?
 
Vandaag stuk gereden en hij rijdt tenminste weer. Gaat wel nog niet fantastisch.
Het lijkt alsof een cilinder 'geduwd' wordt en hij klinkt 'flubberig' uit de uitlaat.
Ook als ik stop bij het stoplicht blijft hij een tijdje op verhoogde toeren doordraaien en na een seconden of 10 zakt hij pas naar zijn stationair toerental.
Wat denken jullie is dit nog puur een kwestie van synchroniseren of is er nog wat anders aan de hand?
Dat is wel het symptoom van valse lucht.
Had je dat al 100% uitgesloten?

Moet wel, anders gaat synchroniseren ook lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan