Drank en motorrijden

Motorrijden met drank op?

  • Drink nooit.

    Stemmen: 232 79,2%
  • Drink 1 á 2 glazen.

    Stemmen: 48 16,4%
  • Drink 3 á 6 glazen.

    Stemmen: 4 1,4%
  • Drink meer dan 6 glazen.

    Stemmen: 9 3,1%

  • Totaal aantal stemmers
    293
vertel, ik ben benieuwd, hoe dat zo! :)

Zo'n 25 jaar geleden mocht rijden met drank op ook niet, maar als iemand het wel deed werd er zelden iets van gezegd.
Er wordt in dit topic o.a. aangehaald dat mensen van boven de 50 jaar het makkelijker doen dan de wat jongere generatie. Ik denk dat dat komt omdat de moraal over rijden met drank op verandert is.
Er is een tijd geweest dat een ongeluk, veroorzaakt door iemand met drank op, lachend op een verjaardagspartijtje werd verteld: Hilariteit alom. (als er geen persoonlijke ongelukken waren). Tegenwoordig is dat "not done". En als iemand al een ongelukje krijgt met een drankje op, dan loop je daar niet mee te koop.

Begrijp me goed, ik vind die veranderende moraal op dit gebied prima. Het viel me alleen op.
 
Buiten dat ik het met mijn beginnersrijbewijs niet mag, heb ik voor mezelf besloten om NOOIT met drank of drugs op in de auto of op de motor te stappen.. Heb het ook wel eens gedaan, maar het voelt ook niet helemaal lekker

Waar ik dan wel een beetje hypocriet in ben is dat ik wel weer op de motor stap op zondag om 14.00 als ik om 07.00 thuis kom uit de stad

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te drinken en dan zelf, of nog erger, anderen iets aan te doen
 
Laatst bewerkt:
Zo'n 25 jaar geleden mocht rijden met drank op ook niet, maar als iemand het wel deed werd er zelden iets van gezegd.
Er wordt in dit topic o.a. aangehaald dat mensen van boven de 50 jaar het makkelijker doen dan de wat jongere generatie. Ik denk dat dat komt omdat de moraal over rijden met drank op verandert is.
Er is een tijd geweest dat een ongeluk, veroorzaakt door iemand met drank op, lachend op een verjaardagspartijtje werd verteld: Hilariteit alom. (als er geen persoonlijke ongelukken waren). Tegenwoordig is dat "not done". En als iemand al een ongelukje krijgt met een drankje op, dan loop je daar niet mee te koop.

Begrijp me goed, ik vind die veranderende moraal op dit gebied prima. Het viel me alleen op.

Je hebt gelijk, "vroeger" was het nog "geaccepteerd" dat er gedronken werd terwijl men daarna in de auto of op de motor stapte, maar door de jaren heen is men wijzer geworden en is het (gelukkig) minder acceptabel geworden. De eisen zijn daarom de laatste jaren ook zo aangescherpt, doordat men door schade en schande leerde. En natuurlijk, er wordt in de media steeds veel aandacht aan besteed, en dat geeft ook een veranderende moraal. :]
 
Buiten dat ik het met mijn beginnersrijbewijs niet mag, heb ik voor mezelf besloten om NOOIT met drank of drugs op in de auto of op de motor te stappen.. Heb het ook wel eens gedaan, maar het voelt ook niet helemaal lekker

Waar ik dan wel een beetje hypocriet in ben is dat ik wel weer op de motor stap op zondag om 14.00 als ik om 07.00 thuis kom uit de stad

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te drinken en dan zelf, of nog erger, anderen iets aan te doen

Het idee is goed, maar inderdaad de uitvoering geeft een lacune. En bedenk wel dat je pas achteraf dan iemand iets hebt aangedaan, terwijl je zoals je dat zegt "het niet over je hart zou kunnen verkrijgen.
 
Wat je zegt is 1 van de redenen waarom het dus niet samen gaat. Door de alcohol ga je grenzen verleggen alleen je reactievermogen neemt af. Slechte combinatie dus. En ach, als je die tweede op hebt kan die derde ook wel, toch? Volgende keer zijn het er vier want met drie ging het vorige keer prima. Nu drink je er max 1 per 2 uur, gaat prima. Straks 1 per 1,5 uur, gaat ook prima toch? En zo gaat men van kwaad tot erger.

Gewoon niet doen is het makkelijkst, het gaat gewoon niet samen.
Je mist m'n punt. Ik kan mezelf prima bedwingen. Gezien m'n drinkgedrag en geslacht ben je van een biertje na 1 uur af, in het meest extreme geval 1.5 uur. 2 uur minimaal als limiet houd ik nu toch al wat jaartjes vol, de keren dat ik meer als een drankje op een avond drink (being 2) zijn op een halve hand te tellen) en ook in die gevallen ben ik nog steeds nuchter. Moeheid is dan veel gevaarlijker. Op de motor drink ik helemaal niet.
Wat ik echter zei is dat veel mensen zich niet kunnen bedwingen en ipv 1 of 2 biertjes gewoon goed aan de zuip gaan.

Ze hadden je op het afgesloten terrein moeten houden _O- _O- _O- _O-
Dank. Als ik een auto van de ene naar de andere kant van een vliegveld rijd zit er in het ergste geval een deuk in en loopt niemand anders gevaar.

Overigens ben ik veel in Frankrijk en ook daar is het nog steeds normaal op het platteland om na 1 fles (wijn) zo de auto in te duiken, je wordt meewarig aangekeken als je dan niet drinkt.
 
met de motor heel af en toe hoogstens 1 pilsje maar ook weer niet direct voordat ik ga rijden

met de auto kan ik er nog wel eens af en toe een paar drinken maar blijft ook beperkt tot max 2 tot 3 over de avond

ik ga nooit rijden als ik aangeschoten of zat ben
dan liever taxi of ter plekke pitten
 
Dank. Als ik een auto van de ene naar de andere kant van een vliegveld rijd zit er in het ergste geval een deuk in en loopt niemand anders gevaar.

Overigens ben ik veel in Frankrijk en ook daar is het nog steeds normaal op het platteland om na 1 fles (wijn) zo de auto in te duiken, je wordt meewarig aangekeken als je dan niet drinkt.

Als je van de ene kant naar de andere kant rijdt dan kom je vanzelf vliegtuigen tegen, daar zitten wel eens mensen in.........

Wat Frankrijk betreft: de fransen staan daarom internationaal ook als zeer goede weggebruikers te boek...... _O-
 
lang geleden toen ik nog een scooter had nam ik wel eens een biertje, en soms ook wel te veel wettelijk gezien. Maar met de motor wil ik niet drank drinken, denk dat het mede komt omdat ik a motorrijden meer als een sport zie en b ik ben volwassen geworden :P en c niet fucken met motors:P een motor verdient het niet om een dronkenlap op zijn rug te hebben. respect voor hun dan hebben ze het ook voor jou hehe

je gaat toch ook niet dronken voetballen ofzo *O*
 
Laatst bewerkt:
Als je van de ene kant naar de andere kant rijdt dan kom je vanzelf vliegtuigen tegen, daar zitten wel eens mensen in.........
Niet als dat vliegveld om negen uur dicht gaat (donker) en je rijd er om 2 uur 's nachts. Je hebt overal wel wat op aan te merken niet waar?

Wat Frankrijk betreft: de fransen staan daarom internationaal ook als zeer goede weggebruikers te boek...... _O-

Ik en met mij veel andere mensen vinden fransen en duitsers stukken beter rijden als nederlanders. Hier kan je nergens harder dan 60, daarom gebeuren er zo weinig ongelukken, het aantal niet-dodelijke ongelukken zal echter in nl niet zoveel lager liggen.

Overigens ligt ook het aantal doden in frankrijk niet extreem veel hoger als in andere Europese landen:

http://www.driveandstayalive.com/info section/statistics/stats-multicountry-percapita-2004.htm
 
Met de motor drink ik eigenlijk nooit en met de auto max 2 biertjes. Maar ik vind het soms wel heel naief om te zeggen, het gaat om het reactievermogen, absoluut niet doen! Want, ik heb niet het hele topic doorgelezen dus ik weet niet of dit al gezegd is, maar denk eens aan dit.

Stappen jullie wel eens op de motor/in de auto als je moe bent, of als je je niet lekker voelt? Ik voel me vaak minder geconcentreerd als ik moe ben dan als ik alcohol op heb.

Wel heb ik voor me gevoel echt een knop als ik om de motor stap, kan ik me veel beter concentreren dan bijvoorbeeld in de auto of aan de tafel ofzo. De windruis, acceleratie, vertraging houd je alert. Wel ben ik "extra" moe als ik er weer afstap. Ligt ook aan de weg, als ik op een 80km weg achter een auto moet blijven hangen omdat het verboden in te halen is en dat gaat zo'n half uur door, dan neemt mijn concentratie dramatisch af.

Alcohol zit een wettelijke factor achter, je bent per definitie schuldig als je alcohol op heb, daarom moet je het ook echt niet doet, maar reactievermogen ligt aan veel meer dingen.
 
Laatst bewerkt:
Niet als dat vliegveld om negen uur dicht gaat (donker) en je rijd er om 2 uur 's nachts. Je hebt overal wel wat op aan te merken niet waar?Ik en met mij veel andere mensen vinden fransen en duitsers stukken beter rijden als nederlanders. Hier kan je nergens harder dan 60, daarom gebeuren er zo weinig ongelukken, het aantal niet-dodelijke ongelukken zal echter in nl niet zoveel lager liggen.

Overigens ligt ook het aantal doden in frankrijk niet extreem veel hoger als in andere Europese landen:

http://www.driveandstayalive.com/info section/statistics/stats-multicountry-percapita-2004.htm

................
 
Mij is juist opgevallen dat ik geen enkele fout van me zelf zie als ik straallbezopen op de motor of in de auto stap, dus volgens mij rij ik veel beter als ik lam ben :P :+

Maar ff zonder gekheid, met drank op op de motor stappen...is de goden verzoeken. Vaak kun je je evenwicht al niet bewaren als je te voet bent, laat staan als je op die twee wieltjes zit.
Niet om te generaliseren, maar het is mij in het verleden wel opgevallen dat mensen op een chopper/cruiser eerder met drank in hun giegel op de motor stapten, dan andere categorie motorrijders. Of dit nu nog zo is weet ik niet.

Zelf doe ik het iig niet. Niet op de motor en niet in de auto.
 
nou op de motor drink ik nog geen druppel alcohol maar met de auto vind ik dat ik met eentje nog wel kan rijden (want je valt dan minder snel om) ha ha en wetterlijk mag ik er toch twee
 
Laatst bewerkt:
drinken = geen motor
auto heb ik niet dus zou nieteens kunnen :+
ik pak gewoon de fiets als er alcohol wordt gedronken, wat ook geen probleem is want kan ook dronken (ben ik alleen nooit) ook prefect fietsen.
 
Niet om te generaliseren, maar het is mij in het verleden wel opgevallen dat mensen op een chopper/cruiser eerder met drank in hun giegel op de motor stapten, dan andere categorie motorrijders. Of dit nu nog zo is weet ik niet.

Zelf doe ik het iig niet. Niet op de motor en niet in de auto.
uiteraard best logisch, als je na een avondje drinken moet kiezen tussen en motor die niet hard gaat, en rustige afgifte van vermogen hebt, of een stuurfiets die erom vraagt om ruig bereden te worden waar vermogen veel meer in één keer lost komt en ook nog stukken scherper remt, dan pak ik toch maar de rustige fiets ;)
 
uiteraard best logisch, als je na een avondje drinken moet kiezen tussen en motor die niet hard gaat, en rustige afgifte van vermogen hebt, of een stuurfiets die erom vraagt om ruig bereden te worden waar vermogen veel meer in één keer lost komt en ook nog stukken scherper remt, dan pak ik toch maar de rustige fiets ;)

Choppers zijn stabieler....
 
Met de auto wil ik nog wel eens er een paar nemen,met de motor geen druppel.Ook niet als we van toeren er weer zijn,ff bij de kroeg nog wat na kletsen neem ik een colaatje (1 van de weinigen),al kunnen de overigen het bijna lopend af,zo klein is de afstand :)

Ik ga ook niet rijden als ik moe ben,heb het in het begin wel eens gedaan en was er met 5 min weer,bochten gingen voor geen meter,beetje suffen.Mij niet gezien,moet de kop erbij hebben,tis zo soms al lastig zat :$
 
Als je verzekering er " lucht"(dubbele betekenis) van krijgt, dat jij voordat er een ongeluk heeft plaatsgevonden hebt gedronken, ook bij minder dan het max toegestane, dan sta je niet sterk.

Er zit verschil in wat de wet aangeeft als maximaal toegestane en wat de verzekeringsmaatschappij aangeeft in de voorwaarden.

Uit het bovenstaande zou afgeleid kunnen worden dat ik niet drink als ik nog moet rijden.
 
ik hoorde laatst nog een opmerkelijk verhaal van mijn huisgenoot.

een jongen bij zijn vriendin op het werk, catering, had op vrijdag zitten zuipen met zijn vrienden. zaterdag moest hij rond het middaguur ergens elders in het land werken.
daarvoor rijdt hij met de auto van de zaak naar de plek van bestemming.
op de een of andere manier krijgt hij een eenzijdig ongeluk waarbij de auto total loss is.

hij moest blazen en had nog alcohol in zijn bloed.
nu ligt de hele kwestie bij de verzekering maar ik denk dat die niet de dikke 10.000+ schade gaan vergoeden...

je verwacht het niet dat je na je nachtrust nog zoveel alcohol in je hebt maar dit drukt je meteen op de feiten, erg duur foutje wellicht
 
ik heb ooit 1 keer met alcohol op de motor gezeten... en ik weet het is hardstikke stom van mij, maar de motor is het enigste ding waar ik rustig op kan worden als ik een flinke ruzie heb gehad ofzow. en aangezien ik die avond een knallende ruzie had met m'n ex en met een fles wijn achter de kiezen op de motor ben gestapt ben ik een domme doos geweest want er had van alles kunnen gebeuren en ik wil m'n motortje niet kwijt en mijzelf ook niet, heb al genoeg elende achter de rug en gelukkis gaat het nu weer bergopwaards met mij :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan