Dragstar 650 olielekkage filterhuis

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Ik heb vorige week mijn olie + filter gedaan op mijn Yamaha dragstar 650A (1999). Omdat er voor de wissel al olie lekte uit het oliefilterhuis heb ik direct de O-ring bijbesteld. Bij het loshalen van de bouten kwam ik er achter dat (er zitten 5 bouten in het deksel, 2 voor het deksel, 3 rondom het filter) van de 3 bouten rondom het filter, er 1 maar handvast zat. Toen de bout eruit kwam zag ik metaalschaafsels in de draad, dus die bout is ooit te strak aangedraaid en heeft de draad in het blok stukgetrokken. Ik heb er een bout van 5 mm langer in gezet, dat past en zo kon ik alles weer op moment aandraaien. Het probleem nu: Er lekt nog steeds (een minimale hoeveelheid) olie uit het filterhuis. Hoe heb ik de wissel uitgevoerd:

- Filter eruit. Oude vergeleken met de nieuwe (voor de zekerheid) en zijn hetzelfde
- Montagevlakken schoongemaakt. (met blauwe doek, niet geschuurd/geschraapt/geen scotchbrite gebruikt oid)
- Rubbers van het filter met een klein beetje schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Filter gemonteerd. Hierbij gelet op juiste richting van monteren, mbv werkplaatshandboek.
- Oude O-ring eruit. Nieuwe O-ring met schone motorolie ingesmeerd voor montage.
- Deksel filterhuis gemonteerd, met 1 bout 5mm langer.
- Bouten op moment gezet met momentsleutel (10Nm)
- 100km gereden, klein druppeltje olie onder het filterhuis. Veel uitgewaaide/uitgesmeerde olie in de omgeving. Klein spoortje olie vanaf de onderste bout van het filterhuis naar beneden.

Ik durf de bouten niet vaster te trekken omdat er al 1 gestript was. Ik weet niet waar de grens ligt en het zou ook niet nodig moeten zijn. Ik weet niet waarom het nog steeds lekt, en niet wat een goede oplossing zal zijn. Het enige dat ik kan bedenken is:

- Bouten loshalen, controleren of filterdeksel niet krom is en indien krom vervangen. Dan moet sowieso al mn verse olie eruit, dus als het niet hoeft doe ik het liever niet.
- Bouten vaster trekken, bijv 12Nm of 15Nm. Doe ik liever niet omdat het er niet voor bedoeld is en ik wil niet het risico lopen de draad te strippen.
- Loshalen, vloeibare pakking naast de O-ring en weer dichtmaken. Doe ik liever niet want beunenoplossing. Als dat de bedoeling was had Yamaha het wel zo ontworpen.
- Bouten van moment afhalen, nogmaals kruislings op moment zetten maar dan eerst naar bijv 7Nm (kruislings) en dan naar 10Nm. Om uit te sluiten dat het deksel scheef dicht is getrokken.

Iemand nog goede ideeën? (of een idee wat er fout is gegaan/wat ik anders had kunnen/moeten doen?)
 
Als je zeker bent dat er olielek nabij oliefilter zit ,
zit er niks anders op dan olie aftappen en oliefilter plus filterdeksel controleren op bv haarscheurtje .
en als je het juiste gereedschap Heb repareer dan ook met een helico de schroefdraad
 
10nm is niets, maar je stript dit soort dingen ook niet zomaar. Met gevoel vast zetten en vast is vast.

Heb je dat gevoel niet dan kies je 11nm maar ook met een momentsleutel heb ik wel eens bouten afgebroken.

Onlangs heb ik bijv. wel bij mijn auto de momentsleutel gepakt voor 8nm bij gloeibougies, de rest gaat met het handje.
 
Als je zeker bent dat er olielek nabij oliefilter zit ,
zit er niks anders op dan olie aftappen en oliefilter plus filterdeksel controleren op bv haarscheurtje .
en als je het juiste gereedschap Heb repareer dan ook met een helico de schroefdraad
Ik heb geen helicoil-gereedschap. Heb er wel aan zitten denken om te kopen omdat dat wel de netste manier is. Punt is wel dat het gat voor de betreffende bout doorloopt het blok in. En aan de andere kant van het gat zit dus de krukas. Dus het blok moet uit elkaar als ik wil voorkomen dat er schaafsels in het motorblok terecht komen (als die er niet al inzitten aangezien de bout gestript is). Heb ook wisselende reacties gelezen over helicoils op deze plek omdat het aluminium er erg dun is. Heb wat dingen gelezen dat na het opboren voor de helicoil scheurtjes ontstonden rondom het filter. Dus ik durf het ook niet zo goed eerlijk gezegd.
 
10nm is niets, maar je stript dit soort dingen ook niet zomaar. Met gevoel vast zetten en vast is vast.

Heb je dat gevoel niet dan kies je 11nm maar ook met een momentsleutel heb ik wel eens bouten afgebroken.

Onlangs heb ik bijv. wel bij mijn auto de momentsleutel gepakt voor 8nm bij gloeibougies, de rest gaat met het handje.

Ja dan ga ik denk maar voorzichtig iets vaster draaien. Ik snap wat je zegt over met gevoel vastzetten, maar ik haal graag het gokwerk uit dit soort dingen. Is een karaktertrekje :') Meten is weten zegt mn pa altijd
 
Misschien de oppervlakt waar de o-ring of zit controleren op vuil en of roest. En als de deksel ooit te warm is geworden kan het zijn dat die krom is gaan trekken. Als je je olie opvangt in een schone bak kan je het best hergebruiken.
 
Ik heb geen helicoil-gereedschap. Heb er wel aan zitten denken om te kopen omdat dat wel de netste manier is. Punt is wel dat het gat voor de betreffende bout doorloopt het blok in. En aan de andere kant van het gat zit dus de krukas. Dus het blok moet uit elkaar als ik wil voorkomen dat er schaafsels in het motorblok terecht komen (als die er niet al inzitten aangezien de bout gestript is). Heb ook wisselende reacties gelezen over helicoils op deze plek omdat het aluminium er erg dun is. Heb wat dingen gelezen dat na het opboren voor de helicoil scheurtjes ontstonden rondom het filter. Dus ik durf het ook niet zo goed eerlijk gezegd.
Je maakt meer stuk zonder helicoil.
 
Ik heb geen helicoil-gereedschap. Heb er wel aan zitten denken om te kopen omdat dat wel de netste manier is. Punt is wel dat het gat voor de betreffende bout doorloopt het blok in. En aan de andere kant van het gat zit dus de krukas. Dus het blok moet uit elkaar als ik wil voorkomen dat er schaafsels in het motorblok terecht komen (als die er niet al inzitten aangezien de bout gestript is). Heb ook wisselende reacties gelezen over helicoils op deze plek omdat het aluminium er erg dun is. Heb wat dingen gelezen dat na het opboren voor de helicoil scheurtjes ontstonden rondom het filter. Dus ik durf het ook niet zo goed eerlijk gezegd.
Om een helico m6 te zetten gebruik je 6.4 mm boor
met speciaal tap wordt er materiaal na bij 7.2 mm dus als er rond om het reparatie schroefdraad gat nog 2 mm zit zie ik geen probleem .
schaafsels voorkomen in blok met bv stofzuiger er bij .
 
Misschien de oppervlakt waar de o-ring of zit controleren op vuil en of roest. En als de deksel ooit te warm is geworden kan het zijn dat die krom is gaan trekken. Als je je olie opvangt in een schone bak kan je het best hergebruiken.
Ja had ik gedaan. Alles was schoon. Misschien is het deksel kromgetrokken idd. Daar heb ik bij monteren niet naar gekeken helaas.
 
Deksel kun je na montage kontroleren door deze op een dike glasplaat en watervast schuurpapier k 1000
marker het pasvlak met een kleurstif, daarna deksel op glasplaat met er tussen het schuurpapier ,
licht aandruken wat draaien en kijken, Als het goed is moet nu alle kleur making weg zijn .
 
Bij de 1100 zitten er 2 o-ringen, een rode en een zwarte.
Er zit ook 1 dikke langere bout, daar hoort ook een o-ringetje omheen.
Nr 5,
1598515897488.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan