Ik heb vorige week mijn olie + filter gedaan op mijn Yamaha dragstar 650A (1999). Omdat er voor de wissel al olie lekte uit het oliefilterhuis heb ik direct de O-ring bijbesteld. Bij het loshalen van de bouten kwam ik er achter dat (er zitten 5 bouten in het deksel, 2 voor het deksel, 3 rondom het filter) van de 3 bouten rondom het filter, er 1 maar handvast zat. Toen de bout eruit kwam zag ik metaalschaafsels in de draad, dus die bout is ooit te strak aangedraaid en heeft de draad in het blok stukgetrokken. Ik heb er een bout van 5 mm langer in gezet, dat past en zo kon ik alles weer op moment aandraaien. Het probleem nu: Er lekt nog steeds (een minimale hoeveelheid) olie uit het filterhuis. Hoe heb ik de wissel uitgevoerd:
- Filter eruit. Oude vergeleken met de nieuwe (voor de zekerheid) en zijn hetzelfde
- Montagevlakken schoongemaakt. (met blauwe doek, niet geschuurd/geschraapt/geen scotchbrite gebruikt oid)
- Rubbers van het filter met een klein beetje schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Filter gemonteerd. Hierbij gelet op juiste richting van monteren, mbv werkplaatshandboek.
- Oude O-ring eruit. Nieuwe O-ring met schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Deksel filterhuis gemonteerd, met 1 bout 5mm langer.
- Bouten op moment gezet met momentsleutel (10Nm)
- 100km gereden, klein druppeltje olie onder het filterhuis. Veel uitgewaaide/uitgesmeerde olie in de omgeving. Klein spoortje olie vanaf de onderste bout van het filterhuis naar beneden.
Ik durf de bouten niet vaster te trekken omdat er al 1 gestript was. Ik weet niet waar de grens ligt en het zou ook niet nodig moeten zijn. Ik weet niet waarom het nog steeds lekt, en niet wat een goede oplossing zal zijn. Het enige dat ik kan bedenken is:
- Bouten loshalen, controleren of filterdeksel niet krom is en indien krom vervangen. Dan moet sowieso al mn verse olie eruit, dus als het niet hoeft doe ik het liever niet.
- Bouten vaster trekken, bijv 12Nm of 15Nm. Doe ik liever niet omdat het er niet voor bedoeld is en ik wil niet het risico lopen de draad te strippen.
- Loshalen, vloeibare pakking naast de O-ring en weer dichtmaken. Doe ik liever niet want beunenoplossing. Als dat de bedoeling was had Yamaha het wel zo ontworpen.
- Bouten van moment afhalen, nogmaals kruislings op moment zetten maar dan eerst naar bijv 7Nm (kruislings) en dan naar 10Nm. Om uit te sluiten dat het deksel scheef dicht is getrokken.
Iemand nog goede ideeën? (of een idee wat er fout is gegaan/wat ik anders had kunnen/moeten doen?)
- Filter eruit. Oude vergeleken met de nieuwe (voor de zekerheid) en zijn hetzelfde
- Montagevlakken schoongemaakt. (met blauwe doek, niet geschuurd/geschraapt/geen scotchbrite gebruikt oid)
- Rubbers van het filter met een klein beetje schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Filter gemonteerd. Hierbij gelet op juiste richting van monteren, mbv werkplaatshandboek.
- Oude O-ring eruit. Nieuwe O-ring met schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Deksel filterhuis gemonteerd, met 1 bout 5mm langer.
- Bouten op moment gezet met momentsleutel (10Nm)
- 100km gereden, klein druppeltje olie onder het filterhuis. Veel uitgewaaide/uitgesmeerde olie in de omgeving. Klein spoortje olie vanaf de onderste bout van het filterhuis naar beneden.
Ik durf de bouten niet vaster te trekken omdat er al 1 gestript was. Ik weet niet waar de grens ligt en het zou ook niet nodig moeten zijn. Ik weet niet waarom het nog steeds lekt, en niet wat een goede oplossing zal zijn. Het enige dat ik kan bedenken is:
- Bouten loshalen, controleren of filterdeksel niet krom is en indien krom vervangen. Dan moet sowieso al mn verse olie eruit, dus als het niet hoeft doe ik het liever niet.
- Bouten vaster trekken, bijv 12Nm of 15Nm. Doe ik liever niet omdat het er niet voor bedoeld is en ik wil niet het risico lopen de draad te strippen.
- Loshalen, vloeibare pakking naast de O-ring en weer dichtmaken. Doe ik liever niet want beunenoplossing. Als dat de bedoeling was had Yamaha het wel zo ontworpen.
- Bouten van moment afhalen, nogmaals kruislings op moment zetten maar dan eerst naar bijv 7Nm (kruislings) en dan naar 10Nm. Om uit te sluiten dat het deksel scheef dicht is getrokken.
Iemand nog goede ideeën? (of een idee wat er fout is gegaan/wat ik anders had kunnen/moeten doen?)