dromen over beginners motortje

ik zseg husqvarna 450smr
betroubaar blokje
niet teveel onderhoud maar wel veel power
dus veel fun
of suzuki drz400sm=
super betroubaar en nogt minder onderhoud en genoeg power
voor een beetje fun
geen tweetakt
heb je veel meer onderhoud aan
tenzij een jawa350 of mz250 :o O-)
 
mooi topic dit :P

zoals bij alle topic waar iemand vraagt wat een geschikte motor is, ontstaat er weer een leuke discussie over wat het beste is :P
 
ik, koop gewoon iets wat je mooi vindt, en als je een 2 takt wil rijden, mooi, wil je een 4 takt, mooi.
alles heeft zijn voor en tegens, tuurlijk, een zuiger vervangen bij een 2 takt stelt geen ruk voor, maar als je er veel mee op straat gaat rijden zou ik een 4 takt rijden, omdat een2 takt(cross basis) het vele en relatief lange afremmen op de motor vaak niet zo lekker vindt.
daarbij moet je met een 2 takt enduro vaak mengsmering tanken, en mengsmering met goede olie bij de pomp bestaat niet, dus altijd thuis tanken. daarom rij ik ook een 4 takt, kan overal tanken zonder dat ik over smering hoef na te denken.
tuurlijk, het leifst rij ik met een dikke 2 takt sm(komt er ook nog, zekers!!), maar voor nu doet mijn kleppenhok het nog veel te goed
 
Ik zit zelf oa bij de Tenere club. Bij ons zitten heel veel leden met een XT of TT 350 of 600. Mits goed onderhouden zijn ze onverwoestbaar en ook deze motoren gaan mee het strand op, de blubber in, de bergen in in Frankrijk en Spanje. Een XT350 mag jij straks rijden met jouw rijbewijs. Kost niet teveel, onderdelen genoeg te krijgen en vermogen genoeg. Afschrijving heb je vrijwel niet, weinig risico aan.
 
ja en dat gaat dus ook op voor zo ongeveer alle 2takten... een 125/144 waarom een beetje goed mee door gereden wordt vreet ook zuigers... maar met een KTM 300 kun je meer dan een seizoen knallen zonder groot onderhoud. Maargoed ik praat nog steeds over potente enduro's en niet over relatief flauwe xr,wr,drz,kle ''whatever er nog meer allemaal voor types zijn'' modellen :P

hoe kom je er toch steeds bij dat een wr geen echte enduro is? en waarom vergelijk je een wr met een xr?????? dat is nou appels met peren vergelijken.
heb je ooit eens een wr gezien? een wr is ABSOLUUT een pure enduro fiets evenals een exc of een husaberg of de te van huskie.
ik heb een ktm exc gehad en nu een wr en als ik eerlijk ben is een wr een fijnere motorfiets dan een exc. de exc is trouwens wel bulletproof,bijna 40 000km en nooit het blok los geweest ook niet voor een zuiger,motor stond ook voor minder dan 25kw op kenteken en dus geschikt voor licht rijbewijs.
 
nee uiteindelijk gewoon minder. en alles is gewoon goedkoper

dus je bent denk ik beter af met een wat dikkere 2takt enduro

hmmm een dikkere 2takt op de weg??? en jij gelooft echt dat je minder onderhoud heb op een 2takt? zodra je de straat uit ben is je zuiger op zeker op constante (vaak hoge) toeren... een 4takt zal dat minder snel hebben ben het wel met je eens dat het makkelijk sleutelen is en dat de onderdelen goedkoper zijn dan 4takt.. maar met een mooie kxf zal je toch echt minder onderhoud hebben dan een kx 250 ofzo hoor.. en zeker op de weg is een tweetakt een afrader....

kawaklapper *D

vin uhm leuk *O*
 
hoe kom je er toch steeds bij dat een wr geen echte enduro is? en waarom vergelijk je een wr met een xr?????? dat is nou appels met peren vergelijken.
heb je ooit eens een wr gezien? een wr is ABSOLUUT een pure enduro fiets evenals een exc of een husaberg of de te van huskie.
ik heb een ktm exc gehad en nu een wr en als ik eerlijk ben is een wr een fijnere motorfiets dan een exc. de exc is trouwens wel bulletproof,bijna 40 000km en nooit het blok los geweest ook niet voor een zuiger,motor stond ook voor minder dan 25kw op kenteken en dus geschikt voor licht rijbewijs.

je hebt gelijk, ik had steeds dit soort modellen:

08_yamaha_wr250x.jpg


voor me, maar wr staat dus ook voor een yz/f op kenteken :9
 
de exc is trouwens wel bulletproof,bijna 40 000km en nooit het blok los geweest ook niet voor een zuiger,

ik kreeg anders wel de indruk dat de exc een om-de-50-uur-een-nieuwe-zuiger-fiets-was

als jij in 50 uur 40.000 km kan rijden
dan vindt ik dat heel knap :Y
 
een sxv is een twee cilinder toch?? hoe zit he met onderhoud daaraan dan zal wel een stuk minder zijn of niet?
 
hmmm, eerst lezen, sxv is een wedstrijd machine waar een koplamp op zit en heeft ook dat onderhoud nodig.
het onderhoudschema zal misschien iets hoger liggen dan een bv exc, maar een tweecilinder zegt het al, alles maal 2 als je een nieuwe zuiger moet hebben bv.
ben wezen kijken naar een sxv, maar durfde het niet aan ivm de horrorverhalen over de 2007/2007 modellen(ja koekeroe, die van jou loopt al heel lang goed onder heel grote problemen)
tuurlijk, een sxv is het snelste wat er te koop is op dit moment, maar heel veel verschil zal er niet inzitten met iets anders.
mijn 525 met 540 kit heeft volgens de vorige eigenaar ook bijna 70pk(kop geflowd, 8/06 en een k&n met aangepaste jetting), misschien iets minder vermogen, maar ook wat lichter dus dat compenseert weer een hoop

maar weer on topic, TS?, al wat gevonden?
 
nadeel van een sxv dat ie ietsie pietsie te zwaar is voor een wedstrijd motor
is ook onconfortabel als wegmotor [pijn in de bibz ;( ]
en over ondehoud zeg ik maar niks
 
maar weer on topic, TS?, al wat gevonden?

haha, al zou ik wat gevonden hebben dan zou ik er niet zoveel aan hebben, want ik ben nog geen 18 ;(
ik vind het fijn om alvast mooi wat over de motor na te denken die ik zou willen kopen.
en goed advies kan nooit kwaad natuurlijk ;)

ik tuf nu nog even rond op mn mt5 :]
en stiekem op de xt600 van me vader *O*
 
Mooie topic-start. Ik ben zelf ook opzoek naar een eerste offroad/enduro motor en vond het maar lastig om een goed overzicht te krijgen van alles op de markt, dus dat lijstje komt goed van pas.
 
hoi iedereen,

ik ben dit topic een beetje aan volgen, omdat ik mss ook van plan ben om met een cross/enduro/sm motorke op de weg te gaan rijden, een beetje door stad heen crossen zeg maar, en ook eens een keer off-road een beetje lol te hebben. Het wordt dan vooral gebruikt als tweede motor.

Nu leek het mij wel leuk om een 250cc 2-takt te kopen (CR/RM/YZ/SX) en nu krijg ik op dit topic (en het hele forum) eigenlijk twee verschillende verhalen over het onderhoud.

Moet je bij dit soort motoren nou elke maand (of ca. 500km) heel het blok reviceren, of valt het wel mee?

groeten, Roy
 
Laatst bewerkt:
hoi iedereen,

ik ben dit topic een beetje aan volgen, omdat ik mss ook van plan ben om met een cross/enduro/sm motorke op de weg te gaan rijden, een beetje door stad heen crossen zeg maar, en ook eens een keer off-road een beetje lol te hebben. Het wordt dan vooral gebruikt als tweede motor.

Nu leek het mij wel leuk om een 250cc 2-takt te kopen (CR/RM/YZ/SX) en nu krijg ik op dit topic (en het hele forum) eigenlijk twee verschillende verhalen over het onderhoud.

Moet je bij dit soort motoren nou elke maand (of ca. 500km) heel het blok reviceren, of valt het wel mee?

groeten, Roy
minimaal om de 100km













je tank volgooien met benzine
:+
 
minimaal om de 100km

100 km met een 250 2-takt? dan heb je er een beste tank opzitten en akelig zuinig afgesteld,kan niet lang goedgaan lijkt me.
ik heb nog nooit zoveel 2-takten stil zien staan en terug gedrukt worden als de rit in varsseveld en die rit is geloof ik zon 60km,als je van plan bent om er regelmatig mee over de weg te rijden en af entoe een offroadrit te rijden zou ik voor een 4-takt gaan alleen al voor het gemak met tanken. en normaal gesproken hoe meer cc's hoe langer de onderhouds intervallen,dus een motor met een grotere cilinderinhoud met een relatief weinig vermogen. een xr 600 lijkt me een geschikte fiets voor zowel offroad ritje als voor woon/werk verkeer en volgens mij zijn deze ook wel als "lichte" motorfiets. en deze motorfietsen kosten de wereld ook niet meer.













je tank volgooien met benzine
:+
 
een exc is geen om de 50 uur nieuwe zuiger fiets, die zijn relatief betrouwbaar

Als je een EXC goed (én volgens de ktm voorschriften) onderhoud moet er zeer zeker wél om de 50 uur minimaal een zuiger in. En als je een beetje door kan rijden met zo'n ding is het zeker niet onverstandig om hem om de 20 uur even ter controle open te maken. Dit stelt allemaal niet zoveel voor, een KTM laat makkelijk aan zich sleutelen. Dit geld voor zowel de 2 als 4 takt modellen. Ze zitten logisch in elkaar.
 
bij wedstrijd gebruik geeft mijn manual aandat ik iedere 45 uur de zuiger en cilinder moet CONTROLEREN, en bij hobby gebruik(en dat gaat hij volgens mij doen) iedere 90 uur controleren, dus niet vervangen.
ewn als je voornamelijk op straat rijdt vreet ie zo goed als geen zand en kun je nog wel iets langer.
lees eens op KTMtalk.com en je zult zien dat er veel meer mee gereden wordt dan 50 uur met een zuiger.
er zit daar een man die heeft een bedrijfje die organiseert off-road tochten in turkije met 525's, die dingen lopen volgens hem 15000km per jaar zonder open te gaan, alleen olie en filters vervangen.
zijn eigen fiets, ook een 525, doet 25000km per jaar zonder revisie, wel het gebruikelijke onderhoud
 
bij wedstrijd gebruik geeft mijn manual aandat ik iedere 45 uur de zuiger en cilinder moet CONTROLEREN, en bij hobby gebruik(en dat gaat hij volgens mij doen) iedere 90 uur controleren, dus niet vervangen.
ewn als je voornamelijk op straat rijdt vreet ie zo goed als geen zand en kun je nog wel iets langer.
lees eens op KTMtalk.com en je zult zien dat er veel meer mee gereden wordt dan 50 uur met een zuiger.
er zit daar een man die heeft een bedrijfje die organiseert off-road tochten in turkije met 525's, die dingen lopen volgens hem 15000km per jaar zonder open te gaan, alleen olie en filters vervangen.
zijn eigen fiets, ook een 525, doet 25000km per jaar zonder revisie, wel het gebruikelijke onderhoud

dit heeft 2 redenen:
- die zuigers zijn van diamant, dus slijten bijna niet :9
- ze rijden 5000 km/h waardoor ze in 50 uur 25000 km gereden hebben _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan