Driewieler iemand + verslag!!

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Can-Am On-Road Models - The Three Wheel Motorcycle for Sa...
http://www.rotax.com/en/Media.Center/Press.Releases/1/20070215.htm
De MotorSite
In de loop van volgende maand ga ik dit ding testen.

VANDAAG GETEST :9~

full


Ben benieuwd wat het gaat geven.
~[edit]
"verslag" volgt, eerst de innerlijke mens versterken.
Innerlijke mens versterkt -- Hier komt het verslag. (spijtig genoeg géén foto's, ik had te weinig tijd...)
spYder
Eerste kennismaking
Zo, tijdens mijn verplaatsing met de wagen, voorbij het verre Lummen (je weet wel, waar de Belgen een rond punt midden 2 kruisende autosnelwegen hebben gebouwd gegooid, en waar wekelijks, zo niet dagelijks ongevallen gebeuren) deze morgen de moto/driewieler zien staan bij een dealer van quads en jetski's.

Informatie verzamelen
Ik onmiddellijk de wagen aan de kant en mijn fototoestel bovengehaald, vlug een paar plaatjes geschoten om een idee te krijgen van deze zonderlinge motorfiets, en dan maar doorgereden naar de plaats van arbeid. Daar tussen, twee opdrachten in, even op het internet wat informatie verzameld (gelijk gepost op MF *D om een eerste feedback te krijgen) om dan op de terugweg gelijk binnen te springen bij die dealer.

"Heeft u wat informatie over die driewieler?", was de vraag waarmee ik de handelaar begroette. Hij wist onmiddellijk waarover ik het had. ;) . Hij verzamelde vlot een 3 tal brochures, die daar op een stapeltje lagen. Mijn vraag naar de prijs werd even vlot beantwoord met een "17.000 EUR". Op zijn vraag of en wanneer ik een testrit wilde maken heb ik dan maar bevestigend geantwoord.

Spoken
Het voertuig bleef in mijn hoofd rondspoken, toen ik terug op mijn werk was, heb ik even de dealers gezocht die zich wat dichter bij huis (Brugge) bevonden en kijk eens aan!! Er is een dealer op zo een 30 KM van mijn huis, even de goede afrit nemen en een 2-tal km verder zag ik de spYder al staan lonken. (ik was duidelijk op het goede adres)

De voorbereiding
Auto geparkeerd op de parking, gezwind de onlangs vernieuwde zaak binnengewandeld, vriendelijk door een Nederlands klinkende dame onthaald geweest, en direct werd de "specialist" erbij geroepen om mij tekst en uitleg te geven over het voertuig. De eerste uitleg wordt gegeven en al vlug blijkt dat ik het voertuig mag testen. Maar, de verkoper benadrukt dat het absoluut noodzakelijk is dat ik er minstens 1 uur mee rij. In feite mag ik de spYder testen van 17:30 tot 19:00, zolang ik hem maar afgetankt terugbreng. (joehoe!!!)

Prototype
Het voertuig bevindt zich dus nog in prototype/test fase. (ziet er al vrij degelijk uit voor mij), en draagt Oostenrijkse nummerplaten. Het voertuig mag in BE bestuurd worden door iedereen die een AUTOrijbewijs heeft. (Als er géén remhendel aan het stuur zit, catalogeert de BE overheid het voertuig als een voertuig waarvoor een autorijbewijs volstaat, ik weet niet of er in BE AUTO of MOTOnummerplaten op komen). Maar... je moet WEL een HELM dragen. Even goed zo, dan waait mijn haar niet door elkaar. (oeps, klopt niet helemaal, want er staat bijna niets meer op :P )

Instrumenten/bediening
Wat is gelijk aan de besturing van een 'alledaagse' moto?
1. start knop (puls schakelaar) (rechter handvat)
2. Motoronderbreking noodschakelaar (stop knop) (rechter handvat)
3. sleutel (in het midden van de kroonplaat)
4. Richtingsaanwijzer-bediening (links - uitschakelen puls - rechts) (schakelen zich niet automatisch uit. (linker handvat)
5. lichten (schakelaar, dimlichten naar onder schakelen, grootlicht naar boven schakelen, uit stand is in het midden) (linker handvat)
6. pass (puls schakelaar) (linker handvat)
7. Het schakelpookje (normale plaats) 1 naar beneden, N - 2 - 3 - 4 - 5 naar omhoog.
8. Toerenteller (analoog rechter klok)
9. Kilometerteller (analoog linker klok en digitaal op de middenklok)
10. temperatuur.

Wat is anders dan aan de besturing van een gewone moto
1. er is géén remhendel (rechter handvat)
2. Er is een Achteruit hendel (R) (linker handvat)
3. de sleutel kan gebruikt worden om de koffer!! te openen (vooraan) (linksom draaien in het contactslot.)
4. de sleutel kan ook gebruikt worden om het zadel te openen, waar zich de tankdop bevindt. (rechtsom draaien in het slot)
5. De pedaal voor de achterrem, bedient ook de 2 voor- schijfremmen (met ABS op alle remschijven)
6. In samenwerking met het handeltje op het stuur (naar je toe trekken) kun je de achteruit bedienen met je voet (1 naar beneden, en dan nogmaals duwen)
7. Er is een 'hand'rem (in feite een voetrem), die bevindt zich achter je linker steuntje. Duwen met de voet blokkeert de rem, doortrappen naar beneden, deblokkeert de rem.
8. Er is een 3e wiel (maar dat had je waarschijnlijk al gezien :+ )

De testrit
Ik even papiertje getekend, helm geleend (gelukkig hadden ze er 1 waar mijn hoofd redelijk goed in past (alleen die neus bleef wat haperen hé)).
Goed, motor gestart, tot zover alles goed, eerst even voelen hoe hij rijdt. In feite moet je maar op 1 ding letten, de rem staat rechts en is met de voet te bedienen. Het sturen voelt wat vreemd aan, omdat je niet met je heupen werkt en omdat het voertuig dus niet 'in' de bochten valt. Je kunt de eerste rijervaring best met een quad vergelijken. (gelukkig in een ver en duister verleden nog quad gereden)
Ow, en er zitten 2 wielen naast elkaar aan de voorkant, deze moto is BREED, bijna even breed als een kleine wagen. Het komt er op aan om in het midden van de weg te blijven rijden, voor je het weet, overschrijdt je een volle witte lijn in een bocht. Wat wel een voordeel is, zijn de spiegels die zodanig ver van elkaar opgesteld staan, dat je ellebogen of armen niet in de weg zitten van het beeld. (neen, er is geen spiegel op het kuipruitje, noch zijn er zonnekleppen)

Autosnelweg
De eerste km's naar de snelweg toe, gaan over een B-weg. Uiteraard eerst alles uitproberen op het moment dat het niet "nodig" is. (remmen, schakelen, koppelen, knipperlichten, ...), zodat ik op de gepaste wijze kan stoppen voor de voorrangsweg. ( ;) ). Vlug de (scherpe) bocht naar de autosnelweg genomen, nu voelde ik echt wel dat je op een andere manier met de spYder moet sturen dan met een moto. Accelereren gaat vlot, oeps net iets boven de maximum toegelaten snelheid (160), even gas lossen en we zijn weer reglementair.

Zijwindgevoeligheid
Wat mij opviel tijdens de rit op de autosnelweg is de gevoeligheid voor zij-/rijwind. Er is, op de motor die ik getest heb, slechts een héél klein kuipje gemonteerd waardoor de wind vrij spel heeft op mijn schouders (ik had ook géén motojas aan ;) , met een flink wapperende polo als gevolg. Die windbeweging op mijn schouders werd doorgegeven naar mijn armen en naar het stuur wat daardoor begon te wiebelen. (In feite hetzelfde effect als op een naked of fiets met klein kuipje (vb bandit 1200s en zrx1200s).
De eerste 20 km autosnelweg rustig gereden, wel véél bekijks gekregen. Ik voelde wel een eerste tinteling in mijn handen door de trillingen. Er komt een grotere / hogere ruit als accessoire.

Buitenstadsverkeer
De eerste afslag genomen en mij terug op de gewone weg begeven. In het begin (het eerste half uur of zo) is het inderdaad nog wennen aan de andere manier van sturen, rijden. Vooral in scherpe bochten en op ronde punten had ik in het begin de neiging te sturen met geplooide armen, In feite moet je tegen het stuur "duwen" aan 1 kant en "trekken" aan de andere kant. Het naar rechts draaien in een scherpe bocht is niet echt handig, omdat je gashand "gekneld" wordt door het lange stuur en de bovenkant van de moto.

Het is een hele tijd geleden dat ik nog met een V-Twin gereden heb (virago 650), je houdt van het geluid/gevoel of niet. "Onderin" vond ik het prototype toch wat power tekort hebben (vooral als je wat schakellui wenst te rijden), géén probleem als je wil knallen, dan trek je gewoon tot 6 - 9000 tpm door, maar gezien de vele flitsers is dat nu niet écht de bedoeling. Naar verluidt zou de motor nog aangepast worden (meer koppel onderin?). De standaard uitlaat vind ik goed genoeg (niet teveel lawaai), er is een (niet gekeurde) racing uitlaat ter beschikking, net als niet gekeurde xenon lichten.

Motor
Even informatie van het internet overnemen.
http://www.ridermagazine.com/output.cfm?id=1228429
At the heart of the Spyder is a 998cc Rotax engine derived from the same 60-degree V-twin found in the Aprilia Mille, retuned for torque and regeared to accommodate the extra weight of the Spyder. Interestingly, it’s mounted with the crankshaft running transversely and the cylinders in-line with the chassis rather than across the frame. Can-Am claims the Spyder makes 106 horsepower and 77 lb-ft of torque at the rear (driven) wheel, all transferred there via belt final drive.


Binnenstadsverkeer
In de Brugse binnenstad geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur, en gezien de drukte (toeristen die blindelings de weg oversteken, slenterende koetsen...) is het maar aan te raden om die snelheid aan te houden (Uiteraard kent de Brugse politie ook het gebruik van anonieme flitsvoertuigen!!)
Nu valt ook op hoeveel warmte de motor afgeeft. De uitlaat loopt onder de kap aan de linkerkant van je been, en aan de voorkant zitten 2 grote ventilatoren naast elkaar (er is toch plaats genoeg tussen de voorwielen). Die warmte voel je duidelijk naar boven komen, vooral bij stapvoets verkeer. Dat stapvoets verkeer is wel een droom met deze machine. Je kunt dus niet omvallen :P , wat het rijden zéér aangenaam en relaxt maakt. De motor heeft niet genoeg koppel om in eerste te "kruipen" (het is mij toch niet gelukt om de koppeling en de gashendel te lossen en te blijven rijden)

Comfort
Ik zit zalig op die moto, mooi rechtop. De spYder heeft een lekker breed en stevig zadel (met mijn 115 kg, en afgetrainde kont toch wel nodig). Op géén enkel moment heb ik iets van ongemak gevoeld op deze motor.(in tegenstelling tot de ander motoren waar ik al mee gereden heb)

Wat mij met deze spYder ook opvalt, is het feit dat je véél méér weginformatie (schokken) terugkrijgt. Je hebt om te beginnen nog altijd 1 wiel meer, en alle wielen hebben "auto"banden. (vlakke loopvlakken dus). De oppervlakte van het rubber wat contact maakt met de weg is véle malen groter dan een gewone motorfiets. En niet alleen dat, omdat de voorwielen een andere weg volgen dan het achterwiel, heb je dus meer kans om in een put of bobbel terecht te komen...
De motor heeft vooraan een koffer, waar voldoende plaats is voor 2 helmen. Onder het zadel is slechts héél beperkt plaats. Daar bevindt zich ook de benzinedop.

autobanden
Wat die "auto"banden betreft. Ik noem ze autobanden, maar het zijn geen autobanden. Deze banden hebben zéér zachte wanden, waardoor ze vervormen tijdens het opvangen van de krachten tijdens deftig bochtenwerk, ze zijn ook gemaakt van een zachter compound. Gewone autobanden hebben een hardere wand, waardoor ze niet kunnen vervormen (de motor weegt "slechts" 300 kg). De gemonteerde banden hebben directionele profielen.

De weg terug
Ik neem opnieuw een B-weg om terug te keren naar de motozaak, het valt mij inderdaad op dat bochten beter en beter genomen kunnen worden. Nu ik ontdekt heb dat trekken en duwen (met gestrekte armen) véél beter werkt, het acceleratievermogen wordt ook een paar keer getest (je kunt toch niet blijven achter een treintje wagens hangen hé). Het gaat vooruit, maar niet meer dan dat. Je voelt toch wel dat je met een zwaar voertuig op de baan bent, en "slechts" 106 PK. Dat is voldoende voor vlot verkeer, maar je gaat er inderdaad niet veel stoplichtsprintjes mee winnen. Ook het hernemen loopt voor mij niet vlot (1 of 2 versnellingen naar beneden doet de truuk wel). Met deze vermogen/gewicht verhouding val je in de sportwagen klasse, niet in de dragster klasse...

Stoppen
Stoppen, ja dat doet hij wel. Het grote voordeel van dit voertuig tov een gewone moto is dat hij 3 schijfremmen heeft, bediend door 1 VOETpedaal (meer kracht mogelijk) ondersteund door ABS en bijkomend voordeel: het voertuig kan zich niet onderuit remmen. ALLE remmen worden ook terzelfdertijd bediend, dit in combinatie met het grotere rubberoppervlak zorgt er voor dat je toch snel kunt afremmen. Ik heb enkel in droog weer kunnen testen en op de gewone weg (géén noodstops).

Verbruik heb ik niet kunnen testen, maar ik veronderstel dat een moto van 300+ KG op 3 autobanden voortbewegen, wel de nodige brandstof zal kosten.
Misschien is een tdi dieseltje wel een oplossing?




(in één van de artikels lees ik een "teruggetunede" Rotax motor van slechts 106PK.
Hoeveel heeft die motor dan standaard? (kan nooit genoeg zijn voor een voertuig wat 300 KG plus weegt)
 
Laatst bewerkt:
Is meer dan menig auto :?
Maar niet sterk genoeg om de gemiddelde motor bij een stoplichtsprint voor te blijven.
:(

(en bij navraag blijkt hij gelimiteerd te zijn op 190km/u)

[edit]
Het grote voordeel van "kop" zwaar te zijn (2 voorwielen), is dat je loeihard zou kunnen optrekken, zonder dat je je hoeft zorgen te maken over een wheely.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Startwin heeft ook wel eens driewielers gemaakt
Die zagen er iets meer uit als heel laag autootje
En die hadden geloof ik gewoon een R1 blok niet afgevoerd
Je moest wel oppassen in sterke regen
 
Startwin heeft ook wel eens driewielers gemaakt
Die zagen er iets meer uit als heel laag autootje
En die hadden geloof ik gewoon een R1 blok niet afgevoerd
Je moest wel oppassen in sterke regen
1 van de redenen waarom dit 300+ KG weegt is vanwege alle electronica/regelsystemen, waardoor uitbreken van achterkant zou beperkt worden.

R1 blok zou wel leuk zijn...
of Busa
of ZZR1400
of ...
(uiteraard met turbo, anders is het niet vooruit te branden...) ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou serieus, het lijkt me best grappig om eens op zo'n ding te rijden, in de zin van: een vorkheftruck lijkt me ook leuk om eens op te rijden, of een tractor of een Boeing over de landingsbaan :9
Maar kopen? Nee, waarom zou je alle nadelen van een auto gaan combineren met alle nadelen van een motor |(
 
Wat moet zo'n ding kosten?



Ik zie nog niet echt de toegevoegde waarde van zo'n machine....maar die is er ongetwijfeld wel...

explain yourself please :Y
 
http://spyder.brp.com/
http://www.rotax.com/en/Media.Center/Press.Releases/1/20070215.htm
De MotorSite
In de loop van volgende maand ga ik dit ding testen.

[afbeelding]

Ben benieuwd wat het gaat geven.

(in één van de artikels lees ik een "teruggetunede" Rotax motor van slechts 106PK.
Hoeveel heeft die motor dan standaard? (kan nooit genoeg zijn voor een voertuig wat 300 KG plus weegt)

Vin hem niet zo mooi.
Deze daarintegen wel!
Jammer dan weer dat dit een concept is.
Heeft wel het ideëale blok erin zitten!!

Hawk%20Large.jpg


136689_aua2yH6lBZZZG663yly2NhsMV.jpg


Work
 
Vind het wel meevallen.. maarja, als iets anders is dan '13 in dozijn' of het gebruikelijke reageren mensen meestal zo....


Wat moet zo'n ding kosten?



Ik zie nog niet echt de toegevoegde waarde van zo'n machine....maar die is er ongetwijfeld wel...

explain yourself please :Y
Denk dat je elke motorrijder hiermee zoek rijdt op een bochtig parcours. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan