Drugs en motorrijden..

Softdrugs en motorrijden?

  • Geen probleem!

    Stemmen: 44 6,5%
  • Ach moet kunnen...

    Stemmen: 14 2,1%
  • Beetje voorzichtig rijden dan gaat het wel.

    Stemmen: 21 3,1%
  • Liever niet...

    Stemmen: 18 2,7%
  • Net zo fout als alcohol (heel fout dus)!

    Stemmen: 579 85,7%

  • Totaal aantal stemmers
    676

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
19.942
11.331
Zuid-Limburg
Instagram
Iedereen (althans verreweg de meesten) is het er over eens dat alcohol en motorrijden (koekblikrijden trouwens ook) niet samengaan.

Maar hoe zit dat met softdrugs en motorrijden? Zie soms een hoop lui flink blowen waarna ze vrolijk weer op de motor stappen. Ben benieuwd hoe men hier erover denkt.

[me]Fastcruiser vindt het zelf iig een foute combinatie[/me]
 
Net zo fout vind ik. Het gaat ook ten koste van je reactiesnelheid e.d.

:] en drug/alcohol/te moe/te opgefokt = nog ff laten staan voor mij!
 
Alcohol is ook en drug ... het verdooft je.
Maar dat heeft iedereen hoer al ondervonden *D
Neen, ik vind het niet fijn als iemand na het nemen van drugs op de moto stapt ... :X
Veel te gevaarlijk voor 'm zelf en andere weggebruikers.

Ik kan niet meespreken met de mensen die (af en toe *D ) softdrugs nemen ofzow, want zelf ben ik een brave jongen en blijf ik overal af, behalve van de vrouwen dan :)
 
Absoluut tegen. Dat je gebruikt prima, maar lekker thuis. Niet als je het verkeer in gaat
 
Drugs en alcohol in het verkeer zijn not done! Er zou een zero-tolerance beleid gevoerd moeten worden, zowel voor drugs als voor alcohol. In promillages uitgedrukt is het echter onmogelijk om hiervoor een 0 promille grens in te stellen aangezien er altijd wel wat (natuurlijk ontstane of opgenomen) alcohol in je bloed terecht komt.

Door het gebruik van verdovende middelen en/of alcohol neemt je reactiesnelheid af, je vermogen tot waarnemen en handelen wordt minder/slechter en er zijn genoeg andere bij-effecten die je niet wil hebben in het verkeer!

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik inderdaad nog nooit een voorval heb gehoord waarbij drugs in het spel was, altijd alleen alcohol. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet gebeurt, maar als het gebeurt dan is alcohol vaak de boosdoener.

Daarnaast zijn er volgens mij op dit moment geen objectieve methoden om te zien of iemand onder invloed is van verdovende middelen (alcohol uitgezonderd), alleen subjectief kun je op dit moment beoordelen of iemand drugs gebruikt heeft. Dat maakt het ook gelijk iets lastiger om te beoordelen.

Toch ben ik zelf niet 100% onschuldig! Eenmaal heb ik met één biertje op achter het stuur gezeten (2 uur na consumptie). Dit is uiteraard heel fout geweest, maar er is gelukkig niets gebeurd. Sindsdien weet ik wel beter!
 
Never nooit.
Hier ook absoluut op tegen net als alcohol.
Mensen die drinken/blowen en vervolgens op de motor stappen zijn........... :( niet wijs.(hou ik het netjes)
 
Geen alcohol, geen drugs in het verkeer. Vergeet echter ook niet: medicijnen en vermoeidheid (uit een Brits onderzoek bleek laatst dat vermoeidheid een nog groter gevaar kan zijn dan drank)
 
Ik zeg nix hierover...
full



Maar eehhh, in m'n jonge jaren blowde ik en reed gewoon koekblik. Ze zeggen dat de reactiesnelheid minder wordt, maar m'n consentratie vermogen nam iig toe. D'r kon gebeuren wat er gebeurde achterin de wagen, maar ik reed dood normaal verder. Heb destijds een paar alcoholcontroles gehad, welke meestal hilarisch waren. Lachende bezopen lui op de achterbank en ik in een deuk achter het stuur. Oom agent die enigzins verbaast keek en ik met een stalen gezicht "Jij zou je toch ook in een deuk liggen met die dronken idioten op de achterbank"... O-)

Maar goed, inmiddels dik 10 jaar ouder, hopelijk wijzer :? , gestopt met roken en altijd nuchter op de weg. En als je er goed over nadenkt...dat is niets meer dan normaal... ;)
 
Die bruine Marok en Turkse en die gele en rode Libanon die gaan wel. De zwarte Manali van noord India gaat ook nog wel.

Maar met die zwarte Kashmiri en Charas zou ik niet meer rijden.

Met de zwarte Afghaan kun je niet eens meer de sleuteltjes vinden. Die is de laatste tijd niet meer zo goed verkrijgbaar. Die Amerikanen roken alles zelf op.

Met de zwart/bruine Nepal kom je niet eens meer je stoel uit. Maar die is helaas erg zeldzaam in Nederland.


:+
 
Die bruine Marok en Turkse en die gele en rode Libanon die gaan wel. De zwarte Manali van noord India gaat ook nog wel.

Maar met die zwarte Kashmiri en Charas zou ik niet meer rijden.

Met de zwarte Afghaan kun je niet eens meer de sleuteltjes vinden. Die is de laatste tijd niet meer zo goed verkrijgbaar. Die Amerikanen roken alles zelf op.

Met de zwart/bruine Nepal kom je niet eens meer je stoel uit. Maar die is helaas erg zeldzaam in Nederland.


:+

Ik heb nog wat ros/bruine irakeese liggen, doet jou waterpijp het nog? in de mijne zit teveel kalk aanslag. Spreken we af voor een blowtje en gaan we daarna nog effe lekker scheuren?


:+
 
Bij ongevallen schijnt (soms?) ook een bloedproef te worden genomen om te kijken of er "bepaalde middelen" (los van alcohol) zijn ingenomen... kunnen dus ook medicijnen zijn.

Ondanks dat er geen goede wetgeving is in deze gevallen kunnen er aan gebruik blijkbaar wel conclusies verbonden worden.
 
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar heb nog nooit iemand zomaar zien blowen :? Enkel met uitgaan. Kan me niet voorstellen dat je dan weer rijdt btw.
 
Ondanks dat er geen goede wetgeving is in deze gevallen kunnen er aan gebruik blijkbaar wel conclusies verbonden worden.
Die wetgeving is er echt wel hoor.

Artikel 8 Wegenverkeerswet
1.
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
 
Weet niet hoe het bij jullie zit, maar heb nog nooit iemand zomaar zien blowen :? Enkel met uitgaan. Kan me niet voorstellen dat je dan weer rijdt btw.

Ik ken een aantal mensen die wel degelijk regelmatig blowen en op zich heb ik daar niets tegen (zelf heb ik het ook één keer geprobeerd O-) ). Van diezelfde mensen weet ik dat ze zo achter het stuur zouden kruipen van een auto of op de motor. Nu vraag ik me af hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat een joint is uitgewerkt en alle giftige stoffen uit je lijf verdwenen zijn. Ook wanneer het effect niet merkbaar is kan het zo zijn dat er wel bij-effecten zijn! Hetzelfde als bij alcohol, ik heb nog wel eens als ik erg veel bier op heb, dat ik dan denk dat alles wel prima gaat! Dat je de hele wereld aankunt! Zo ben ik ook een keer vanuit het centrum van Enschede ladderzat naar de campus gelopen! Dat is op zich niet erg, maar als je niet teveel alcohol geconsumeerd hebt dan denk je daar wel tien keer over na voordat je dat doet (is nog best een eind :z )

Het is niet verstandig om te doen. Zeker verdovende middelen als cannabis willen nog wel eens een positieve uitwerking hebben op je gevoel (rustiger, geconcentreerder, zoals Remakil ook al aangaf) en ik denk dat als je gewend bent om te blowen of wanneer je slechts één joint rookt dan zul je er in het verkeer in principe weinig van merken. De uitwerking van deze middelen, maar ook die van alcohol is echter per persoon heel verschillend (rook/drink-ervaring, lichaamsbouw enzovoorts) en er zal één lijn getrokken moeten worden met wat wel en wat niet kan
 
Die wetgeving is er echt wel hoor.

Artikel 8 Wegenverkeerswet
1.
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

PanRider, weet je misschien ook of en hoe dit gemeten/bepaald wordt? Van sommige mensen weet je dat ze (soft-)drugs gebruikt hebben, maar je kunt het niet aan de persoon zelf zien. En ook al is het zo dat je denkt dat iemand drugs gebruikt heeft, wanneer geldt dit eigenlijk als bewijs?

Om maar even de parallel te trekken met alcohol: Er is een maximum ingesteld van 0,5 promille in het verkeer. Dit promillage kan gemeten worden met behulp van de alom bekende "blaastest". Hoe gebeurt dat bij drugs :? Of kan een agent gewoon zeggen: je bent onder invloed van drugs, dus krijg je een bon :?
 
Drugs in het verkeer?
Ja lekker! Doe ik continu!

mijn motor = my drug AND I AM HOOKED! :+

En voor de rest: tegen!
 
...van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Vraag maar eens aan een blower of hij denkt dat hij nog goed kan rijden...

Is toch moeilijk aan te tonen dat hij wist dat het de rijvaardigheid in negatieve zin beïnvloedt. Op medicijnen wordt het tenminste nog vermeld.
 
Vraag maar eens aan een blower of hij denkt dat hij nog goed kan rijden...

Is toch moeilijk aan te tonen dat hij wist dat het de rijvaardigheid in negatieve zin beïnvloedt. Op medicijnen wordt het tenminste nog vermeld.

Dat is waarschijnlijk ook de strekking van het "redelijkerwijs moet weten". Hierin schuilt de gedachte dat iedere persoon zich ervan bewust zou kunnen zijn dat drugs schadelijk is bij gebruik in het verkeer.

Het gaat hierbij dan ook om het door de persoon ZELF te laten beoordelen of hetgeen hij doet een negatieve invloed heeft op zijn of haar rijvaardigheid. De vraag is nu: kan dit ook door een buitenstaander voldoende bewezen worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan