Droog zout

of Voor motoren die minder dan 50 km rijden zouden niet warm genoeg worden...

om die onzinnige reden raadde iedereen het mij altijd af om een vloeistof gekoelde motor te kopen als ik hem ook voor woon/werk verkeer zou gebruiken.

nou, start hem in de garage met poort open, doe me de jas+helm+handschoenen aan, rol hem na buiten, en na ong 4km rijden loopt die bij een verkeerslicht gewoon al netjes naar bedrijfstemp.
(moet het natuurlijk wel net wat warmer zijn dan vandaag:P)

wat pekel betreft moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar ik vind het gewoon zonde om hem te laten staan. gewoon goed onderhouden:)
 
Tuurlijk koop jij maar een speciale vloeistof (hoofdprijs meestal niet bijzonder) voor je vizier en een heel speciaal micro vezel doekje, dan pak ik wel de glassex en een doek, gaat al jaren goed en krasvrij

Maar als je hem voor de eerste keer schoonmaak en er bij twijfelt is het toch niet zo raar om advies te vragen?
 
En over twee maanden krijgen we weer andere topics:

  • Moet ik de motor met vaseline insmeren als ik een dagje Renesse wil doen?
  • Hoever moet ik van de kust blijven om geen zout schade te krijgen?
  • Hoe prepareer ik mijn motor tegen mogelijke zoutschade tijdens circuit dag Zandvoort?

:z

Nou, ik heb deelgenomen aan de eerste veronica strandraces :X

Maar goed, zolang je niet door het zeewater rijd, dan zal het allemaal wel een beetje meevallen :P
Ik denk altijd, bij twijfel niet doen. Niet door de natte/droge pekel rijden.
Ik vraag het mijzelf niet eens af, dus ik doe het gewoon wel 8-)
 
om die onzinnige reden raadde iedereen het mij altijd af om een vloeistof gekoelde motor te kopen als ik hem ook voor woon/werk verkeer zou gebruiken.

Dan zou je toch juist een vloeistofgekoelde motor moeten hebben?

De speling en marges van de onderdelen in het blok zijn daar minder, waardoor het eerder op temp is. Ook heb je als het goed is een thermostaat die de koeling pas vrij geeft als de motor op temperatuur begint te raken?

Bovendien is de olietemp belangrijker, en die moet bij beiden warm worden, dus zie daar geen verschil in.
 
Gister zo'n 150 km met de auto gereden, en mijn auto was toch écht zwart toen ik vertrok. Eenmaal thuis aangekomen was de auto gewoon wit van de pekestrooizoutl. Dus mijn motor komt echt nog niet buiten op dit moment...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan