dromen over beginners motortje

burnoutboy

MF'er
24 apr 2009
30
0
hallo beste mensen van het MF
op het moment beun ik lekkr rond op een mt5 met 70 cc malossi
maar nou heb ik laatst dus stiekum op de xt 600 van mn vader gereden :]
en toen snapte ik eindelijk waarom mijn vader na het rijden altijd even rustig moet gaan zitten en een bakje koffie nemen

maar, nu ben ik dus helemaal gek geworden op enduro/cross/offroad motoren
en alvast een beetje na gaan denken over mn fiets als ik 18 wordt

nou, op BF (brommert-forum) werd mij verteld dat ik hier mijn heil maar moest vinden, aangezien ik officieel helemaal geen brommer meer rijd.

toen heb ik de search-funtie eerst maar gebruikt ;)

en kwam ik dit mooie schematje tegen
1) CR/RM/KX/YZ/SX = cross = 2T geen kenteken
2) CRF-X/EXC/ = competitie-enduro = veel power, veel onderhoud, nog nét een kenteken
3) XR/DRZ/KLX/WR/MXC = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof

handig dit soort mensen die je wat kunnen vertellen over crossmotors

maar nu mij vraag :P
ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen categorie 3 en 4, mijn idee was om gwoon een stetje straatbanden (inclusief velgen) dr bij te hebben voor door de week, en de noppenset in het weekend te gebruiken.

nu wil ik natuurlijk niet te veel vermogen inleveren tegen comfort, ik rij nu mt5 en dat is nou ook weer niet de comfortabelste brommert die dr is.
Hoe veel onderhoud heeft zo'n motor uit catagorie 3 precies nodig?
ik heb namelijk geen zin om de hele tijd zuigers en die zooi te vervangen.
M'n vader z'n heeft dat zowieso niet nodig, en dat is wel heul makkelijk :)

alvast bedankt,

voordat ik het vergeet:
dit motorforum is egt .. GROOT :} , vergeleken met ons brommerforumpje dan hea
 
Rij momenteel op een kle500 om mee te lessen en mischien hou ik hem daarna ook nog even.. fijne fiets

maar mijn doel word een suzuki drz400. betrouwbaar en ik vind hem ook mooi.
om de 6000 km pas olie verversen hoorde ik.
dat is best lang voor een 1 cillinder.
 
Laatst bewerkt:
Rij momenteel op een kle500 om mee te lessen en mischien hou ik hem daarna ook nog even.. fijne fiets

maar mijn doel word een suzuki drz400. betrouwbaar en ik vind hem ook mooi.
om de 6000 km pas olie verversen hoorde ik.
dat is best lang voor een 1 cillinder.

mmmh zo'n drz400 is idd wel stoer :Y
 
allereest is het brommerforum een vrij treurige bende vol met experts die verstand hebben van Malossi race vonkjes voor in je bougie....

naar mijn idee zijn alleen de CR en CRF modellen van Honda volwaardige enduro motoren. Een XT kan ook omdat ze niet echt veel onderhoud nodig hebben maar ze wegen veel te teveel,hebben beroerde vering en leveren ook niet echt veel vermogen...ze zijn wel aardig onverwoestbaar maargoed :P

Ik weet niet of je per see een Honda wil ? Zo ja dan zou ik gaan zoeken naar een CR250 op kenteken. Is een 2takt en vraagt eigenlijk vrij weinig onderhoud...in ieder geval niet zo veel als bv een CRF 450/250. En hij weegt niet veel, heeft aardig wat power maar is wel goed te controleren.

dit is mijn mening hoor, best kans dat veel mensen toch beweren dat je met een halfbaken allroad ook offroad kan :9

ow en nog een gouden tip.... ga voor een KTM 2takt enduro 8-)
 
Laatst bewerkt:
ik vind dat de persoon wel ff een nette opsomming van motoren neerzet, zou een sticky moeten worden, zal heel veel topics met vragen wat voor motor gaan schelen :Y
 
leuk schema! Persoonlijk zou ik ook voor categorie 3 of 4 gaan aangezien je meer over de weg zal gaan rijden dan in het zand. De wr hoort mijns inziens trouwens bij categorie 2.
Maar verder koop gewoon wat je mooi vind, vind zelf een xr een zeer mooie allround motor.
 
Een wr (yamaha of husqvarna ) is toch meer een cat 2.
En welke motor is bedoeld met mxc, deze?
bikepics-463100-800.jpg
550 mxc 8-)

Aangepast schema:

1) CR/RM/KX/YZ/SX = cross = 2T geen kenteken
2) CRF-X/EXC/WR-F/WR/TE = competitie-enduro = veel power, veel onderhoud, nog nét een kenteken
3) XR/DRZ-E/KLX/LC4 = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/DRZ-S/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof
 
hallo beste mensen van het MF
op het moment beun ik lekkr rond op een mt5 met 70 cc malossi
maar nou heb ik laatst dus stiekum op de xt 600 van mn vader gereden :]
en toen snapte ik eindelijk waarom mijn vader na het rijden altijd even rustig moet gaan zitten en een bakje koffie nemen

maar, nu ben ik dus helemaal gek geworden op enduro/cross/offroad motoren
en alvast een beetje na gaan denken over mn fiets als ik 18 wordt

nou, op BF (brommert-forum) werd mij verteld dat ik hier mijn heil maar moest vinden, aangezien ik officieel helemaal geen brommer meer rijd.

toen heb ik de search-funtie eerst maar gebruikt ;)

en kwam ik dit mooie schematje tegen
1) CR/RM/KX/YZ/SX = cross = 2T geen kenteken
2) CRF-X/EXC/ = competitie-enduro = veel power, veel onderhoud, nog nét een kenteken
3) XR/DRZ/KLX/WR/MXC = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof

handig dit soort mensen die je wat kunnen vertellen over crossmotors

maar nu mij vraag :P
ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen categorie 3 en 4, mijn idee was om gwoon een stetje straatbanden (inclusief velgen) dr bij te hebben voor door de week, en de noppenset in het weekend te gebruiken.

nu wil ik natuurlijk niet te veel vermogen inleveren tegen comfort, ik rij nu mt5 en dat is nou ook weer niet de comfortabelste brommert die dr is.
Hoe veel onderhoud heeft zo'n motor uit catagorie 3 precies nodig?
ik heb namelijk geen zin om de hele tijd zuigers en die zooi te vervangen.
M'n vader z'n heeft dat zowieso niet nodig, en dat is wel heul makkelijk :)

alvast bedankt,

voordat ik het vergeet:
dit motorforum is egt .. GROOT :} , vergeleken met ons brommerforumpje dan hea

Klinkt alsof ik de perfecte fiets voor je heb!

Heb een XT omgebouwd naar SM te koop staan. Blokje is gekieteld en loopt leuk (ong 55pk) en rijd als een tiet. Vanwege het originele zadel wat erop zit heb je ook wat comfort, hoewel je natuurlijk geen Goldwing moet verwachten. Er zitten offroad velgen bij die met 15 min omgewisseld zijn en dan kan je heerlijk door het zand knallen. Hij heeft vooral in vergelijking tot andere SM's weinig onderhoud nodig. Ik doe elke 2500 olie, en elke 5000 het oliefilter. Af en toe het luchtfilter in olien en je bent klaar. Tevens zit er in het blok de famous "550" krukas dus je hoeft niet bang te zijn dat het blok kapot loopt, zeker niet!

Ding weegt trouwens 125/130 kilo dus hij valt bijna in catagorie 2.
 
Klinkt alsof ik de perfecte fiets voor je heb!

Heb een XT omgebouwd naar SM te koop staan. Blokje is gekieteld en loopt leuk (ong 55pk) en rijd als een tiet. Vanwege het originele zadel wat erop zit heb je ook wat comfort, hoewel je natuurlijk geen Goldwing moet verwachten. Er zitten offroad velgen bij die met 15 min omgewisseld zijn en dan kan je heerlijk door het zand knallen. Hij heeft vooral in vergelijking tot andere SM's weinig onderhoud nodig. Ik doe elke 2500 olie, en elke 5000 het oliefilter. Af en toe het luchtfilter in olien en je bent klaar. Tevens zit er in het blok de famous "550" krukas dus je hoeft niet bang te zijn dat het blok kapot loopt, zeker niet!

Ding weegt trouwens 125/130 kilo dus hij valt bijna in catagorie 2.


De catagorie is tog niet gebaseerd op het gewicht.....

Ik vind jouw fiets meer een volwassem catagorie 3
Maar idd mischien wel een leuke beginners fiets voor iemand die een enduro/sm wil
 
Aangepast schema:

1) CR/RM/KX/YZ/SX = 2takt,eventueel wel met kenteken,veel power, relatief weinig onderhoud. en goedkoop om te rijden.
2) CRF-X/EXC/RM-Z/KX-F/TE = competitie-enduro = veel power, fatsoenlijk onderhoud nodig, hoogte fun factor. Dit zijn in de basis wel crossmotoren maar prima te gebruiken als offroad. Vanwege het onderhoud (olie,filters,banden...) wel een dure hobby.


en dan heb je nog een groep met de in mijn ogen ''ik wil wel maar ik kan niet'' motoren. Die vrij weinig onderhoud nodig hebben, betrouwbaar zijn, te weinig vermogen hebben,meestal goedkooper in aanschaf zijn en verder gewoon minder hoogwaardig afgewerkt zijn dan de echte enduro motoren.

3) XR/DRZ-E/KLX/LC4 = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/DRZ-S/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof

Conclusie....

Het is maar net welke kan je op wil. Wil je gewoon zondag middag even een paar zandpaden onveilig maken dan lukt dat ook wel met cat.3 motoren. Wil je comfortabel cruizen en veel op verharde wegen rijden dan kom je in cat.5 motoren.En wil je gewoon echt vies worden,jezelf slopen en enduro ritten rijden dan gaat dat het beste met cat.1 of 2.

natuurlijk kun je elke motor dusdanig verbouwen dat je er wel prima mee offroad kan, maar dat zal hier wel niet de bedoeling zijn :9
 
Laatst bewerkt:
haha ik denk dat jij beter research moet gaan doen, vergeleken met die plastic fietsjes van tegenwoordig zijn xr's en xl's de echte enduro motoren, die dingen houden het tenminste vol zonder stuk te gaan....
 
Aangepast schema:

1) CR/RM/KX/YZ/SX = 2takt,eventueel wel met kenteken,veel power, relatief weinig onderhoud. en goedkoop om te rijden.
2) CRF-X/EXC/RM-Z/KX-F/TE = competitie-enduro = veel power, fatsoenlijk onderhoud nodig, hoogte fun factor. Dit zijn in de basis wel crossmotoren maar prima te gebruiken als offroad. Vanwege het onderhoud (olie,filters,banden...) wel een dure hobby.


en dan heb je nog een groep met de in mijn ogen ''ik wil wel maar ik kan niet'' motoren. Die vrij weinig onderhoud nodig hebben, betrouwbaar zijn, te weinig vermogen hebben,meestal goedkooper in aanschaf zijn en verder gewoon minder hoogwaardig afgewerkt zijn dan de echte enduro motoren.

3) XR/DRZ-E/KLX/LC4 = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/DRZ-S/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof

Conclusie....

Het is maar net welke kan je op wil. Wil je gewoon zondag middag even een paar zandpaden onveilig maken dan lukt dat ook wel met cat.3 motoren. Wil je comfortabel cruizen en veel op verharde wegen rijden dan kom je in cat.5 motoren.En wil je gewoon echt vies worden,jezelf slopen en enduro ritten rijden dan gaat dat het beste met cat.1 of 2.

natuurlijk kun je elke motor dusdanig verbouwen dat je er wel prima mee offroad kan, maar dat zal hier wel niet de bedoeling zijn :9
Na de eerste zin van je vorige post nam ik je al niet meer serieus, maar nu na het stukje wat ik hier lees helemaal niet meer. Jij voelt je wel érg goed he?

@ Ts
Ik rij zelf een xr600, Hoop fun voor weinig geld (als je geluk hebt en een goeie koopt) Vrij weinig onderhoud, power zat voor de beginnende motorrijder (zit in theorie net boven 25 kw maar op kenteken staan de nieuwere modellen (na '91) voor 6 kw. In zn 3 nog op t achterwiel. En in het zand heb je echt meer dan genoeg power.
 
@ iedereen bedankt voor jullie reacties

@ BartSXF jij hebt volgens mij niet zo'n fijne brommerforum tijd gehad, dat kan, maar wij hebben verstand van onze zaak, en jullie van jullie zaak.

daarom maak ik ook dit topic aan zodat ik meer verstand van motors mag krijgen ;)
de honda cf en crf zijn wel leuk, maar zoals ik in het schema kon lezen slijten die zuigers je daar onder de reet weg .. dat is niet waar ik op zit te wachten.

@ jeffry39 & twinpulse ja dat zou kunnen van die wr, ik heb het schema hier ook maar van een ander topic gehaald, leek me wel een mooi schema, bedankt voor het aangepaste schema :)

@MrOi dat klinkt heel mooi :)
hoeveel kw heeft die motor dan op het kenteken staan? aangezien ik als ik 18 wordt natuurlijk een beginnen de rijder ben en dus niet meer dan 25 kw mag rijden

@brt013 klopt de indeling is niet op gewicht gebasseerd, meer op vergmogen, maar gewicht is wel een belangerijke factor bij de indeling omdat er natuurlijk geen motoren van 250 kilo in de 1e categorie kunnen ;)

@ 2e reactie van BartSFX mmmh er klopt iets niet in jou reactie, je zegt dat een xt te weinig vermogen heeft. dat lijkt me niet :P
als ik op de xt van me vader rij dan vind ik dat ik aardig vermogen heb :D

@ tutuur xr en xl zijn idd heel stoer, maar ik vraag me af of je daar wel een beetje mee kan enduro rijden, en niet te veel gewicht hebt om er aardig op rond te kunnen rijden.

@ Markolon, cool dat je een xr600 hebt, die dingen zijn machtig :)
maar in welke prijsklasse zit ik dan, en zijn ze niet een beetje te zwaar?

alvast bedankt iedereen :)
 
Laatst bewerkt:
@ 2e reactie van BartSFX mmmh er klopt iets niet in jou reactie, je zegt dat een xt te weinig vermogen heeft. dat lijkt me niet :P
als ik op de xt van me vader rij dan vind ik dat ik aardig vermogen heb :D

Klopt nochtans wat hij zegt, die xt's hebben niet veel vermogen.
ALs je vergelijkt met een crf of 525-530 of dergelijke.
Tov een Derbi natuurlijk wel
 
Laatst bewerkt:
xr's waren vroeger DE dakar motoren dus mag aannemen dat je er wel enduro mee kunt rijden, maarja, vroeger waren de mannen nog van staal he :P
 
Klopt nochtans wat hij zegt, die xt's hebben niet veel vermogen.
ALs je vergelijkt met een crf of 525-530 of dergelijke.
Tov een Derbi natuurlijk wel

voor mij genoeg
toen ik op de xt 600 van me vader reed trok ik in zn 2 nog steeds een wheelie, dat lukt me niet met mijn mt5 :P
toen was ik bang dat ik in de 3 nog steeds een wheelie zou trekken dus heb toen maar rustig aan gedaan

maar ik zou graag willen weten hoeveel een motor uit categorie nou precies aan onderhoud nodig heeft.
is dit net zoals bij categorie 1 en 2 dat ik elke 50 uur een nieuwe zuiger mag kopen?
want dat lijkt me dus helemaal nix, voor normaal gebruik kan ik beter dan iets "duurzamers" kopen O-)
 
Laatst bewerkt:
@ Markolon, cool dat je een xr600 hebt, die dingen zijn machtig :)
maar in welke prijsklasse zit ik dan, en zijn ze niet een beetje te zwaar?

1000 - 1500 ongeveer.
Wat bedoel je, te zwaar in vermogen of in gewicht?
Vermogen heeft een xr voor de beginnende rijder zat. Krijg nog steeds een kick als ik t gas vol open trek.
En gewicht. Ik denk dat een xr een kilo of 20 zwaarder is als een moderne hardcore 50uurmeteenzuiger fiets. Ik zelf heb een drooggewicht van 60 kilo en red me er op de weg - in het bos - op een crossbaantje prima mee. Lijkt me sterk dat je lichter bent dan ik, dus dat moet prima kunnen.
 
dank jullie wel tutuur en Makrolon
handig dit soort mensen met verstand van motors :)

@ tutuur niet competitie gerelateerde 4t's bedoel je dus de xt's en xl's mee?
of bijv ook de xr uit categorie 3 ?
want een xr lijkt me eigenlijk best wel stoer *D
 
Laatst bewerkt:
xt's xl's xr's, alles anders dan crf rmz drz dat soort apparaten, zijn wellicht wat ouder maar toch rijden die dingen na ruim 25 jaar nog, zie ik een crf nog niet doen....
 
een drz is ook gewoon een fiets met normale onderhoudsintervallen... iig de huidige ;)


normale onderhoudsintervallen
kun je daar iets precieser in zijn
ik ben nog maar een motor-noobie hea :P

is dat een elke-50-uur-een-nieuwe-zuiger-fiets ? of een 50.000km-en-het-blok-hoeft-nu-pas-een-beurtje-fiets? of iets er tussen in?? O-)
 
Aangepast schema:

1) CR/RM/KX/YZ/SX = 2takt,eventueel wel met kenteken,veel power, relatief weinig onderhoud. en goedkoop om te rijden.
2) CRF-X/EXC/RM-Z/KX-F/TE = competitie-enduro = veel power, fatsoenlijk onderhoud nodig, hoogte fun factor. Dit zijn in de basis wel crossmotoren maar prima te gebruiken als offroad. Vanwege het onderhoud (olie,filters,banden...) wel een dure hobby.


en dan heb je nog een groep met de in mijn ogen ''ik wil wel maar ik kan niet'' motoren. Die vrij weinig onderhoud nodig hebben, betrouwbaar zijn, te weinig vermogen hebben,meestal goedkooper in aanschaf zijn en verder gewoon minder hoogwaardig afgewerkt zijn dan de echte enduro motoren.

3) XR/DRZ-E/KLX/LC4 = enduro = power met kenteken, "weinig" onderhoud (vergeleken met bovenstaande)
4) XL/DR/DRZ-S/KLR/XT/ = "off-road" = straatversie van enduro (meer comfort, meer kg, minder pk/Nm)
5) XLV/XRV/KLE/adventure/GS = all road = voornamelijk wegfiets, leuk op een zandpad tenzij in de handen van een prof

Conclusie....

Het is maar net welke kan je op wil. Wil je gewoon zondag middag even een paar zandpaden onveilig maken dan lukt dat ook wel met cat.3 motoren. Wil je comfortabel cruizen en veel op verharde wegen rijden dan kom je in cat.5 motoren.En wil je gewoon echt vies worden,jezelf slopen en enduro ritten rijden dan gaat dat het beste met cat.1 of 2.

natuurlijk kun je elke motor dusdanig verbouwen dat je er wel prima mee offroad kan, maar dat zal hier wel niet de bedoeling zijn :9

geen wr in je "schema" ? een wr is absoluut een pure enduro en niets anders.
de RM-Z/KX-F zijn crossers en dus geen"echte" enduro's ,deze kunnen wel een kenteken hebben maar hebben een crossbak en zijn niet echt geschikt voor op de weg.
de KLX 450 is de enduro van kawasaki ,suzuki heeft nu geloof ik ook een officiele enduro incl elektrostart en enduro bak.
er zit een groot verschil kwa rijgedrag in een orginele enduro:wr/klx/rm-z enduro/crf-x/te/exc
of een omgebouwde crosser met kenteken:yzf/kxf/rmz/crf/tc/sxf

als je dus ook veel op de weg gaat rijden raad ik je een omgebouwde crosser af.een orginele (competitie)enduro is al geschikter voor op de weg maar vraagt ook behoorlijk veel onderhoud en zou ik je dus ook af raden. hierbij vallen dus al af:yzf/kxf/rmz/crf/tc/sxf en wr/klx/rm-z enduro/crf-x/te/exc
je kunt dus al een hoop motoren schrappen,maakt het zoeken misschien wat makkelijker.
sommigen vinden waarschijnlijk dat de drz van suzuki ook een pure enduro fiets is,ik vind deze iets minder geschikt voor enduro werk maar das persoonlijk,wel is de drz relatief goedkoop en wel een betrouwbare motorfiets. misschien is een drz wel iets voor jou.
of een xr 400?deze zijn ook niet al te duur meer en een prima "beginners fiets"

een 2-takt is voor op de weg minder alleen al omdat je constant mengolie mee moet sjouwen en een 2-takt toch iets meer verbruikt dan een 4-takt,je moet vaker een zuiger vervangen (is wel makkelijk te doen bij 2-t) moet je alleen wel kijken of het om een omgebouwde crosser gaat of een orginele enduro,zelfde als bij de 4-takten.dus een exc ipv een sx. funfactor is wel hoog bij een 2-takt vind ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan