Druk op de koppeling weg....Honda Magna uit 83

Laurens1978

Rookie
29 dec 2019
18
6
Beste allemaal, ik heb sinds een jaartje een Honda Magna 750 uit 1983. Rijdt eigenlijk altijd prima. Ik heb hem een maandje geleden in de garage gezet en wilde er net opstappen. Start prima, maar 0,0 druk op de koppeling. Ik heb de master cilinder aan de bovenkant opengemaakt en daar zat geen dot3 meer in.

Ik heb de kabel bij de slave losgemaakt en daar kwam nog wel vloeistof uitgelopen, maar niet superveel (weet ook niet hoeveel er normaal in gaat) ik denk dat het een borrelglaasje vol was.

Ik zag dat er onder de slave wel wat opgedroogde bruine meuk zat, maar er lag niks onder de motor. Het leek alsof het had gelekt tussen de slave en het blok, dus niet aan de andere kant.

Wat is nu het handigst om te doen? De slave eraf halen en checken wat er loos is of eerst het vloeistof aanvullen en checken of dat het euvel is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Laurens
 
Ik zou de slave eraf halen, goed schoonmaken van binnen en er een revisie setje monteren. Nieuwe O-ring erin dus.
Die zijn goed te verkrijgen. Is je leiding van de koppelingshandel naar de slave nog de originele uit '83? Ook die kan vergaan van binnen.
Ik heb dit ook op m'n ZRX gehad en heb alles vervangen voor nieuw en alles goed schoon gemaakt. Om helemaal zeker te zijn heb ik ook de koppelingsmaster op het stuur meegenomen, de kosten zijn het niet. Daarna verse vloeistof erin, ontluchten en je Magna kan er weer jaren tegenaan.
 
Beste allemaal, ik heb sinds een jaartje een Honda Magna 750 uit 1983. Rijdt eigenlijk altijd prima. Ik heb hem een maandje geleden in de garage gezet en wilde er net opstappen. Start prima, maar 0,0 druk op de koppeling. Ik heb de master cilinder aan de bovenkant opengemaakt en daar zat geen dot3 meer in.

Ik heb de kabel bij de slave losgemaakt en daar kwam nog wel vloeistof uitgelopen, maar niet superveel (weet ook niet hoeveel er normaal in gaat) ik denk dat het een borrelglaasje vol was.

Ik zag dat er onder de slave wel wat opgedroogde bruine meuk zat, maar er lag niks onder de motor. Het leek alsof het had gelekt tussen de slave en het blok, dus niet aan de andere kant.

Wat is nu het handigst om te doen? De slave eraf halen en checken wat er loos is of eerst het vloeistof aanvullen en checken of dat het euvel is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Laurens
De slave moet sowieso gereviseerd worden.
En als je slim bent neem je de master aan het stuur gelijk mee, net zoals Coert al zei.
 
Ik zou de slave eraf halen, goed schoonmaken van binnen en er een revisie setje monteren. Nieuwe O-ring erin dus.
Die zijn goed te verkrijgen. Is je leiding van de koppelingshandel naar de slave nog de originele uit '83? Ook die kan vergaan van binnen.
Ik heb dit ook op m'n ZRX gehad en heb alles vervangen voor nieuw en alles goed schoon gemaakt. Om helemaal zeker te zijn heb ik ook de koppelingsmaster op het stuur meegenomen, de kosten zijn het niet. Daarna verse vloeistof erin, ontluchten en je Magna kan er weer jaren tegenaan.

Dank, dat ga ik dan maar doen. Ben benieuwd of het lukt :-) Ik denk dat die kabel ook nog hetzelfde is dus die zal ik dan ook vervangen. Weet jij waar je die revisie-setjes kunt kopen?
 
Dank,! Maar dan ben ik wel benieuwd waarom ie is gaan lekken......of is dat dan verholpen als ie gereviseerd is?
Ik heb nu niet veel tijd.

Het komt door ouderdom.
In de helft van de gevallen gebeurt dit tijdens de winterstop.

Bij de mijne uit 88 ook.
Je drukt uit speelsigheid de koppelingshandel in, en poef de keerring klapt eruit.
Dit komt natuurlijk steeds meer voor bij 30+ jaar motoren.
 
revisiesetje bij bv roukama, al is de slave goed schoonmaken vaak voldoende. Er komt door ouderdom (en de vloeistof veel te weinig verversen icm motorhitte) een buine aanslag aan de binnenzijde van de slave. Hoes sluit de keerring dan niet meer goed op af en gaat het lekken.
Een nieuwe koppelingsleiding (en als de remleiding nog origineel is zou ik die ook maar vervangen) kun je voordelig bestellen bij mede-MFer @Dutch hij is eigenaar van www.motorbazaar.nl en kan je de diverse opties voor de remleidingen vertellen.
 
Revisiesetje is zo geplaatst, maar ik ben destijds lang bezig geweest met ontluchten. Op verschillende manieren geprobeerd, maar er bleef lucht inzitten.
Uiteindelijk bleek de lucht bij de aansluiting van de mastercilinder te zitten, toen was het snel gefikst. Voor sommigen van jullie wellicht bekend, maar ik deel hier maar even mijn ervaring.
 
Revisiesetje is zo geplaatst, maar ik ben destijds lang bezig geweest met ontluchten. Op verschillende manieren geprobeerd, maar er bleef lucht inzitten.
Uiteindelijk bleek de lucht bij de aansluiting van de mastercilinder te zitten, toen was het snel gefikst. Voor sommigen van jullie wellicht bekend, maar ik deel hier maar even mijn ervaring.
De ervaring is schijnbaar dat je het stuur naar links moet doen.
Of het reservoir demonteren en hoger hangen.


Edit: of was het nu stuur naar rechts?
 
Laatst bewerkt:
Dank weer voor de tips. Ik heb de boel losgehaald en als ik zo naar die ellende kijk dan vind ik het verrassend dat ie überhaupt nog koppelde.......ik ga een revisiesetje bestellen! De 'pakking' of ringetje dat bij die pin zit is eigenlijk zo goed als verdwenen.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-12-30 at 19.29.14 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-30 at 19.29.14 (1).jpeg
    106,1 KB · Weergaven: 8
  • WhatsApp Image 2019-12-30 at 19.29.14.jpeg
    WhatsApp Image 2019-12-30 at 19.29.14.jpeg
    130,4 KB · Weergaven: 10
Top, ik ga mijn best doen. Zou toch zonde zijn.......kijk wat een leuk bakkie het is :-)
 

Bijlagen

  • hondaatje 2.jpeg
    hondaatje 2.jpeg
    125 KB · Weergaven: 9
  • Hondaatje.jpeg
    Hondaatje.jpeg
    158,6 KB · Weergaven: 8
Dank weer voor de tips. Ik heb de boel losgehaald en als ik zo naar die ellende kijk dan vind ik het verrassend dat ie überhaupt nog koppelde.......ik ga een revisiesetje bestellen! De 'pakking' of ringetje dat bij die pin zit is eigenlijk zo goed als verdwenen.
Revisie setje? ik ben bang dat het daar al te laat voor is,dat zal waarschijnlijk een nieuwe cilinder worden en een nieuwe
keerring voor de drukstift.
 
Revisie setje? ik ben bang dat het daar al te laat voor is,dat zal waarschijnlijk een nieuwe cilinder worden.

Ik hoop het niet :-) Op zich is al het 'harde' nog wel intact hoor......en hij koppelde ook nog uitstekend voordat ie ineens niks meer deed. Met een revisiesetje wordt al het 'zachte' vervangen toch? Ik durfde alleen die pin er niet uit te halen want ik heb geen idee wat er dan gebeurt.......ik ga hem eerst maar eens helemaal schoonmaken.
 
Ja kijk eerst maar wat je tegenkomt,het oppervlak waar de zuiger over heen en weer gaat moet netjes glad zijn,
is dat ingevreten of beschadigd dan kan je beter een nieuwe kopen.Ik heb die bij mijn motor ook vervangen omdat hij niet meer te redden was,
en die zag er nog een stuk beter uit.
 
Is dat dat ringetje aan het einde van die pin die bijna helemaal weg is? Want die is dus bijna weg en moet vervangen worden en ik hoop heel erg dat dat vanuit deze kant kan en niet vanuit de binnenkant van het motorblok
 
Terug
Bovenaan Onderaan