Drijfstangen balanceren

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren, ik heb iets waar ik even niet uit kom...

Ik ben met een motorblok bezig, en omdat ik de boel toch los heb alles gelijk maar "even" uitwegen.

Ik heb 2 weegschaaltjes gekocht, en die zijn nauwkeurig genoeg tot op 0.2 gram, beide zijn even nauwkeurig.

Zuigers heb ik uit gewogen, tot op 0.2 gram nauwkeurig, geen problmen hier.

Maar nu wil ik de drijfstangen ook uitwegen, maar ik krijg geen 2 waardes gelijk, zelfs niet in de buurt van elkaar..

Ik gebruik mijn pers als stand, mooi stevig en stabiel, daar heb ik een vast punt in gemaakt, vast punt op de weegschaal gemaakt, dus je zou denken dat het redelijk moet lukken..

Als ik een gewicht pak en ik zet dat op verschillende plaatsen op de weegschaal, dan geeft ie iedere keer dezelfde waarde aan.

Ook als ik niet de vaste punten gebruik en de drijfstang plat leg krijg ik continu verschillende waardes.

Iemand een idee waar het fout gaat?

full


Dank u
 
Laatst bewerkt:
Jig gemaakt, ik probeerde net een drijfstang zo los met het big end op de weegschaal, en het gewicht klopte totaal niet, toen de steun op de weegschaal gezet, en toen werd het ineens een heel stuk beter.
Maar nog steeds room for improvement, het geheel moet dus extreem stabiel zijn, volgende week maar weer verder..

full
 
Ik heb het voor elkaar, ik heb ook een lager gezet op de steun op de weegschaal, en nu werkt het wel. Als ik de steun op de wegschaal iets verplaats verander de waarde op de weegschaal wel, maar niet veel.

Het is nog steeds erg gevoelig, maar als het geheel op de weegschaal rust blijft de display niet continu veranderen, er komt een waarde in beeld, en daar blijft ie op staan.

Ik ga nog wel een dikke plaat lassen aan de steun, want ik denk dat omdat de weegschaal en de steun los van elkaar zijn, dat daarom het geheel zo gevoelig is.

Weer wat geleerd in ieder geval. Dat het zo gevoelig was had ik niet verwacht.
 
Jig gemaakt, ik probeerde net een drijfstang zo los met het big end op de weegschaal, en het gewicht klopte totaal niet, toen de steun op de weegschaal gezet, en toen werd het ineens een heel stuk beter.
Maar nog steeds room for improvement, het geheel moet dus extreem stabiel zijn, volgende week maar weer verder..

[afbeelding]
Ik zou het small end lager vervangen door een scherp mesje en dat mesje met een schuifmaat in het midden zetten. Streepje met viltstift waar het mesje moet zitten.

De hier genoemde verschillen ben ik zelf ook tegengekomen bij een 750 cc Honda uit 1980. Daar zat 4 gram tussen de lichtste en zwaarste zuiger.
Het verschil was altijd rijden met tintelende handen (clipons) en na balanceren nergens meer last van hebben. Bovendien leek het blokje veel mooier te draaien, veel feller te reageren op de gaskraan. Maar ik had het blok ook geflowd, daar kan het fellere reageren ook een gevolg van zijn.
 
Ik zie overal dat men het bigend compleet weegt, met het onderste deel eraan vast. Maar is het een idee om het onderste deel apart te wegen? Wellicht kan je zo de eerste grammen verschil er al uit halen.
 
De correcte manier is zoals het voorgedaan wordt door John Edwards op de hierboven gelinkte video. Ik volg zijn kanaal al jaren en als hij iets op een specifieke manier doet kun je er vanuit gaan dat dat de beste/nauwkeurigste/betrouwbaarste methode is.

Dus:
- Big end vrij hangend ondersteunen (met een kettinkje of touwtje van boven dus)

- Small end op de weegschaal

- Hoogte ophanging zo stellen dat de drijfstang precies horizontaal hangt

- Small ends op 0,5 gram gelijk maken

- Daarna het totale gewicht op 0,5 gram gelijk maken door materiaal bij het bigend weg te nemen.

De hangende constructie zorgt voor 100% reproduceerbaarheid.
 
Het bigend hangt op twee ronde schuivende contact punten op de schaal, het smallend igt op een pen in het hart van de weegschaal, bovendien zitten beide meetpunten vast aan dezelfde weegarm, je sluit zo alle wrijving,hoek en afstand fouten uit de meting, slim.

Een moderne variant die soortgelijk doet: een nauwkeurig weegschaaltje , twee identieke plankjes piepschuim groot genoeg zodat het weegschaaltje op 1 plankje kan drijven op water, vier lucifer doosjes, twee balpennen ,een gootsteen vol water.

De drijfstang hangt op de twee pennen, die liggen op de lucifer doosjes, die liggen op de piepschuim plankjes en/of het weegschaaltje en drijven op het water.
Je zult wat moeten plakken en knutselen om het hart van de drijfstang exact horizontaal te krijgen.
 
Het bigend hangt op twee ronde schuivende contact punten op de schaal, het smallend igt op een pen in het hart van de weegschaal, bovendien zitten beide meetpunten vast aan dezelfde weegarm, je sluit zo alle wrijving,hoek en afstand fouten uit de meting, slim.

Een moderne variant die soortgelijk doet: een nauwkeurig weegschaaltje , twee identieke plankjes piepschuim groot genoeg zodat het weegschaaltje op 1 plankje kan drijven op water, vier lucifer doosjes, twee balpennen ,een gootsteen vol water.

De drijfstang hangt op de twee pennen, die liggen op de lucifer doosjes, die liggen op de piepschuim plankjes en/of het weegschaaltje en drijven op het water.
Je zult wat moeten plakken en knutselen om het hart van de drijfstang exact horizontaal te krijgen.

laat me raden : jij hebt tijd teveel ... ? :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan