Droge koppeling vs. natte koppeling

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Gewoon uit pure interesse: wat zijn eigenlijk de voordelen van een droge koppeling? Nadelen kan ik er wel een paar verzinnen:

- Minder goede warmteafvoer, dus eerder verbranden.
- Mogelijk minder vloeiend en progressief omdat je de olielaag mist tussen de platen (frictie neemt mooi gelijk toe met afnemende olielaagdikte)
- Stof van slijtende koppelingsplaten kan als schuurmiddel/smeermiddel werken.

Een dubieus voordeel zou zijn dat de olie minder vervuilt met koppelingsplaatstof. Maar dat lost het oliefilter wel op. Een ander dubieus voordeel zou zijn dat er minder energie verloren gaat aan rondslingeren van olie, maar dat lijkt me compleet ondergeschikt aan de verminderde warmteafvoer.

Nu, waarom werkt zo'n beetje elke auto en sommige motoren met een droge-platen koppeling?
 
Euh, okee, die had ik niet gevonden. Dat verklaart een hoop. Maar om even verder te gaan op de laatste vraag in dat topic:

OK, heel leuk allemaal, maar waarom zit dit dan niet op standaard fietsen?? Is dat puur en alleen vanwege de levensduur??? [me]Martin-S denkt overigens van wel, maar stelt de vraag toch maar :) [/me]
 
ook vanwege lawaai, een droge kopp. is luider dan een natte en met die eisen van tegenwoordig doen ze er alles aan om zo'n hok zo stil mogelijk te krijgen......

BMW en Ducati gebruiken wel droge koppelingen, en die dingen voldoen toch ook aan alle eisen? Auto's gebruiken ook droge koppelingen, en daar komt ook niet veel herrie vanaf. En afaik zit er geen geluidsisolatie in het koppelingshuis van een koekblikblok (leuk woord eigenlijk, bekt lekker)

En BMW motorfietskoppelingen en autokoppelingen gaan toch ook knap lang mee, dus levensduur kan de reden ook niet zijn eigenlijk.

Was ook niet bedoeld als verwijt ofzo :)

Zo had ik het ook niet opgevat. Ik bedoelde meer dat ik wel de zoekfunctie gebruikt had, maar niks gevonden had. :)
 
ik zou eerder zeggen dat het met de grootte te maken heeft.
een koppelingssysteem met versnellingsbak van een grote auto is bijna net zo groot als het gehele motorblok van een motor.

omdat het zo compact moet zijn, is mijns inziens de natte koppeling beter, daar deze in een kleinere omgeving meer op z'n flikker kan krijgen.
 
Het grootste en belangrijkste voordeel is de grotere kontaktoppervlakte. Hij brengt over een grotere aantal vierkante cm het vermogen over.
De reden voor het weinig toepassen van deze koppeling bij motoren is de diameter, vaak ontkoppelen en makkelijk verbranden bij het wegrijden met een slippende koppeling.
 
ik zou eerder zeggen dat het met de grootte te maken heeft.
een koppelingssysteem met versnellingsbak van een grote auto is bijna net zo groot als het gehele motorblok van een motor.

Daar zit wel wat in ja. Betere warmteafvoer, dus kleinere platen volstaan.
Vanaf de andere kant: bij een motor is het pakketje ook compacter samengevoegd door meerdere kleine platen te nemen ipv 2 grote.

Het grootste en belangrijkste voordeel is de grotere kontaktoppervlakte. Hij brengt over een grotere aantal vierkante cm het vermogen over.

Da's gewoon afhankelijk van de diameter van de platen en het aantal platen..

De reden voor het weinig toepassen van deze koppeling bij motoren is de diameter, vaak ontkoppelen en makkelijk verbranden bij het wegrijden met een slippende koppeling.

Vaak ontkoppelen? Wat bedoel je daarmee? Ik koppel met mijn motor maar marginaal meer dan een auto zou doen. En dat komt dan voornamelijk nog omdat ik gewoon meer moet schakelen.
 
...
omdat het zo compact moet zijn, is mijns inziens de natte koppeling beter, daar deze in een kleinere omgeving meer op z'n flikker kan krijgen.

Dat denk ik ook, de warmte kan gedumpt worden in de olie die het weer afvoert richting oliekoeler e.d. Bij een droge koppeling moet de koppeling zelf massa hebben om de warmte op te nemen (om niet te verbranden).
 
in de racerij is het natuurlijk goed te berijpen dat ze droge koppelingen gebruiken. en dan denk ik meer om het sleutelen dan wat anders. ze kunnen zo de koppelingsplaten vervangen zonder dat het blok open moet en de olie eruit enzo.

op de straat is het denk ik meer de keus van de fabrikant en waar ze het meeste ervaring mee hebben. voor op straat denk ik dat voor beide mogelijkheden de voor en nadelen tegen elkaar op wegen.
ducatie heeft destijds de 916 primair voor de superbikes ontworpen, dus een echte race fiets voor straatgebruik aangepast en gehomologeerd. hierom is er denk ik voor de droge koppeling gekozen omdat dit op het circuit dus wel voordelen biedt.
 
Droge koppelingen slijten harder & zijn lichter. Dat laatste is niet belangrijk voor de massa van het totale blok, maar voor de roterende massa van belang. Denk hierbij b.v. ook aan je vliegwiel. Olie geeft verder ook een remmende werking & minder grip, vandaar dat er bij olie meestal meerdere platen zijn.

& Vergeet niet dat des te korter je op de krukas zit, des te belangrijker de gelijke hoeveelheid aan massa gaat worden.

natte koppelingen kan je overigens langer laten slippen, i.v.m. de warmte
 
Terug
Bovenaan Onderaan