drempels, wegversmallingen, stoplichten

nivelan

MF'er
12 mrt 2009
152
1
manchester
Vorige maand kwam ex-minister Peijs met een voorstel inhalen te verbieden op 80km wegen door de rijstroken met een middenberm te scheiden (topic). Stompzinnig, maar ik kan met haar sympathiseren omdat ik op MF eerder werd afgebrand met een voorstel om wegen voor motorrijders ipv auto's in te richten (topic). Fair enough, maar we moeten met een oplossing komen voor al die opstoppingen alsalternatief voor de gevaarlijke wegsituaties die in Haagse of provinciale wandelgangen zijn bedacht (link). Ik haalde de inspiratie uit dit soort snelle wegen in Schotland (link) waar je gerust 90 km/u mag. Ik weet niet of het in de praktijk zou werken, maar pak een gemiddelde 'dodenweg' in Drenthe ofzo en we komen er wel achter, toch?

Normale 80km/u weg:
road-conventional.gif


En nu een leuke 80 km/u weg:
road-ifonly.gif
 
Nog nét vrijdag! :W

Morgen maar eens kijken wat je er zelf van vindt. |(
 
waarom niet op de franse slag, een strook van 1 meter tussen de andere 2 stroken in, bedoeld voor de motoren om daar auto's in te halen.
nee niet tegelijk elkaar tegemoet en nee niet op blijven rijden, wel met verstand, voor sommigen is dit dus ook verboden.
mooi bord "motorrijder met verstand wel toegestaan".
 
Ik vond luxemburg wel chill, 1 baans wegen, met 1 extra baan, om en om 1 km jouw baan.
 
Vorige maand kwam ex-minister Peijs met een voorstel inhalen te verbieden op 80km wegen door de rijstroken met een middenberm te scheiden (topic). Stompzinnig, maar ik kan met haar sympathiseren omdat ik op MF eerder werd afgebrand met een voorstel om wegen voor motorrijders ipv auto's in te richten (topic). Fair enough, maar we moeten met een oplossing komen voor al die opstoppingen alsalternatief voor de gevaarlijke wegsituaties die in Haagse of provinciale wandelgangen zijn bedacht (link). Ik haalde de inspiratie uit dit soort snelle wegen in Schotland (link) waar je gerust 90 km/u mag. Ik weet niet of het in de praktijk zou werken, maar pak een gemiddelde 'dodenweg' in Drenthe ofzo en we komen er wel achter, toch?

Normale 80km/u weg:
[afbeelding]

En nu een leuke 80 km/u weg:
[afbeelding]
Ik denk dat je wat minder met Peijs aan de borrel moet. Beide 'oplossingen' zijn simpelweg slecht.

Waarom vind ik het slecht?
Die van Peijs hoef ik vast niet toe te lichten, maar die van jouw zal ik even onderbouwen.

Door het ID dat jij hebt zouden auto's elkaar niet meer kunnen passeren behalve op een hele kleine 'inhaalstrook'. Dat schiet al niet op. Motorrijd(st)ers kunnen elkaar wel passeren, maar hoeveel extra asfalt (=geld en ruimte (=gezeur met boomknuffelaars)) is er wel niet nodig voor die extra rijbaan?
Daarbij komt ook nog eens dat auto's zowel rechts als links ingehaald kunnen worden door ander verkeer.

IMO wordt het 1 grote chaos.

De regering moet ook simpelweg kappen met al die snelheidsbeperkingen (100 wegen die 80 wegen worden) en inhaalverboden. Hoe wil je de doorstroming verbeteren als men hun voorganger, die bijv 60km/u rijdt op een 80km/u weg niet mag inhalen?
We weten allemaal hoe vervelend zoiets is.

Stel dan ook nog even een minimum snelheid in, geen 80? Boete!
Door jouw getreuzel komt die vrachtwagen met houdbare levensmiddelen te laat op zijn plaats van bestemming waardoor de hele lading niet meer verkocht kan / mag worden.
Kost allemaal geld.

Ik ben nu even vrij radicaal, maar dat past denk ik wel tussen het idee van jouw en Peijs...
 
waarom niet op de franse slag, een strook van 1 meter tussen de andere 2 stroken in, bedoeld voor de motoren om daar auto's in te halen.
nee niet tegelijk elkaar tegemoet en nee niet op blijven rijden, wel met verstand, voor sommigen is dit dus ook verboden.
mooi bord "motorrijder met verstand wel toegestaan".

Die kom ik al best veel tegen hoor *D :Y
 
Ik vond luxemburg wel chill, 1 baans wegen, met 1 extra baan, om en om 1 km jouw baan.
In Duitsland zijn er ook een stel van die wegen. Het helpt de doorstroming vast en voorkomt hopelijk frustratie en daarmee gevaarlijke inhaalacties. Het is een stuk gemakkelijker om even achter een auto te hangen als je weet dat je over een kilometer gewoon kan inhalen.
 
Nog nét vrijdag! :W

Morgen maar eens kijken wat je er zelf van vindt. |(

Het is in Schotland een uurtje langer vrijdag. Ruim voldoende tijd voor wilde idee-en en zwetserij toch. Morgen weekend - ik trek pas op maandag weer m'n stropdas aan.
 
Dat soort van 1½ baans wegen hadden we hier in NL "vroeger" ook.... en de redenen dat ze afgeschaft zijn zijn hopenlijk bij een aantal hier nog duidelijk.

In de landen met heuvels/bergen zie je ze ook alleen nog maar tijdens een klim/afdaling ... waarbij de "klim" 2 banen heeft en de afdaling er maar één. Het waarom is hopenlijk duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Liever wat chaos dan 50 km/u waar je minstens 100 kan, Mike.. Wegen verbreden enzo kost geld en natuur en tijd, heb je ook gelijk in. Daarom is in beide plaatjes de weg even breed, muv de passeerplekken. Dat zgn Luxemburgs/Duitse idee is ook een goede, eveneens toegepast op grote wegen in Engeland (waar je overigens makkelijk kunt inhalen en 110 km/u mag). Het enige nadeel is dat de extra rijbaan soms niet helemaal duidelijk voor jouw richting of tegenovergestelde richting is - soms leuk 'chicken' spelen.

Overigens nog een vrijdagavond idee - rijen geparkeerde en dubbel geparkeerde auto's langs de kant van de weg maakt de rijbaan ook irritant smaller. Nu alles overgaat naar electriciteit en waterstof is het straks toch zeker wel mogelijk om helium te gebruiken en die kisten in bomen of op daken te parkeren, of aan lantaarnpalen te hangen. Zo, nog zes minuten dan mag ik niet meer raar doen.
 
Vorige maand kwam ex-minister Peijs met een voorstel inhalen te verbieden op 80km wegen door de rijstroken met een middenberm te scheiden (topic). Stompzinnig, maar ik kan met haar sympathiseren omdat ik op MF eerder werd afgebrand met een voorstel om wegen voor motorrijders ipv auto's in te richten (topic). Fair enough, maar we moeten met een oplossing komen voor al die opstoppingen alsalternatief voor de gevaarlijke wegsituaties die in Haagse of provinciale wandelgangen zijn bedacht (link). Ik haalde de inspiratie uit dit soort snelle wegen in Schotland (link) waar je gerust 90 km/u mag. Ik weet niet of het in de praktijk zou werken, maar pak een gemiddelde 'dodenweg' in Drenthe ofzo en we komen er wel achter, toch?

Normale 80km/u weg:
[afbeelding]

En nu een leuke 80 km/u weg:
[afbeelding]

Motoren op de busbaan is de oplossing. :]
 
waarom niet op de franse slag, een strook van 1 meter tussen de andere 2 stroken in, bedoeld voor de motoren om daar auto's in te halen.
nee niet tegelijk elkaar tegemoet en nee niet op blijven rijden, wel met verstand, voor sommigen is dit dus ook verboden.
mooi bord "motorrijder met verstand wel toegestaan".
Hadden we in Hoofddorp een tijdje geleden. Nou ja, of het zo bedoeld was weet ik niet, maar het strookje in het midden was te gebruiken om de file te passeren. Maar ja, dat is natuurlijk niet grappig, dus nu liggen er stoepranden in het midden |(
 
In Duitsland zijn er ook een stel van die wegen. Het helpt de doorstroming vast en voorkomt hopelijk frustratie en daarmee gevaarlijke inhaalacties. Het is een stuk gemakkelijker om even achter een auto te hangen als je weet dat je over een kilometer gewoon kan inhalen.

:^

Werkt idd ideaal
 
Daarbij komt ook nog eens dat auto's zowel rechts als links ingehaald kunnen worden door ander verkeer.

Op veel plaatsen in de USA weten ze niet beter; keep your lane is daar de regel...

KYL verhoogt de capaciteit van een weg flink aangezien er geen verstorende weefbewegingen zijn.
 
Vorige maand kwam ex-minister Peijs met een voorstel inhalen te verbieden op 80km wegen door de rijstroken met een middenberm te scheiden (topic). Stompzinnig, maar ik kan met haar sympathiseren omdat ik op MF eerder werd afgebrand met een voorstel om wegen voor motorrijders ipv auto's in te richten (topic). Fair enough, maar we moeten met een oplossing komen voor al die opstoppingen alsalternatief voor de gevaarlijke wegsituaties die in Haagse of provinciale wandelgangen zijn bedacht (link). Ik haalde de inspiratie uit dit soort snelle wegen in Schotland (link) waar je gerust 90 km/u mag. Ik weet niet of het in de praktijk zou werken, maar pak een gemiddelde 'dodenweg' in Drenthe ofzo en we komen er wel achter, toch?

Normale 80km/u weg:
[afbeelding]

En nu een leuke 80 km/u weg:
[afbeelding]
Waarom stelt Peijs dit soort wegen voor?
Misschien dat je die vraag kunt beantwoorden ipv de voorstellen van Peijs af te schieten.
 
Op veel plaatsen in de USA weten ze niet beter; keep your lane is daar de regel...

KYL verhoogt de capaciteit van een weg flink aangezien er geen verstorende weefbewegingen zijn.

Op momenten dat de wegcapaciteit een issue wordt, is in Nederland rechts inhalen ook toegestaan. Dat bijna iedereen links blijft hangen is een ander punt, maar dat zie je in de VS ook gebeuren.
 
Op momenten dat de wegcapaciteit een issue wordt, is in Nederland rechts inhalen ook toegestaan. Dat bijna iedereen links blijft hangen is een ander punt, maar dat zie je in de VS ook gebeuren.


De gemiddelde linksplakker wordt hiermee ook (onbewust) aangespoort wat harder te gaan rijden of wakker gemaakt en naar rechts te verhuizen. Maar goed, een rij auto's op de linker baan tov jouw baan( = file) mag via rechts idd worden voorbij gereden.
 
De regering moet ook simpelweg kappen met al die snelheidsbeperkingen (100 wegen die 80 wegen worden) en inhaalverboden. Hoe wil je de doorstroming verbeteren als men hun voorganger, die bijv 60km/u rijdt op een 80km/u weg niet mag inhalen?
We weten allemaal hoe vervelend zoiets is.

Doorstroming is niet de tijd die 1 individu er over doet om een bepaald stuk weg af te leggen. Zomaar ff ter overdenking ofzoiets :W

Rechts inhalen bij een serie links hangende auto's heb ik een soort hobby van gemaakt (in de auto btw, niet op de motor). Ik ga dan niet naar rechts en dan harder rijden, maar lekker constant doorkachelen als ze links in de ankers gaan :W :) Stupide gedrag krijg je van al die regeltjes.
 
Doorstroming is niet de tijd die 1 individu er over doet om een bepaald stuk weg af te leggen. Zomaar ff ter overdenking ofzoiets :W

Rechts inhalen bij een serie links hangende auto's heb ik een soort hobby van gemaakt (in de auto btw, niet op de motor). Ik ga dan niet naar rechts en dan harder rijden, maar lekker constant doorkachelen als ze links in de ankers gaan :W :) Stupide gedrag krijg je van al die regeltjes.


Volgens mij is het andersom.

(stom gedrag levert weer extra regeltjes op...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan